Pentru depunerea declaratiei unice privind datoriile catre bugetul de stat, incepand cu 1 iulie 2011, semnatura electronica a devenit obligatorie. In acest scop, platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, care poate fi achizitionat la un pret de aproximativ 50 de euro si care trebuie reinnoit anual. Este normal si justificat ca agentii economici sa fie obligati sa plateasca pentru certificatul digital necesar depunerii on-line a declaratiilor fiscale?
1. Faptele
Potrivit Hotararii Guvernului nr.1397/2010, publicata in Monitorul Oficial in data de 31 decembrie, pentru depunerea declaratiei unice 112, incepand din februarie 2011, "platitorul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica".
Pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la pagina de informatii despre depunere declaratiilor, in acest moment exista trei furnizori de certificate calificate (certificatul pentru semnatura electronica) acreditati de autoritatea de profil, care Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, si anume: CertSign, DigiSign si Trans Sped.Pentru depunerea declaratiilor, agentii economici trebuie sa obtina un certificat calificat de semnatura electronica de la unul din furnizorii acreditati. Costul de achizitie al unui astfel de certificat digital este in jur de 50 de euro. La CertSign, "costul certificatului digital si al dispozitivului securizat pentru crearea semnaturii este de 47 de Euro, fara TVA. Certificatul digital este valabil un an. Pentru a putea semna electronic documente si in anul urmator clientii certSIGN beneficiaza de un pret mai mic: 30 de euro fara TVA", se arata pe site-ul companiei. La TransSped, pretul unui certificat calificat este de 40 de euro (fara TVA), pret care nu include pretul dispozitivului pe care acesta va fi stocat sau alte servicii suplimentare fata de cele prevazute in legea semnaturii electronice. Orice alte prevederi contractuale intre furnizor si beneficiar prevaleaza celor mentionate aici. DigiSign ofera un certificat digital la pretul de 29.9 euro si un dispozitiv token la pretul de 17 euro.
Obligativitatea depunerii declaratiilor in forma electronica are la baza o legislatie care isi are orginea in Directiva Uniunii Europene nr. 1999/93/EC privind cadrul comunitar pentru semnatura electronica. Scopul acestei directive este "sa faciliteze utilizarea semnaturilor electronice si sa contribuie la recunoasterea lor legala. Aceasta stabileste un cadru legal pentru semnaturile electronice si pentru anumite servicii de certificare pentru a asigura buna functionare a pietei interne" se arata in articolul art. 1 al directivei. La articolul 5, care trateaza efectele juridice ale semnaturilor electronice, se arata ca: "Statele membre se asigura ca semnaturile electronice avansate care se bazeaza pe un certificat calificat si sunt create printr-un dispozitiv securizat de creare de semnaturi dispozitiv:
(a) indeplinesc cerintele legale ale unei semnaturi in ceea ce priveste datele in format electronic, in acelasi mod ca o semnatura de mana indeplineste cerintele in ceea ce priveste datele bazate pe hartie; si
(b) sunt acceptabile ca probe in justitie."
Acest cadru legal comunitar este dezvoltat, in legislatia noastra interna, de catre Legea nr. 455 din 2001 privind semnatura electronica. Aceasta defineste semnatura electronica ca reprezentand "date in forma electronica, care sunt atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare". De asemenea, legea precizeaza ca "furnizarea serviciilor de certificare de catre furnizorii stabiliti in statele membre ale Uniunii Europene se face in conditiile prevazute in Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte".
2. Controversa
Membrii forumul Conta.ro au exprimat o serie de opinii legate de faptul ca achizitionarea unei semnaturi digitale presupune o cheltuiala semnificativa pentru agentii economici, care devine cu atat mai importanta cu cat acestia sunt mai mici (este cazul microintreprinderilor) sai au o cifra de afaceri mai mica. Aceasta opinie a fost sustinuta si de argumentul ca, pana acum, "era posibila obtinerea unei semnaturi la costuri rezonabile direct de la ANAF. Era nevoie de un numar de hirtii si formalitati, cum e si normal pentru asa un certificat, dar la urma tot cetateanul doritor putea sa-si faca treaba. Si semnatura era valabila 2 ani".
Argumentele celor care se opun achizitionarii semnaturii electronice conta-cost se refera la faptul ca, in alte state din Uniunea Europeana - si este indicata Spania - acest serviciu este gratuit. De asemenea, un alt argument "contra" se refera la faptul ca furnizorii acestui serviciu au la dispozitie "o piata garantata" generata de obligativitatea legala de a achizitiona serviciul, sub amenintarea unor sanctiuni, cum ar fi considerarea agentului economic care nu a depus declaratiile ca fiind inactiv si, astfel, fiind pasibil de desfiintare.
In aceasta controversa, a fost adus in discutie si pretul relativ ridicat al serviciului, indicandu-se faptul ca servicii
similare din strainate ofera, de pilda, astfel de certificate la pretul anual de 19,95$ (VeriSign).
3. Punctul de vedere al furnizorilor de certificate digitale
Adrian Floarea, reprezentant al CertSign, unul dintre cei trei furnizori de servicii de certificare acreditati, a spus redactorului Conta.ro ca nu se poate pune problema unei gratuitati a serviciului. "Furnizarea unui astfel de servidciu este rezultatul unei intreprinderi private, care nu este finantata de autoritatile statului. oricine se poate lansa pe aceasta piata, fara nicio autorizare prealabila, portivit Legii 455/2001, dupa ce si-a facut calculele de eficienta si indeplineste conditiile legale. La aproximativ 500.000 de firme active in economia romaneasca, care depun declaratii la autoritatile de profil, noi estimam o piata de aproximativ 80-100.000 de persoane care depun aceste declaratii".
Reprezentantul CertSign spune ca termenul de valabilitate al unui astfel de certificat/semnatura electronica, dupa care trebuie reinnoita, cu plata, este de un an pentru ca astfel prevede legea. "Aceasta se intampla din doua considerente: pentru ca aceasta este perioada lor de valabilitate legala, iar in al doilea rand, din considerente de securitate. O perioada mai mare de un an implica riscuri tehnologice sporite", precizeaza domnul Adrian Floarea.
In ceea ce priveste costurile, acestea reprezinta o problema mai importanta pentru companiile mici si aceasta in cazul in care aceste semnaturi electronici sunt folosite in exclusiv pentru depunerea declaratiilor. Domnul Floarea spune ca, in practica, este posibil ca un contabil, care are in portofoliul sau mai multe firme pentru care presteaza serviciul de depunere a declaratiilor, poate achizitiona un singur certificat cu ajutorul caruia sa depuna declaratiile tuturor firmelor din portofoliu. "In acest fel, cheltuielile cu semnatura electronica se reduce proportional cu numarul de firme", apreciaza Adrian Floarea.
"Noi avem insa si clienti mari, care folosesc certificatul electronic pentru circulatia documentelor in interiorul companiei sau in relatia cu parteneri externi. In felul acesta se pot incheia contracte, pot circula alte documente contabile, care au avantajul de a putea fi opozabile tertilor. Beneficiile utilizarii acestui instument cresc pe masura diversificarii utilizarii lui", a precizat Adrian Florea. Potrivit opiniei sale, in viitor ne putem astepta la o scadere a preturilor acestui serviciu, pe masura ce furnizorii isi vor consolida strategia de piata, dupa cum ne asteptam la acest efect si prin intrarea pe piata a unor jucatori straini".
4. Ce spun firmele de contabilitate
Ionut Barar, reprezentantul firmei Conion Accounting, societate specializata in servicii de contabilitate, apreciaza ca pretul certificatelor digitale este unul mare, mai ales raportat la perioada in care acestea sunt valabile. Domnul Barar crede ca modalitatea de depunere a declaratiilor fiscale putea fi si mai simpla, prin expedierea acestora prin email. "Daca acestea sunt noile dispozitii legale nu putem decat sa ne adaptam situatiei. Si pana acum clientii nostri erau obligati la cheltuieli substantiale, cum ar fi cele cu procura notariala pentru care trebuiau sa ne-o dea", a mai precizat domnul Barar.
In ceea ce priveste cheltuielile proprii legate de noile reglementari, Ionut Barar crede ca societatea sa nu va fi nevoita sa
modifice tarifele pentru clienti. "Noi am fixat tarifele anul trecut si speram sa nu fim nevoiti sa le majoram", a
concluzionat domnul Barar.
5. Cum justifica ANAF aceasta decizie
Nu am primit inca un raspuns oficial din partea reprezentantilor ANAF
6. Pozitia Conta.ro: Semnatura electronica ar trebui sa fie un serviciu gratuit pentru contribuabili
Obligativitatea depunerii declaratiei unice privind datoriile catre bugetul de stat ar trebui sa fie un serviciu gratuit, oferit de statul roman tuturor contribuabililor, fara discriminare. Argumentele noastre se refera la faptul ca, fara nicio indoiala, cade in sarcina statului obligatia de a asigura conditiile tehnice necesare incasarii taxelor si impozitelor datorate de cetateni si de organizatiile economice. Astfel, consideram ca niciun contribuabil nu ar trebui obligat sa contribuie in mod direct la cheltuielile pe care le presupune procesul de administrare fiscala, ci doar in mod indirect, adica prin plata taxelor si impozitelor datorate.
Este o chestiune de principiu evitarea situatiei in care sunt impuse noi cheltuieli pentru desfasurarea acelasi vechi proces. Daca acceptam incalcarea acestui principiu, ne putem imagina situatia in care, incetul cu incetul, pe langa obligatia de a ne plati sumele datorate prin lege, administratia fiscala ne-ar putea cere sa platim - atentie! - in mod direct formularele fiscale sau chiar salariile functionarilor sai.
De asemenea, aceasta decizie induce ideea ca orice modernizare a sistemului fiscal trebuie neaparat insotita de cresterea costurilor pentru contribuabili. A pune in balanta castigul obtinut prin eliminarea efortului de a te prezenta la insitutiile administrative cu cel al operarii noului sistem, este iarasi o idee nefericita, care sugereaza ca orice cost trebuie inlocuit cu altul.
Daca masura prin care se usureaza actitatea de administrare fiscala nu aduce un minim beneficiu institutiei statului, beneficiu capabil sa acopere cheltuielile pe care aceasta modernizare o presupune, s-ar putea concluziona ca masura in cauza nu este suficent de eficienta sau este prost gestionata. Oare, in cazul de fata, semnatura digitala chiar nu aduce bugetului de stat castigul necesar pentru a oferi acest serviciu gratuit?
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia <<