search
conta.ro cauta meniu
search

Cum e experienta unui sistem de sanatate corigent?

Cine poate semna situatiile financiare: Conditii legale si clarificari


Romania ocupa locul 32 din 33 de state in privinta calitatii sistemului de sanatate, in Euro Health Consumer Index, indice calculat anual din 2005. Potrivit Health Consumer Powerhouse, printre cele 31 de tari aflate in fata noastra se afla Albania, Macedonia, Croatia, nemaivorbind de tarile mai dezvoltate ale Uniunii. Ne mai putem lauda doar ca ii surclasam pe bulgari, potrivit unui material The Money Chanel.

Conform reprezentantilor Health Consumer Powerhouse, Romania, cu un scor total de 489 de puncte din 1000 disponibile, are scoruri slabe in majoritatea domeniilor. Punctajele au fost calculate pe sase subdomenii: drepturile si informarea consumatorului, e-health, timpul de asteptare pentru tratamente obisnuite, rezultate, varietatea si incidenta serviciilor oferite si accesul la medicatie. Pe primele locuri in clasament s-au aflat, cu peste 800 de puncte, Olanda, Danemarca si Islanda.

In esenta domeniile de punctare sunt orientate catre experienta pacientului. In timp ce Olanda face o prezenta spectaculoasa cu o evolutie recunoscuta bazata pe reforma in domeniul sanatatii si pe cresterea rolului consumatorului de servicii de sanatate, Romania se zbate cu scoruri minime pe mai mult de jumatate din indicatorii urmariti. Tendinta generala anuntata de HCI in urma evaluarii indexului este de optimizare a sistemelor evaluate, cu exemple de reforma care au avut impact nu numai in Olanda, ci si in Irlanda sau Cehia. In declin, pe langa Estul Europei, se mai remarca si Spania, Portugalia si Grecia. Abordarea de succes a olandezilor se bazeaza pe combinatia intre competitia pentru obtinerea de fonduri intr-un cadru reglementat si instrumentele de informare care sa sustina alegerea activa in randul consumatorilor.

Asa arata reteta succesului pentru fruntea clasamentului. Pentru noi, in calitate de ariergarda, din 38 de subindicatori care au primit scoruri intre Slab, Intermediar si Bun, mai mult de jumatate au primit calificativul Slab. Se recunosc cateva (putine!) domenii cu scor Bun, cum ar fi: dreptul pacientului de a obtine a doua opinie, Legea Sanatatii bazata pe drepturile pacientilor sau rata vaccinarii la nou-nascuti. Si multe examene picate la capitole cum sunt: accesul la propriul dosar medical, existenta informatiilor despre furnizorii de servicii de sanatate bazate pe indicatori de calitate, orice fel de facilitati online, accesul direct la specialisti, rezultatele obtinute in termeni de mortalitate si morbididate, precum si platile informale catre personalul medical.

Din perspectiva pacientului prins in zapaceala generala, calitatea sta in mesajul primit simplu: "pe luna asta nu mai sunt fonduri pentru analize. Daca doriti pe luna urmatoare, atunci veniti pe 1, ca nu primim multe si nu ajung mai mult de o zi". Sau in constiinta resemnata a faptului a internarea in spital nu inseamna un abandon cuminte in mainile specialistilor, ci un set de sarcini primite direct de la personalul medical, care includ cumparat plasturi si pansamente ca sa nu stam cu operatia in vant pentru vindecare.

Un prieten se intreba: "Oare de ce eu nu pot sa zic: Ma scuzati, dar luna asta am cam terminat de cheltuit banii de contributie la Sanatate inainte sa apuc sa vi-i virez. Reveniti luna viitoare!".

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748638800
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile