Gestiunea este unul dintre cele mai importante procese de lucru din cadrul unei companii, mai ales pentru ca de buna organizare a acesteia depinde, in esenta, intregul flux operational al firmei.
V-am prezentat de curand ce inseamna intrarea in gestiune a stocurilor atunci cand folosim o aplicatie de gestiune in cloud, de tipul solutiei de facturare si gestiune oferita de Smart Bill (
...vezi aici cum si unde poti tine gestiunea in cloud>>)
Daca in aceasta situatie lucrurile stau mai simplu, descarcarea de gestiune este un proces mai complex, care poate avea implicatii fiscale si contabile. Evident, acest moment aduce cu sine si utilizarea mai multor tipuri de documente.
Iata cum operam concret descarcarea de gestiune in cazul aplicatiei Smart Bill, explicata pas cu pas.
Metoda de iesire din gestiune
In cazul iesirii din gestiune a stocurilor si a altor active fungibile (cele care poti fi inlocuite unul cu altul pentru executarea unor obligatii), ele trebuie sa fie evaluate si inregistrate in contabilitate prin aplicarea uneia dintre metodele de mai jos:
- FIFO
- LIFO
- Cost mediu ponderat
Metoda FIFO este una dintre cele mai utilizate de catre majoritatea companiilor, mai ales pentru ca este o optiune logica. LIFO este fezabila doar in cazul anumitor industrii (precum cea petroliere) si nu este acceptata de Standardele Internationale de Raportare Financiara, iar CMP se foloseste de obicei in cazurile in care stocurile sunt foarte amestecate si omogene, fiind aproape imposibil de atribuit un cost pentru un anume element din stoc.
In aplicatia
Smart Bill gestiune vom utiliza metoda FIFO ca metoda de descarcare de gestiune a stocurilor (
...click aici pentru a testa aplicatia de la Smart Bill>>). Iata cum arata un extras din aplicatie, pentru o fisa de magazie a unui produs din stoc:
Documentele de iesire din gestiune
Documentele de iesire din stoc sunt :
- Bonul de consum
- Bonul fiscal
- Avizul de insotire a marfii
- Factura
- Bonul de transfer
- Inventarul (mai exact procesul verbal cu rezultatul inventarierii)
Iata cum putem genera aceste documente in aplicatia Smart Bill :
Bonul de consum
Acesta se foloseste in momentul in care dam spre consum materiale din magazie (cu alte cuvinte le scadem din gestiune). Pe baza lui vom inregistra in contabilitate consumul de materiale (nota 6xx = 3xx).
Pentru a realiza acest lucrru, vom accesa sectiunea Tranzactii pe stoc - Consum :
Atentie: in momentul in care alegem produsul ce urmeaza sa se consume din stoc, aplicatia ne va atentiona asupra cantitatii ramase.
Avizul de insotire a marfii
Pentru a genera avizul, va trebui sa alegem sectiunea Vanzari si achizitii - Vanzari - Aviz
Urmeaza introducerea efectiva a datelor prezente pe aviz :
Nu uitati: Putem sa alegem sa optam sau nu pentru a descarca gestiunea la finalizarea avizului. Acest lucru ne ofera flexibilitate in cazul diverselor situatii concrete din activitatea de zi cu zi. Aceasta optiune este valabila la nivel de document.
Factura
Factura, dupa cum stiti, reflecta o iesire din gestiune a bunurilor. Aceasta trebuie sa indeplineasca o serie de cerinte obligatorii de continut, stabilite in mod expres de catre Codul Fiscal in vigoare. (
...vezi aici cum realizam factura in acest program>>)
Bonul de transfer
Bonul de transfer reprezinta un document prin care se predau diverse elemente de stoc intre diferite gestiuni. Smart Bill ne ofera o optiune foarte utila, pe care va sfatuim sa o utilizati:
- In fereastra de introducere a datelor de transfer avem posibilitatea de a alege : Genereaza aviz din gestiunea predatoare si NIR in gestiunea primitoare. Daca alagem acesta optiune, vom genera automat si cele doua documente mentionate. Daca nu, vom generea doar bonul de transfer.
Gasiti mai jos cateva precizari concrete in ceea ce priveste modul prin care se efectueaza transferul:
i) daca avem transferuri efectuate intre gestiuni de tip cantitativ – valoric:
- aplicatia Smart Bill ne va propune implicit si generarea unui bon de transfer. Acesta descarca o gestiune si o va incarca automat pe cealalta; (
...citeste aici detalii despre Smart Bill>)
- putem sa bifam optiunea de generare aviz si NIR. Ea este foarte utila atunci cand cele doua gestiuni sunt in locatii diferite (si un un simplu bon de transfer nu ne este suficient);
- daca nu vom bifa optiunea de generare aviz si NIR, dar cele 2 gestiuni au adrese diferite in nomenclator, atunci aplicatia va notifica utilizatorul si ii va propune sa aleaga optiunea cu aviz si NIR;
ii) in cazul in care cel putin una din gestiunile din transfer este de tip global-valoric, aplicatia va propune obligatoriu emiterea unui transfer pe baza de aviz si NIR .
iii) cand vom genera un transfer pe baza de aviz + NIR, se mai genereaza inca un document (proces verbal de transfer) care centralizeaza informatiile din cele doua documente.
Ca un avantaj important, trebuie mentionat faptul ca toate actiunile se pot opera folosind o singura fereastra.
Inventarul
Pentru el, aplicatia oferita de Smart Bill ne ofera si optiunea f) Ajustare stoc care permite introducerea unor astfel de tranzactii atipice. (
...click aici pentru a vedea cum functioneaza aplicatia>>)
Nu uitati ca Inventarul este operatiunea care asigura descarcarea de gestiune. El este obligatoriu cel putin o data pe an, dat fiind ca aduce in acord inregistrarile scriptice cu situatia concreta, astfel incat reprezinta baza de plecare pentru intocmirea situatiilor financiare.
Avantajul folosirii aplicatiei de la Smart Bill este faptul ca Inventarul este gandit astfel incat sa poata fi usor si rapid de folosit, adaptabil in functie de fluxul fiecarei companii.
Iata cateva exemple:
· Putem sa tiparim o lista de inventar chiar din aplicatie. Aceasta poate fi completata cu stocul faptic si apoi inregistrata in Smart Bill;
· Putem sa folosim un scanner de coduri de bare, conectat la un laptop (chiar si wireless) si sa scanam fiecare produs in parte (avand posibilitatea de a specifica si cantitatea scanata, implicit fiind 1)
· Putem sa completam Inventarul pe masura ce gasim produsele respective.
Ce se intampla atunci cand apar situatii neprevazute de nici unul din cazurile prezentate mai sus?
Rezolvarea acestei situatii este si ea cat se poate de simpla: putem sa aplicam corectii sau ajustari din perioade precedente, care pot fi incadrate in nici unul din tiparele de mai sus.
Pentru a realiza acest lucru, in Smart Bill exista optiunea f) Ajustare stoc. Ea ne permite introducerea unor tranzactii atipice.
Mai jos puteti vedea cum adaugam motivul ajustarii si diverse observatii care au darul sa ne ajute in cazul in care dorim sa ne amintim care au fost cauzele si situatiile care au condus la corectii. Asta pentru eventualitatea in care dorim sa revenim asupra acestor inregistrari la un moment dat in viitor.
Pentru gestiunea oricarei entitati economice este foarte important sa stabilim de bun inceput
tipul de gestiune : acesta va fi en gros sau en detail. Evident, se aplica metode diferite de evidenta analitica a stocurilor.
Astfel, evidenta analitica a stocurilor se poate tine: cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea a doua instrumente : inventarul permanent sau inventarul intermitent.
Alegerea unei metode sau a alteia depinde de situatia concreta a firmei.
Cum facem acest lucru in Smart Bill gestiune ?
In Nomenclatoare, atunci definim gestiunile, trebuie sa alegem tipul gestiunii. Acesta va determina mai departe evaluarea fie cost de achizitie fie la pret de vanzare.
Acestea sunt o parte dintre din cele mai importante lucruri pe care trebuie sa le stim atunci cand organizam gestiunea. In functie de ceea ce ne dorim, modalitatile de lucru pot fi diferite: putem sa lucram manual sau putem apela la o aplicatie de tipul Smart Bill, care sa automatizeze totul.
Alegerea e a fiecaruia dintre noi, dar trebuie tinut cont de cei mai importanti factori: timp, costuri, eficienta si oportunitati.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia <<