Cheltuielile cu demontarea si mutarea unui activ industrial, precum si cele cu restaurarea terenului pe care a fost acesta amplasat, reprezinta costuri viitoare, a caror valoare si exigibilitate este incerta la inceputul perioadei de viata utila a unui mijloc fix. Astfel de cheltuieli, denumite generic "costul viitor al dezafectarii activelor", sunt departe de-a fi neglijabile, mai ales pentru companiile din anumite industrii. Exemple clasice sunt industriile de exploatare a zacamintelor naturale (resurse minerale, gaze naturale, titei), dar la acestea pot fi adaugate productia si livrarea de electricitate sau alte produse energetice, depozitarea de deseuri, telecomunicatiile, constructiile si proiectele de infrastructura. De fapt, pentru toate companiile active in Romania, astfel de costuri sunt in crestere, intrucat legislatia de mediu se implementeaza tot mai activ odata cu aderarea la UE.
O.M.F.P. nr. 3.055/2009 prevede referitor la evaluarea initiala a imobilizarilor corporale, la punctul 105, ca "in costul unei imobilizari corporale sunt incluse si costurile estimate initial cu demontarea si mutarea acesteia la scoaterea din functiune, precum si cu restaurarea amplasamentului pe care este pozitionata imobilizarea, atunci cand aceste sume pot fi estimate credibil si entitatea are o obligatie legata de demontare, mutare a imobilizarii corporale si de refacere a amplasamentului.
Costurile estimate cu demontarea si mutarea imobilizarii corporale, precum si cele cu restaurarea amplasamentului se recunosc in valoarea acesteia, in corespondenta cu un cont de provizioane (contul 1513 "Provizioane pentru dezafectare imobilizari corporale si alte actiuni similare legate de acestea").
La realizarea cheltuielilor efective cu demontarea si mutarea activului, provizionul constituit ramane fara obiect si va fi anulat pe seama veniturilor. La 1 ianuarie 2011, societatea S.C. ABC S.A. achizitioneaza si instaleaza un echipament tehnologic pentru extragerea petrolului si, conform contractului prin care i s-a acordat dreptul de a efectua exploatarea acestei resurse, are obligatia ca la finalizarea exploatarii sa mute echipamentul si sa reconstituie terenul afectat.
Datorita existentei acestei clauze, la data instalarii echipamentului - si a evaluarii initiale a costului sau complet - societatea estimeaza ca la terminarea lucrarilor va efectua cheltuieli cu demontarea si mutarea activului in valoare de 150.000 de lei.
Costul de achizitie determinat potrivit regulilor de evaluare din Reglementarile contabile conforme cu directivele europene va deveni deci 1.700.000 de lei (costul efectiv al echipamentului) + 150.000 de lei (cheltuieli previzionate pentru demontarea si mutarea activului) = 1.850.000 de lei.
Echipamentul are o durata normata de functionare de 8 ani.
Inregistrarile in contabilitate generate de operatiunile descrise vor fi:
1) Recunoasterea la 1 ianuarie 2011 a imobilizarii la valoarea de achizitie plus valoarea
estimata a costurilor pentru demontarea si mutarea echipamentului:
2131 = 404 1.700.000 lei
"Echipamente tehnologice "Furnizori de imobilizari"
(masini, utilaje si
instalatii de lucru)"
si concomitent reflectarea provizionului pentru dezafectarea imobilizarii inclus in costul
de achizitie:
2131 = 1513 150.000 lei
"Echipamente tehnologice "Provizioane pentru dezafectare
(masini, utilaje si imobilizari corporale si alte actiuni
instalatii de lucru)" similare legate de acestea"
2) Inregistrarea amortizarii lunare calculate astfel:
(1.700.000 lei + 150.000 lei) / 8 ani = 1.850.000 lei / 8 ani = 231.250 lei/an
231.250 lei / 12 luni = 19.270,83 lei/luna
6811 = 2813 19.270,83 lei
"Cheltuieli de exploatare "Amortizarea instalatiilor,
privind amortizarea mijloacelor de transport,
imobilizarilor" animalelor si plantatiilor"
La sfarsitul exercitiului financiar 2011, in situatiile financiare vor fi reflectate urmatoarele
elemente:
- provizionul constituit (soldul contului 1513) = 150.000 de lei
- valoarea bruta a echipamentului (soldul contului 2131) = 1.850.000 de lei
- valoarea amortizarii inregistrate (soldul contului 2813) = 231.250 lei
- rezulta o valoare contabila neta dupa un an de amortizare = 1.618.750 lei (am considerat
un an intreg de amortizare pentru simplificarea exemplului, ignorand voit
faptul ca echipamentul va incepe sa fie amortizat din luna urmatoare punerii sale in
functiune).
3) Efectuarea dupa trecerea celor 8 ani a cheltuielilor cu demontarea, mutarea echipamentului
si restaurarea amplasamentului, conform clauzelor contractuale, in suma
totala de 180.000 de lei:
% = 401 180.000 lei
"Furnizori"
628
"Alte cheltuieli cu serviciile
executate de terti"
6021
"Cheltuieli cu materiale auxiliare"
6028
"Cheltuieli privind alte
materiale consumabile"
6XX
"Alte cheltuieli de exploatare
generate de demontarea si
mutarea echipamentului"
4) Anularea provizionului inregistrat in valoarea initiala a activului:
1513 = 7812 150.000 lei
"Provizioane pentru dezafectare "Venituri din provizioane"
imobilizari corporale si alte actiuni
similare legate de acestea
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<