Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
OMF 94/2001 - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


OMF 94/2001

5 replies to this topic

#1 kimba

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1675 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Tg Mures
  • Interests:to rule the world

Postat 23 October 2005 - 03:06 PM

am nevoie de OMF 94/2001. am incercat la "Cautare" dar fara succes. ma poate ajuta cineva?



#2 alinavoica

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 89 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Ploiesti

Postat 25 October 2005 - 08:40 AM

ORDIN ADMINISTATIE PUBLICA 94/2001 Modificat(a)
Emitent: Ministerul Finantelor
Domenii: Contabilitate M.O. 85/2001
Ordin pt. aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva aIV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contablitate

M.OF. 85 din 20 februarie 2001

ORDIN
pentru aprobarea Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor
Economice Europene si cu Standardele Internationale
de Contabilitate

Ministrul finantelor publice,
în baza Hotararii Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice,
avand în vedere prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 704/1993
pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991,

emite urmatorul ordin:

Art. 1. - (1) Se aproba Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a
IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate.
(2) Prezentele reglementari se aplica împreuna cu Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, si cu Standardele Internationale de Contabilitate.
Art. 2. - (1) Reglementarile prevazute la art. 1 se aplica începand cu
situatiile financiare ale anului 2000 de societatile comerciale cotate la
Bursa de Valori Bucuresti, unele regii autonome, companii si societati
nationale, alte întreprinderi de interes national, precum si de unele cate-
gorii specifice de societati ce opereaza pe piata de capital, conform listei
anexate care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Pentru perioada 2001-2005 programul de implementare a prezentelor
reglementari este prevazut mai jos.
______________________________________________________________________________
Sfarsitul Cifra de afaceri Total active Numarul mediu
exercitiului a anului anterior pentru anul anterior de salariati
financiar (euro) (euro) ai anului anterior
_____________________________________________________________________________
31 dec. 2001 peste 9 milioane peste 4,5 milioane 250
31 dec. 2002 peste 8 milioane peste 4,0 milioane 200
31 dec. 2003 peste 7 milioane peste 3,5 milioane 150
31 dec. 2004 peste 6 milioane peste 3,0 milioane 100
31 dec. 2005 peste 5 milioane peste 2,5 milioane 50
______________________________________________________________________________

Art. 3. - (1) ÃŽn primul an de aplicare situatiile financiare ale agentilor
economici care intra sub incidenta acestor reglementari se întocmesc în
conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si cu
regulamentul pentru aplicarea acesteia, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
704/1993, si vor fi depuse la organele în drept pana la data de 15 aprilie a
anului urmator, în conformitate cu prevederile legale.
(2) Totodata acesti agenti economici au obligatia de a retrata situatiile
financiare întocmite potrivit prevederilor alineatului precedent, în
conformitate cu reglementarile prevazute la art. 1, urmand sa le depuna la
unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana la data de
30 septembrie a anului urmator celui de raportare.
Art. 4. - (1) Societatile comerciale care vor intra sub incidenta
prezentelor reglementari au obligatia sa auditeze situatiile financiare
potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar.
(2) Fac obiectul auditarii de catre auditori financiari, potrivit legii, si
situatiile financiare prevazute la art. 3 alin. (2), obtinute prin retratare
în primul an de aplicare a prezentelor reglementari.
Art. 5. - (1) Societatile comerciale care nu se încadreaza în criteriile de
marime prevazute la art. 2 alin. (2) pot aplica prezentele reglementari dupa
aprobarea prealabila din partea Ministerului Finantelor Publice pe baza soli-
citarii adresate Directiei de reglementari contabile.
(2) Societatile comerciale care intra sub incidenta prezentelor
reglementari, pe baza îndeplinirii criteriilor de marime sau ca urmare a
optiunii acestora, au obligatia sa asigure continuitatea aplicarii acestor
reglementari si auditarea situatiilor financiare conform reglementarilor
nationale în domeniu.
Art. 6. - Administratorilor societatilor comerciale, regiilor autonome,
companiilor si societatilor nationale, care vor aplica Reglementarile
contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate potrivit programului aprobat
prin prezentul ordin, le revine raspunderea conform prevederilor art. 11 alin.
(4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, de a adopta programe
proprii prin care sa asigure masurile necesare pentru aplicarea corespunza-
toare acestor reglementari.
Art. 7. - Directia de reglementari contabile va lua masuri pentru aducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I. Pe data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului finantelor nr. 403/1999 pentru aprobarea Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele de Contabilitate Internationale, publicat în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 480 din 4 octombrie 1999, precum si Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.660/2000 pentru aprobarea Reglementarilor
contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate.

Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


Bucuresti, 29 ianuarie 2001.
Nr. 94.

ANEXA

LISTA
cuprinzand agentii economici care aplica prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 94/2001

I. LISTA CUPRINZAND SOCIETATILE COMERCIALE COTATE
LA BURSA DE VALORI BUCURESTI

1. Aerostar - S.A. Bacau
2. Alro - S.A. Slatina
3. Amep American Packaging - S.A. Tecuci
4. Apsa - S.A. Baia Mare
5. Arctic - S.A. Gaesti
6. Armatura - S.A. Cluj-Napoca
7. Artrom - S.A. Slatina
8. Agras - S.A. Bucuresti
9. Rafinaria Astra - S.A. Ploiesti
10. Astra Vagoane - S.A. Arad
11. Antibiotice - S.A. Iasi
12. Aurora Targu Frumos - S.A. Iasi
13. Azomures - S.A. Targu Mures
14. Berceni - S.A. Bucuresti
15. Bermas - S.A. Suceava
16. Compa - S.A. Sibiu
17. Cos - S.A. Targoviste
18. Chimopar - S.A. Bucuresti
19. Automobile Dacia - S.A. Pitesti
20. Dorobantul - S.A. Ploiesti
21. Electroaparataj - S.A. Bucuresti
22. Allied Deals Elcond - S.A. Zalau
23. Energopetrol - S.A. Campina
24. Ema - S.A. Piatra-Neamt
25. Electroputere - S.A. Craiova
26. Electrotehnica - S.A. Bucuresti
27. Excelent - S.A. Bucuresti
28. Faur - S.A. Bucuresti
29. Feleacul - S.A. Cluj-Napoca
30. Frial - S.A. Constanta
31. Fortuna - S.A. Bucuresti
32. Hitrom - S.A. Vaslui
33. Impact - S.A. Bucuresti
34. Imsat - S.A. Bucuresti
35. International - S.A. Sinaia
36. Otel Inox - S.A. Targoviste
37. Mefin - S.A. Sinaia
38. Mopan - S.A. Targu Mures
39. Mopariv - S.A. Ramnicu Valcea
40. Nicolina - S.A. Iasi
41. Navol - S.A. Oltenita
42. Navrom - S.A. Galati
43. Oil Terminal - S.A. Constanta
44. Oltchim - S.A. Ramnicu Valcea
45. Policolor - S.A. Bucuresti
46. Petrolexportimport - S.A. Bucuresti
47. Prodplast - S.A. Bucuresti
48. Petros - S.A. Ploiesti
49. Petrolsub - S.A. Suplacu de Barcau
50. Rulmentul - S.A. Brasov
51. Rocar - S.A. Bucuresti
52. Robinete Industriale - S.A. Bacau
53. Sicomed - S.A. Bucuresti
54. Sidertrans - S.A. Calarasi
55. Silcotub - S.A. Zalau
56. Santierul Naval - S.A. Constanta
57. Santierul Naval - S.A. Orsova
58. Aker - S.A. Tulcea
59. Sofert - S.A. Bacau
60. Siretul - S.A. Pascani
61. Sinteza - S.A. Oradea
62. Turbomecanica - S.A. Bucuresti
63. Terapia - S.A. Cluj-Napoca
64. Turism Transilvania - S.A. Cluj-Napoca
65. U.C.M. - S.A. Resita
66. Upsom - S.A. Ocna Mures
67. Uton - S.A. Onesti
68. Uztel - S.A. Ploiesti
69. Prodvinalco - S.A. Cluj-Napoca
70. Rolast - S.A. Pitesti
71. Ves - S.A. Sighisoara
72. Zimtub - S.A. Zimnicea

II. LISTA CUPRINZAND COMPANIILE/SOCIETATILE
NATIONALE SI ALTE SOCIETATI COMERCIALE

1. Societatea Nationala "Transgaz" - S.A. Medias
2. Societatea Comerciala "Exprogaz" - S.A. Medias
3. Societatea Comerciala "Distrigaz-Nord" - S.A. Targu Mures
4. Societatea Comerciala "Distrigaz-Sud" - S.A. Bucuresti
5. Societatea Nationala "Depogaz" - S.A. Ploiesti
6. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane - TAROM - S.A.
Bucuresti
7. Regia Autonoma "Monitorul Oficial" Bucuresti
8. Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. Bucuresti
9. Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti
10. Compania Nationala "Aeroportul International Bucuresti-Otopeni" - S.A.
11. Regia Autonoma de Transport - Bucuresti
12. Societatea Nationala de Radiocomunicatii - S.A. Bucuresti
13. Regia Autonoma "Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian -
ROMATSA" - Bucuresti
14. Compania Nationala "Transelectrica" - S.A. Bucuresti
15. Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A. Bucuresti
16. Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A. Bucuresti
17. Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. Bucuresti
18. Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A. Bucuresti
19. Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" -
Bucuresti
20. Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. Bucuresti

III. LISTA CUPRINZAND SOCIETATILE COMERCIALE
COTATE PE PIATA RASDAQ

1. Alprom - S.A. Slatina
2. Socep - S.A. Constanta
3. Ana-Imep - S.A. Pitesti
4. Brau Union - S.A. Reghin
5. Generalcom - S.A. Bucuresti
6. Titan - S.A. Bucuresti
7. Sanex - S.A. Cluj-Napoca
8. Cimentul - S.A. Turda
9. Romarc Fuel - S.A. Otopeni
10. Desfacere Marfuri Alimentare si Industriale "Unirea" - S.A. Bucuresti
11. Lido - S.A. Bucuresti
12. Avicola - S.A. Buzau
13. Metex - S.A. Targoviste
14. Romportmet - S.A. Galati
15. ONT Carpati - S.A. Bucuresti
16. Timken-Romania - S.A. Ploiesti
17. Palace - S.A. Sinaia
18. Braiconf - S.A. Braila
19. Danubiana - S.A. Bucuresti
20. Mobitex - S.A. Bucuresti
21. Mangalia - S.A. Constanta
22. Santierul Naval - S.A. Braila
23. Uzinexport - S.A. Bucuresti
24. Grandemar - S.A. Cluj-Napoca
25. Napolact - S.A. Cluj-Napoca
26. Victoria Prahova - S.A. Floresti
27. Practic - S.A. Bucuresti
28. Umeb - S.A. Bucuresti
29. Constructii Bihor - S.A. Oradea
30. Electroprecizia - S.A. Sacele
31. Iame - S.A. Sfantu Gheorghe
32. Nord - S.A. Bucuresti
33. Morarit Panificatie Ialomita - S.A. Slobozia
34. Cariere Ilsom - S.A. Bistrita-Nasaud
35. Intfor - S.A. Galati
36. Energia - S.A. Constanta
37. Diham - S.A. Bucuresti
38. Metecom - S.A. Satu Mare
39. Asco - S.A. Bacau
40. Altur - S.A. Slatina
41 Geromed - S.A. Medias
42. Spicul - S.A. Buzau
43. Feroneria - S.A. Arad
44. Samobil - S.A. Satu Mare
45. Bere Grivita - S.A. Bucuresti
46. Cemacon - S.A. Zalau
47. Comautosport - S.A. Bucuresti
48. Bucur - S.A. Bucuresti
49. Delfincom - S.A. Bucuresti
50. Robinson - S.A. Predeal
51. Alcom - S.A. Zalau
52. Coremar - S.A. Constanta
53. Omnia - S.A. Ploiesti
54. Phoenix - S.A. Satu Mare
55. Comintex - S.A. Craiova
56. Norvea - S.A. Brasov
57. Nutricom - S.A. Oltenita
58. Comcereal Vrancea - S.A. Focsani
59. Componente Auto - S.A. Topoloveni
60. Comcereal - S.A. Constanta
61. Fam - S.A. Galati
62. Elpreco - S.A. Craiova
63. Flora - S.A. Bucuresti
64. Romcarbon - S.A. Buzau
65. Constructii Feroviare Moldova - S.A. Iasi
66. Dunarea - S.A. Galati
67. Biofarm - S.A. Bucuresti
68. Farmacom - S.A. Brasov
69. Comalta - S.A. Sfantu Gheorghe
70. Trefo - S.A. Galati
71. Olanesti - S.A. Baile Olanesti
72. Grivita - S.A. Bucuresti
73. Atric - S.A. Bucuresti
74. Stisom - S.A. Poiana Codrului - Satu Mare
75. Hepites - S.A. Galati
76. Galfinband - S.A. Galati
77. Litoral - S.A. Mamaia
78. Vitrometan - S.A. Medias
79. Barreco - S.A. Ramnicu Valcea
80. Alutus - S.A. Ramnicu Valcea
81. Comcereal - S.A. Calarasi
82. Comaliment - S.A. Resita
83. Unic - S.A. Targu Mures
84. Comcereal - S.A. Braila
85. Sut Carpati - S.A. Comuna Voluntari
86. Cristiro - S.A. Bistrita
87. Ilefor - S.A. Targu Mures
88. Farmaceutice Arcatim - S.A. Timisoara
89. Roti-Auto - S.A. Dragasani
90. Rafor - S.A. Campulung Moldovenesc
91. Romfelt - S.A. Bucuresti
92. Vincon - S.A. Focsani
93. Sidex - S.A. Galati
94. Petromidia - S.A. Constanta
95. Fortus - S.A. Iasi
96. Roman - S.A. Brasov
97. Tractorul - S.A. Brasov
98. Romcim - S.A. Bucuresti
99. Combinatul Siderurgic - S.A. Resita
100. Aro - S.A. Campulung
101. Aversa - S.A. Bucuresti
102. Upetrom 1 Mai - S.A. Ploiesti
103. Rafinaria Vega - S.A. Ploiesti
104. Republica - S.A. Bucuresti
105. Griro - S.A. Bucuresti

MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

REGLEMENTARI CONTABILE
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice
Europene (C.E.E.) si cu Standardele Internationale de Contabilitate

CUPRINS

DISPOZITII GENERALE
CAPITOLUL I REGLEMENTARI PRIVIND CONTABILITATEA SI SITUATIILE FINANCIARE ALE
ÃŽNTREPRINDERII .........................................................
SECTIUNEA 1 CONTABILITATEA ÃŽNTREPRINDERII .............................
SECTIUNEA a 2-a EXERCITIUL FINANCIAR ..................................
SECTIUNEA a 3-a SITUATIILE FINANCIARE ANUALE ALE ÃŽNTREPRINDERII ..........
SECTIUNEA a 4-a FORMA SI CONTINUTUL SITUATIILOR FINANCIARE ALE
ÃŽNTREPRINDERII
SECTIUNEA a 5-a PRINCIPII SI REGULI CONTABILE ..............................
SECTIUNEA a 6-a APROBAREA SI SEMNAREA SITUATIILOR FINANCIARE ALE
ÃŽNTREPRINDERII; APROBAREA DISTRIBUIRII PROFITULUI .......................
SECTIUNEA a 7-a RAPORTUL ADMINISTRATORILOR ................................
SECTIUNEA a 8-a AUDITUL FINANCIAR ..................................
SECTIUNEA a 9-a APROBAREA SI DEPUNEREA SITUATIILOR FINANCIARE SI A
RAPORTULUI ANUAL ALE ÃŽNTREPRINDERII ...............................
SECTIUNEA a 10-a PUBLICAREA RAPORTULUI ANUAL AL ÃŽNTREPRINDERII .............
CAPITOLUL II PLANUL DE CONTURI GENERAL .................................
CAPITOLUL III FORMATUL BILANTULUI, CONTULUI DE PROFIT SI PIERDERE, SITUATIEI
FLUXURILOR DE TREZORERIE, SITUATIEI MODIFICARILOR CAPITALULUI PROPRIU
SI EXEMPLE DE PREZENTARE A NOTELOR EXPLICATIVE ....................
- BILANT ...............................................................
- CONTUL DE PROFIT SI PIERDERE .......................................
- SITUATIA FLUXURILOR DE TREZORERIE ...............................
- SITUATIA MODIFICARILOR CAPITALULUI PROPRIU ..............................
- NOTELE EXPLICATIVE LA SITUATIILE FINANCIARE .............................
CAPITOLUL IV EXEMPLU DE CORESPONDENTA A PLANULUI DE CONTURI GENERAL CU
FORMATUL BILANTULUI SI CONTULUI DE PROFIT SI PIERDERE ...............
CAPITOLUL V EXPLICAREA UNOR TERMENI UTILIZATI SI COLATERALI ACESTORA .......

CADRUL GENERAL DE ÃŽNTOCMIRE SI PREZENTARE A SITUATIILOR FINANCIARE,
ELABORAT DE COMITETUL PENTRU STANDARDE INTERNATIONALE(1) DE CONTABILITATE

PREFATA Paragraful nr.

INTRODUCERE ....................................................... 1-11
Obiect si statut.................................................... 1-4
Aria de aplicabilitate.............................................. 5-8
Utilizatorii si necesitatile de informare ale acestora ............ 9-11

OBIECTIVUL SITUATIILOR FINANCIARE .................................. 12-21
Pozitia financiara, performanta si modificarile pozitiei financiare.. 15-21
Note si materiale suplimentare ......................................... 21

CONCEPTE DE BAZA .................................................... 22-23
Contabilitatea de angajament.............................................22
Principiul continuitatii activitatii ................................... 23

CARACTERISTICI CALITATIVE ALE SITUATIILOR FINANCIARE ................ 24-46
Inteligibilitatea....................................................... 25
Relevanta............................................................ 26-30
Pragul de semnificatie.............................................. 29-30
Credibilitatea ..................................................... 31-38
Reprezentarea fidela ............................................... 33-34
Prevalenta economicului asupra juridicului ............................. 35
Neutralitatea .......................................................... 36
Prudenta ............................................................... 37
Integralitatea.......................................................... 38
Comparabilitatea..................................................... 39-42
Limite ce privesc informatia relevanta si credibila ................. 43-45
Oportunitatea........................................................... 43
Raportul cost-beneficiu..................................................44
Echilibrul între caracteristicile calitative............................ 45
Imaginea fidela/Prezentarea fidela ..................................... 46

STRUCTURILE SITUATIILOR FINANCIARE .................................. 47-81
Pozitia financiara .................................................. 49-52
Active .............................................................. 53-59
Datorii ............................................................. 60-64
Capitalul propriu ................................................... 65-68
Performanta.......................................................... 69-73
Venituri ............................................................ 74-77
Cheltuieli........................................................... 78-80
Ajustari pentru mentinerea nivelului capitalului........................ 81

RECUNOASTEREA STRUCTURILOR SITUATIILOR FINANCIARE ................... 82-98
Probabilitatea realizarii unor beneficii economice viitoare ............ 85
Credibilitatea evaluarii .............................................86-88
Reconoasterea activelor ..............................................89-90
Recunoasterea datoriilor ............................................... 91
Recunoasterea veniturilor ........................................... 92-93
Recunoasterea cheltuielilor.......................................... 94-98

EVALUAREA STRUCTURILOR SITUATIILOR FINANCIARE ...................... 99-101

CONCEPTELE DE CAPITAL SI DE MENTINERE A NIVELULUI CAPITALULUI...... 102-110
Conceptul de capital............................................... 102-103
Conceptele de mentinere a nivelului capitalului si de determinare a
profitului
...................................................................... 104-110
_______________________
1) Versiune oficiala în limba romana acceptata de Grupul roman de lucru
pentru traducerea Standardelor Internationale de Contabilitate, recunoscut de
Comitetul pentru Standarde Internationale de Contabilitate.

DISPOZITII GENERALE

Prezentele reglementari stabilesc principiile si regulile contabile de baza,
forma si continutul situatiilor financiare anuale, avand ca scop general
asimilarea deplina a Directivei a IV-a a C.E.E. (78/660/EEC) si continuarea
armonizarii cu Standardele Internationale de Contabilitate.

Aria de aplicabilitate
1. Prezentele reglementari privesc întocmirea, prezentarea, aprobarea si
publicarea situatiilor financiare ale întreprinderii.
2. Întreprinderile vor fi integrate în aria de aplicabilitate a acestor
reglementari dupa urmatorul program:
A. Pentru situatiile financiare ale anului 2000 aplicarea prezentelor
reglementari priveste trei categorii de unitati grupate astfel:
Categoria I - ÃŽntreprinderi cotate la Bursa de Valori Bucuresti
Categoria a II-a - Regii autonome, companii/societati nationale si alte
întreprinderi de interes national
Categoria a III-a - Categorii specifice de întreprinderi care opereaza pe
piata de capital.
B. ÃŽncepand cu exercitiul financiar al anului 2001 prezentele reglementari
vor fi aplicate de persoanele juridice din categoria a IV-a, care satisfac cel
putin doua dintre criteriile mentionate la art. 2 din Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 94/2001 pentru aprobarea Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate.
Criteriile respective vor fi determinate pe baza situatiilor financiare
publicate pentru exercitiul financiar anterior si a ratei de schimb euro/leu
la sfarsitul anului anterior.
C. Începand cu exercitiul financiar al anului 2006 raman în afara
prezentelor reglementari numai întreprinderile care, potrivit legislatiei în
vigoare la acea data, se vor încadra în categoria societatilor mici si
mijlocii. Aceste întreprinderi vor aplica prevederile Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, si ale regulamentului de aplicare a acesteia.
1. Începand cu exercitiul financiar al anului 2000 întreprinderile vor
putea, cu aprobarea Ministerului Finantelor Publice, sa opteze pentru
aplicarea acestor reglementari înainte de data specificata, în functie de
modul de derulare a programului national de pregatire în domeniu.
2. În primul an de aplicare întreprinderile vor întocmi si depune la
organele în drept, pana la data de 15 aprilie a anului urmator, situatiile
financiare întocmite pe baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si
a regulamentului de aplicare a acesteia.
Aceste societati au obligatia de a întocmi situatiile financiare potrivit
prevederilor prezentelor reglementari, urmand sa le depuna la unitatile
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana la data de 30 septembrie
a anului urmator celui de raportare. Situatiile financiare respective vor fi
auditate de auditori financiari, în conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar.

CAPITOLUL I
Reglementari privind contabilitatea si situatiile
financiare ale întreprinderii

SECTIUNEA 1
Contabilitatea întreprinderii

Moneda

1.1. - Contabilitatea se tine în limba romana si în moneda nationala.
Contabilitatea operatiunilor efectuate în valuta se tine atat în moneda
nationala, cat si în valuta.
Pentru necesitatile proprii de informare întreprinderile pot opta pentru
întocmirea situatiilor financiare si într-o moneda stabila (euro, USD etc.).
Obligativitatea organizarii si tinerii contabilitatii
1.2. - Raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii, în
conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
revine administratorului.
ÃŽn acest scop persoana prevazuta la alineatul precedent trebuie sa asigure,
potrivit legii, conditiile necesare pentru: întocmirea documentelor
justificative privind operatiunile patrimoniale; organizarea si tinerea
corecta si la zi a contabilitatii; organizarea si efectuarea inventarierii
patrimoniului, precum si valorificarea rezultatelor acesteia; respectarea
regulilor de întocmire a situatiilor financiare, publicarea si depunerea la
termen a acestora la organele în drept; pastrarea documentelor justificative,
a registrelor si situatiilor financiare si organizarea contabilitatii de
gestiune adaptate la specificul întreprinderii.
1.3. - Potrivit prevederilor art. 6 alin. 2 din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, precum si celorlalte prevederi legale referitoare la
întocmirea si utilizarea formularelor privind activitatea financiara si
contabila 1) , orice operatiune patrimoniala se consemneaza în momentul
efectuarii ei într-un înscris care sta la baza înregistrarilor în
contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative cuprind, de regula, urmatoarele elemente
principale:
a) denumirea documentului;
B) denumirea si sediul întreprinderii care întocmeste documentul;
c) numarul si data întocmirii acestuia;
d) mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii
patrimoniale (cand este cazul);
e) continutul operatiunii patrimoniale si, daca este cazul, temeiul legal al
efectuarii acesteia;
f) datele cantitative si valorice aferente operatiunii efectuate;
g) numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care le-au
întocmit, vizat si aprobat, dupa caz;
h) alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor
efectuate.
Pastrarea registrelor si a documentelor justificative
1.4. - Potrivit prevederilor art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, registrele de contabilitate, precum si documentele justificative,
care stau la baza înregistrarilor în contabilitate, se pastreaza timp de zece
ani în arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din lege, cu începere de la data
încheierii exercitiului în cursul caruia au fost întocmite, cu exceptia
statelor de salarii care se pastreaza timp de 50 de ani.
______________
1) Aceste prevederi sunt cuprinse în Hotararea Guvernului nr. 831/1997
pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila si a normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea
acestora, în ordinele ministrului finantelor date în aplicarea acesteia,
precum si în Normele metodologice de întocmire si utilizare a formularelor
tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea
financiara si contabila, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
425/1998.

Registrele de contabilitate, precum si documentele justificative se
pastreaza în arhiva, de regula în forma lor originala, grupate în functie de
natura operatiunilor si în ordine cronologica în cadrul exercitiului financiar
la care acestea se refera. Arhivarea documentelor contabile trebuie sa asigure
pastrarea si consultarea acestora în termenele prevazute de lege.
Potrivit art. 26 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, în caz
de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua
masuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la
constatare.
Responsabilitatea de a reconstitui documentele contabile în cazurile
prevazute la alineatul precedent revine administratorilor întreprinderii sau
altei persoane care are obligatia sa gestioneze patrimoniul.
Documentele contabile reconstituite vor purta mentiunea "Reconstituit".

SECTIUNEA a 2-a
Exercitiul financiar

2.1. - Exercitiul financiar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31
decembrie, cu exceptia primului an de activitate, cand acesta începe la data
înfiintarii, respectiv înmatricularii, potrivit legii, la registrul
comertului.

SECTIUNEA a 3-a
Situatiile financiare anuale(1) ale întreprinderii

3.1. - Fiecare întreprindere are obligatia sa întocmeasca situatii
financiare anuale.
3.2. - Situatiile financiare anuale trebuie sa cuprinda:
a) bilantul;
B) contul de profit si pierdere;
c) situatia modificarilor capitalului propriu;
d) situatia fluxurilor de trezorerie;
e) politici contabile si note explicative.
3.3. - Situatiile financiare anuale trebuie sa ofere o imagine fidela a
pozitiei financiare, performantei, modificarilor capitalului propriu si
fluxurilor de trezorerie ale întreprinderii pentru respectivul exercitiu
financiar.
3.4. - Situatiile financiare trebuie sa respecte prevederile Legii
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, ale reglementarilor cuprinse în
prezentul volum, ale Cadrului general de întocmire si prezentare a situatiilor
financiare, elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale de
Contabilitate, prezentat în vol. 2, si ale Standardelor Internationale de
Contabilitate, incluse în vol. 3
În cazul în care situatiile financiare respecta în totalitate prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 94/2001 pentru aprobarea
Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor
Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, dar nu
respecta în totalitate prevederile incluse în vol. 3 (prevederi referitoare la
inflatie si/sau la consolidare), raportul de audit trebuie sa faca referiri
concrete la aceste aspecte.
3.5. - Daca nu exista nici un Standard International de Contabilitate
relevant, administratorii întreprinderii vor elabora politici contabile în
acord cu "Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare",
prezentat în vol. 2, si se vor asigura ca situatiile financiare furnizeaza
informatii care sa fie:
a) relevante pentru nevoile utilizatorilor de luare a deciziilor; si
B) credibile în sensul ca:
(iii) reprezinta fidel rezultatele si pozitia financiara a întreprinderii;
(iii) reflecta substanta economica a evenimentelor si tranzactiilor si nu
doar forma juridica;
(iii) sunt neutre, adica nepartinitoare;
(iv) sunt prudente; si
(iv) sunt complete sub toate aspectele semnificative.
3.6. - Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, va fi aplicata
împreuna cu: Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a
Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate 2) (vol. 1); Cadrul general de întocmire si prezentare a
situatiilor financiare, elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale
de Contabilitate 3) (vol. 2); Standardele Internationale de Contabilitate
(vol. 3); Ghidurile profesionale (vol. 4).
3.7. - La delimitarea prevederilor cuprinse în vol. 1 si 2 s-au avut în
vedere urmatoarele:
- Volumul 1 asigura conformitatea cu prevederile Directivei a IV-a a C.E.E.
si cu Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare,
elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale de Contabilitate.
În situatiile în care tratamentul contabil prevazut de Directiva a IV-a a
C.E.E. este diferit de cel cuprins în Standardele Internationale de
Contabilitate, pe perioada de implementare a programului de dezvoltare a
sistemului de contabilitate societatile comerciale pot opta pentru aplicarea
unuia dintre acestea, astfel încat sa se asigure prezentarea unei imagini
fidele a evenimentului în cauza.
- Volumul 2 cuprinde Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor
financiare, elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale de
Contabilitate.
3.8. - Daca în împrejurari speciale ce privesc o întreprindere respectarea
uneia dintre prevederile cuprinse în vol. 1, 2 si 3 nu raspunde cerintei de a
prezenta o imagine fidela, administratorii întreprinderii se pot abate de la
cerintele acestora atat cat este necesar pentru a prezenta o imagine fidela.
În acest caz întreprinderea trebuie sa prezinte în notele explicative
urmatoarele aspecte:
a) faptul ca administratorii au ajuns la concluzia ca situatiile financiare
prezinta o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei, fluxurilor de
trezorerie si a modificarilor capitalului propriu;
B) mentiunea ca întreprinderea a respectat sub toate aspectele semnificative
prevederile cuprinse în vol. 1, 2 si 3, cu exceptia abaterilor de la o anumita
cerinta a acestora, în vederea obtinerii unei imagini fidele;
c) prevederea sau standardul de la care s-a facut abatere, natura acesteia,
tratamentul contabil solicitat de reglementari sau de standarde si motivul
pentru care tratamentul prevazut de reglementari sau de standarde a fost
considerat necorespunzator în împrejurarile respective, precum si tratamentul
adoptat;
d) impactul financiar al abaterii asupra capitalurilor proprii, profitului
net sau pierderii nete a întreprinderii, activelor, datoriilor si asupra
fluxurilor de trezorerie ale întreprinderii, pentru fiecare dintre exercitiile
financiare prezentate.
__________________
1) Denumirea este preluata din Standardele Internationale de Contabilitate.
În Directiva a IV-a a C.E.E. prin conturile anuale se întelege bilantul,
contul de profit si pierdere si note.
2) IAS, conform abrevierii din limba engleza pentru "International
Accounting Standards".
3) IASC, conform abrevierii din limba engleza pentru "International
Accounting Standards Committee".

SECTIUNEA a 4-a
Forma si continutul situatiilor financiare
ale întreprinderii

Aspecte generale

4.1. - Potrivit prevederilor acestor reglementari:
a) bilantul trebuie sa prezinte cel putin posturile enumerate în formatul de
bilant prezentat la pct. 4.10;
B) contul de profit si pierdere trebuie sa prezinte cel putin elementele
enumerate în formatul de cont de profit si pierdere prezentat la pct. 4.26;
c) situatia fluxurilor de trezorerie trebuie sa prezinte elementele
enumerate într-unul din formatele situatiei fluxurilor de trezorerie,
prevazute de IAS 7;
d) situatia modificarilor capitalului propriu va prezenta informatiile
cerute de Standardele Internationale de Contabilitate.
4.2. - Fiecare element obligatoriu prezentat în situatiile financiare ale
unei întreprinderi conform pct. 4.1 poate fi prezentat mai detaliat decat se
cere în formatul adoptat, daca aceasta detaliere concura la prezentarea unei
informatii mai elocvente pentru utilizatorii de informatii.
4.3. - Bilantul unei întreprinderi si contul de profit si pierdere al
acesteia pot fi dezvoltate cu orice element de activ sau pasiv, venit sau
cheltuiala, care nu este prevazut în formatul adoptat.
4.4. - a) În situatia în care specificul activitatii întreprinderii necesita
astfel de dezvoltari, formatul bilantului si contului de profit si pierdere va
respecta ordinea elementelor cerute de formatul obligatoriu, detalierile
efectuandu-se numai la pozitiile numerotate cu numere arabe.
B) Structura bilantului si a contului de profit si pierdere, în special în
ceea ce priveste formatul obligatoriu, nu poate fi modificata de la un
exercitiu financiar la altul. ÃŽn cazuri exceptionale se admit derogari de la
aceasta regula. Orice derogare trebuie prezentata în notele explicative,
împreuna cu motivele care au determinat-o.
4.5. - Elementele din bilant si contul de profit si pierdere indicate cu
numere arabe pot fi cumulate într-un singur element în situatiile financiare
ale unei întreprinderi, daca:
a) valorile individuale nu sunt semnificative pentru evaluarea pozitiei
financiare si a performantei întreprinderii pentru exercitiul financiar
respectiv; sau
B) cumularea îmbunatateste claritatea prezentarii; valorile individuale ale
oricaror elemente combinate în acest fel vor fi prezentate în notele
explicative.
4.6. - ÃŽn notele explicative trebuie sa se prezinte separat repartizarea
profitului net pe destinatii, respectiv:
a) dividendele propuse spre a fi platite. ÃŽn conformitate cu prevederile IAS
10, daca aceste dividende sunt propuse sau declarate dupa data bilantului,
întreprinderea nu trebuie sa le recunoasca ca datorie la data bilantului;
B) sumele repartizate la rezerve;
c) sumele repartizate pentru acoperirea pierderilor contabile din anii
precedenti;
d) alte repartizari.
4.7. - Pentru fiecare post, respectiv element, prezentat în bilantul sau în
contul de profit si pierdere al unei întreprinderi, valoarea corespunzatoare
pentru exercitiul financiar precedent trebuie prezentata într-o coloana
separata.
4.8. - În situatia în care valorile corespunzatoare exercitiului financiar
curent si precedent, înscrise în bilant si în contul de profit si pierdere, nu
sunt comparabile, cele aferente exercitiului precedent trebuie retratate
corespunzator, astfel încat sa se asigure comparabilitatea.
Rezultatele retratarii, motivele pentru care a fost facuta si modalitatea de
efectuare a acesteia trebuie prezentate în notele explicative.
4.9. - Nu se vor mentine în bilant si în contul de profit si pierdere acele
elemente (posturi) pentru care nu exista valori atat în exercitiul financiar
curent, cat si în cel precedent.
Formatul cerut pentru conturile anuale
4.10. - Formatul cerut pentru bilant este urmatorul:
Bilant
A. Active imobilizate
I. Imobilizari necorporale
1. Cheltuieli de constituire (cand reglementarile permit imobilizarea
acestora)
2. Cheltuieli de dezvoltare (cand reglementarile permit imobilizarea
acestora)
3. Concesiuni, brevete, licente, marci, drepturi si valori similare si alte
imobilizari necorporale, daca au fost:
a) achizitionate contra unei plati; sau
B) create de societate, în cazul în care reglementarile permit înscrierea
acestora în active
4. Fondul comercial, în cazul în care a fost achizitionat
5. Avansuri si imobilizari necorporale în curs de executie
II. Imobilizari corporale
1. Terenuri si constructii
2. Instalatii tehnice si masini
3. Alte instalatii, utilaje si mobilier
4. Avansuri si imobilizari corporale în curs de executie
III. Imobilizari financiare
1. Titluri de participare detinute la societatile din cadrul grupului
2. Creante asupra societatilor din cadrul grupului, altele decat cele
comerciale
3. Titluri sub forma de interese de participare
4. Creante din interese de participare
5. Titluri detinute ca imobilizari
6. Alte creante
7. Actiuni proprii(1) (cu indicarea în note a valorii nominale)
B. Active circulante
I. Stocuri
1. Materii prime si materiale consumabile
2. Productia în curs de executie
3. Produse finite si marfuri
4. Avansuri pentru cumparari de stocuri
II. Creante
(Sumele ce trebuie sa fie încasate dupa o perioada mai mare de un an trebuie
sa fie prezentate separat pentru fiecare element.)
1. Creante comerciale
2. Sume de încasat de la societatile din cadrul grupului
3. Sume de încasat de la societatile la care se detin interese de
participare
4. Alte creante
5. Creante privind capitalul subscris si nevarsat
III. Investitii financiare pe termen scurt




#3 alinavoica

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 89 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Ploiesti

Postat 25 October 2005 - 08:42 AM

ORDIN ADMINISTATIE PUBLICA 94/2001 Modificat(a)
Emitent: Ministerul Finantelor
Domenii: Contabilitate M.O. 85/2001
Ordin pt. aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva aIV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contablitate

M.OF. 85 din 20 februarie 2001

ORDIN
pentru aprobarea Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor
Economice Europene si cu Standardele Internationale
de Contabilitate

Ministrul finantelor publice,
în baza Hotararii Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice,
avand în vedere prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 704/1993
pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991,

emite urmatorul ordin:

Art. 1. - (1) Se aproba Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a
IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate.
(2) Prezentele reglementari se aplica împreuna cu Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, si cu Standardele Internationale de Contabilitate.
Art. 2. - (1) Reglementarile prevazute la art. 1 se aplica începand cu
situatiile financiare ale anului 2000 de societatile comerciale cotate la
Bursa de Valori Bucuresti, unele regii autonome, companii si societati
nationale, alte întreprinderi de interes national, precum si de unele cate-
gorii specifice de societati ce opereaza pe piata de capital, conform listei
anexate care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Pentru perioada 2001-2005 programul de implementare a prezentelor
reglementari este prevazut mai jos.
______________________________________________________________________________
Sfarsitul Cifra de afaceri Total active Numarul mediu
exercitiului a anului anterior pentru anul anterior de salariati
financiar (euro) (euro) ai anului anterior
_____________________________________________________________________________
31 dec. 2001 peste 9 milioane peste 4,5 milioane 250
31 dec. 2002 peste 8 milioane peste 4,0 milioane 200
31 dec. 2003 peste 7 milioane peste 3,5 milioane 150
31 dec. 2004 peste 6 milioane peste 3,0 milioane 100
31 dec. 2005 peste 5 milioane peste 2,5 milioane 50
______________________________________________________________________________

Art. 3. - (1) ÃŽn primul an de aplicare situatiile financiare ale agentilor
economici care intra sub incidenta acestor reglementari se întocmesc în
conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si cu
regulamentul pentru aplicarea acesteia, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
704/1993, si vor fi depuse la organele în drept pana la data de 15 aprilie a
anului urmator, în conformitate cu prevederile legale.
(2) Totodata acesti agenti economici au obligatia de a retrata situatiile
financiare întocmite potrivit prevederilor alineatului precedent, în
conformitate cu reglementarile prevazute la art. 1, urmand sa le depuna la
unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana la data de
30 septembrie a anului urmator celui de raportare.
Art. 4. - (1) Societatile comerciale care vor intra sub incidenta
prezentelor reglementari au obligatia sa auditeze situatiile financiare
potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind
activitatea de audit financiar.
(2) Fac obiectul auditarii de catre auditori financiari, potrivit legii, si
situatiile financiare prevazute la art. 3 alin. (2), obtinute prin retratare
în primul an de aplicare a prezentelor reglementari.
Art. 5. - (1) Societatile comerciale care nu se încadreaza în criteriile de
marime prevazute la art. 2 alin. (2) pot aplica prezentele reglementari dupa
aprobarea prealabila din partea Ministerului Finantelor Publice pe baza soli-
citarii adresate Directiei de reglementari contabile.
(2) Societatile comerciale care intra sub incidenta prezentelor
reglementari, pe baza îndeplinirii criteriilor de marime sau ca urmare a
optiunii acestora, au obligatia sa asigure continuitatea aplicarii acestor
reglementari si auditarea situatiilor financiare conform reglementarilor
nationale în domeniu.
Art. 6. - Administratorilor societatilor comerciale, regiilor autonome,
companiilor si societatilor nationale, care vor aplica Reglementarile
contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate potrivit programului aprobat
prin prezentul ordin, le revine raspunderea conform prevederilor art. 11 alin.
(4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, de a adopta programe
proprii prin care sa asigure masurile necesare pentru aplicarea corespunza-
toare acestor reglementari.
Art. 7. - Directia de reglementari contabile va lua masuri pentru aducerea
la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I. Pe data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului finantelor nr. 403/1999 pentru aprobarea Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele de Contabilitate Internationale, publicat în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 480 din 4 octombrie 1999, precum si Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.660/2000 pentru aprobarea Reglementarilor
contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si
cu Standardele Internationale de Contabilitate.

Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu


Bucuresti, 29 ianuarie 2001.
Nr. 94.

ANEXA

LISTA
cuprinzand agentii economici care aplica prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 94/2001

I. LISTA CUPRINZAND SOCIETATILE COMERCIALE COTATE
LA BURSA DE VALORI BUCURESTI

1. Aerostar - S.A. Bacau
2. Alro - S.A. Slatina
3. Amep American Packaging - S.A. Tecuci
4. Apsa - S.A. Baia Mare
5. Arctic - S.A. Gaesti
6. Armatura - S.A. Cluj-Napoca
7. Artrom - S.A. Slatina
8. Agras - S.A. Bucuresti
9. Rafinaria Astra - S.A. Ploiesti
10. Astra Vagoane - S.A. Arad
11. Antibiotice - S.A. Iasi
12. Aurora Targu Frumos - S.A. Iasi
13. Azomures - S.A. Targu Mures
14. Berceni - S.A. Bucuresti
15. Bermas - S.A. Suceava
16. Compa - S.A. Sibiu
17. Cos - S.A. Targoviste
18. Chimopar - S.A. Bucuresti
19. Automobile Dacia - S.A. Pitesti
20. Dorobantul - S.A. Ploiesti
21. Electroaparataj - S.A. Bucuresti
22. Allied Deals Elcond - S.A. Zalau
23. Energopetrol - S.A. Campina
24. Ema - S.A. Piatra-Neamt
25. Electroputere - S.A. Craiova
26. Electrotehnica - S.A. Bucuresti
27. Excelent - S.A. Bucuresti
28. Faur - S.A. Bucuresti
29. Feleacul - S.A. Cluj-Napoca
30. Frial - S.A. Constanta
31. Fortuna - S.A. Bucuresti
32. Hitrom - S.A. Vaslui
33. Impact - S.A. Bucuresti
34. Imsat - S.A. Bucuresti
35. International - S.A. Sinaia
36. Otel Inox - S.A. Targoviste
37. Mefin - S.A. Sinaia
38. Mopan - S.A. Targu Mures
39. Mopariv - S.A. Ramnicu Valcea
40. Nicolina - S.A. Iasi
41. Navol - S.A. Oltenita
42. Navrom - S.A. Galati
43. Oil Terminal - S.A. Constanta
44. Oltchim - S.A. Ramnicu Valcea
45. Policolor - S.A. Bucuresti
46. Petrolexportimport - S.A. Bucuresti
47. Prodplast - S.A. Bucuresti
48. Petros - S.A. Ploiesti
49. Petrolsub - S.A. Suplacu de Barcau
50. Rulmentul - S.A. Brasov
51. Rocar - S.A. Bucuresti
52. Robinete Industriale - S.A. Bacau
53. Sicomed - S.A. Bucuresti
54. Sidertrans - S.A. Calarasi
55. Silcotub - S.A. Zalau
56. Santierul Naval - S.A. Constanta
57. Santierul Naval - S.A. Orsova
58. Aker - S.A. Tulcea
59. Sofert - S.A. Bacau
60. Siretul - S.A. Pascani
61. Sinteza - S.A. Oradea
62. Turbomecanica - S.A. Bucuresti
63. Terapia - S.A. Cluj-Napoca
64. Turism Transilvania - S.A. Cluj-Napoca
65. U.C.M. - S.A. Resita
66. Upsom - S.A. Ocna Mures
67. Uton - S.A. Onesti
68. Uztel - S.A. Ploiesti
69. Prodvinalco - S.A. Cluj-Napoca
70. Rolast - S.A. Pitesti
71. Ves - S.A. Sighisoara
72. Zimtub - S.A. Zimnicea

II. LISTA CUPRINZAND COMPANIILE/SOCIETATILE
NATIONALE SI ALTE SOCIETATI COMERCIALE

1. Societatea Nationala "Transgaz" - S.A. Medias
2. Societatea Comerciala "Exprogaz" - S.A. Medias
3. Societatea Comerciala "Distrigaz-Nord" - S.A. Targu Mures
4. Societatea Comerciala "Distrigaz-Sud" - S.A. Bucuresti
5. Societatea Nationala "Depogaz" - S.A. Ploiesti
6. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane - TAROM - S.A.
Bucuresti
7. Regia Autonoma "Monitorul Oficial" Bucuresti
8. Compania Nationala "Imprimeria Nationala" - S.A. Bucuresti
9. Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti
10. Compania Nationala "Aeroportul International Bucuresti-Otopeni" - S.A.
11. Regia Autonoma de Transport - Bucuresti
12. Societatea Nationala de Radiocomunicatii - S.A. Bucuresti
13. Regia Autonoma "Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian -
ROMATSA" - Bucuresti
14. Compania Nationala "Transelectrica" - S.A. Bucuresti
15. Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A. Bucuresti
16. Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A. Bucuresti
17. Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. Bucuresti
18. Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A. Bucuresti
19. Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" -
Bucuresti
20. Societatea Nationala de Telecomunicatii "Romtelecom" - S.A. Bucuresti

III. LISTA CUPRINZAND SOCIETATILE COMERCIALE
COTATE PE PIATA RASDAQ

1. Alprom - S.A. Slatina
2. Socep - S.A. Constanta
3. Ana-Imep - S.A. Pitesti
4. Brau Union - S.A. Reghin
5. Generalcom - S.A. Bucuresti
6. Titan - S.A. Bucuresti
7. Sanex - S.A. Cluj-Napoca
8. Cimentul - S.A. Turda
9. Romarc Fuel - S.A. Otopeni
10. Desfacere Marfuri Alimentare si Industriale "Unirea" - S.A. Bucuresti
11. Lido - S.A. Bucuresti
12. Avicola - S.A. Buzau
13. Metex - S.A. Targoviste
14. Romportmet - S.A. Galati
15. ONT Carpati - S.A. Bucuresti
16. Timken-Romania - S.A. Ploiesti
17. Palace - S.A. Sinaia
18. Braiconf - S.A. Braila
19. Danubiana - S.A. Bucuresti
20. Mobitex - S.A. Bucuresti
21. Mangalia - S.A. Constanta
22. Santierul Naval - S.A. Braila
23. Uzinexport - S.A. Bucuresti
24. Grandemar - S.A. Cluj-Napoca
25. Napolact - S.A. Cluj-Napoca
26. Victoria Prahova - S.A. Floresti
27. Practic - S.A. Bucuresti
28. Umeb - S.A. Bucuresti
29. Constructii Bihor - S.A. Oradea
30. Electroprecizia - S.A. Sacele
31. Iame - S.A. Sfantu Gheorghe
32. Nord - S.A. Bucuresti
33. Morarit Panificatie Ialomita - S.A. Slobozia
34. Cariere Ilsom - S.A. Bistrita-Nasaud
35. Intfor - S.A. Galati
36. Energia - S.A. Constanta
37. Diham - S.A. Bucuresti
38. Metecom - S.A. Satu Mare
39. Asco - S.A. Bacau
40. Altur - S.A. Slatina
41 Geromed - S.A. Medias
42. Spicul - S.A. Buzau
43. Feroneria - S.A. Arad
44. Samobil - S.A. Satu Mare
45. Bere Grivita - S.A. Bucuresti
46. Cemacon - S.A. Zalau
47. Comautosport - S.A. Bucuresti
48. Bucur - S.A. Bucuresti
49. Delfincom - S.A. Bucuresti
50. Robinson - S.A. Predeal
51. Alcom - S.A. Zalau
52. Coremar - S.A. Constanta
53. Omnia - S.A. Ploiesti
54. Phoenix - S.A. Satu Mare
55. Comintex - S.A. Craiova
56. Norvea - S.A. Brasov
57. Nutricom - S.A. Oltenita
58. Comcereal Vrancea - S.A. Focsani
59. Componente Auto - S.A. Topoloveni
60. Comcereal - S.A. Constanta
61. Fam - S.A. Galati
62. Elpreco - S.A. Craiova
63. Flora - S.A. Bucuresti
64. Romcarbon - S.A. Buzau
65. Constructii Feroviare Moldova - S.A. Iasi
66. Dunarea - S.A. Galati
67. Biofarm - S.A. Bucuresti
68. Farmacom - S.A. Brasov
69. Comalta - S.A. Sfantu Gheorghe
70. Trefo - S.A. Galati
71. Olanesti - S.A. Baile Olanesti
72. Grivita - S.A. Bucuresti
73. Atric - S.A. Bucuresti
74. Stisom - S.A. Poiana Codrului - Satu Mare
75. Hepites - S.A. Galati
76. Galfinband - S.A. Galati
77. Litoral - S.A. Mamaia
78. Vitrometan - S.A. Medias
79. Barreco - S.A. Ramnicu Valcea
80. Alutus - S.A. Ramnicu Valcea
81. Comcereal - S.A. Calarasi
82. Comaliment - S.A. Resita
83. Unic - S.A. Targu Mures
84. Comcereal - S.A. Braila
85. Sut Carpati - S.A. Comuna Voluntari
86. Cristiro - S.A. Bistrita
87. Ilefor - S.A. Targu Mures
88. Farmaceutice Arcatim - S.A. Timisoara
89. Roti-Auto - S.A. Dragasani
90. Rafor - S.A. Campulung Moldovenesc
91. Romfelt - S.A. Bucuresti
92. Vincon - S.A. Focsani
93. Sidex - S.A. Galati
94. Petromidia - S.A. Constanta
95. Fortus - S.A. Iasi
96. Roman - S.A. Brasov
97. Tractorul - S.A. Brasov
98. Romcim - S.A. Bucuresti
99. Combinatul Siderurgic - S.A. Resita
100. Aro - S.A. Campulung
101. Aversa - S.A. Bucuresti
102. Upetrom 1 Mai - S.A. Ploiesti
103. Rafinaria Vega - S.A. Ploiesti
104. Republica - S.A. Bucuresti
105. Griro - S.A. Bucuresti

MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE

REGLEMENTARI CONTABILE
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice
Europene (C.E.E.) si cu Standardele Internationale de Contabilitate

CUPRINS

DISPOZITII GENERALE
CAPITOLUL I REGLEMENTARI PRIVIND CONTABILITATEA SI SITUATIILE FINANCIARE ALE
ÃŽNTREPRINDERII .........................................................
SECTIUNEA 1 CONTABILITATEA ÃŽNTREPRINDERII .............................
SECTIUNEA a 2-a EXERCITIUL FINANCIAR ..................................
SECTIUNEA a 3-a SITUATIILE FINANCIARE ANUALE ALE ÃŽNTREPRINDERII ..........
SECTIUNEA a 4-a FORMA SI CONTINUTUL SITUATIILOR FINANCIARE ALE
ÃŽNTREPRINDERII
SECTIUNEA a 5-a PRINCIPII SI REGULI CONTABILE ..............................
SECTIUNEA a 6-a APROBAREA SI SEMNAREA SITUATIILOR FINANCIARE ALE
ÃŽNTREPRINDERII; APROBAREA DISTRIBUIRII PROFITULUI .......................
SECTIUNEA a 7-a RAPORTUL ADMINISTRATORILOR ................................
SECTIUNEA a 8-a AUDITUL FINANCIAR ..................................
SECTIUNEA a 9-a APROBAREA SI DEPUNEREA SITUATIILOR FINANCIARE SI A
RAPORTULUI ANUAL ALE ÃŽNTREPRINDERII ...............................
SECTIUNEA a 10-a PUBLICAREA RAPORTULUI ANUAL AL ÃŽNTREPRINDERII .............
CAPITOLUL II PLANUL DE CONTURI GENERAL .................................
CAPITOLUL III FORMATUL BILANTULUI, CONTULUI DE PROFIT SI PIERDERE, SITUATIEI
FLUXURILOR DE TREZORERIE, SITUATIEI MODIFICARILOR CAPITALULUI PROPRIU
SI EXEMPLE DE PREZENTARE A NOTELOR EXPLICATIVE ....................
- BILANT ...............................................................
- CONTUL DE PROFIT SI PIERDERE .......................................
- SITUATIA FLUXURILOR DE TREZORERIE ...............................
- SITUATIA MODIFICARILOR CAPITALULUI PROPRIU ..............................
- NOTELE EXPLICATIVE LA SITUATIILE FINANCIARE .............................
CAPITOLUL IV EXEMPLU DE CORESPONDENTA A PLANULUI DE CONTURI GENERAL CU
FORMATUL BILANTULUI SI CONTULUI DE PROFIT SI PIERDERE ...............
CAPITOLUL V EXPLICAREA UNOR TERMENI UTILIZATI SI COLATERALI ACESTORA .......

CADRUL GENERAL DE ÃŽNTOCMIRE SI PREZENTARE A SITUATIILOR FINANCIARE,
ELABORAT DE COMITETUL PENTRU STANDARDE INTERNATIONALE(1) DE CONTABILITATE

PREFATA Paragraful nr.

INTRODUCERE ....................................................... 1-11
Obiect si statut.................................................... 1-4
Aria de aplicabilitate.............................................. 5-8
Utilizatorii si necesitatile de informare ale acestora ............ 9-11

OBIECTIVUL SITUATIILOR FINANCIARE .................................. 12-21
Pozitia financiara, performanta si modificarile pozitiei financiare.. 15-21
Note si materiale suplimentare ......................................... 21

CONCEPTE DE BAZA .................................................... 22-23
Contabilitatea de angajament.............................................22
Principiul continuitatii activitatii ................................... 23

CARACTERISTICI CALITATIVE ALE SITUATIILOR FINANCIARE ................ 24-46
Inteligibilitatea....................................................... 25
Relevanta............................................................ 26-30
Pragul de semnificatie.............................................. 29-30
Credibilitatea ..................................................... 31-38
Reprezentarea fidela ............................................... 33-34
Prevalenta economicului asupra juridicului ............................. 35
Neutralitatea .......................................................... 36
Prudenta ............................................................... 37
Integralitatea.......................................................... 38
Comparabilitatea..................................................... 39-42
Limite ce privesc informatia relevanta si credibila ................. 43-45
Oportunitatea........................................................... 43
Raportul cost-beneficiu..................................................44
Echilibrul între caracteristicile calitative............................ 45
Imaginea fidela/Prezentarea fidela ..................................... 46

STRUCTURILE SITUATIILOR FINANCIARE .................................. 47-81
Pozitia financiara .................................................. 49-52
Active .............................................................. 53-59
Datorii ............................................................. 60-64
Capitalul propriu ................................................... 65-68
Performanta.......................................................... 69-73
Venituri ............................................................ 74-77
Cheltuieli........................................................... 78-80
Ajustari pentru mentinerea nivelului capitalului........................ 81

RECUNOASTEREA STRUCTURILOR SITUATIILOR FINANCIARE ................... 82-98
Probabilitatea realizarii unor beneficii economice viitoare ............ 85
Credibilitatea evaluarii .............................................86-88
Reconoasterea activelor ..............................................89-90
Recunoasterea datoriilor ............................................... 91
Recunoasterea veniturilor ........................................... 92-93
Recunoasterea cheltuielilor.......................................... 94-98

EVALUAREA STRUCTURILOR SITUATIILOR FINANCIARE ...................... 99-101

CONCEPTELE DE CAPITAL SI DE MENTINERE A NIVELULUI CAPITALULUI...... 102-110
Conceptul de capital............................................... 102-103
Conceptele de mentinere a nivelului capitalului si de determinare a
profitului
...................................................................... 104-110
_______________________
1) Versiune oficiala în limba romana acceptata de Grupul roman de lucru
pentru traducerea Standardelor Internationale de Contabilitate, recunoscut de
Comitetul pentru Standarde Internationale de Contabilitate.

DISPOZITII GENERALE

Prezentele reglementari stabilesc principiile si regulile contabile de baza,
forma si continutul situatiilor financiare anuale, avand ca scop general
asimilarea deplina a Directivei a IV-a a C.E.E. (78/660/EEC) si continuarea
armonizarii cu Standardele Internationale de Contabilitate.

Aria de aplicabilitate
1. Prezentele reglementari privesc întocmirea, prezentarea, aprobarea si
publicarea situatiilor financiare ale întreprinderii.
2. Întreprinderile vor fi integrate în aria de aplicabilitate a acestor
reglementari dupa urmatorul program:
A. Pentru situatiile financiare ale anului 2000 aplicarea prezentelor
reglementari priveste trei categorii de unitati grupate astfel:
Categoria I - ÃŽntreprinderi cotate la Bursa de Valori Bucuresti
Categoria a II-a - Regii autonome, companii/societati nationale si alte
întreprinderi de interes national
Categoria a III-a - Categorii specifice de întreprinderi care opereaza pe
piata de capital.
B. ÃŽncepand cu exercitiul financiar al anului 2001 prezentele reglementari
vor fi aplicate de persoanele juridice din categoria a IV-a, care satisfac cel
putin doua dintre criteriile mentionate la art. 2 din Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 94/2001 pentru aprobarea Reglementarilor contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu
Standardele Internationale de Contabilitate.
Criteriile respective vor fi determinate pe baza situatiilor financiare
publicate pentru exercitiul financiar anterior si a ratei de schimb euro/leu
la sfarsitul anului anterior.
C. Începand cu exercitiul financiar al anului 2006 raman în afara
prezentelor reglementari numai întreprinderile care, potrivit legislatiei în
vigoare la acea data, se vor încadra în categoria societatilor mici si
mijlocii. Aceste întreprinderi vor aplica prevederile Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, si ale regulamentului de aplicare a acesteia.
1. Începand cu exercitiul financiar al anului 2000 întreprinderile vor
putea, cu aprobarea Ministerului Finantelor Publice, sa opteze pentru
aplicarea acestor reglementari înainte de data specificata, în functie de
modul de derulare a programului national de pregatire în domeniu.
2. În primul an de aplicare întreprinderile vor întocmi si depune la
organele în drept, pana la data de 15 aprilie a anului urmator, situatiile
financiare întocmite pe baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si
a regulamentului de aplicare a acesteia.
Aceste societati au obligatia de a întocmi situatiile financiare potrivit
prevederilor prezentelor reglementari, urmand sa le depuna la unitatile
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pana la data de 30 septembrie
a anului urmator celui de raportare. Situatiile financiare respective vor fi
auditate de auditori financiari, în conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar.

CAPITOLUL I
Reglementari privind contabilitatea si situatiile
financiare ale întreprinderii

SECTIUNEA 1
Contabilitatea întreprinderii

Moneda

1.1. - Contabilitatea se tine în limba romana si în moneda nationala.
Contabilitatea operatiunilor efectuate în valuta se tine atat în moneda
nationala, cat si în valuta.
Pentru necesitatile proprii de informare întreprinderile pot opta pentru
întocmirea situatiilor financiare si într-o moneda stabila (euro, USD etc.).
Obligativitatea organizarii si tinerii contabilitatii
1.2. - Raspunderea pentru organizarea si tinerea contabilitatii, în
conformitate cu prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
revine administratorului.
ÃŽn acest scop persoana prevazuta la alineatul precedent trebuie sa asigure,
potrivit legii, conditiile necesare pentru: întocmirea documentelor
justificative privind operatiunile patrimoniale; organizarea si tinerea
corecta si la zi a contabilitatii; organizarea si efectuarea inventarierii
patrimoniului, precum si valorificarea rezultatelor acesteia; respectarea
regulilor de întocmire a situatiilor financiare, publicarea si depunerea la
termen a acestora la organele în drept; pastrarea documentelor justificative,
a registrelor si situatiilor financiare si organizarea contabilitatii de
gestiune adaptate la specificul întreprinderii.
1.3. - Potrivit prevederilor art. 6 alin. 2 din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, precum si celorlalte prevederi legale referitoare la
întocmirea si utilizarea formularelor privind activitatea financiara si
contabila 1) , orice operatiune patrimoniala se consemneaza în momentul
efectuarii ei într-un înscris care sta la baza înregistrarilor în
contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative cuprind, de regula, urmatoarele elemente
principale:
a) denumirea documentului;
B) denumirea si sediul întreprinderii care întocmeste documentul;
c) numarul si data întocmirii acestuia;
d) mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii
patrimoniale (cand este cazul);
e) continutul operatiunii patrimoniale si, daca este cazul, temeiul legal al
efectuarii acesteia;
f) datele cantitative si valorice aferente operatiunii efectuate;
g) numele si prenumele, precum si semnaturile persoanelor care le-au
întocmit, vizat si aprobat, dupa caz;
h) alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor
efectuate.
Pastrarea registrelor si a documentelor justificative
1.4. - Potrivit prevederilor art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, registrele de contabilitate, precum si documentele justificative,
care stau la baza înregistrarilor în contabilitate, se pastreaza timp de zece
ani în arhiva persoanelor prevazute la art. 1 din lege, cu începere de la data
încheierii exercitiului în cursul caruia au fost întocmite, cu exceptia
statelor de salarii care se pastreaza timp de 50 de ani.
______________
1) Aceste prevederi sunt cuprinse în Hotararea Guvernului nr. 831/1997
pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila si a normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea
acestora, în ordinele ministrului finantelor date în aplicarea acesteia,
precum si în Normele metodologice de întocmire si utilizare a formularelor
tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea
financiara si contabila, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
425/1998.

Registrele de contabilitate, precum si documentele justificative se
pastreaza în arhiva, de regula în forma lor originala, grupate în functie de
natura operatiunilor si în ordine cronologica în cadrul exercitiului financiar
la care acestea se refera. Arhivarea documentelor contabile trebuie sa asigure
pastrarea si consultarea acestora în termenele prevazute de lege.
Potrivit art. 26 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, în caz
de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile, se vor lua
masuri de reconstituire a acestora în termen de maximum 30 de zile de la
constatare.
Responsabilitatea de a reconstitui documentele contabile în cazurile
prevazute la alineatul precedent revine administratorilor întreprinderii sau
altei persoane care are obligatia sa gestioneze patrimoniul.
Documentele contabile reconstituite vor purta mentiunea "Reconstituit".

SECTIUNEA a 2-a
Exercitiul financiar

2.1. - Exercitiul financiar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31
decembrie, cu exceptia primului an de activitate, cand acesta începe la data
înfiintarii, respectiv înmatricularii, potrivit legii, la registrul
comertului.

SECTIUNEA a 3-a
Situatiile financiare anuale(1) ale întreprinderii

3.1. - Fiecare întreprindere are obligatia sa întocmeasca situatii
financiare anuale.
3.2. - Situatiile financiare anuale trebuie sa cuprinda:
a) bilantul;
B) contul de profit si pierdere;
c) situatia modificarilor capitalului propriu;
d) situatia fluxurilor de trezorerie;
e) politici contabile si note explicative.
3.3. - Situatiile financiare anuale trebuie sa ofere o imagine fidela a
pozitiei financiare, performantei, modificarilor capitalului propriu si
fluxurilor de trezorerie ale întreprinderii pentru respectivul exercitiu
financiar.
3.4. - Situatiile financiare trebuie sa respecte prevederile Legii
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, ale reglementarilor cuprinse în
prezentul volum, ale Cadrului general de întocmire si prezentare a situatiilor
financiare, elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale de
Contabilitate, prezentat în vol. 2, si ale Standardelor Internationale de
Contabilitate, incluse în vol. 3
În cazul în care situatiile financiare respecta în totalitate prevederile
Ordinului ministrului finantelor publice nr. 94/2001 pentru aprobarea
Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor
Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, dar nu
respecta în totalitate prevederile incluse în vol. 3 (prevederi referitoare la
inflatie si/sau la consolidare), raportul de audit trebuie sa faca referiri
concrete la aceste aspecte.
3.5. - Daca nu exista nici un Standard International de Contabilitate
relevant, administratorii întreprinderii vor elabora politici contabile în
acord cu "Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare",
prezentat în vol. 2, si se vor asigura ca situatiile financiare furnizeaza
informatii care sa fie:
a) relevante pentru nevoile utilizatorilor de luare a deciziilor; si
B) credibile în sensul ca:
(iii) reprezinta fidel rezultatele si pozitia financiara a întreprinderii;
(iii) reflecta substanta economica a evenimentelor si tranzactiilor si nu
doar forma juridica;
(iii) sunt neutre, adica nepartinitoare;
(iv) sunt prudente; si
(iv) sunt complete sub toate aspectele semnificative.
3.6. - Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, va fi aplicata
împreuna cu: Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a
Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate 2) (vol. 1); Cadrul general de întocmire si prezentare a
situatiilor financiare, elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale
de Contabilitate 3) (vol. 2); Standardele Internationale de Contabilitate
(vol. 3); Ghidurile profesionale (vol. 4).
3.7. - La delimitarea prevederilor cuprinse în vol. 1 si 2 s-au avut în
vedere urmatoarele:
- Volumul 1 asigura conformitatea cu prevederile Directivei a IV-a a C.E.E.
si cu Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor financiare,
elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale de Contabilitate.
În situatiile în care tratamentul contabil prevazut de Directiva a IV-a a
C.E.E. este diferit de cel cuprins în Standardele Internationale de
Contabilitate, pe perioada de implementare a programului de dezvoltare a
sistemului de contabilitate societatile comerciale pot opta pentru aplicarea
unuia dintre acestea, astfel încat sa se asigure prezentarea unei imagini
fidele a evenimentului în cauza.
- Volumul 2 cuprinde Cadrul general de întocmire si prezentare a situatiilor
financiare, elaborat de Comitetul pentru Standarde Internationale de
Contabilitate.
3.8. - Daca în împrejurari speciale ce privesc o întreprindere respectarea
uneia dintre prevederile cuprinse în vol. 1, 2 si 3 nu raspunde cerintei de a
prezenta o imagine fidela, administratorii întreprinderii se pot abate de la
cerintele acestora atat cat este necesar pentru a prezenta o imagine fidela.
În acest caz întreprinderea trebuie sa prezinte în notele explicative
urmatoarele aspecte:
a) faptul ca administratorii au ajuns la concluzia ca situatiile financiare
prezinta o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei, fluxurilor de
trezorerie si a modificarilor capitalului propriu;
B) mentiunea ca întreprinderea a respectat sub toate aspectele semnificative
prevederile cuprinse în vol. 1, 2 si 3, cu exceptia abaterilor de la o anumita
cerinta a acestora, în vederea obtinerii unei imagini fidele;
c) prevederea sau standardul de la care s-a facut abatere, natura acesteia,
tratamentul contabil solicitat de reglementari sau de standarde si motivul
pentru care tratamentul prevazut de reglementari sau de standarde a fost
considerat necorespunzator în împrejurarile respective, precum si tratamentul
adoptat;
d) impactul financiar al abaterii asupra capitalurilor proprii, profitului
net sau pierderii nete a întreprinderii, activelor, datoriilor si asupra
fluxurilor de trezorerie ale întreprinderii, pentru fiecare dintre exercitiile
financiare prezentate.
__________________
1) Denumirea este preluata din Standardele Internationale de Contabilitate.
În Directiva a IV-a a C.E.E. prin conturile anuale se întelege bilantul,
contul de profit si pierdere si note.
2) IAS, conform abrevierii din limba engleza pentru "International
Accounting Standards".
3) IASC, conform abrevierii din limba engleza pentru "International
Accounting Standards Committee".

SECTIUNEA a 4-a
Forma si continutul situatiilor financiare
ale întreprinderii

Aspecte generale

4.1. - Potrivit prevederilor acestor reglementari:
a) bilantul trebuie sa prezinte cel putin posturile enumerate în formatul de
bilant prezentat la pct. 4.10;
B) contul de profit si pierdere trebuie sa prezinte cel putin elementele
enumerate în formatul de cont de profit si pierdere prezentat la pct. 4.26;
c) situatia fluxurilor de trezorerie trebuie sa prezinte elementele
enumerate într-unul din formatele situatiei fluxurilor de trezorerie,
prevazute de IAS 7;
d) situatia modificarilor capitalului propriu va prezenta informatiile
cerute de Standardele Internationale de Contabilitate.
4.2. - Fiecare element obligatoriu prezentat în situatiile financiare ale
unei întreprinderi conform pct. 4.1 poate fi prezentat mai detaliat decat se
cere în formatul adoptat, daca aceasta detaliere concura la prezentarea unei
informatii mai elocvente pentru utilizatorii de informatii.
4.3. - Bilantul unei întreprinderi si contul de profit si pierdere al
acesteia pot fi dezvoltate cu orice element de activ sau pasiv, venit sau
cheltuiala, care nu este prevazut în formatul adoptat.
4.4. - a) În situatia în care specificul activitatii întreprinderii necesita
astfel de dezvoltari, formatul bilantului si contului de profit si pierdere va
respecta ordinea elementelor cerute de formatul obligatoriu, detalierile
efectuandu-se numai la pozitiile numerotate cu numere arabe.
B) Structura bilantului si a contului de profit si pierdere, în special în
ceea ce priveste formatul obligatoriu, nu poate fi modificata de la un
exercitiu financiar la altul. ÃŽn cazuri exceptionale se admit derogari de la
aceasta regula. Orice derogare trebuie prezentata în notele explicative,
împreuna cu motivele care au determinat-o.
4.5. - Elementele din bilant si contul de profit si pierdere indicate cu
numere arabe pot fi cumulate într-un singur element în situatiile financiare
ale unei întreprinderi, daca:
a) valorile individuale nu sunt semnificative pentru evaluarea pozitiei
financiare si a performantei întreprinderii pentru exercitiul financiar
respectiv; sau
B) cumularea îmbunatateste claritatea prezentarii; valorile individuale ale
oricaror elemente combinate în acest fel vor fi prezentate în notele
explicative.
4.6. - ÃŽn notele explicative trebuie sa se prezinte separat repartizarea
profitului net pe destinatii, respectiv:
a) dividendele propuse spre a fi platite. ÃŽn conformitate cu prevederile IAS
10, daca aceste dividende sunt propuse sau declarate dupa data bilantului,
întreprinderea nu trebuie sa le recunoasca ca datorie la data bilantului;
B) sumele repartizate la rezerve;
c) sumele repartizate pentru acoperirea pierderilor contabile din anii
precedenti;
d) alte repartizari.
4.7. - Pentru fiecare post, respectiv element, prezentat în bilantul sau în
contul de profit si pierdere al unei întreprinderi, valoarea corespunzatoare
pentru exercitiul financiar precedent trebuie prezentata într-o coloana
separata.
4.8. - În situatia în care valorile corespunzatoare exercitiului financiar
curent si precedent, înscrise în bilant si în contul de profit si pierdere, nu
sunt comparabile, cele aferente exercitiului precedent trebuie retratate
corespunzator, astfel încat sa se asigure comparabilitatea.
Rezultatele retratarii, motivele pentru care a fost facuta si modalitatea de
efectuare a acesteia trebuie prezentate în notele explicative.
4.9. - Nu se vor mentine în bilant si în contul de profit si pierdere acele
elemente (posturi) pentru care nu exista valori atat în exercitiul financiar
curent, cat si în cel precedent.
Formatul cerut pentru conturile anuale
4.10. - Formatul cerut pentru bilant este urmatorul:
Bilant
A. Active imobilizate
I. Imobilizari necorporale
1. Cheltuieli de constituire (cand reglementarile permit imobilizarea
acestora)
2. Cheltuieli de dezvoltare (cand reglementarile permit imobilizarea
acestora)
3. Concesiuni, brevete, licente, marci, drepturi si valori similare si alte
imobilizari necorporale, daca au fost:
a) achizitionate contra unei plati; sau
B) create de societate, în cazul în care reglementarile permit înscrierea
acestora în active
4. Fondul comercial, în cazul în care a fost achizitionat
5. Avansuri si imobilizari necorporale în curs de executie
II. Imobilizari corporale
1. Terenuri si constructii
2. Instalatii tehnice si masini
3. Alte instalatii, utilaje si mobilier
4. Avansuri si imobilizari corporale în curs de executie
III. Imobilizari financiare
1. Titluri de participare detinute la societatile din cadrul grupului
2. Creante asupra societatilor din cadrul grupului, altele decat cele
comerciale
3. Titluri sub forma de interese de participare
4. Creante din interese de participare
5. Titluri detinute ca imobilizari
6. Alte creante
7. Actiuni proprii(1) (cu indicarea în note a valorii nominale)
B. Active circulante
I. Stocuri
1. Materii prime si materiale consumabile
2. Productia în curs de executie
3. Produse finite si marfuri
4. Avansuri pentru cumparari de stocuri
II. Creante
(Sumele ce trebuie sa fie încasate dupa o perioada mai mare de un an trebuie
sa fie prezentate separat pentru fiecare element.)
1. Creante comerciale
2. Sume de încasat de la societatile din cadrul grupului
3. Sume de încasat de la societatile la care se detin interese de
participare
4. Alte creante
5. Creante privind capitalul subscris si nevarsat
III. Investitii financiare pe termen scurt



#4 micutza

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 287 Postari:
  • Location:Galati

Postat 25 October 2005 - 09:44 AM

si o varianta actualizata a ordinului in 22.01.2004
daca ai nevoie si de reglementari ....am sa le atasez
http://www.conta.ro/...tyle_emoticons/default/wink.gif

Text extras din: Ordin nr. 94/2001 - pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate@
Ordin nr. 94/2001
din 29/01/2001


pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de ContabilitateNota reclama

Versiune actualizata la data de 22/01/2004




Atentie!
Textele actelor actualizate sunt reproduceri neoficiale ale unor acte ce au suferit numeroase modificari de-a lungul timpului, dar care nu au fost republicate în Monitorul Oficial. La astfel de texte nu se va face referire în nici un document oficial ele având numai un caracter informativ. reclama Systems nu îsi asuma raspunderea pentru consecintele juridice generate de folosirea acestor acte.

___________
Nota IndacoText actualizat pâna la data de 22.01.2004 avându-se în vedere urmatoarele acte:
- Ordinul nr. 1276/2002 al Ministrului Finantelor Publice
- Ordinul nr. 1827/2003 al Ministrului Finantelor Publice.

Ministrul finantelor publice,
în baza Hotarârii Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
având în vedere prevederile art. 3 din Hotarârea Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor masuri de executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991,
emite urmatorul ordin:

Art. 1. - (1) Se aproba Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate.
(2) Prezentele reglementari se aplica împreuna cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si cu Standardele Internationale de Contabilitate.
Art. 2. - (1) Reglementarile prevazute la art. 1 se aplica începând cu situatiile financiare ale anului 2000 de societatile comerciale cotate la Bursa de Valori Bucuresti, unele regii autonome, companii si societati nationale, alte întreprinderi de interes national, precum si de unele categorii specifice de societati ce opereaza pe piata de capital, conform listei anexate care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Pentru perioada 2001-2004 programul de implementare a prezentelor reglementari este prevazut mai jos.Nota reclama


--------------------------------------------------------------------------------
Sfârsitul Cifra de afaceri Total active Numar mediu
exercitiului a anului anterior pentru anul anterior de salariati
financiar (euro) (euro) ai anului anterior
--------------------------------------------------------------------------------
31 decembrie 2001 peste 9 milioane peste 4,5 milioane 250
31 decembrie 2002 peste 8 milioane peste 4,0 milioane 200
31 decembrie 2003 peste 7,3 milioane peste 3,65 milioane 150
31 decembrie 2004 peste 7,3 milioane peste 3,65 milioane 50
--------------------------------------------------------------------------------



__________
Nota IndacoAlineatul (2) a fost modificat prin art. 1 alin. (1) din Ordinul nr. 1827/2003 al Ministrului Finantelor Publice.
- A se vedea Ordinul nr. 1827/2003 al Ministrului Finantelor Publice, care prin art. 1 alin. (2) prevede ca: Lista cuprinzând persoanele juridice care aplica efectiv, începând cu anul 2004, reglementarile mentionate la alin. (2) si retrateaza situatiile financiare ale anului 2003 este prevazuta în anexa nr. 1 care face parte integranta Ordinul nr. 1827/2003.

Art. 3. - (1) În primul an de aplicare situatiile financiare ale agentilor economici care intra sub incidenta acestor reglementari se întocmesc în conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, si cu regulamentul pentru aplicarea acesteia, aprobat prin Hotarârea Guvernului nr. 704/1993, si vor fi depuse la organele în drept pâna la data de 15 aprilie a anului urmator, în conformitate cu prevederile legale.
(2) Totodata acesti agenti economici au obligatia de a retrata situatiile financiare întocmite potrivit prevederilor alineatului precedent, în conformitate cu reglementarile prevazute la art. 1, urmând sa le depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice pâna la data de 30 noiembrie a anului urmator celui de raportare.Nota reclama
__________
Nota IndacoAlineatul (2) a fost modificat prin art. 1 alin. (1) si (3) din Ordinul nr. 1276/2002 al Ministrul Finantelor Publice.

Art. 4. - (1) Societatile comerciale care vor intra sub incidenta prezentelor reglementari au obligatia sa auditeze situatiile financiare potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar.
(2) Fac obiectul auditarii de catre auditori financiari, potrivit legii, si situatiile financiare prevazute la art. 3 alin. (2), obtinute prin retratare în primul an de aplicare a prezentelor reglementari.
Art. 5. - (1) Societatile comerciale care nu se încadreaza în criteriile de marime prevazute la art. 2 alin. (2) pot aplica prezentele reglementari dupa aprobarea prealabila din partea Ministerului Finantelor Publice pe baza solicitarii adresate Directiei de reglementari contabile.
(2) Societatile comerciale care intra sub incidenta prezentelor reglementari, pe baza îndeplinirii criteriilor de marime sau ca urmare a optiunii acestora, au obligatia sa asigure continuitatea aplicarii acestor reglementari si auditarea situatiilor financiare conform reglementarilor nationale în domeniu.
Art. 6. - Administratorilor societatilor comerciale, regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale, care vor aplica Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate potrivit programului aprobat prin prezentul ordin, le revine raspunderea conform prevederilor art. 11 alin. (4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, de a adopta programe proprii prin care sa asigure masurile necesare pentru aplicarea corespunzatoare a acestor reglementari.
Art. 7. - Directia de reglementari contabile va lua masuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pe data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului finantelor nr. 403/1999 pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele de Contabilitate Internationale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 4 octombrie 1999, precum si Ordinul ministrului finantelor nr. 1.660/2000 pentru aprobarea Reglementarilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate.

Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu

Bucuresti, 29 ianuarie 2001.
Nr. 94.
in fiecare zi descopar lucruri despre firea omeneasca....



#5 kimba

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1675 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Tg Mures
  • Interests:to rule the world

Postat 25 October 2005 - 09:43 PM

alinavoica, micutza, va multumesc din suflet si am nevoie si de reglementari.
goldextreem@yahoo.com



#6 carolina3

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 349 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti
  • Interests:contabilitate

Postat 26 October 2005 - 03:56 PM

Chiar vom aplica cu totii de la 01.01.2006 reglementarile contabile conforme cu directivele europene ?
Adica omf 94/2001 ?






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL