Reprezentantii Consiliului National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) au prezentat cele mai recente propuneri vizand imbunatatirea proiectelor Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala, formulate de aceasta structura patronala si discutate, recent, cu conducerea comisiei de specialitate din Camera Deputatilor.
Intre principalele propuneri cu caracter general pentru imbunatatirea proiectului de Cod fiscal se numara:
Asigurarea unui mediu de afaceri favorabil si prietenos, a unui cadru legal stabil si predictibil, bazat pe reducerea birocratiei si a sarcinii fiscale;
Sistematizarea reglementarilor pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);
Sistematizarea bazei de impozitare a contributiilor sociale pe categorii de venituri, pentru o mai buna intelegere, de catre contribuabili, a modului de calcul si pentru o aplicare cat mai corecta a legislatiei;
Reducerea fiscalitatii, mentinerea cotei unice, neinstituirea de noi taxe si impozite pentru IMM-uri;
Masuri de stimulare a infiintarii de noi intreprinderi si de creare de noi locuri de munca, potrivit Programului de guvernare in vigoare.
Au fost formulate, de asemenea, o serie de propuneri cu caracter special, intre care amintim:
Eliminarea prevederii impozitarii de 3% + 1.530 lei pentru fiecare trimestru pentru care se datoreaza impozit, pentru microintreprinderile care nu au salariati (art. 50 lit. c);
Exprimarea tuturor plafoanelor in moneda nationala, leul;
Cresterea graduala a plafonului de platitor de TVA la nivelul plafoanelor stabilite pentru incadrarea in categoria de microintreprindere (337.500 lei din 2017; 382.500 lei din 2018; 450.000 lei din 2019);
Extinderea taxarii inverse pentru toate operatiunile in care valoarea taxabila sau TVA-ul depasesc 5.000 lei;
Extinderea taxei de 9% asupra unui volum mai mare de produse;
Sistemul TVA-ului la incasare sa fie optional pentru toate societatile;
In cazul serviciilor prestate catre autoritati/institutii publice, operatiunea sa nu genereze TVA colectat, ci sa se trateze similar operatiunilor de export sau decontarile sa se faca cu vouchere ale statului cu care societatile sa poata plati obligatii la bugetul national/local si contributii obligatorii;
Activitatea PFA-urilor si a profesiilor liberale sa fie calificata ca activitate independenta, fara posibilitatea interpretarii ulterioare ca activitate dependenta.
In ceea ce priveste proiectul Codului de procedura fiscala, principalele propuneri cu caracter general avansate de CNIPMMR se refera la reducerea dobanzilor penalizatoare pentru debite bugetare, imbunatatirea reglementarilor privind controalele (pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri) si diminuarea numarului si cuantumului amenzilor pentru contribuabili.
Propunerile cu caracter special includ:
Eliminarea penalitatilor de nedeclarare corecta (care lasa loc de subiectivism si constituie un factor de presiune inclusiv politica asupra contribuabililor;
Nivelul majorarii de intarziere trebuie sa fie unic indiferent de buget (national sau local);
Majorarea pentru bugetele locale prevazuta in Proiect la art. 183 sa fie aplicata pe zi, ca la bugetul de stat, si nu pe luna indiferent de fractiune (la bugetul de stat dobanda este de 0,02% pe zi si penalitatea este de 0,02% pe zi, in timp ce la bugetul local se prevede o majorare de intarziere de 1,2% pe luna sau fractiune de luna);
Perioadele supuse verificarii si termenele de prescriptie trebuie sa fie clar definite – 3 ani pentru contribuabilii care se incadreaza in categoria IMM-urilor (termen care sa se calculeze de la data la care trebuia indeplinita obligatia) si 5 ani pentru contribuabilii mari;
Controlul in conditii normale sa nu fie la perioade mai scurte de trei ani.
CNIPMMR a mai formulat, in perioadele anterioare, numeroase propuneri pentru amendarea proiectelor celor doua acte normative, multe dintre ele fiind insusite de reprezentantii comisiilor parlamentare de specialitate.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<