La numai cateva zile de la aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale pe 2009 prin care intra in vigoare celebrul deja impozit forfetar, consultantii economici vin cu un set de solutii "de criza" prin care sa-l evitam: raportarea unei cifre de afaceri impozabile mai mici, suspendarea temporara a activitatii firmelor, mutarea sediului si a activitatii in alta tara cu regim fiscal mai atractiv, sunt cateva dintre cele 7 cai stranse de Business Standard de la specialistii economisti ca sa ne confruntam mai eficient financiar cu impozitul.
Lista continua cu transferarea activitatii pe PFA, reducerea numarului de angajati, micsorarea numarului de firme in cazul grupurilor, plata la negru a anumitor angajati. Fireste ca nu sunt solutii constructive economic (iar aceasta e o exprimare frumoasa pentru ilegalitatea catorva dintre ele), dar nici codul fiscal nu pare sa fi fost gandit chiar moral sau constructiv, asa ca ce mai conteaza?
Argumentele pentru care Ministrul de Finante a propus si implementat impozitul forfetar care, conform calculelor ministerului ar urma sa aduca catre stat un plus de 87 de milioane de euro, sunt in cifre urmatoarele, conform sintezei guvernamentale publicate de HotNews:
1. Pentru anul 2007, an de boom economic, 40% dintre societatile comerciale active au inregistrat pierderi.
2. Valoarea pierderilor inregistrate de societatile comerciale in 2007 a fost de 5.2% din PIB
3. In majoritatea sectoarelor cu pondere in pierderea neta totala, nu exista un segment important de societati profitabile care prin rezultatele lor, sa compenseze semnificativ lipsa de performanta a societatilor cu pierdere (adica arata ca si cum pe sectoarele cu pierderi... par ori sa fi avut probleme in grup, ori sa fi gasit solutii creative care decurg din specificul activitatii)
4. Se detaseaza sectorul "tranzactii imobiliare", unde pierderea neta are cea mai mare diferenta in plus fata de profitul brut.
Am avut nevoie de mai multi bani la buget si ne-am gandit impreuna cu FMI-ul cum sa facem? Sa crestem cota unica ("cota unica" a ramas doar o expresie, avand in vedere ca ea nu se mai aplica in mod unic) sau sa aplicam impozitul forfetar. Am ales varianta 2. Cu explicatia ca aveam nevoie sa aplicam o penalizare mai degraba economiei subterane decat sa ii afectam tot pe cei cuminti care declara profit.
Acum sa reluam solutiile de la primele paragrafe. Asadar, reducerea cifrei de afaceri declarata. Adica tot asa cum inainte de toata tevatura cu impozitul forfetar evitam plata impozitului pe profit, ei cam tot asa o sa facem si ca sa il platim pe asta forfetar in sume mai mici (de preferat fireste celor mai mari).
Trecerea microintreprinderilor pe PFA. Avand in vedere ca in Romania microintreprinderile au in medie 2.1 angajati, asta inseamna si ca ne creste somajul dintr-un sut. Ca nu mai au voie ca PFA sa angajeze.
Sa mai vedem... plata la negru? Mai pe sleau de atata nu se poate vorbi de cresterea economiei subterane. Plus ca mai scutim statul de la incasarea unor dari.
Concluzia, se astupa o gaura cu materialul rupt din jurul ei. Am mai facut vreo cinci gauri ca s-o carpim, dar pare sa fie astupata. Sigur ca nu degeaba suntem pe locul 2 in topul evaziunii fiscale in UE si acum avem toate premisele sa ne descurcam si mai bine in top la anul.
Si n-am atins inca efectele asupra "bine intentionatilor". Conform unui memoriu al grupului de firme de consultanta Big Four (PWC, KPMG, Ernst&Young, Deloitte&Touche), citat de Business Standard, impozitul pe profitul minim descurajeaza atat investitiile noi, cat si investitiile mari - achizitia de echipamente tehnologice scumpe (amortizate accelerat) poate genera pierderi fiscale si este afectat, de altfel, tot sectorul de servicii, considerat strategic pentru economiile emergente.
Totodata, potrivit acestora, impozitul pe profitul minim afecteaza firmele de retail - “in conditii de criza economica, retailerii sunt obligati sa aplice discounturi semnificative si sa faca cheltuieli crescute de publicitate si marketing, ceea ce conduce la inregistrarea de pierderi reale”.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<