Gestionarea corecta a cheltuielilor poate face diferenta intre profit si pierdere. Dar cum stii exact ce cheltuieli poti deduce fiscal si care nu?
O buna gestionare a cheltuielilor reprezinta cheia pentru stabilitatea financiara a oricarei afaceri. Una dintre provocarile majore pentru antreprenori si contabili este sa inteleaga exact care cheltuieli pot fi deduse fiscal si care nu, pentru a evita penalizarile si pentru a optimiza plata impozitelor.
Cheltuielile deductibile sunt acele costuri pe care legislatia fiscala le recunoaste ca fiind necesare desfasurarii activitatii, permitand scaderea lor din venitul impozabil. Pe de alta parte, cheltuielile nedeductibile sunt acele costuri care, desi pot fi necesare, nu pot fi scazute fiscal, ceea ce poate duce la cresterea bazei impozabile si implicit la plata unor sume mai mari catre stat.
Principalele formule privind calculul profitului contabil brut/net si a rezultatului fiscal (profitului impozabil) sunt:
- Venituri totale = venituri impozabile + venituri neimpozabile
- Cheltuieli totale = cheltuieli deductibile + cheltuieli nedeductibile
- Profit contabil brut = venituri totale – cheltuieli totale
- Profit contabil net = profit contabil brut – impozit pe profit
- Profit impozabil (fiscal) = profit contabil brut + cheltuieli nedeductibile – venituri neimpozabile +/– elemente similare veniturilor sau cheltuielilor
- Impozit pe profit = profit impozabil x cota de impozit (16%).
Deduceri 2025: Noutati fiscale + Studii de caz
In continuare, iti oferim un ghid practic si usor de inteles despre cum sa diferentiezi corect aceste doua categorii, ce reguli trebuie sa urmezi si care sunt cele mai comune greseli de evitat.
-
deductibilitatea dobanzilor
-
deductibilitatea creantelor cesionate
-
obtinerea de avantaje fiscale prin demersuri considerate neoneste
-
nedeductibilitatea cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzactii cu o persoana situata intr-un stat care, la data inregistrarii cheltuielilor, este inclus in anexa I si/sau anexa II din Lista UE a jurisdictiilor necooperante in scopuri fiscale, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii
Tipuri de cheltuieli deductibile prevazute in lege - conditii si exceptii de la regula generala
• cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice
• cheltuieli reglementate prin acte normative in vigoare (taxe de inscriere, cotizatii si contributii datorate catre camerele de comert si industrie, organizatiile patronale si organizatiile sindicale)
• cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor
Lucrarea contine raspunsuri la intrebari frecvent adresate expertilor nostri:
-
Care sunt vehiculele ale caror cheltuieli aferente se incadreaza legal la deducere integrala?
-
Ce regim au cheltuielile de portocol si care este noua modalitate de calcul?
-
Care sunt cheltuielile cu salariile sau cu venituri de natura salariala care fac exceptie de la deductibilitate si in ce mod?
-
Se poate deduce un mijloc fix amortizat, degradat calitativ si in ce conditii?
-
Cat de mult puteti deduce pierderile rezultate prin manipulare/depozitare?
-
Care sunt noile limite de deducere din impozitul datorat a cheltuielilor ocazionate de bursele private?
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia <<