search

Contabilitatea institutiilor publice: Lichidarea si ordonantarea cheltuielilor

HORECA in 2024: Monografii contabile si cazuri practice


Lichidarea cheltuielilor este faza in procesul executiei bugetare in care se verifica existenta angajamentelor si realitatea sumei datorate. Se verifica conditiile de exigibilitate ale angajamentului, pe baza documentelor justificative ce stau la baza operatiei respective.

Verificarea existentei obligatiei de plata vizeaza:

* Pe de-o parte, verificarea documentelor justificative ce au stat la efectuarea operatiei si l pe de alta parte, verificarea realitatii operatiei, adica daca bunurile au fost livrate, lucrarile executate si serviciile prestate sau, dupa caz, verificarea existentei unui titlu care sa justifice plata.

Lichidarea se efectueaza numai cu acordarea vizei de control financiar preventiv propriu.

Ordonantarea cheltuielilor este faza executiei bugetare prin care se confirma ca operatia a avut loc si plata poate fi realizata. Documentul pe baza caruia se realizeaza faza de ordonantare este "Ordonantarea de plata".

Dupa aprobare, ordonantarea de plata, impreuna cu toate documentele justificative in original, se inainteaza conducatorului compartimentului financiar (financiar-contabil) pentru plata.

Primele trei faze - angajarea, lichidarea, ordonantarea - sunt de competenta ordonatorului de credite si se efectueaza pe baza avizelor date de compartimentele de specialitate ale institutiei publice.

Plata cheltuielilor este faza din cadrul executiei bugetare in care institutia publica isi achita efectiv obligatiile fata de terti.

In cazul constatarii unei erori in legatura cu plata ce urmeaza sa fie efectuata, conducatorul compartimentului financiar (financiar-contabil) suspenda plata.

In cadrul exercitiului bugetar pot aparea venituri neincasate sau cheltuieli neplatite pana la 31 decembrie. Acestea se vor incasa sau se vor plati in anul urmator, iar creditele bugetare neutilizate pana la inchiderea exercitiului bugetar se anuleaza de drept.

De la aceasta regula exista si exceptii: de exemplu, institutiile de invatamant superior finantate integral din venituri proprii au posibilitatea de a reporta sumele neutilizate in anul urmator.

La pagina urmatoare va prezentam schematic circuitul documentelor privind plata cheltuielilor institutiei publice.



Noutati contabile 1715202000
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice