Diferenta dintre avocati si juristi este de mult timp o sursa de dispute. Insa diferentele pot fi usor de inteles daca analizam factori precum pregatirea profesionala, tipul de organizare a activitatii profesionale si tipul de clientela pe care fiecare dintre acestia il poate reprezenta.
Inainte de a incepe sa analizam acesti factori, trebuie sa clarificam insa titulatura de jurist.
Termenul de „jurist” face referire la toti absolventii unei facultati de drept care profeseaza ca magistrati, avocati, consilieri juridici, notari sau executori judecatoresti. Practic, „jurist” este termenul general utilizat pentru cei care profeseaza in drept, indiferent de calea profesionala pe care au ales sa o urmeze.
Cu toate acestea, in cultura populara, vei auzi de termenul „jurist” atunci cand cineva se refera la un consilier juridic.
Astfel, pentru a evita confuzia, vom folosi in continuare termenul de jurist.
Ce pregatire profesionala are un avocat vs un jurist?
In cazul avocatilor, pregatirea profesionala are mai multe etape: mai intai absolvirea facultatii de drept, luarea examenului de admitere in profesie in cadrul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, finalizarea perioadei de stagiatura de 2 ani si apoi trecerea examenului de definitivare.
In schimb, pentru a deveni jurist, este necesara absolvirea unei facultati de drept si inscrierea in Tabloul Consilierilor Juridici. Imediat dupa asta, vei putea gasi numeroase
oferte bune ca jurist si vei putea profesa.
Cum este organizata activitatea profesionala a unui avocat vs a unui jurist?
De regula,
profesia de avocat este independenta si liberala, formele sale fiind de tipul cabinetelor individuale, cabinetelor asociate, societatilor civile profesionale sau societatilor profesionale cu raspundere limitata. Astfel, un avocat nu primeste salariu, ci castiga un onorariu in urma exercitarii profesiei.
Pe de alta parte, un consilier juridic sau un jurist este angajat al unei institutii sau in cadrul unei companii, ceea ce ii aduce statutul de functionar sau angajat, iar responsabilitatea sa principala este de a reprezenta acea companie sau institutie din punct de vedere juridic.
Pe cine poate reprezenta un avocat vs un jurist?
Date fiind formele diferite de organizare, avocatii si juristii lucreaza cu diferite tipuri de clientela.
Avocatii pot sa colaboreze atat cu persoane juridice, cat si cu persoane fizice, reprezentandu-le in materie de drepturi, libertati si interese legitime ale omului, conform Legii nr. 51 din 7 iunie 1995.
Pe de alta parte,
juristii asigura apararea drepturilor si intereselor legitime ale statului, ale autoritatilor publice centrale si locale, ale institutiilor publice si de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public si privat, conform Legii nr. 514 din 28 noiembrie 2003. Juristii, sau consilierii juridici, nu pot reprezenta persoane fizice.
In cele din urma, este bine sa stii ca un consilier juridic poate castiga un salariu incepand de la 3000 de lei, in cazul celor fara prea multa experienta, si pana la peste 8500 de lei, pentru cei cu peste 5 ani experienta. In acelasi timp, un avocat aflat in perioada de stagiatura poate castiga incepand de la 3300-3500 de lei, iar un avocat senior poate incasa intre 2000 si 10.000 de euro.
Asadar, exista diferente majore intre activitatea unui avocat si cea a unui jurist, incepand de la forma de organizare – independent sau angajat –, la clienti – persoane fizice sau persoane juridice – si pana la nivelul de pregatire – in mai multe etape in cazul avocatilor, insa mai simplu in cazul juristilor.
Foto: Pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<