In cadrul urmatorului studiu de caz, discutam procedurile prin care o firma in insolventa gestioneaza procesul de casare a unor mijloace fixe. Dupa evaluarea si acceptarea propunerilor de casare, firma trebuie sa transmita lista acestor active catre administratorul judiciar desemnat, care are rolul de a se ocupa de casarea si valorificarea acestora. Pentru a mentine o evidenta clara si a respecta cerintele legale si contabile, firma alege sa transfere mijloacele fixe propuse pentru casare intr-un cont extrabilantier pana la decizia finala a administratorului judiciar. Acest proces implica o serie de inregistrari contabile care vor fi detaliate in randurile de mai jos.
Intrebare: "La o firma in insolventa, in timpul inventarierii s-au facut propuneri de casare a anumitor mijloace fixe si stocuri, propuneri care au fost acceptate. Avand in vedere ca suntem in insolventa, noi, firma, trimitem aceste propuneri, impreuna cu lista casarilor, administratorului judiciar al firmei de insolventa. Ulterior, administratorul se va ocupa de casarea efectiva si de valorificarea acestora. Se doreste initial ca mijloacele fixe sa fie trecute intr-un cont extrabilantier, pana la decizia finala privind casarea lor.Care este monografia contabila pentru a transfera mijloacele fixe in contul extrabilantier? In ce cont extrabilantier se inregistreaza acestea?"
Raspuns: In OMFP 1802/2014 nu este prevazut un cont extrabilantier pentru scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe. Doar pentru obiectele de inventar in folosinta este prevazut contul extrabilantier 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta", cu ajutorul caruia se tine evidenta stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.
Va recomand sa organizati o evidenta extracontabila in excel cu mijloacele fixe propuse spre casare.
In OMFP 2861/2009 sunt specificate perioade de timp pentru efectuarea inventarierii, termenul de 7 zile pentru predarea propunerilor comisiei de inventariere administratorului, termenul de 7 zile pentru valorificarea in contabilitate a rezultatelor procesului de inventariere.
Este necesar ca societatea dvs. sa fie informata cu privire la rezultatele inventarierii si a modului de valorificare, asa cum decide administratorul judiciar.
Ca documente se vor intocmi:
1. Procesul verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale conform ordinului 2634/2015, anexa III.
Formularul se completeaza de catre comisia constituita in acest scop, dupa caz, astfel:
- capitolele I si II, cu constatarile si concluziile rezultate din analiza documentatiei primite si din verificarea starii mijloacelor fixe propuse a fi scoase din functiune, scoaterii din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar sau a altor bunuri materiale propuse pentru declasare;
- capitolul III, dupa aprobarea propunerilor si efectuarea scoaterii din functiune, din uz sau declasarii, cu informatii referitoare la ansamblele, subansamblele, piesele, componentele si materialele rezultate. In cazul scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, numarul de inventar se va trece la capitolul II in coloana "Denumirea".
2. Avizul de insotire a marfurilor pentru transport catre centrul de colectare ( pe avizul de insotire poate fi trecuta cantitatea in kg deoarce detalii despre aceste bunuri se regasesc in procesul verbal de casare); Centrul de colectare trebuie sa fie autorizat de Ministerul Mediului.
3. Proces verbal de predare primire la predarea bunurilor
Contabil se inregistreaza:
Scoaterea din gestiune:
281x = 21x
Din punct de vedere fiscal, deoarece bunurile sunt amortizate integral nu se inregistreaza cheltuieli aferente descarcarii din gestiune. Eventualele veniturile obtinute din vanzarea deseurilor sunt impozabile.
Evidentiere deseurile rezultate din casare:
346 = 711
Vanzare deseuri:
411 = 703
Si descarcare gestiune:
711 = 346
Din punct de vedere al TVA nu este necesara ajustarea TVA dedusa la achizitie conform art. 304 din Codul fiscal.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<