search
conta.ro cauta meniu
search

Cum infiintezi un birou individual de arhitectura

Pentru profesionistii artei arhitecturale, dorinta deschiderii unui business in domeniu inseamna visuri, pasiune si o doza generoasa de curaj antreprenorial. Insa, odata decizia luata, tinerii arhitecti, aflati la inceput de drum si dornici de independenta profesionala, dar si veteranii experimentati care vor sa-si urmeze propria viziune au posibilitatea infiintarii unui birou individual de arhitectura.


In randurile care urmeaza, vom descoperi impreuna aspectele practice ale infiintarii unui birou de arhitectura si elementele necesare construirii unei reputatii solide in acest mediu competitiv.

Dotarile necesare si logistica 

Primul pas in amenajarea unui birou de arhitectura este selectarea unui spatiu adecvat. Alegerea spatiului trebuie sa tina cont de accesibilitate, vizibilitate si potentialul de extindere viitoare. El trebuie sa fie adaptat nevoilor si planurilor de dezvoltare ulterioare.

Arhitectii depind de calculatoare puternice, echipate cu software specializat pentru design arhitectural, sau programe de randare si modelare 3D, deci pe acestea va trebui sa le achizitionezi primele. 


Nu trebuie neglijate nici imprimantele de format mare, folosite pentru tiparirea de planse si desene arhitecturale la o scara adecvata, hartie plotter suficienta si scanere pentru digitalizarea documentelor si a schitelor.


Echipamentele de prezentare – ecrane, proiectoare, panouri etc. – vor fi necesare pentru a comunica ideile si proiectele arhitecturale catre clienti si colaboratori. La fel, accesul rapid la internet si infrastructura adecvata pentru retelele de comunicare.

Pasii legali de urmat

  • Poti alege sa operezi ca persoana fizica autorizata (PFA), intreprindere individuala (II) sau sa infiintezi o societate comerciala (SRL, SA etc.). Alegerea structurii juridice va depinde de preferintele tale personale, dar si de obiectivele de afaceri si de implicarea potentiala a altor parteneri sau investitori.
  • Dupa stabilirea structurii juridice, urmatorul pas este inregistrarea biroului de arhitectura la Registrul Comertului. Acest proces implica depunerea unor documente specifice, cum ar fi actul constitutiv (in cazul societatilor comerciale), copii ale actelor de identitate ale fondatorilor, declaratii pe propria raspundere si alte documente solicitate de autoritatile competente.
  • Daca ai ales varianta PFA, inregistrarea biroului de arhitectura o vei face la ANAF, prezentand actele de studii. Spre deosebire de PFA-urile care au ca obiect alte activitati economice, inregistrarea nu se face la Registrul Comertului. 
  • In continuare va trebui sa iti declari datele pentru impozitul pe venit si alte obligatii fiscale specifice, in functie de structura juridica aleasa.
  • In cazul in care biroul de arhitectura va implica si elaborarea proiectelor de constructie, va trebui sa obtii certificatul de urbanism si autorizatia de construire pentru proiectele respective. Aceste documente sunt emise de autoritatile locale si sunt necesare pentru a demara legal constructia, conform proiectelor elaborate.

Ce structura alegi: PFA sau SRL?

Fiecare dintre aceste forme juridice vine cu avantaje specifice, adaptate nevoilor si preferintelor tale.


Avantajele PFA:

  • Un PFA beneficiaza de o gestionare fiscala mai simpla in comparatie cu o societate comerciala. PFA-ul are obligatia sa plateasca impozit pe venitul realizat, in functie de veniturile efectiv obtinute.
  • Inregistrarea unui PFA este mai simpla si mai ieftina comparativ cu infiintarea unei societati comerciale. Nu este nevoie de un capital social minim si nu sunt necesare formalitati complicate de constituire.
  • PFA-ul este ideal pentru arhitecti care lucreaza pe cont propriu sau care au proiecte mai mici si nu necesita implicarea mai multor parteneri sau investitori.

Avantajele SRL:

  • Un SRL ofera o protectie mai mare impotriva riscurilor financiare, deoarece raspunderea asociatului este limitata la aportul adus capitalului social al societatii.
  • SRL-ul este potrivit pentru arhitecti care doresc sa colaboreze cu alti profesionisti in cadrul unei echipe mai mari sau care isi propun sa isi extinda afacerea in viitor.
  • SRL-urile sunt adesea preferate pentru proiecte mari sau colaborari cu organizatii importante, deoarece transmit un sentiment de stabilitate si profesionalism.

Indiferent ca vei alege sa infiintezi un PFA sau un SRL, in drumul tau catre deschiderea unui birou individual de arhitectura, consultarea expertilor in drept si afaceri poate fi de nepretuit, pentru a naviga cu succes prin aspectele legale, fiscale si operationale. Cu determinare si dedicare, fiecare arhitect isi poate transforma visul in realitate, aducand contributii valoroase peisajului arhitectural si comunitatii in care traieste.

Sursa foto: Shutterstock

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1746910800
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici