Mai mult de 95% din companiile de pe piata romaneasca inregistreaza plati intarziate de la clientii lor si, totodata, aproape jumatate dintre falimentele companiilor din Romania si din lume sunt rezultat al falimentelor unor parteneri de afaceri, a declarat ieri Cristian Ionescu, presedinte Coface Romania.
Un lant al slabiciunilorDar ce a determinat sa se ajunga la o astfel de situatie? Nu cumva este vorba despre un cerc vicios format pe piata? Adica o parte din cei peste 95% care inregistreaza plati intarziate de la clienti, nu este si ea formata din rau-platnici? "Evident ca da", ne-a raspuns Cristian Ionescu. "Nu neaparat ca sunt rau-platnici, ci acestia se afla la randul lor in incapacitatea de a plati. Se formeaza un asa-zis lant al slabiciunilor. Daca, de exemplu, am 10 parteneri si cinci dintre ei nu platesc, nici eu nu voi putea sa platesc decat in cazul in care fac apel la finantari", a mai adaugat directorul general al Coface. De asemenea, acesta a aratat ca, similar economiei nationale, pentru a-si acoperi deficitul de cont curent trebuie sa recurga la imprumuturi, iar daca nu va obtine o finantare, nu va putea nici sa-si achite datoriile pe care le are. "Daca eu trebuie sa platesc 1.000 de euro si, totodata, sa incasez 1.200 de euro, dar mie mi se platesc doar 600 de euro, daca nu apelez la alte finantari, ma voi simti incapabil sa platesc", a adaugat acesta.
50% dintre firmele cu plati intarziate nu platesc la timpTrebuie analizat de unde pleaca un astfel de blocaj. Daca am lua, ipotetic, trei jucatori in piata, am deduce efectul de domino ce-si pune amprenta asupra unei astfel de situatii. Astfel, avem jucatorul A cu datorii catre jucatorul B, iar jucatorul B are la randul sau o datorie catre o companie C. Numai ca si C are de achitat o plata catre A. Daca presupunem ca A se afla in imposibilitate de plata din diverse motive, B nu isi va incasa astfel creanta si nu va fi capabil, din lipsa de lichiditati, sa plateasca datoria companiei C, incapabila si aceasta sa plateasca lui A. De aici, ne putem da seama ca este suficient ca macar o companie sa nu isi achite datoriile la scadenta si se poate produce riscul de neplata in lant. Totodata, Ionescu a estimat ca 50% dintre firmele care inregistreaza plati intarziate sunt si ele la randul lor companii care nu iti achita datoriile la timp. "Este si normal acest lucru, atata timp cat companiile romanesti sunt companii care lucreaza pe banii furnizorului", a adaugat Ionescu.
Numarul falimentelor va creste cu 50% in acest anPresedintele Coface Romania a adaugat ca numarul companiilor care au falimentat in ultima perioada de timp a crescut semnificativ pe piata romaneasca, cu aproximativ 50%, iar aceasta tendinta va continua in urmatorii ani. "Daca in 2005 numarul falimentelor a crescut cu 60%, iar anul trecut cu 50%, pentru acest an estimez o crestere tot de 50%", a mentionat Ionescu.
Potrivit unui studiu realizat cu cateva luni in urma de compania Coface, la sfarsitul anului 2006 era inregistrat un numar total de 10.431 de firme aflate in diverse stadii ale procedurii de faliment, dintre care 4.604 se aflau in procedura de faliment deschisa, 1.625 se aflau in reorganizare judiciara, 3.710 si-au inchis procedura de reorganizare si faliment, iar 492 si-au inchis procedura de reorganizare sau faliment din lipsa de active.
Solutia: asigurarea creantelorPentru a evita o astfel de situatie, directorul companiei a recomandat, pe langa asigurarea activelor tangibile si asigurarea creantelor. "Companiile isi asigura activele tangibile precum proprietati, utilaje, dar neglijeaza sa isi asigure creantele, care reprezinta in medie 40% din totalul activelor. Neincasarea creantelor are un puternic impact negativ asupra lichiditatii si veniturilor companiei", a precizat Ionescu. Totodata, acesta a precizat ca asigurarea de credit comercial elimina riscul de neplata si aduce mai multa siguranta. "Sunt sigur ca imi incasez banii. Elimin absolut riscul de a nu-mi incasa creantele si, totodata, imi disciplinez clientii, pentru ca astfel nu voi mai vinde catre oricine si in orice cantitate. Se face o analiza a clientului si se acorda un credit pe masura, astfel incat sa fie capabil sa-l plateasca la timp", ne-a explicat Ionescu.
Coface asigura creditul comercialCoface Romania a lansat doua tipuri de asigurare de credit, una interna si alta de export. Printre riscurile asigurate de Coface Romania, Cristian Ionescu a precizat si riscul politic, care presupune asigurarea impotriva intrarii partenerului de afaceri in incapacitate de plata din cauza unei masuri guvernamentale abuzive sau a unei situatii politice instabile, precum revolutie, razboi civil. Falimentul sau neplata prelungita sunt alte riscuri care pot fi asigurate de compania Coface.
Compania asigura 85% din valoarea totala a unui contract sau a intregii cifre de afaceri. Prima de asigurare se calculeaza ca procent din cifra de afaceri, si poate varia in medie intre 0,3% si 0,8%. Perioada maxima de credit este de 120 de zile de la data facturarii.
Expunerea grupului in Romania a atins 1,125 miliarde de euroCoface Romania, sucursala grupului Coface Austria Kreditversicherung, a fost fondata in octombrie 1996. Cifra de afaceri a Coface Romania a atins in 2006 nivelul de 1,6 milioane euro, iar cresterea a fost de 71% anual, intre 2004 si 2006. Informatiile de credit au avut la sfarsitul anului trecut o pondere de 55% din cifra de afaceri, iar managementul creantelor o pondere de 45%.
Expunerea grupului Coface in Romania a ajuns la valoarea de 1,125 miliarde de euro la sfarsitul primului trimestru, in crestere cu 50% fata de sfarsitul anului trecut, cand expunerea totala era de 750 milioane de euro, a declarat presedintele Coface Romania. Cresterea s-a datorat in special impactului aderarii, ca urmare a increderii tot mai mari in piata romaneasca, a explicat Ionescu.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<