Asociatiile de proprietari au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, in partida dubla sau in partida simpla, prin optiune, potrivit hotararii adunarii generale a asociatiei de proprietari.
In situatia in care acestea opteaza pentru conducerea contabilitatii in partida dubla, aceasta este condusa potrivit prevederilor Ordinului ministrului Economiei si Finantelor nr. 1969/2007 privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial.
Asociatiile de proprietari sunt constituite si functioneaza conform prevederilor Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG 1588/.
Evidentele contabile si fiscale trebuie pastrate la domiciliul fiscal al asociatiei sau pot fi incredintate spre pastrare unei societati autorizate sa presteze servicii de arhivare.
In cazul in care evidentele contabile sunt tinute cu ajutorul sistemelor electronice de gestiune, pe langa datele arhivate in format electronic, asociatia este obligata sa pastreze si sa prezinte aplicatiile informatice cu ajutorul carora le-a generat.
Asociatiile de proprietari pot angaja personal cu contract individual de munca sau cu conventie civila. De asemenea, presedintele asociatiei de proprietari poate fi remunerat, pe baza de contract de mandat, pentru activitatea prestata.
Pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care au ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.
Obligatiile asociatilor de proprietari pentru veniturile acordate persoanelor fizice
Pentru contractele individuale de munca incheiate pentru administrator, personalul de curatenie asociatia retine si vireaza la buget toate contributiile datorate de un angajator, respectiv:
- Contributia individuala de asigurari sociale determinata prin aplicarea procentului de 10,5% la castigul brut realizat din activitati dependente.
- Contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor sociale de stat se detrmina prin aplicarea cotei procentuale la suma castigurilor brute.
- Contributia individuala de asigurari sociale de sanatate determinata prin aplicarea procentului de 5,5% la castigul brut realizat din activitati dependente.
- Contributia datorata de angajator la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se determina prin aplicarea procentului de 5,2% la suma castigurilor brute.
Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se determina prin aplicarea procentului de 0,85% la suma castigurilor brute realizate.
Contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj se determina prin aplicarea procentului de 0,5% la suma castigurilor brute realizate.
Contributia datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj se determina prin aplicarea procentului de 0,5% la suma castigurilor brute acordate asupra carora exista, potrivit legii, obligatia de plata a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj.
- Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale prin aplicarea cotei de 0,25% la suma castigurilor brute realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca.
- Impozitul pe venit determinat prin aplicarea cotei de 16% la venitul impozabil.
Nota
Daca persoana angajata are mai multe contracte de munca, incheiate cu angajatori diferiti, deducerea personala se poate acorda pentru un singur loc de munca.
Pentru veniturile obtinute de persoanele alese, acordate in baza contractului de mandat
Potrivit prevederilor art. 55 din Legea nr. 571/2003 sunt considerate venituri din salarii si remuneratiile primite de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.
Din punct de vedere al impozitului pe venit, remuneratiile primite de presedintele asociatiei de proprietari, cenzori sau de alte persoane, in baza contractului de mandat sunt venituri asimilate salariilor pentru care impozitul se determina prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului impozabil.
Pentru veniturile obtinute de aceste persoane se retin urmatoarele contributii sociale:
- contributia individuala de asigurari sociale – 10,5%
- contributia individuala de asigurari sociale de sanatate -5,5%
Contributiile de asigurari pentru somaj nu se datoreaza pentru remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari
Obligatiile asociatiei de proprietari
Contributiile de asigurari sociale datorate de angajator sunt:
CAS – 20,8%
Sanatate - 5,2%
Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, diferentiata in functie de clasa de risc, conform legii, 0,15% - 0,85%
Remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari este exceptata de la plata contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Contributiile de asigurari pentru somaj nu se datoreaza pentru remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari
Obligatii declarative
Asociatia de proprietari, in calitatea ei de entitate asimilata angajatorului/platitoare de venit, are obligatia de a declara si de a plati lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei de realizare a veniturilor, impozitul pe veniturile din salarii sau asimilate salariilor si contributiile sociale obligatorii.
De asemenea aceste contributii lunar se declara prin Declaratia 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate".
Termenul de declarare si plata poate fi pana pe 25 a lunii urmatoare unui trimestru, in situatia in care asociatia are cel mult 2 salariati.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<