Numărul dosarelor de insolvenţă care vor fi deschise īn acest an īn Romānia se va ridica la 20.000, după ce īn 2008 au fost iniţiate 14.500 de dosare, a declarat, ieri, preşedintele Uniunii Naţionale a Practicienilor īn Insolvenţă din Romānia (UNPIR), Arin Octav Stănescu, potrivit Mediafax. "Dacă anul trecut am avut 14.500 de dosare de insolvenţă, īn acest an vom ajunge la 20.000 de dosare, dacă nu vom lua īn considerare dosarele pe care Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) le va introduce, aşa-numitele dosare de curăţenie", a afirmat Stănescu, īntr-o conferinţă de presă. Astfel, īn acest an vor fi deschise cu 38% mai multe dosare decāt īn 2008.
Acesta a arătat că īn luna ianuarie au fost īnregistrate 1.600 de dosare de insolvenţă, īn creştere de la 1.000 de dosare īn aceeaşi perioadă a anului trecut. "Sunt foarte multe societăţi viabile care din cauza crizei de creditare vor intra īn īncetare de plată", a mai spus Stănescu.
Īn plus, acesta a menţionat că pe lāngă necesitatea unor măsuri de protecţie, companiile ar trebui să se gāndească mai mult la reorganizare şi mai puţin la procedura de faliment. "Cred că băncile trebuie să se īntālnească şi să discute, poate chiar şi cu uşile īnchise, să găsească soluţii. Nu ar trebui să se repeadă nicio instituţie financiară să lichideze debitorul companiei, ci ar trebui să sprijine un debitor pentru a se redresa", a adăugat avocatul.
'Este necesar să analizeze dacă este vorba de un rău-platnic intenţionat'
Stănescu este de părere că băncile, companiile de leasing sau alte instituţii financiare ar trebui să analizeze fiecare caz īn parte al companiilor care se află īn dificultate de plată a ratelor şi să stabilească cea mai bună soluţie īn fiecare caz. La rāndul său, avocatul Gheorghe Piperea, din cadrul Casei de Avocatură Piperea şi Asociaţii, apreciază că īn acest an băncile şi recuperatorii de creanţe din cadrul acestora nu ar trebui să mai privească debitorii corporate ca pe nişte rău-platnici, ci e necesar să analizeze dacă este vorba de un rău-platnic intenţionat sau de incapacitatea de plată, ca o consecinţă a crizei economice, care ulterior poate fi depăşită.
Acesta a arătat că, prin prevenirea deschiderii procedurii de insolvenţă, creditorii, furnizorii de utilităţi, precum şi fiscul ar putea evita "multe sacrificii".
Procedura de insolvenţă impune o serie de aspecte dureroase pentru creditori, printre care se numără şi efectul de īngheţare a creanţelor ce trebuie recuperate la valoarea nominală din data deschiderii procedurii.
"De exemplu, dacă procedura este deschisă īn 2009 şi se finalizează peste trei ani, creditorii īşi vor primi la acel moment sumele pe care le au de recuperat la valoarea creanţelor din 2009", a afirmat Piperea.
'Băncile au o deschidere mai mare către prevenirea stării de insolvenţă'
De asemenea, Piperea a arătat că băncile au īnceput să aibă o deschidere mai mare către prevenirea stării de insolvenţă, īntrucāt o astfel de situaţie nu le este deloc favorabilă.
Acesta a atras atenţia că, īn cazul unei afaceri care nu este viabilă pe viitor, īncercarea de reorganizare şi de amānare a finalului, respectiv de intrare īn faliment, consecinţele pot fi grave, precum falimentarea īn lanţ a partenerilor contractuali. Mai mult decāt atāt, dacă firma respectivă face parte dintr-un grup, falimentul amānat al acelei companii poate determina falimentul īntregului grup.
La rāndul său, senatorul Iulian Urban, vicepreşedinte al Comisiei Juridice, de Numiri, Disciplină, Imunităţi şi Validări, consideră că īn acest an va fi important să se promoveze un cod al insolvenţei, iar lucrurile ar trebui grăbite īn această direcţie.
Īn plus, Stănescu a menţionat că īn prezent există circa 40.000 de companii fără active, acestea intrānd īn atenţia ANAF, care le īntocmeşte dosare şi le trimite la judecătorul delegat de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
"Dacă n-am fi copleşiţi de zeci de mii de dosare de curăţenie de la ANAF, ne-am descurca foarte bine cu cazurile de insolvenţă pe care le avem", a spus Stănescu. Acesta a arătat că pe piaţa locală există circa 2.000 de specialişti īn insolvenţă.
Recuperările de creanţe au scăzut la 2 mil. euro īn ianuarie
Membrii UNPIR au recuperat īn luna ianuarie creanţe de circa două milioane de euro, mult sub nivelul mediei lunare din 2007-2008, de 35-40 milioane euro, a declarat preşedintele organizaţiei, Arin Stănescu. "Nivelul recuperărilor din luna ianuarie este mult mai mic decāt ce recuperam īn medie pe lună īn 2007-2008, pentru că nu mai sunt bani din pricina crizei economice", a afirmat Stănescu.
De asemenea, Stănescu a arătat că tot mai mulţi manageri de companii se adresează specialiştilor īn insolvenţă īn vederea restructurării societăţilor. "Mă aştept ca numărul restructurărilor să crească īn perioada următoare", a spus preşedintele UNPIR. Acesta a menţionat că peste 95% din cazurile de insolvenţă, care īnseamnă starea de īncetare de plăţi, ajung īn faliment. Insolvenţa poate fi o etapă premergătoare reorganizării sau falimentului.
"Procentul atāt de mare de ajungere īn stare de faliment are la bază lipsa de cultură managerială, īntrucāt conducătorii companiilor aşteaptă pānă īn ultimul moment, fără a lua măsurile necesare prevenirii acestei situaţii", a precizat Stănescu. Īn plus, acesta a arătat că orice companie serioasă īşi urmăreşte fluxul de numerar şi ştie cānd se apropie de un moment de criză, respectiv de īncetare de plată. Firmele īn cauză ar trebui să īncerce, la momentul respectiv, să se redreseze, iar dacă nu se poate, să se īndrepte către instanţă şi să ceară protecţia acesteia prin depunerea cererii de deschidere a procedurii de insolvenţă.
Justiţia vrea adoptarea rapidă a legii concordatului
Proiectul Legii de concordat preventiv ar putea fi trimis de Ministerul Justiţiei la Parlament īn cāteva săptămāni, avānd īn vedere criza economică şi perspectiva multor falimente, a declarat Arin Stănescu.
Concordatul preventiv presupune o modalitate de rezolvare amiabilă a problemelor dintre debitori şi creditori, fără a se ajunge īn instanţă pentru deschiderea procedurii de insolvenţă a companiilor aflate īn incapacitate de plată.
Proiectul de lege există din 2004, fiind readus īn discuţie de Ministerul Justiţiei şi urmează să fie promovat īn Parlament. "Ministerul Justiţiei este foarte interesat acum de acest proiect şi probabil că acum este momentul pentru acest proiect de lege, avānd īn vedere criza economică pe care o traversăm", a afirmat Gheorghe Piperea.
Acesta a arătat că, pānă nu va exista o lege a concordatului preventiv, creditorul nu va putea să vină la masă cu debitorul pentru evitarea insolvenţei acestuia din urmă. "Poate că proiectul va fi adoptat şi introdus īn Codul Insolvenţei. Probabil că se va īntāmpla cāt mai repede, pentru că este o necesitate a crizei pe care o traversăm", a spus Piperea.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<