search
conta.ro cauta meniu
search

Autoritile locale ies n piaa de bani



Reprezentanții autorităților locale, în următorii ani, trebuie să identifice urgent surse de finanțare pentru demararea proiectelor de infrastructură și a celor sociale. Aceasta a fost concluzia conferinței "Dezvoltare Regională și Finanțare Municipală" organizată ieri de către Banca Mondială. "Președinții de Consilii Județene nu au o situație de invidiat. Chiar dacă există proiecte de dezvoltare regională absolut necesare, aceștia sunt strânși cu ușa din cauza nivelului uriaș al cheltuielilor. Sunt cheltuieli cu un caracter rigid. Nu este niciun secret faptul că aproape 80 la sută din bugetul unui Consiliu este alocat cheltuielilor sociale. Rămân foarte puțini bani pentru investiții. Volumul acestora este uriaș. Să ne gândim doar la rețeaua de alimentare cu apă și la drumurile județene. Este adevărat că există soluția fondurilor structurale, dar ea nu acoperă necesarul" - afirmă Marius Bostan, senior partner al VMB Partners SA. Conform raportului Băncii Mondiale, sectorul de apă va suporta impactul finanțării necesare pentru respectarea standardelor de mediu ale Uniunii Europene. Cheltuielile totale de investiții sunt estimate la 9,7 miliarde de euro.
"Dacă Fondurile structurale și de coeziune vor reprezenta principala sursă externă de finanțare pentru investițiile municipale prevăzute, va fi necesară o finanțare substanțială a partenerilor (cofinanțare). Date fiind constrângerile fiscale cu care se confruntă administrația centrală, o mare parte a acestei finanțări va trebui să fie obținută la nivel subnațional" - menționează amintitul raport. Care sunt soluțiile de finanțare? Una dintre ele ar fi majorarea taxelor locale și scumpirea utilităților. O măsură nepopulară, având în vedere că ea va afecta populația săracă, aproximativ 40 la sută, fapt ce va forța autoritatea locală să ia măsuri de protecție, deci să subvenționeze această masă de oameni. Nici creditul bancar nu reprezintă un panaceu pentru autoritățile locale. "Conform Legii privind Finanțarea Publică Locală ( LLPF), Ministerul Economiei și Finanțelor trebuie să acorde autorizațiile preventive pentru administrația locală creditată în fiecare caz individual. Astfel trebuie să evalueze, în realitate, bonitatea administrațiilor locale pentru fiecare operațiune de creditare. Conform LLPF, i se mai permite unei administrații locale să-și garanteze creditul în baza propriului venit, o garanție care să poată fi executată prin intermediul Trezoreriei. Ambele prevederi înseamnă un guvern mult prea apropiat de ceea ce ar trebui să fie o tranzacție distinctă între o administrație locală și un  creditor privat. Prin aprobarea creditelor individuale și a poziției de administrator al garanțiilor de creditare, guvernul poate semnala piețelor, fără nicio intenție, de altfel, că are rolul de girant de facto al tuturor creditelor municipale. Ceea ce ar putea să dea naștere unor creditări riscante (din partea creditorilor și a unor presiuni de salvare guvernamentală din partea administrațiilor locale) - se arată în Raportul Băncii Mondiale.
Soluții integrate: Credit punte și obligațiuni
Marius Bostan, de la VMB Partners, consideră că, pentru finanțarea proiectelor de infrastructură, autoritățile locale trebuie să aplice soluții integrate. Pe lângă partea de finanțare propriu-zisă, un rol important îl va avea atragerea de investitori de calibru, investitori care să fie receptați de interes regional, desigur prin aplicarea de facilități aflate la îndemâna autorităților locale. Referitor la realizarea infrastructurii de apă și canalizare, Marius Bostan a reiterat faptul că societățile regionale de apă ce vor fi create ar trebui să fie societăți deschise, cu un management privat, companii care să fie listate la bursă pentru asigurarea de surse de finanțare. Toate metodele trebuie combinate. "Având în vedere experiența noastră de până în prezent în relația cu autoritățile locale, consider că o soluție eficientă este mecanismul  integrat Bridge Loan & Obligațiuni. În ce constă acest mecanism? În prima etapă este contractat un credit punte revolving, pentru o perioadă scurtă sau medie de 12 până la 36 de luni, până la finalizarea execuției obiectivelor. Plafonul linie ar fi de 100 milioane RON. În a doua etapă este lansată o emisiune de obligațiuni cu perioadă de maturitate de 20 de ani prin care se atrag din piață 100 de milioane de lei, ceea ce duce la rambursarea integrală a creditului punte. Care sunt avantajele acestei soluții? Succint, avem un cost total mai mic decât la o linie de credit bancar uzuală; Calculul dobânzii și plățile se fac în conformitate cu structura stabilită și datele prestabilite; Regulile sunt făcute de autoritatea locală; Rambursări de principal corelate cu fluxurile de încasări taxe și impozite locale; Maturități de peste 20 ani. Nu în ultimul rând, constituie un instrument pentru o guvernare mai bună. Să mai amintim faptul că este o structură flexibilă, asigurând distribuirea justă și minimizarea efortului financiar.
De exemplu, lansarea de obligațiuni emise în serii și compunerea celor două soluții într-un mecanism financiar integrat cu linie de prefinanțare tip revolving cu rambursări multiple. Obținem aici reducerea costurilor de finanțare față de o emisiune de obligațiuni uzuală, prin diminuarea pierderilor datorate momentelor în care banii proveniți din obligațiuni stau în cont de depozit la o dobândă mai mică și nu sunt utilizați datorită întârzierilor în execuția lucrărilor" - a explicat Bostan.
Frâne în calea finanțărilor
Drumul spre accesarea liniilor de finanțare este, totuși, destul de dificil. Dintre piedicile identificate de Marius Bostan, menționăm următoarele: Limitarea serviciului anual al datoriei (30 de procente aplicat la media aritmetică a veniturilor proprii realizate în ultimii 3 ani) reprezintă o piedică în dezvoltarea municipalităților cu potențial mare de dezvoltare. Nu există, până în prezent, agenții locale de rating care să evalueze produsele lansate de autoritățile locale.
"Este necesară îmbunătățirea cadrului legislativ. Când spun acest lucru, mă refer la disocierea obligațiunilor generale de obligațiunile destinate realizării de proiecte generatoare de venituri ale autorităților locale. De exemplu,  suplimentarea veniturilor proprii cu profiturile realizate prin operarea obiectivelor realizate" - a mai spus Bostan.
De aceeași părere sunt și autorii Raportului Băncii Mondiale: "O constrângere esențială citată de participanții la piață este costul sporit al reglementărilor emisiunilor de obligațiuni din România prin comparație cu jaloanele internaționale. De exemplu, costul unei cotări de obligațiuni în valoare de 50 de milioane de euro la Bursa de Valori din Viena este de 3.000 de euro, iar costul autorității de reglementare este de 800 de euro, prin comparație cu costul de reglementare al unei obligațiuni de valoare similară din România de 50.000 de euro (0,1 procente taxa Comisiei Naționale de Valori Mobiliare, plus un maximum de 0,02 la sută taxa Bursei de Valori București). Ar fi recomandabil să se alinieze costurile de reglementare ale emisiunilor de obligațiuni din România cu cele existente în statele membre UE pentru a li se permite emitenților naționali să concureze la un nivel egal cu concurenții din Uniune"- relevă raportul Băncii Mondiale.
Măsurarea riscului
În opinia autorilor Raportului Băncii Mondiale, ca o prioritate, guvernul trebuie să elaboreze și să pună în practică o strategie coerentă de îmbunătățire a accesului entităților, administrații locale și societăților municipale laolaltă, la piața creditelor în contextul unei piețe unice.
Potrivit documentului, această strategie trebuie să constea într-o serie de măsuri de asistență tehnică și sprijin financiar, formulate în baza profilului de risc.
În România majoritate a entităților locale precum și a societăților locale se află în nivelul doi de risc, adică au capacitatea de a accesa piața finanțărilor, însă se îndatorează la marje înalte și la scadență redusă, ceea ce este incompatibil cu finanțarea investițiilor de infrastructură.
Acest grup de autorități locale ar putea beneficia de un pachet de sprijin care să includă atat asistență tehnică dar și sprijin financiar. În accepțiunea Băncii Mondiale, pachetul de asistență tehnică, ar urmări consolidarea gestionării fiscale și financiare, precum și calitatea administrării entităților locale din grup, obiectivul fiind să le permită să ajungă să acceseze piața prin intermediul creditului lor propriu.
Totodată, pe măsură ce aceste entități își întăresc capacitatea de gestionare, Banca Mondială propune elaborarea unei Facilități de Garantare Parțială a Creditului (FGPC), având drept model facilitățile similare care au fost puse în practică cu succes la dezvoltarea pieței ipotecilor secundare din mai multe economii în curs de dezvoltare, de exemplu Columbia.
Pentru primăriile cu risc crescut  se pot aloca de la bugetul de stat fonduri nerambursabile condiționate de capital pentru finanțarea investițiilor locale cu o prioritate extrem de ridicată din perspectivă economică, socială sau de mediu, inclusiv pentru cofinanțarea necesară fondurilor europene.
Emisiuni de obligațiuni ale VMB Partners SA
Iași: 200 milioane RON, 22 de ani, serii
Timișoara (7 emisiuni): 150 milioane RON, 21 de ani, serii
Bacău (4 emisiuni): 120 milioane RON, 20 ani, serii
C. J. Timiș: 100 milioane RON, 20 de ani
C. J. Hunedoara: 60 milioane RON, 20 de ani, serii
Alba Iulia (5 emisiuni): 24,5 milioane RON, 20 ani
C. J. Alba: 50 milioane RON, 20 de ani
Târgu Mureș (4 emisiuni ): 52 milioane RON, 21 de ani
Focșani, Slobozia: 50 milioane RON, 20, respectiv 22 de ani

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1756328400
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Mapare contabila SAF-T. TOP 6 Studii de caz