Inca de la inceput precizam ca este important sa intelegem schimbarile aduse de Legea nr. 296/2023 si OUG 115/2023 si cum acestea afecteaza procedurile de facturare in relatia B2B (business-to-business) in Romania, incepand cu 01.01.2024.
Conform acestor prevederi legale, toti operatorii economici trebuie sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Aceasta implica faptul ca, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate catre alte afaceri (B2B) facturarea se va face electronic.
Pornim de la urmatoarea speta: "Ce documente va trebui sa insoteasca marfa distribuita catre clienti (persoane juridice din zona) produse de panificatie facturate zilnic pe baza comenzilor, daca nu vor mai fi facturi pe suport hartie din 01.07.2024? Cum vom incasa facturi cu plata zilnica pe baza de chitanta, daca de ex. eu transmit factura in aceeasi zi de la emitere prin e-Factura, dar clientul nu are acces sa o verifice in SPV la momentul incasarii ei? Va rog, detaliati procedura."
Referitor la documentele care ar trebui sa insoteasca marfa distribuita, acestea vor include:
1. Factura Electronica: Facturile vor fi transmise electronic prin sistemul RO e-Factura. Asta inseamna ca nu va mai fi necesara o factura pe suport hartie pentru a insoti marfa.
2. Confirmare de primire: In cazul in care exista o ingrijorare ca destinatarul nu va putea verifica factura in SPV la momentul platii, ar putea fi utila o factura in format clasic.
3. Alte documente necesare: In functie de specificul afacerii si al produselor (in cazul dumneavoastra, produse de panificatie), ar putea fi necesare si alte documente cum ar fi avize de insotire a marfii, certificate de conformitate etc.
Pentru situatia platii zilnice pe baza de chitanta:
- Factura electronica transmisa prin e-Factura poate fi insotita de o chitanta fizica si de o factura emisa in format clasic.
- Este important sa existe un sistem de verificare si confirmare a platilor efectuate, astfel incat sa se poata face corelarea intre facturile transmise electronic si platile primite.
In concluzie, adaptarea la acest nou sistem de facturare electronica va necesita ajustari in procesele interne ale companiei dumneavoastra, inclusiv in modul in care se gestioneaza incasarile si transmiterea documentelor catre clienti.
Cu privire la emiterea facturilor pentru clientii persoane fizice si juridice:
1. Factura electronica vs factura clasica: Chiar daca Legea nr. 296/2023 impune utilizarea sistemului RO e-Factura pentru facturile B2B, acest lucru nu exclude posibilitatea de a emite si o varianta clasica a facturii. Astfel, facturile pot fi generate atat in format electronic, conform noilor reglementari, cat si in format traditional, pe suport hartie sau digital (de exemplu, PDF trimis prin email).
2. Transmiterea facturilor: Faptul ca factura este transmisa in sistemul SPV nu impiedica transmiterea acesteia si prin alte canale. Acest lucru inseamna ca puteti trimite factura electronica prin e-Factura, conform cerintelor legale, dar,
simultan, puteti sa furnizati clientului o copie a acestei facturi prin email sau in format tiparit, pentru a facilita procesele de verificare si plata.
3. Flexibilitate in incasari: In cazul platilor/incasarilor zilnice pe baza de chitanta, puteti sa continuati sa oferiti chitante fie in format fizic, fie electronic, insotite de o copie a facturii. Aceasta va ajuta la mentinerea unui flux de lucru eficient si la asigurarea transparentei in procesul de plata.
4. Conformitatea cu legea: Este important sa retineti ca, in ciuda flexibilitatii oferite de posibilitatea de a folosi ambele formate ale facturii, trebuie sa respectati cerintele legale privind transmiterea facturilor in sistemul RO e-Factura pentru tranzactiile B2B.
Prin urmare, adaptarea la noile reglementari fiscale poate fi abordata cu un grad de flexibilitate, permitand companiilor sa mentina proceduri convenabile pentru gestionarea facturilor si incasarilor, atat in relatiile cu persoanele juridice, cat si cu cele fizice, in limita respectarii obligatiilor legale.
Temei legal:
Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
Art. LIX. -
(1) Operatorii economici ( ) indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA ( ) pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania ( )efectuate in relatia B2B ( )au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
( )
(4) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) - (3):
a) livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:
b) livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre persoane impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art. 266 alin. (2) si, respectiv, art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se emit facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) prestarile de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare aplicabile in Romania conform art. 319 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Furnizorii prevazuti la alin. (1) - (3) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura.
(6) Termenul-limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) - (3) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7), nerespectarea prevederilor alin. (6) in perioada 1 ianuarie-31 martie 2024 nu se sanctioneaza.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<