In contextul gestionarii stocurilor, intocmirea inventarului este o practica esentiala pentru mentinerea unei evidente corecte a produselor disponibile. In cazul magazinelor de produse alimentare, intalnim adesea situatii in care exista diferente intre stocul scriptic si cel fizic, generand astfel plusuri in gestiune. Astfel, este esential sa se stabileasca clar modul in care se inregistreaza in contabilitate.
Intrebare: "Societatea noastra detine un magazin cu produse alimentare. Conform politicii interne, periodic se procedeaza la intocmirea inventarului de produse prin numararea efectiva a acestora din magazin si compararea cu lista de inventar scriptic din software-ul electronic al sistemului de gestiune.
Sunt situatii in care exista diferente in plus la anumite produse (exemplu: in stocul scriptic avem 10 sticle de apa minerala, dar fizic in magazin se gasesc 11 sticle). De cele mai multe ori, aceste diferente provin din neatentia angajatilor, care scaneaza mai multe produse decat vand efectiv. Ca urmare, in data efectuarii inventarului propriu-zis, angajatii pretind sumele gasite ca plus in gestiune.
Fata de cele de mai sus, va rugam sa ne comunicati care sunt inregistrarile contabile privind plusul in gestiune si modalitatea legala de a transmite aceste plusuri catre angajati."
Raspuns: Avand in vedere functiunea conturilor din Planul de conturi prevazuta de Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, plusurile de inventar se pot inregistra fie pe seama cresterii veniturilor, fie prin diminuarea cheltuielilor cu stocurile, dupa cum urmeaza:
I. La pret cu amanuntul:
371 = %
607
378
4428
Sau:
% = 371 (minus)
607 (minus)
378 (minus)
4428 (minus)
cu valoarea inregistrata initial in contabilitate (conform NIR)
II. La pret de achizitie:
371=607 sau 607=371 (minus) cu valoarea la pret de inregistrare a marfurilor constatate plus la inventar
De regula, se evita inregistrarea in creditul conturilor de cheltuieli, respectiv in debitul conturilor de venituri (cu exceptia conturilor 711, 712) a altor operatiuni decat inchiderile lunare pe seama contului de profit si pierderi, pentru a nu denatura rulajele, dar acestea nu sunt interzise, dovada fiind chiar inregistrarea 3xx Stocuri = 6xx Cheltuieli acceptata de functiunea conturilor la inregistrarea plusurilor de inventar.
Cat despre transmiterea acestor plusuri la inventor catre angajati, inteleg ca societatea noastra doreste sa le ofere cu titlu gratuit catre angajati (va rog mult sa ma corectati daca sunt alte informatii de avut in vedere).
In acest caz, va rog mult sa aveti in vedere ca aceste beneficii vor fi considerate avantaje salariale si impozitate cu toate taxele salariale.
Baza legala:
Conform normelor metodologice date in aplicarea art. 76 Cod fiscal, se precizeaza urmatoarele:
“(3) La stabilirea venitului impozabil se au in vedere si avantajele primite de persoana fizica, in conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, cum ar fi:
[…]
b) acordarea de produse alimentare, imbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica si altele;
[…]
(4) Veniturile in natura, precum si avantajele in natura primite cu titlu gratuit sunt evaluate la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului. Avantajele primite cu plata partiala sunt evaluate ca diferenta intre pretul pietei la locul si data acordarii avantajului si suma reprezentand plata partiala. (...)”.
Prin urmare, produsele alimentare/bunuri diverse oferite angajatilor reprezinta avantaje in natura si NU sunt luate in calculul plafonului de 33% neimpozabil.
Bine de stiut! Avantajele in natura se pot mentiona la rubrica alte adaosuri in contractul individual de munca sau se pot mentiona in regulamentul intern in mod generic urmand ca suma concreta sa fie stabilita lunar pe fiecare salariat.
Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<