Cat va suna de familiara formula: "Oamenii se alatura organizatiei, dar isi parasesc managerul"? Atunci cand cineva vine, atmosfera intr-o echipa e de obicei neutra. Cel mult o curiozitate anticipativa. Dar cum e cand pleaca? Jena, uneori furie, stanjeneala, uneori chiar felicitari furise... O intreaga gama de emotii.
Atunci cand cineva intra intr-o echipa se "scriu" doua contracte. Este unul care se scrie simplu: pe hartie. Fara substraturi, fara aluzii. E cel care sa drepturi si obligatiii, atat angajatorului, cat si angajatului. E cel caruia ii atasam "fisa postului". Acesta e in cele mai multe cazuri un sablon adaptat la pozitie, nume si salariu. Acesta pune limite. Angajatorul obtine promisiunea angajatului ca va veni la serviciu in fiecare zi, isi va repecta fisa postului si regulamentul intern. Angajatul obtine promisiunea ca in schimbul efortului depus, va primi salariu si eventual un set specific organizatiei de beneficii.
Dar petrecand cel putin o treime din viata intr-un birou, intr-o echipa, nu poti sa actionezi numai in virtutea acestei tranzactii initiale. Dupa o vreme, chiar si tranzactia simpla de a cumpara paine de la chioscul din colt, se transforma intr-o relatie. Stabiliti cu doamna care va stie si pastreaza painea cu coaja mai crocanta, o relatie personala. Nu una apropiata, dar suficient cat pretul painii sa nu mai fie singur element de schimb. Ganditi-va: daca maine doamna care pastreaza paine care va place si va anunta cand e proaspata, nu ar mai face asta. Ba mai mult, v-ar mai da si o paine cam afectata de mucegai. V-ati supara. V-ar da o stare neplacuta. Ati povesti eventual familiei cum v-a inselat increderea. V-a inselat asteptarile.
Asa se intampla si la semnarea unui contract de munca. Pe langa promisiunile explicite se mai schimba unele. Implicite. Se schimba un set de asteptari care de cele mai multe ori raman neexprimate pe loc. Ele se schimba intre oameni. Nu intre angajat si angajator. Candva, in timpul procesului de selectie, in momentul formularii ofertei, se detaseaza personajul cu autoritate. Poate fi directorul firmei, poate fi doar seful de departament, al echipei... Acesta face promisiunile. Uneori nici macar nu isi da seama ca face promisiuni. La fel si noul coleg.
Unul spune: "Pentru noi nu orele de lucru conteaza, ci rezultatele" (daca e seful, atunci probabil intelege ca si daca e de stat peste program, se sta pana se obtin rezultatele asteptate)
Celalalt intelege: Daca ti-ai facut treaba, atunci o sa poti pleca si mai repede.
Unul spune: "nu pozitia conteaza, importanta e cresterea profesionala." (daca e angajatul, atunci probabil se gandeste ca si daca nu apare vreo pozitie ierarhic superioara, atunci macar cresterea in experienta justifica si cresterile salariale)
Celalalt intelege: pot invata sa fiu multumit si fara sa fiu promovat.
Din astfel de asteptari neexplicitate, schimbate cumva in substrat, se incheie un nou contract: cel psihologic.
Contractul psihologic este cel care defineste relatia care s-a stabilit intre cei doi. Si nu, nu e condamnat la a fi o referinta a neintelegerii celor doi. E doar un fapt. Daca tineti seama de el, atunci, cand aveti un nou coleg veti explica ceea ce va asteptati de la el, clar si verificat. Veti incerca de asemenea sa intelegeti ce se asteapta el de la noul loc de munca. Si nu numai atat.
Pentru ca primele concluzii sunt supuse deformarii de catre perceptiile noastre, nu va veti baza pe faptul ca toate au fost intelese si stabilite la acceptarea ofertei. Veti rediscuta termenii acestui contract al relatiei de fiecare data cand considerati ca asteptarile de ambele parti nu se prea intalnesc.
De ce ati face acest efort? Pentru ca acel contract pe hartie va ofera minim din angajatul dumneavoastra are de oferit si respecta prevederile contractuale. Este cel psihologic care il determina sa faca mai mult decat se asteapta de la el. Care il va tine seara peste program cand stie ca orele sunt neplatite. Sau care il va determina pur si simplu sa vina cu o idee geniala de optimizare la care s-a gandit pentru ca isi iubeste jobul.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<