Fiscal, livrarea intracomunitara este o livrare de bunuri expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.
Livrarea intracomunitara este definita la articolul 128 alineatul (9) din Codul fiscal si este incadrata in categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere a TVA prin articolul 143 alineatul (2), sub rezerva justificarii acesteia pe baza de documente impuse prin O.M.F.P. nr. 2.222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
In categoria livrarilor intracomunitare scutite de taxa cu drept de deducere se incadreaza:
- livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului din Romania un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;
- livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA;
- transferurile, ca operatiuni asimilate livrarilor intracomunitare de bunuri;
- livrarile intracomunitare de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) sau art. 16 din Directiva 92/12/CEE a Consiliului, din 25 februarie 1992, privind regimul general, depozitarea, circulatia si controlul produselor supuse accizelor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 76 din 23 martie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia:
- livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica;
- livrarilor intracomunitare supuse regimului special privind bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati.
Directiva 92/12/CEE din 25 februarie 1992, publicata in Jurnalul Oficial nr. L 76/1992, p. 1-13 reglementeaza regimul general al produselor supuse accizelor si detinerea, circulatia, inclusiv monitorizarea acestor produse. Prin articolul 7 alineatul (1) se reglementeaza produsele supuse accizelor care sunt puse deja in consum intr-un stat membru.
intr-o astfel de situatie, accizele aferente acestor produse sunt percepute in statul membru in care sunt produsele respective sunt detinute in scopuri comerciale. Accizele sunt datorate de una din urmatoarele persoane:
- persoana care efectueaza livrarea sau detine produsele destinate livrarii;
- persoana care primeste produsele pentru a le folosi intr-un stat membru, altul decat cel in care produsele au fost deja puse in consum;
- comerciantul.
Prin alineatul (4) al articolului 7 din Directiva 92/12/CEE se face precizarea ca astfel de produse circula intre teritoriile diverselor state membre impreuna cu un document de insotire intocmit de expeditor.
Prin alineatul (5) al articolului 7 sunt enumerate obligatiile care trebuie indeplinite de persoana obligata la plata accizelor aferente produselor puse in consum intr-un stat membru:
a) sa completeze si sa depuna o declaratie la autoritatile fiscale din statul membru de destinatie si sa garanteze plata accizelor, dar inainte de expedierea bunurilor;
b) sa plateasca accizele statului membru de destinatie in baza procedurii fiscale stabilite de statul membru pe teritoriul caruia produsele accizabile au fost date in consum;
c) sa accepte din partea autoritatilor fiscale din statul membru de destinatie orice verificare cu privire la:
- primirea efectiva a produselor;
- plata accizelor aferente produselor primite.
Prin articolului 16 din Directiva 92/12/CEE se face precizarea ca destinatarul produselor accizabile poate fi un comerciant profesionist care nu beneficiaza de statutul de antrepozitar autorizat. Acest comerciant poate primi pentru activitatea sa produse accizabile din alte state membre in regim de suspendare a accizelor, dar nu poate detine sau expedia astfel de produse in acest regim de suspendare.
Inainte de primirea produselor, comerciantul respectiv poate solicita inregistrarea la autoritatile fiscale din statul sau, caz in care este obligat:
- sa garanteze plata accizelor in baza legislatiei fiscale din statul sau;
- sa pastreze evidente ale livrarilor de produse;
- sa prezinte produsele ori de cate ori i se solicita acest lucru;
- sa fie de acord cu toate monitorizarile si verificarile de stocuri.
Pentru comerciantul inregistrat, accizele sunt exigibile in momentul primirii marfurilor.
in situatia in care comerciantul primitor nu solicita inregistrarea, trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii fiscale catre autoritatea fiscala din statul sau:
* sa completeze si sa depuna o declaratie la autoritatile fiscale din statul membru de destinatie si sa garanteze plata accizelor, dar inainte de expedierea bunurilor. Prin aceasta declaratie nu trebuie sa afecteze prevederile articolului 15 alineatul (4) de stabilire a responsabilitatii antrepozitarului autorizat expeditor si, daca este cazul, a transportatorului;
* sa plateasca accizele statului membru de destinatie la momentul primirii marfurilor, in baza procedurii fiscale stabilite de statul membru pe teritoriul caruia au fost primite produsele accizabile;
* sa accepte din partea autoritatilor fiscale din statul membru de destinatie orice verificare cu privire la:
- primirea efectiva a produselor;
- plata accizelor aferente produselor primite.
Faptul generator si exigibilitatea
Regula generala prevede ca exigibilitatea taxei pentru o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de taxa, intervine in cea de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Faptul generator este reprezentat de data livrarii bunurilor.
Exceptia de la aceasta regula prevede ca in situatia in care factura pentru o livrare intracomunitara este emisa inainte de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, exigibilitatea intervine la data emiterii facturii.
Exceptia se aplica indiferent de faptul ca factura a fost emisa pentru incasarea unui avans sau pentru contravaloarea integrala sau partiala a livrarii.
Pentru stabilirea valorii in lei a unei livrari intracomunitare se aplica ultimul curs de schimb comunicat de B.N.R. sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei, indiferent de data la care sunt sau vor fi livrate bunurile. Prin ultimul curs de schimb comunicat de B.N.R se intelege cursul de schimb comunicat de banca respectiva in ziua anterioara, valabil pentru operatiunile care se vor desfasura in ziua imediat urmatoare.
Daca se incaseaza avansuri inainte de livrarea de bunuri, cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea valorii in lei ramane neschimbat la data definitivarii operatiunii.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia <<