La nivelul anului 2014/primele 4 luni ale anului 2015, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a emis un numar total de 6 acorduri de pret in avans unilaterale, respectiv a respins emiterea a 2 cereri de acord de pret in avans (solicitarile in cauza neintrunind conditiile legale necesare emiterii). Totodata, au fost depuse primele 3 cereri pentru emiterea de acorduri de pret in avans bilaterale, preconizandu-se ca, la nivelul anului 2015, acestea sa fie emise in comun de catre autoritatea competenta din Romania si autoritatea competenta din Elvetia.
In acest context, precizam ca s-a constatat existenta unei tendinte crescatoare spre conformare voluntara a contribuabililor ce deruleaza tranzactii cu entitati afiliate. Astfel, incepand cu anul 2013, s-a inregistrat o crestere semnificativa, constanta, a numarului cererilor depuse pentru emiterea acordurilor de pret in avans, atat unilaterale, cat si bilaterale (in perioada noiembrie 2013 - mai 2015 fiind depus un numar total de 13 cerei de emitere de acord de pret in avans).
Legislatia in vigoare nu limiteaza posibilitatea solicitarii emiterii unui acord de pret in avans doar in cazul tranzactiilor derulate intre persoane afiliate romane si persoane afiliate straine, fiind permisa solicitarea emiterii acordului si pentru tranzactiile derulate intre doua persoane afiliate romane.
Acordul de pret in avans este un act administrativ emis de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin care se stabilesc conditiile si modalitatile pentru determinarea preturilor de transfer aferente tranzactiilor efectuate intre persoane afiliate, pentru o perioada fixa de timp.
In vederea obtinerii acestui act administrativ, contribuabilii interesati in stabilirea in avans, de comun acord cu administratia fiscala, respectand prevederile legale in vigoare, a preturilor de transfer practicate in cadrul tranzactiilor cu persoanele afiliate, pot solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emiterea unui acord de pret in avans. Detaliile privind continutul documentati solicitate de autoritatea fiscala emitenta, precum si conditiile emiterii acestui act administrativ sunt incluse in legislatia relevanta, in speta Hotararea Guvernului 529/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate si a acordului de pret in avans.
Ca tipologie, acordul de pret in avans poate fi unilateral, bilateral sau multilateral. Acordul unilateral este emis de autoritatea competenta din Romania. Acordul bilateral sau multilateral este emis in comun de catre autoritatea competenta din Romania si autoritatile fiscale competente dni statele in caror jurisdictie se afla entitatile afiliate contribuabililului solicitant. Acordul bilateral/multilateral poate fi emis numai pentru tranzactiile dintre contribuabilii afiliati care provin din tari cu care Romania are incheiate conventii pentru evitarea dublei impuneri.
Acordul de pret in avans ofera titularului acestuia avantajul opozabilitatii si obligativitatii fata de organele fiscale, pentru tranzactiile derulate in perioada acoperita de acord, ce fac obiectul acestuia. Totodata, acordul de pret in avans bilateral sau multilateral prezinta avantajul eliminarii dublei impuneri generate de ajustari ale preturilor de transfer, acestea fiind stabilite in avans, de comun acord intre administratiile fiscale si contribuabilii afiliati implicati. Se impune a se preciza ca titularul unui acord de pret in avans nu mai are obligativittaea intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer, pentru tranzactiile si perioadele acoperite de acord. Actul administrativ in cauza este opozabil si obligatoriu fata de organele fiscale numai in situatia respectarii, de catre titularul acestuia, a termenilor si conditiilor in care acesta a fost emis.
ANAF apreciaza si totodata incurajeaza conformarea voluntara a contribuabililor. Acordul de pret in avans vine astfel in sprijinul contribuabilului, fiind unul din instrumentele prin care legislatia fiscala creeaza premisele conformarii voluntare asigurand certitudinea, sub aspect fiscal, privind conditiile si modalitatile pentru stabilirea preturilor de transfer la care se desfasoara tranzactiile cu persoane afiliate, pentru o perioada de 5 ani sau mai mult, dupa caz.
Sursa: ANAF
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<