search

Casare mijloace fixe la o societate in insolventa: monografie contabila si documente

Procedurile contabile: Ce reprezinta si care este structura lor
In cadrul urmatorului studiu de caz, discutam procedurile prin care o firma in insolventa gestioneaza procesul de casare a unor mijloace fixe. Dupa evaluarea si acceptarea propunerilor de casare, firma trebuie sa transmita lista acestor active catre administratorul judiciar desemnat, care are rolul de a se ocupa de casarea si valorificarea acestora. Pentru a mentine o evidenta clara si a respecta cerintele legale si contabile, firma alege sa transfere mijloacele fixe propuse pentru casare intr-un cont extrabilantier pana la decizia finala a administratorului judiciar. Acest proces implica o serie de inregistrari contabile care vor fi detaliate in randurile de mai jos.
 
Intrebare: "La o firma in insolventa, in timpul inventarierii s-au facut propuneri de casare a anumitor mijloace fixe si stocuri, propuneri care au fost acceptate. Avand in vedere ca suntem in insolventa, noi, firma, trimitem aceste propuneri, impreuna cu lista casarilor, administratorului judiciar al firmei de insolventa. Ulterior, administratorul se va ocupa de casarea efectiva si de valorificarea acestora. Se doreste initial ca mijloacele fixe sa fie trecute intr-un cont extrabilantier, pana la decizia finala privind casarea lor.Care este monografia contabila pentru a transfera mijloacele fixe in contul extrabilantier? In ce cont extrabilantier se inregistreaza acestea?"

Raspuns: In OMFP 1802/2014 nu este prevazut un cont extrabilantier pentru scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe. Doar pentru obiectele de inventar in folosinta este prevazut contul extrabilantier 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta", cu ajutorul caruia se tine evidenta stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.
 
Va recomand sa organizati o evidenta extracontabila in excel cu mijloacele fixe propuse spre casare.
 
In OMFP 2861/2009 sunt specificate perioade de timp pentru efectuarea inventarierii, termenul de 7 zile pentru predarea propunerilor comisiei de inventariere administratorului, termenul de 7 zile pentru valorificarea in contabilitate a rezultatelor procesului de inventariere.
 
Este necesar ca societatea dvs. sa fie informata cu privire la rezultatele inventarierii si a modului de valorificare, asa cum decide administratorul judiciar.
 
Ca documente se vor intocmi:
 
1. Procesul verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale conform ordinului 2634/2015, anexa III.
Formularul se completeaza de catre comisia constituita in acest scop, dupa caz, astfel:
 
- capitolele I si II, cu constatarile si concluziile rezultate din analiza documentatiei primite si din verificarea starii mijloacelor fixe propuse a fi scoase din functiune, scoaterii din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar sau a altor bunuri materiale propuse pentru declasare;
 
- capitolul III, dupa aprobarea propunerilor si efectuarea scoaterii din functiune, din uz sau declasarii, cu informatii referitoare la ansamblele, subansamblele, piesele, componentele si materialele rezultate. In cazul scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, numarul de inventar se va trece la capitolul II in coloana "Denumirea".
 
2. Avizul de insotire a marfurilor pentru transport catre centrul de colectare ( pe avizul de insotire poate fi trecuta cantitatea in kg deoarce detalii despre aceste bunuri se regasesc in procesul verbal de casare); Centrul de colectare trebuie sa fie autorizat de Ministerul Mediului.
 
3. Proces verbal de predare primire la predarea bunurilor
 
Contabil se inregistreaza:
 
Scoaterea din gestiune:
281x = 21x
 
Din punct de vedere fiscal, deoarece bunurile sunt amortizate integral nu se inregistreaza cheltuieli aferente descarcarii din gestiune. Eventualele veniturile obtinute din vanzarea deseurilor sunt impozabile.
 
Evidentiere deseurile rezultate din casare:
346 = 711
 
Vanzare deseuri:
411 = 703
 
Si descarcare gestiune:
711 = 346
 
Din punct de vedere al TVA nu este necesara ajustarea TVA dedusa la achizitie conform art. 304 din Codul fiscal.


Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 
Foto: pixabay.com
 



Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1733868000
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici