La numai cateva zile de la aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale pe 2009 prin care intra in vigoare celebrul deja impozit forfetar, consultantii economici vin cu un set de solutii "de criza" prin care sa-l evitam: raportarea unei cifre de afaceri impozabile mai mici, suspendarea temporara a activitatii firmelor, mutarea sediului si a activitatii in alta tara cu regim fiscal mai atractiv, sunt cateva dintre cele 7 cai stranse de Business Standard de la specialistii economisti ca sa ne confruntam mai eficient financiar cu impozitul.
Lista continua cu transferarea activitatii pe PFA, reducerea numarului de angajati, micsorarea numarului de firme in cazul grupurilor, plata la negru a anumitor angajati. Fireste ca nu sunt solutii constructive economic (iar aceasta e o exprimare frumoasa pentru ilegalitatea catorva dintre ele), dar nici codul fiscal nu pare sa fi fost gandit chiar moral sau constructiv, asa ca ce mai conteaza?
Argumentele pentru care Ministrul de Finante a propus si implementat impozitul forfetar care, conform calculelor ministerului ar urma sa aduca catre stat un plus de 87 de milioane de euro, sunt in cifre urmatoarele, conform sintezei guvernamentale publicate de HotNews:
1. Pentru anul 2007, an de boom economic, 40% dintre societatile comerciale active au inregistrat pierderi.
2. Valoarea pierderilor inregistrate de societatile comerciale in 2007 a fost de 5.2% din PIB
3. In majoritatea sectoarelor cu pondere in pierderea neta totala, nu exista un segment important de societati profitabile care prin rezultatele lor, sa compenseze semnificativ lipsa de performanta a societatilor cu pierdere (adica arata ca si cum pe sectoarele cu pierderi... par ori sa fi avut probleme in grup, ori sa fi gasit solutii creative care decurg din specificul activitatii)
4. Se detaseaza sectorul "tranzactii imobiliare", unde pierderea neta are cea mai mare diferenta in plus fata de profitul brut.
Am avut nevoie de mai multi bani la buget si ne-am gandit impreuna cu FMI-ul cum sa facem? Sa crestem cota unica ("cota unica" a ramas doar o expresie, avand in vedere ca ea nu se mai aplica in mod unic) sau sa aplicam impozitul forfetar. Am ales varianta 2. Cu explicatia ca aveam nevoie sa aplicam o penalizare mai degraba economiei subterane decat sa ii afectam tot pe cei cuminti care declara profit.
Acum sa reluam solutiile de la primele paragrafe. Asadar, reducerea cifrei de afaceri declarata. Adica tot asa cum inainte de toata tevatura cu impozitul forfetar evitam plata impozitului pe profit, ei cam tot asa o sa facem si ca sa il platim pe asta forfetar in sume mai mici (de preferat fireste celor mai mari).
Trecerea microintreprinderilor pe PFA. Avand in vedere ca in Romania microintreprinderile au in medie 2.1 angajati, asta inseamna si ca ne creste somajul dintr-un sut. Ca nu mai au voie ca PFA sa angajeze.
Sa mai vedem... plata la negru? Mai pe sleau de atata nu se poate vorbi de cresterea economiei subterane. Plus ca mai scutim statul de la incasarea unor dari.
Concluzia, se astupa o gaura cu materialul rupt din jurul ei. Am mai facut vreo cinci gauri ca s-o carpim, dar pare sa fie astupata. Sigur ca nu degeaba suntem pe locul 2 in topul evaziunii fiscale in UE si acum avem toate premisele sa ne descurcam si mai bine in top la anul.
Si n-am atins inca efectele asupra "bine intentionatilor". Conform unui memoriu al grupului de firme de consultanta Big Four (PWC, KPMG, Ernst&Young, Deloitte&Touche), citat de Business Standard, impozitul pe profitul minim descurajeaza atat investitiile noi, cat si investitiile mari - achizitia de echipamente tehnologice scumpe (amortizate accelerat) poate genera pierderi fiscale si este afectat, de altfel, tot sectorul de servicii, considerat strategic pentru economiile emergente.
Totodata, potrivit acestora, impozitul pe profitul minim afecteaza firmele de retail - “in conditii de criza economica, retailerii sunt obligati sa aplice discounturi semnificative si sa faca cheltuieli crescute de publicitate si marketing, ceea ce conduce la inregistrarea de pierderi reale”.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<