Indiferent de vechime sau de tipul activitatii economice pe care o desfasori, o evaluare de afacere te va ajuta in luarea unor decizii corecte. In randurile de mai jos, vei afla informatii esentiale despre ce inseamna si cum efectuezi o evaluare de afacere.
Ce inseamna o evaluare de afacere
In termeni generali, evaluarea unei afaceri presupune o analiza detaliata a activitatii firmei pe care o administrezi. Altfel spus, examinezi rezultatele si performantele afacerii tale, in ansamblu sau pe anumite departamente, pentru a afla valoarea de piata, starea de „sanatate” si, totodata, actiunile de urmat pentru rezolvarea problemelor existente.
Intr-o evaluare de afacere, cele mai importante criterii sunt, desigur, cele economice: de la profit, venituri, cheltuieli si pana la impozite, taxe sau datorii.
Cum efectuezi evaluarea afacerii tale
Evaluarea afacerii se efectueaza periodic, pe trimestre sau anual. Mai tine cont si de perioadele economice instabile sau de dificultatile cu care se poate confrunta domeniul in care business-ul tau activeaza.
O evaluare de afacere te poate ajuta in luarea unor decizii corecte pentru buna functionare a firmei tale. De exemplu, actiunea de a obtine un
credit persoane juridice pentru redresarea sau dezvoltarea unuia dintre departamentele principale, cum ar fi cel de vanzari, marketing sau productie.
In evaluarea unei afaceri, sunt cinci pasi principali pe care trebuie sa ii efectuezi:
1. Stabileste ce vrei sa evaluezi: afacerea in ansamblu sau un anumit departament.
2. Documenteaza-te si culege informatii economice, tehnice, umane etc. Organizeaza intalniri cu managerii de departament.
3. Stabileste care sunt punctele forte. De exemplu, cresterea profitului.
5. Stabileste care sunt punctele slabe si riscurile. De exemplu, scaderea vanzarilor pe o anumita categorie de produse sau servicii.
5. Decide care sunt actiunile necesare de implementat in vederea obtinerii efectelor dorite. Sa ai in vedere atat eliminarea punctelor slabe, cat si valorificarea oportunitatilor de business. De exemplu, adaugarea unui brand important in portofoliul afacerii tale.
Pe de alta parte, sunt trei metode principale pe care sa le iei in considerare daca vrei o evaluarea de afacere in scopul vanzarii acesteia. Le detaliem pe scurt:
1. Evaluare afacere patrimoniu
Acest tip de evaluare afacere are o abordare bazata pe valoarea patrimoniului net al firmei tale. Cu alte cuvinte, se calculeaza valoarea cladirii/terenului, echipamentelor si tehnologiilor detinute, stocurilor de produse etc. Stabilirea valorii patrimoniului lasa loc de interpretari si negocieri cu potentialii cumparatori.
2. Evaluare afacere profit
Este un tip de evaluare afacere ce are o abordare bazata pe capacitatea firmei tale de a face profit. Se iau in considerare profiturile generate in trecut. Cum profitul este un detaliu valoros privind performanta afacerii tale, majoritatea cumparatorilor interesati vor tine cont de el.
3. Evaluare afacere patrimoniu si profit
Este o evaluare afacere care combina cele doua evaluari prezentate mai sus. Asadar, este o metoda complexa la care este posibil sa ai nevoie de un specialist pentru a obtine o interpretare corecta.
Care sunt beneficiile evaluarii afacerii
Beneficiile evaluarii afacerii sunt urmatoarele:
-
Raport detaliat al situatiei financiare.
-
Identificare puncte slabe si puncte forte, precum oportunitati si riscuri (analiza SWOT).
-
Stabilire nivel de datorii.
-
Actiuni si previziuni economice.
-
Pozitia afacerii in piata si fata de competitie.
Cand este indicat sa faci o evaluare de afacere
Sunt mai multe situatii si motive pentru care sa recurgi la efectuarea unei evaluari, dupa cum urmeaza:
-
Ai in plan sa-ti vinzi afacerea si vrei sa-i cunosti valoarea reala in piata.
-
Iti doresti sa atragi finantari prin intermediul investitorilor de afaceri.
-
Vrei sa listezi afacerea la bursa.
-
Te gandesti la noi proiecte si ai nevoie de o analiza economica detaliata.
-
Afacerea trece printr-o perioada dificila (criza economica, indatoriri, venituri scazute etc.) si vrei sa iei cele mai bune decizii pentru redresarea ei.
-
Te confrunti cu necesitatea rezolvarii unor litigii, cu ANAF, de exemplu.
In concluzie, evaluarea afacerii nu este doar utila, ci si obligatorie in buna administrare a activitatii economice pe care o desfasori.
Sursa foto: Shutterstock
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia <<