Contractul de mandat reprezinta o forma specifica de colaborare intre o persoana fizica si o companie, unde persoana fizica, numita mandatar, care isi asuma responsabilitatea de a gestiona anumite activitati in interesul companiei. Din punct de vedere fiscal, acest tip de venituri este tratat in mod similar cu veniturile salariale, conform Codului Fiscal.
Deseori contractul de mandat este utilizat pentru a oficializa relatia unei societati cu administratorul sau in schimbul unei remuneratii.
Veniturile obtinute in baza unui contract de mandat sunt considerate venituri asimilate salariilor, supuse urmatoarele impozite si contributii:
- impozit pe veniturile din salarii in cota de 10% (cf art. 76 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal). In cazul contractului de mandate nu se acorda deducere personala.
- contributia de asigurari sociale (CAS) in cota de 25% (cf. art. 137 alin. (1) lit. a), art. 138 lit. (a) si art. 139 alin. (1) lit. d) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal);
- contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) in cota de 10% (cf. art. 155 alin. (1), art. 156 si art. 157 alin. (1) lit. f) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal).
- contributia asiguratorie pentru munca (CAM) in cota de 2,25% (conform art. 220 2 alin. (1), art. 220 3 si 220 4 alin. (1) lit. e) din din Legea 227/2015 privind Codul fiscal).
La inceputul colaborarii cu un administrator in baza contractului de mandat trebuie depusa la ANAF declaratia 700 pentru luarea in evidenta a contributiilor salariale, in termen de 15 zile de la data contractului de mandat (cf. art. 88 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala).
Contributiile sus-mentionate aferente indemnizatiei din contractul de mandat se declara in formularul D112 la fel si in cazul salariilor.
Contractul de mandat nu se declara in Revisal.
Chiar daca indemnizatiile sau remuneratiile obtinute prin contracte de mandat sau de administrare sunt considerate venituri asimilate salariilor din punct de vedere fiscal, aceste contracte nu sunt tratate ca fiind echivalente cu contractele de munca. Astfel, suprataxarea care se aplica in cazul contractelor de munca cu timp partial (part-time), unde contributiile de asigurari sociale trebuie sa fie cel putin la nivelul celor calculate pentru un salariu minim pe economie, nu se aplica in cazul contractelor de mandat sau de administrare.
Exemplu concret
Daca un contract de mandat prevede o remuneratie de 1.000 lei brut, aceasta suma va fi utilizata pentru calcularea contributiilor si impozitelor, indiferent daca valoarea este sub salariul minim pe economie. Nu exista obligatia de a ajusta contributiile la nivelul salariului minim, cum este cazul pentru contractele de munca part-time.
In concluzie, suprataxarea nu se aplica in cazul contractelor de mandat sau de administrare, chiar daca remuneratia acestora este mai mica decat salariul minim pe economie.
Astfel, pentru un contract de mandat incheiat pentru o remuneratie bruta de 1000 lei vom avea urmatoarele taxe:
CAS 25% 250 lei
CASS 10% 100 lei
Impozit 10% 65 lei
Contributie asiguratorie 2.25% 23 lei
Suma neta 585 lei
Raspuns oferit in luna aprilie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<