In cadrul urmatorului studiu de caz, discutam procedurile prin care o firma in insolventa gestioneaza procesul de casare a unor mijloace fixe. Dupa evaluarea si acceptarea propunerilor de casare, firma trebuie sa transmita lista acestor active catre administratorul judiciar desemnat, care are rolul de a se ocupa de casarea si valorificarea acestora. Pentru a mentine o evidenta clara si a respecta cerintele legale si contabile, firma alege sa transfere mijloacele fixe propuse pentru casare intr-un cont extrabilantier pana la decizia finala a administratorului judiciar. Acest proces implica o serie de inregistrari contabile care vor fi detaliate in randurile de mai jos.
Intrebare: "La o firma in insolventa, in timpul inventarierii s-au facut propuneri de casare a anumitor mijloace fixe si stocuri, propuneri care au fost acceptate. Avand in vedere ca suntem in insolventa, noi, firma, trimitem aceste propuneri, impreuna cu lista casarilor, administratorului judiciar al firmei de insolventa. Ulterior, administratorul se va ocupa de casarea efectiva si de valorificarea acestora. Se doreste initial ca mijloacele fixe sa fie trecute intr-un cont extrabilantier, pana la decizia finala privind casarea lor.Care este monografia contabila pentru a transfera mijloacele fixe in contul extrabilantier? In ce cont extrabilantier se inregistreaza acestea?"
Raspuns: In OMFP 1802/2014 nu este prevazut un cont extrabilantier pentru scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe. Doar pentru obiectele de inventar in folosinta este prevazut contul extrabilantier 8035 "Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta", cu ajutorul caruia se tine evidenta stocurilor de natura obiectelor de inventar date in folosinta.
Va recomand sa organizati o evidenta extracontabila in excel cu mijloacele fixe propuse spre casare.
In OMFP 2861/2009 sunt specificate perioade de timp pentru efectuarea inventarierii, termenul de 7 zile pentru predarea propunerilor comisiei de inventariere administratorului, termenul de 7 zile pentru valorificarea in contabilitate a rezultatelor procesului de inventariere.
Este necesar ca societatea dvs. sa fie informata cu privire la rezultatele inventarierii si a modului de valorificare, asa cum decide administratorul judiciar.
Ca documente se vor intocmi:
1. Procesul verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale conform ordinului 2634/2015, anexa III.
Formularul se completeaza de catre comisia constituita in acest scop, dupa caz, astfel:
- capitolele I si II, cu constatarile si concluziile rezultate din analiza documentatiei primite si din verificarea starii mijloacelor fixe propuse a fi scoase din functiune, scoaterii din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar sau a altor bunuri materiale propuse pentru declasare;
- capitolul III, dupa aprobarea propunerilor si efectuarea scoaterii din functiune, din uz sau declasarii, cu informatii referitoare la ansamblele, subansamblele, piesele, componentele si materialele rezultate. In cazul scoaterii din functiune a mijloacelor fixe, numarul de inventar se va trece la capitolul II in coloana "Denumirea".
2. Avizul de insotire a marfurilor pentru transport catre centrul de colectare ( pe avizul de insotire poate fi trecuta cantitatea in kg deoarce detalii despre aceste bunuri se regasesc in procesul verbal de casare); Centrul de colectare trebuie sa fie autorizat de Ministerul Mediului.
3. Proces verbal de predare primire la predarea bunurilor
Contabil se inregistreaza:
Scoaterea din gestiune:
281x = 21x
Din punct de vedere fiscal, deoarece bunurile sunt amortizate integral nu se inregistreaza cheltuieli aferente descarcarii din gestiune. Eventualele veniturile obtinute din vanzarea deseurilor sunt impozabile.
Evidentiere deseurile rezultate din casare:
346 = 711
Vanzare deseuri:
411 = 703
Si descarcare gestiune:
711 = 346
Din punct de vedere al TVA nu este necesara ajustarea TVA dedusa la achizitie conform art. 304 din Codul fiscal.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2024: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia <<