Consiliul fiscal despre substanta economica a pachetului de relaxare fiscala - articole conta.ro
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Consiliul fiscal despre substanta economica a pachetului de relaxare fiscala


Intr-un raport care analizeaza masurile din noul cod, Consiliul fiscal mentioneaza ca, in ceea ce priveste substanta economica a pachetului de relaxare fiscala, se pune in
primul rand problema oportunitatii unei relaxari fiscale de asemenea propor?ii si a dozajului pe componente al acesteia, în condi?iile în care pozi?ia ciclica a economiei era estimata de catre Comisia Europeana a se situa aproape la echilibru (output gap apropiat de 0) în anul 2016.

Cu ultimele evolutii la nivel economic, cresterea economica efectiva preconizata mult peste asteptari (peste 4%), in conditiile in care PIB-ul potential creste probabil doar cu 2-3% va determina trecerea la exces de cerere si "supraincalzirea" economiei deja de anul acesta. Investitiile publice au fost anul trecut la minimul ultimilor 9 ani si scad in continuare (asa cum arata executia bugetara pe prima parte a anului). Investitiile private au avut si ele o evolutie foarte slaba in ultimii ani (scadere continua in perioada 2012-2014), ceea ce face ca nivelul investitiilor totale din economie sa fie in termeni reali inca la -45% fata de nivelul din 2008. Cu investitii foarte mici in ultimii ani, este greu de crezut ca vom avea o accelerare semnifcativa a cresterii PIB potential.

Excesul de cerere care se prefigureaza va reinflama dezechilibrele macroeconomice si va
conduce probabil la reaparitia presiunilor inflationiste si la deteriorarea balantei comerciale (cresterea importurilor). Presiunile inflationiste vor fi mascate o perioada destul de lunga (pana la sfarsitul anului 2016) de deflatia preturilor din IPC afectate de reducerea TVA la alimente, a TVA standard si a accizelor, ceea ce va complica foarte mult decizia de politica monetara. Nu este exclus ca intr-un context de inflatia totala negativa, BNR sa fie fortata la un moment dat in 2016 sa inceapa ciclul de intarire a politicii monetare pentru a mai echilibra mixul de politici macroeconomice si a atenua caracterul prociclic al politicii fiscale.

Consumul a crescut deja in ultima perioada si a recuperat caderea inregistrata in timpul
crizei. In plus, in 2014 consumul a crescut cu 4.6% in termeni reali si in primul trimestru al anului 2015 cu 4.9% fata de aceeasi perioada a anului 2014. In plus, avem toate ingredientele necesare pentru a anticipa ca acesta va accelera in perioada urmatoare: masa salariala (numarul de salariati inmultit cu salariul mediu) in termeni reali din economie creste cam cu 9% in termeni reali si sentimentul consumatorului s-a imbunatatit substantial incepand cu Oct-Nov 2014, factori care conduc la un apetit de a cheltui in crestere. In paranteza fie spus, dar cu impact economic major, salariul mediu in economie creste destul de rapid in ultima perioada in primul rand ca urmare a cresterii foarte rapide din ultimii ani a salariului minim. Cred ca acesta a fost crescut de catre Guvern prea repede, iar cresterile proiectate in 2016 (pana la 1200 RON) ne-ar putea conduce la o situtie foarte delicata, raportul dintre salariul minim si cel mediu apropiindu-se de 50%, acesta pozitionandu-ne in fruntea clasamentului european, cu consecinte importante la nivelul pietei muncii (in primul rand la nivelul somajului in randul tinerilor) si competitivitatii economice in ansamblu.

Aici puteti consulta raportul complet intocmit de Consiliul fiscal

Sursa: Consiliul fiscal



Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Oana Margulescu - www.conta.ro
Data: 2015-08-10
Vizualizari: 2522


  Alte ContaArticole
postat la: 2020-09-25
MEEMA (Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri) face demersuri pentru a veni in sprijinul operatorilor economici din turism si propune garantarea in procent de 100% a voucherelor oferite ca alternativa la rambursare, aferente calatoriilor anulate in contextul pandemiei COVID-19. Citeste mai mult ...
postat la: 2020-09-25
ANAF (Agentia Nationala de Administrare Fiscala) reaminteste contribuabililor ca data limita pentru depunere notificarii, prin care se manifesta intentia de a beneficia de masura de restructurare a obligatiilor bugetare restante, este 30 septembrie 2020. Citeste mai mult ...
postat la: 2020-09-23
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza ca in Monitorul Oficial nr. 817 din 4 septembrie 2020 a fost publicata O.U.G. nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2020. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services