Postat 26 November 2005 - 04:28 AM
A. Pt.consultante
A.1. Se aplica 15 % NUMAI daca
- nu exista conventie
- exista conventie dar nu exista certificat
- impozitul este suportat pe cheltuielile firmei din Ro.
In acest cazuri se aplica Art. 115 (1) i) si pct. 3 din Norme, Art. 116 (1) si (2) c) CF si pct. 8 (2) si 12 (9.) din Norme:
Codul fiscal:
Art. 115. - (1) Veniturile impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, sunt:
...
i) venituri din prestarea de servicii de management sau de consultanta din orice domeniu, daca aceste venituri sunt obtinute de la un rezident sau daca veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania;@
__________
@ -Litera i) de la alin. (1) a fost modificata prin art. I pct. 67 din O.G. nr. 83/2004.
Norme metodologice:
3. Veniturile obtinute din Romania din prestari de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu, care nu sunt efectuate in Romania prezinta documentul care atesta rezidenta sa fiscala.@
__________
@Pct. 3 a fost modificat prin art. I lit. D pct. 1 din H.G. nr. 84/2005.
Codul fiscal:
Art. 116. - (1) Impozitul datorat de nerezidenti pentru veniturile impozabile obtinute din Romania se calculeaza, se retine si se varsa la bugetul de stat de catre platitorii de venituri.
Norme metodologice:
8. (1) Pentru veniturile obtinute de nerezidenti din Romania, platitorii de venituri au obligatia calcularii si retinerii impozitelor datorate prin stopaj la sursa si virarii lor la bugetul de stat in termenul stabilit la art. 116 alin. (5) din Codul fiscal.@
(2) In cazurile prevazute la art. 115 alin. (1) lit. c), e), g) si i) din Codul fiscal, platitorul impozitului prevazut la titlul V din Codul fiscal este nerezidentul care are sediul permanent in Romania in evidenta caruia sunt inregistrate respectivele cheltuieli deductibile.
__________
@Alin. (1) pct. 8 a fost modificat prin art. I lit. D pct. 2 din H.G. nr. 84/2005.
Codul fiscal:
Art. 116 (2) Impozitul datorat se calculeaza prin aplicarea urmatoarelor cote asupra veniturilor brute:
c) 15% in cazul oricaror alte venituri impozabile obtinute din Romania, asa cum sunt enumerate la art. 115.
(3) In intelesul alin. (2), venitul brut este venitul care ar fi fost platit unui nerezident, daca impozitul nu ar fi fost retinut din venitul platit nerezidentului.
Norme metodologice:
12. (9.) Prevederile titlului V din Codul fiscal se aplica atunci cand beneficiarul venitului obtinut din Romania este rezident al unui stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau cand beneficiarul venitului obtinut din Romania, rezident al unui stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la pct. 13 alin. (1) ori atunci cand impozitul datorat de nerezident este suportat de catre platitorul de venit.@
__________
@ - Alineatul (9) de la pct. 12 a fost modificat prin art. I lit. D pct. 6 din H.G. nr. 84/2005.
A.2. Daca respectiva consultanta a fost tot neefectuata in Ro, dar exista conventie si certificat, atunci se aplica dispozitiile din conventie cf. Art. 118 CF si pct. 12 (8.) din Norme:
Codul fiscal:
Art. 118. - (1) In intelesul art. 116, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si capital, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit, prevazuta in conventie, care se aplica asupra acelui venit, potrivit alin. (2). In situatia in care cotele de impozitare din legislatia interna sunt mai favorabile decat cele din conventiile de evitare a dublei impuneri se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Norme metodologice:
12. (8.) Dispozitiile titlurilor II (impozit/profit) din Codul fiscal reprezinta legislatia interna si se aplica atunci cand Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri cu statul al carui rezident este beneficiarul venitului realizat din Romania si acesta prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau documentul prevazut la pct. 13 alin. (1).
Pentru consultante, ca si pt. majoritatea serviciilor prestate de nerezidenti catre firme din Ro, in conventiile de evitare a dublei impuneri nu sunt prevazute cote de impozitare deoarece aceste venituri ale nerezidentilor nu sunt nici dividende, nici dobanzi, redevente sau comisioane etc.
Ele pot fi asimilate profiturilor realizate de nerezidenti din Romania sau altor venituri, caz in care in majoritatea conventiilor este prevazut ca aceste profituri sunt impozabile in statul de rezidenta al prestatorului.
Asta in cazul in care firma ce a prestat respectivele servicii nu are sediu stabil in Ro. Daca are, va plati respectivul sediu permanent/stabil din Ro impozit/profit (cf. Art. 115 (2) a) CF).
De asemenea, in majoritatea conventiilor, la articolul referitor la impunerea profiturilor sau la capitolul "alte venituri" de mai sus nu exista paragraful "totusi, aceste venituri pot fi taxate in statul de unde ele provin...etc", prezent in toate articolele din conventii referitoare la dividende, dobanzi etc si la care se refera pct.12. alin.(1) - (3) din Norme.
Deci daca prevederile din conventii sunt prioritare, iar ele zic ca profiturile din servicii, consultante sau alte venituri nenominalizate expres in conventie se impun NUMAI in statul de rezidenta al prestatorului, inseamna ca nu se retine impozit pe veniturile nerezidentilor. Nu exista posibilitatea de a se aplica acestor venituri/profituri vreo cota mai favorabila conform legislatiei interne pt. ca mai favorabil decat zero nu stiu ce o fi.
Conditia necesara si suficienta este sa existe conventie si certificat.
B. Pentru consultante
B.1. Se aplica 15 % daca nu exista conventie sau certificat ori impozitul este suportat de platitor pe cheltuieli (neretinut la sursa) cf. Art. 115 (1) k) CF, Art. 116 (1) si (2) c) CF si pct. 8 (1) si 12 (9.) din Norme:
Codul fiscal:
Art. 115. - (1)
...
k) venituri din servicii prestate in Romania, exclusiv transportul international si prestarile de servicii accesorii acestui transport;@
__________
@ -Literele k) si m) de la alin. (1) au fost modificate prin art. I pct. 7 din O.U.G. nr. 138/2004, astfel cum a fost completat prin Legea de aprobare nr. 163/2005
B.2. Daca respectivele servicii (consultanta, etc) au fost efectuate tot in Ro, dar exista conventie si certificat, atunci se aplica dispozitiile din conventie cf. Art. 118 CF si pct. 12 (8.) din Norme, la fel ca la A.2..
Este valabil acelasi comentariu referitor la veniturile/profiturile nerezidentilor.
Singura exceptie este cazul in care consultanta ar fi prestata de un sediu stabil din Ro al nerezidentului pt.ca acest caz este tratat aparte in toate conventiile, in sensul ca venitul este atribuibil sediului stabil si impozitat in Ro (impozit/profit).
In legatura cu termenul de depunere la platitorul de venit a certificatului de rezidenta fiscala, pct. 13 (1) din Normele initiale (HG 44/2004) arata asa:
15. (1) Nerezidenþii care sunt beneficiari ai veniturilor din România vor depune anual, la plãtitorul de venit, originalul certificatului de rezidenþã fiscalã sau al documentului prevãzut la pct. 13 alin. (1), tradus ºi legalizat de organul autorizat din România în momentul plãþii venitului, dar nu mai târziu de o lunã calculatã de la data plãþii acestuia.
HG 1840/2004 modifica pct. 15 (1) astfel:
Art. I
4.
7. La punctul 15, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"15. (1) Nerezidenþii care au realizat venituri din România pentru a beneficia de prevederile convenþiilor de evitare a dublei impuneri vor depune în anul realizãrii venitului sau în anul urmãtor realizãrii acestuia la plãtitorul de venituri originalul certificatului de rezidenþã fiscalã sau al documentului prevãzut la pct. 13 alin. (1), tradus ºi legalizat de organul autorizat din România."
A disparut termenul de o luna de la plata venitului si a fost introdus un termen de pana la finele anului urmator celui in care s-a platit (realizat) venitul.
Raman valabile insa prevederile din Normele CF pct. 15 (1.1) si (1.2):
15. (1.1) Pana la prezentarea certificatului de rezidenta fiscala sau a documentului prevazut la pct. 13 alin. (1), veniturile din anul in care au fost realizate se impoziteaza potrivit titlului V din Codul fiscal.@
(1.2) Dupa prezentarea certificatului de rezidenta fiscala sau a documentului prevazut la pct. 13 alin. (1) se aplica pentru veniturile realizate in anul respectiv prevederile din conventiile de evitare a dublei impuneri si se va proceda si la regularizarea impozitului.@
__________
@- Alineatele (11), (12) si (13) ale pct. 15 de la Titlul V au fost introduse prin art. I pct. 4 pct. 8 din H.G. nr. 1840/2004.
Intorcandu-ma la speta de fata, adica la venituri din servicii de constructii (sau ce-or fi ele) prestate de un nerezident in Romania si facturate unui rezident, constat ca aceste venituri sunt prestate in Romania, exista conventie, iar nerezidentul presupunem ca prezinta certificatul de rezidenta.
Fiind vorba tot de servicii (si constructiile sunt tot servicii) ce nu sunt nominalizate in conventii ca beneficiind de cote maxime anume de impozitare, apreciez ca suntem tot in cazul in care nerezidentul realizeaza venituri/profituri din Ro, aplicandu-se deci prevederile din conventie relative la profiturile intreprinderilor, cele ce se impoziteaza NUMAI in statul de rezidenta.
Coventia cu Cehia (Legea 37/1994 MO 157/1994):
ARTICOLUL 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat contractant, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitati in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitati in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai acea parte din ele care este atribuibila acelui sediu permanent.
7. Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in alte articole ale prezentei conventii, prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol
ARTICOLUL 22
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provine, care nu sunt tratate la articolele precedente ale prezentei conventii, vor fi impozabile numai in acel stat contractant.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica asupra veniturilor, altele decat veniturile provenind din proprietatile imobiliare asa cum sunt definite in paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitati in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo sau exercita in acel celalalt stat contractant profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit este efectiv legata de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se vor aplica prevederile art. 7 sau 14, dupa caz.
Conventia cu Slovacia (Legea 96/1994 MO 315/1994):
ARTICOLUL 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai in acel stat, in afara de cazul cand intreprinderea exercita activitate de afacere in celalalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitate de afacere in acest mod, profiturile intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat, dar numai acea parte care este atribuibila acelui sediu permanent.
7. Cand profiturile includ elemente de venit care sunt tratate separat in alte articole ale prezentei conventii, atunci prevederile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.
ARTICOLUL 22
Alte venituri
1. Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate la articolele precedente ale prezentei conventii vor fi impozabile numai in acel stat.
2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica asupra veniturilor, altele decat veniturile provenind din proprietatile imobiliare, asa cum sunt definite in paragraful 2 al art. 6, daca primitorul unor astfel de venituri, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant, printr-un sediu permanent situat acolo, sau exercita in acel celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo si dreptul sau proprietatea in legatura cu care venitul este platit, sunt efectiv legate de un asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se vor aplica prevederile art. 7 sau 14, dupa caz.
Deci in speta in cauza:
- se va plati 15 % impozit in Ro prin retinere la sursa daca nu exista certificat (si 85 % catre furnizorul extern) sau
- tot 15 % impozit in Ro daca nu se retine la sursa (si 100 % catre furnizorul extern), indiferent daca exista certificat sau nu; cheltuiala cu cei 15 % este nedeductibila.
-nu se va plati nimic daca exista certificat, iar prezenta personalului strain in Ro nu este asimilata existentei unei baze fixe/sediu permanent/sediu stabil al nerezidentului in Ro.
- daca o astfel de prezenta poate fi asimilata in sensul de mai sus, atunci se va plati 16% = cota de impozit/profit din Ro pentru profitul sediului permanent din Ro.
Asimilarea de care am amintit se poate face analizand cum e definita baza fixa/sediul stabil/permanent in fiecare conventie:
In Conventia cu Cehia sediul permanent este definit astfel:
ARTICOLUL 5
Sediu permanent
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu permanent inseamna un loc fix de afaceri prin care intreprinderea isi desfasoara in intregime sau in parte activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent include, indeosebi:
a) un loc de conducere;
B) o sucursala;
c) un birou;
d) o uzina;
e) un atelier;
f) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale; si
g) o plantatie, o ferma, o livada sau o vie.
3. Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea:
[b] a) un santier de constructii, un proiect de constructie, montaj sau instalatie ori activitatile de supraveghere in legatura cu acestea, dar numai cand asemenea santier, proiect sau activitati continua pentru o perioada mai mare de 9 luni;
B) furnizarea de servicii, inclusiv de consultanta sau de conducere, de catre o intreprindere a unui stat contractant prin angajatii sai sau alt personal angajat de intreprindere in acest scop in celalalt stat contractant, dar numai cand activitatile de aceasta natura continua pentru acelasi proiect sau pentru un proiect conex, pe teritoriul celuilalt sat contractant, pentru o perioada sau perioade care insumeaza mai mult de 9 luni in orice perioada de 12 luni.
In Conventia cu Slovacia sediul permanent este definit astfel:
ARTICOLUL 5
Sediul permanent
1. In sensul prezentei conventii, expresia sediu permanent inseamna un loc fix de afaceri prin care intreprinderea isi desfasoara in intregime sau in parte activitatea sa.
2. Expresia sediu permanent include indeosebi:
a) un loc de conducere;
B) o sucursala;
c) un birou;
d) o uzina;
e) un atelier;
f) o ferma, o plantatie, o livada sau o vie;
g) o mina, un put petrolier sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extractie a resurselor naturale; si
h) un depozit pentru orice livrare de produse in vederea obtinerii unui venit.
3. Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea:
[b] a) un santier de constructii, un proiect de constructie, montaj sau instalatie sau activitatile de supraveghere in legatura cu acestea, dar numai cand asemenea santier, proiect sau activitati dureaza o perioada mai mare de 9 luni, in orice perioada de 12 luni;
B) furnizarea de servicii, inclusiv servicii de consultanta si manageriale de catre o intreprindere a unui stat contractant prin angajatii sai sau alt personal angajat in celalalt stat contractant, cu conditia ca aceste activitati sa dureze, pentru acelasi proiect sau un proiect conex, o perioada sau perioade care insumeaza mai mult de 6 luni in orice perioada de 12 luni.
In ceea ce priveste opiniile sefei tale, cele 183 de zile se aplica numai persoanelor fizice (daca le depasesc), reprezentantele nu fact acte de comert, iar cotele de 9% si 7% cred ca le-a visat...
Asta este opinia mea.