Cat va suna de familiara formula: "Oamenii se alatura organizatiei, dar isi parasesc managerul"? Atunci cand cineva vine, atmosfera intr-o echipa e de obicei neutra. Cel mult o curiozitate anticipativa. Dar cum e cand pleaca? Jena, uneori furie, stanjeneala, uneori chiar felicitari furise... O intreaga gama de emotii.
Atunci cand cineva intra intr-o echipa se "scriu" doua contracte. Este unul care se scrie simplu: pe hartie. Fara substraturi, fara aluzii. E cel care sa drepturi si obligatiii, atat angajatorului, cat si angajatului. E cel caruia ii atasam "fisa postului". Acesta e in cele mai multe cazuri un sablon adaptat la pozitie, nume si salariu. Acesta pune limite. Angajatorul obtine promisiunea angajatului ca va veni la serviciu in fiecare zi, isi va repecta fisa postului si regulamentul intern. Angajatul obtine promisiunea ca in schimbul efortului depus, va primi salariu si eventual un set specific organizatiei de beneficii.
Dar petrecand cel putin o treime din viata intr-un birou, intr-o echipa, nu poti sa actionezi numai in virtutea acestei tranzactii initiale. Dupa o vreme, chiar si tranzactia simpla de a cumpara paine de la chioscul din colt, se transforma intr-o relatie. Stabiliti cu doamna care va stie si pastreaza painea cu coaja mai crocanta, o relatie personala. Nu una apropiata, dar suficient cat pretul painii sa nu mai fie singur element de schimb. Ganditi-va: daca maine doamna care pastreaza paine care va place si va anunta cand e proaspata, nu ar mai face asta. Ba mai mult, v-ar mai da si o paine cam afectata de mucegai. V-ati supara. V-ar da o stare neplacuta. Ati povesti eventual familiei cum v-a inselat increderea. V-a inselat asteptarile.
Asa se intampla si la semnarea unui contract de munca. Pe langa promisiunile explicite se mai schimba unele. Implicite. Se schimba un set de asteptari care de cele mai multe ori raman neexprimate pe loc. Ele se schimba intre oameni. Nu intre angajat si angajator. Candva, in timpul procesului de selectie, in momentul formularii ofertei, se detaseaza personajul cu autoritate. Poate fi directorul firmei, poate fi doar seful de departament, al echipei... Acesta face promisiunile. Uneori nici macar nu isi da seama ca face promisiuni. La fel si noul coleg.
Unul spune: "Pentru noi nu orele de lucru conteaza, ci rezultatele" (daca e seful, atunci probabil intelege ca si daca e de stat peste program, se sta pana se obtin rezultatele asteptate)
Celalalt intelege: Daca ti-ai facut treaba, atunci o sa poti pleca si mai repede.
Unul spune: "nu pozitia conteaza, importanta e cresterea profesionala." (daca e angajatul, atunci probabil se gandeste ca si daca nu apare vreo pozitie ierarhic superioara, atunci macar cresterea in experienta justifica si cresterile salariale)
Celalalt intelege: pot invata sa fiu multumit si fara sa fiu promovat.
Din astfel de asteptari neexplicitate, schimbate cumva in substrat, se incheie un nou contract: cel psihologic.
Contractul psihologic este cel care defineste relatia care s-a stabilit intre cei doi. Si nu, nu e condamnat la a fi o referinta a neintelegerii celor doi. E doar un fapt. Daca tineti seama de el, atunci, cand aveti un nou coleg veti explica ceea ce va asteptati de la el, clar si verificat. Veti incerca de asemenea sa intelegeti ce se asteapta el de la noul loc de munca. Si nu numai atat.
Pentru ca primele concluzii sunt supuse deformarii de catre perceptiile noastre, nu va veti baza pe faptul ca toate au fost intelese si stabilite la acceptarea ofertei. Veti rediscuta termenii acestui contract al relatiei de fiecare data cand considerati ca asteptarile de ambele parti nu se prea intalnesc.
De ce ati face acest efort? Pentru ca acel contract pe hartie va ofera minim din angajatul dumneavoastra are de oferit si respecta prevederile contractuale. Este cel psihologic care il determina sa faca mai mult decat se asteapta de la el. Care il va tine seara peste program cand stie ca orele sunt neplatite. Sau care il va determina pur si simplu sa vina cu o idee geniala de optimizare la care s-a gandit pentru ca isi iubeste jobul.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<