search
conta.ro cauta meniu
search

Autoritile locale ies n piaa de bani



Reprezentan�ii autorit��ilor locale, �n urm�torii ani, trebuie s� identifice urgent surse de finan�are pentru demararea proiectelor de infrastructur� �i a celor sociale. Aceasta a fost concluzia conferin�ei "Dezvoltare Regional� �i Finan�are Municipal�" organizat� ieri de c�tre Banca Mondial�. "Pre�edin�ii de Consilii Jude�ene nu au o situa�ie de invidiat. Chiar dac� exist� proiecte de dezvoltare regional� absolut necesare, ace�tia sunt str�n�i cu u�a din cauza nivelului uria� al cheltuielilor. Sunt cheltuieli cu un caracter rigid. Nu este niciun secret faptul c� aproape 80 la sut� din bugetul unui Consiliu este alocat cheltuielilor sociale. R�m�n foarte pu�ini bani pentru investi�ii. Volumul acestora este uria�. S� ne g�ndim doar la re�eaua de alimentare cu ap� �i la drumurile jude�ene. Este adev�rat c� exist� solu�ia fondurilor structurale, dar ea nu acoper� necesarul" - afirm� Marius Bostan, senior partner al VMB Partners SA. Conform raportului B�ncii Mondiale, sectorul de ap� va suporta impactul finan��rii necesare pentru respectarea standardelor de mediu ale Uniunii Europene. Cheltuielile totale de investi�ii sunt estimate la 9,7 miliarde de euro.
"Dac� Fondurile structurale �i de coeziune vor reprezenta principala surs� extern� de finan�are pentru investi�iile municipale prev�zute, va fi necesar� o finan�are substan�ial� a partenerilor (cofinan�are). Date fiind constr�ngerile fiscale cu care se confrunt� administra�ia central�, o mare parte a acestei finan��ri va trebui s� fie ob�inut� la nivel subna�ional" - men�ioneaz� amintitul raport. Care sunt solu�iile de finan�are? Una dintre ele ar fi majorarea taxelor locale �i scumpirea utilit��ilor. O m�sur� nepopular�, av�nd �n vedere c� ea va afecta popula�ia s�rac�, aproximativ 40 la sut�, fapt ce va for�a autoritatea local� s� ia m�suri de protec�ie, deci s� subven�ioneze aceast� mas� de oameni. Nici creditul bancar nu reprezint� un panaceu pentru autorit��ile locale. "Conform Legii privind Finan�area Public� Local� ( LLPF), Ministerul Economiei �i Finan�elor trebuie s� acorde autoriza�iile preventive pentru administra�ia local� creditat� �n fiecare caz individual. Astfel trebuie s� evalueze, �n realitate, bonitatea administra�iilor locale pentru fiecare opera�iune de creditare. Conform LLPF, i se mai permite unei administra�ii locale s�-�i garanteze creditul �n baza propriului venit, o garan�ie care s� poat� fi executat� prin intermediul Trezoreriei. Ambele prevederi �nseamn� un guvern mult prea apropiat de ceea ce ar trebui s� fie o tranzac�ie distinct� �ntre o administra�ie local� �i un  creditor privat. Prin aprobarea creditelor individuale �i a pozi�iei de administrator al garan�iilor de creditare, guvernul poate semnala pie�elor, f�r� nicio inten�ie, de altfel, c� are rolul de girant de facto al tuturor creditelor municipale. Ceea ce ar putea s� dea na�tere unor credit�ri riscante (din partea creditorilor �i a unor presiuni de salvare guvernamental� din partea administra�iilor locale) - se arat� �n Raportul B�ncii Mondiale.
Solu�ii integrate: Credit punte �i obliga�iuni
Marius Bostan, de la VMB Partners, consider� c�, pentru finan�area proiectelor de infrastructur�, autorit��ile locale trebuie s� aplice solu�ii integrate. Pe l�ng� partea de finan�are propriu-zis�, un rol important �l va avea atragerea de investitori de calibru, investitori care s� fie recepta�i de interes regional, desigur prin aplicarea de facilit��i aflate la �ndem�na autorit��ilor locale. Referitor la realizarea infrastructurii de ap� �i canalizare, Marius Bostan a reiterat faptul c� societ��ile regionale de ap� ce vor fi create ar trebui s� fie societ��i deschise, cu un management privat, companii care s� fie listate la burs� pentru asigurarea de surse de finan�are. Toate metodele trebuie combinate. "Av�nd �n vedere experien�a noastr� de p�n� �n prezent �n rela�ia cu autorit��ile locale, consider c� o solu�ie eficient� este mecanismul  integrat Bridge Loan & Obliga�iuni. �n ce const� acest mecanism? �n prima etap� este contractat un credit punte revolving, pentru o perioad� scurt� sau medie de 12 p�n� la 36 de luni, p�n� la finalizarea execu�iei obiectivelor. Plafonul linie ar fi de 100 milioane RON. �n a doua etap� este lansat� o emisiune de obliga�iuni cu perioad� de maturitate de 20 de ani prin care se atrag din pia�� 100 de milioane de lei, ceea ce duce la rambursarea integral� a creditului punte. Care sunt avantajele acestei solu�ii? Succint, avem un cost total mai mic dec�t la o linie de credit bancar uzual�; Calculul dob�nzii �i pl��ile se fac �n conformitate cu structura stabilit� �i datele prestabilite; Regulile sunt f�cute de autoritatea local�; Ramburs�ri de principal corelate cu fluxurile de �ncas�ri taxe �i impozite locale; Maturit��i de peste 20 ani. Nu �n ultimul r�nd, constituie un instrument pentru o guvernare mai bun�. S� mai amintim faptul c� este o structur� flexibil�, asigur�nd distribuirea just� �i minimizarea efortului financiar.
De exemplu, lansarea de obliga�iuni emise �n serii �i compunerea celor dou� solu�ii �ntr-un mecanism financiar integrat cu linie de prefinan�are tip revolving cu ramburs�ri multiple. Ob�inem aici reducerea costurilor de finan�are fa�� de o emisiune de obliga�iuni uzual�, prin diminuarea pierderilor datorate momentelor �n care banii proveni�i din obliga�iuni stau �n cont de depozit la o dob�nd� mai mic� �i nu sunt utiliza�i datorit� �nt�rzierilor �n execu�ia lucr�rilor" - a explicat Bostan.
Fr�ne �n calea finan��rilor
Drumul spre accesarea liniilor de finan�are este, totu�i, destul de dificil. Dintre piedicile identificate de Marius Bostan, men�ion�m urm�toarele: Limitarea serviciului anual al datoriei (30 de procente aplicat la media aritmetic� a veniturilor proprii realizate �n ultimii 3 ani) reprezint� o piedic� �n dezvoltarea municipalit��ilor cu poten�ial mare de dezvoltare. Nu exist�, p�n� �n prezent, agen�ii locale de rating care s� evalueze produsele lansate de autorit��ile locale.
"Este necesar� �mbun�t��irea cadrului legislativ. C�nd spun acest lucru, m� refer la disocierea obliga�iunilor generale de obliga�iunile destinate realiz�rii de proiecte generatoare de venituri ale autorit��ilor locale. De exemplu,  suplimentarea veniturilor proprii cu profiturile realizate prin operarea obiectivelor realizate" - a mai spus Bostan.
De aceea�i p�rere sunt �i autorii Raportului B�ncii Mondiale: "O constr�ngere esen�ial� citat� de participan�ii la pia�� este costul sporit al reglement�rilor emisiunilor de obliga�iuni din Rom�nia prin compara�ie cu jaloanele interna�ionale. De exemplu, costul unei cot�ri de obliga�iuni �n valoare de 50 de milioane de euro la Bursa de Valori din Viena este de 3.000 de euro, iar costul autorit��ii de reglementare este de 800 de euro, prin compara�ie cu costul de reglementare al unei obliga�iuni de valoare similar� din Rom�nia de 50.000 de euro (0,1 procente taxa Comisiei Na�ionale de Valori Mobiliare, plus un maximum de 0,02 la sut� taxa Bursei de Valori Bucure�ti). Ar fi recomandabil s� se alinieze costurile de reglementare ale emisiunilor de obliga�iuni din Rom�nia cu cele existente �n statele membre UE pentru a li se permite emiten�ilor na�ionali s� concureze la un nivel egal cu concuren�ii din Uniune"- relev� raportul B�ncii Mondiale.
M�surarea riscului
�n opinia autorilor Raportului B�ncii Mondiale, ca o prioritate, guvernul trebuie s� elaboreze �i s� pun� �n practic� o strategie coerent� de �mbun�t��ire a accesului entit��ilor, administra�ii locale �i societ��ilor municipale laolalt�, la pia�a creditelor �n contextul unei pie�e unice.
Potrivit documentului, aceast� strategie trebuie s� constea �ntr-o serie de m�suri de asisten�� tehnic� �i sprijin financiar, formulate �n baza profilului de risc.
�n Rom�nia majoritate a entit��ilor locale precum �i a societ��ilor locale se afl� �n nivelul doi de risc, adic� au capacitatea de a accesa pia�a finan��rilor, �ns� se �ndatoreaz� la marje �nalte �i la scaden�� redus�, ceea ce este incompatibil cu finan�area investi�iilor de infrastructur�.
Acest grup de autorit��i locale ar putea beneficia de un pachet de sprijin care s� includ� atat asisten�� tehnic� dar �i sprijin financiar. �n accep�iunea B�ncii Mondiale, pachetul de asisten�� tehnic�, ar urm�ri consolidarea gestion�rii fiscale �i financiare, precum �i calitatea administr�rii entit��ilor locale din grup, obiectivul fiind s� le permit� s� ajung� s� acceseze pia�a prin intermediul creditului lor propriu.
Totodat�, pe m�sur� ce aceste entit��i �i �nt�resc capacitatea de gestionare, Banca Mondial� propune elaborarea unei Facilit��i de Garantare Par�ial� a Creditului (FGPC), av�nd drept model facilit��ile similare care au fost puse �n practic� cu succes la dezvoltarea pie�ei ipotecilor secundare din mai multe economii �n curs de dezvoltare, de exemplu Columbia.
Pentru prim�riile cu risc crescut  se pot aloca de la bugetul de stat fonduri nerambursabile condi�ionate de capital pentru finan�area investi�iilor locale cu o prioritate extrem de ridicat� din perspectiv� economic�, social� sau de mediu, inclusiv pentru cofinan�area necesar� fondurilor europene.
Emisiuni de obliga�iuni ale VMB Partners SA
Ia�i: 200 milioane RON, 22 de ani, serii
Timi�oara (7 emisiuni): 150 milioane RON, 21 de ani, serii
Bac�u (4 emisiuni): 120 milioane RON, 20 ani, serii
C. J. Timi�: 100 milioane RON, 20 de ani
C. J. Hunedoara: 60 milioane RON, 20 de ani, serii
Alba Iulia (5 emisiuni): 24,5 milioane RON, 20 ani
C. J. Alba: 50 milioane RON, 20 de ani
T�rgu Mure� (4 emisiuni ): 52 milioane RON, 21 de ani
Foc�ani, Slobozia: 50 milioane RON, 20, respectiv 22 de ani

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete

 

Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal

Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<
 

Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie

Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile