In concret, a fost lansat in dezbatere publica proiectul de masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, in cadrul unui eveniment desfasurat la Palatul Victoria.
Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul procedural fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscale a fost postat pe site-ul MFP, spre consultare publica.
in cadrul evenimentului de la Palatul Victoria, Cosmin Vladimirescu - General Manager pentru Romania in cadrul MasterCard, si Bogdan Belciu, Partener PriceWaterhouseCoopers au prezentat concluziile unui studiu privind impactul platilor electronice in economie.
Primul-ministru Victor Ponta a declarat ca proiectul prezentat de reprezentantii celor doua companii, urmat de deciziile pe care le vor lua MFP si Guvernul, raspund pentru prima data celor trei conditii esentiale: avem un studiu, adica un punct de vedere tehnocrat, exista dialog intre mediul privat si institutiile publice si predictibilitate.
Ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, a afirmat ca promovarea masurilor de combatere a evaziunii fiscale face parte dintr-un program mai amplu de sustinere a mediului de afaceri prin reducerea poverii fiscale si incurajarea conformarii la plata, precum si de asigurare a unui mediu de afaceri competitiv, nedistorsionat de concurenta neloiala.
Cele mai importante aspecte ale proiectului de OUG lansat astazi in consultare publica vizeaza:
1. Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic si conectarea cu ANAF
Aceasta masura are scopul sa asigure conditii pentru concurenta loiala intre contribuabili, sa imbunatateasca activitatea de control si sa asigure parghiile necesare reducerii evaziunii fiscale in domeniile comertului cu amanuntul si serviciilor. O astfel de masura a fost luata de marea majoritate a statelor europene, inclusiv de Croatia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovacia.
Potrivit acestei propuneri, operatorii economici obligati prin lege sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, pentru emiterea bonurilor fiscale, trebuie sa inlocuiasca treptat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie, cu cele echipate cu jurnal electronic si sa le conecteze la sistemul de supraveghere si monitorizare, in vederea transmiterii datelor catre A.N.A.F.
Masura legislativa urmareste ca intr-o perioada de tranzitie de aproximativ un an si jumatate sa alinieze sistemul de aparate de marcat fiscale utilizate in Romania cu cele folosite de celelalte tari europene, Romania fiind singura tara europeana in care se mai utilizeaza aparate de generatie veche, cu role martor de hartie.
De subliniat, de asemenea avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic il aduce comerciantilor, prin eliminarea costurilor cu achizitia rolelor de hartie, (economia medie/an/aparat in exploatare ≈ 150 euro) si spatiile de depozitare a acestora, pentru o perioada de 2 ani.
Inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic va permite un management si un control mai eficiente ca urmare a posibilitatii prelucrarii informatice a datelor inscrise in suportul electronic.
Pentru a nu crea disfunctionalitati in activitatea comerciantilor, proiectul de act normativ prevede perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv:
180 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili,
210 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii,
390 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.
Prin acest proiect va fi creat cadrul legal pentru intocmirea unui Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete sau in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a implementarii ulterioare a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii aparatelor de marcat electronice fiscale, ca o masura de combatere a evaziunii fiscale.
Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale va fi stabilita de catre A.N.A.F., in 6 luni dupa ce vor expira termenele tranzitorii pentru toate categoriile de operatori economici care intra sub incidenta actului normativ si au obligativitatea conformarii dotarii cu case de marcat cu jurnal electronic si sistem de comunicare la distanta. (respectiv, dupa maximul de 390 de zile, termen prevazut de lege pentru micii contribuabili).
In continutul bonului fiscal, va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Modificarea are in vedere corelarea cu legislatia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea taxei pe valoarea adaugata care poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate).
Actul normativ mentioneaza o serie de conditii tehnice si de functionalitate pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale. Ministerul Finantelor Publice va gestiona si publica pe site o evidenta a distribuitorilor autorizati si a aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, precum si o lista a unitatilor autorizate pentru comercializarea si/sau service-ul aparatelor.
Proiectul include si o serie de propuneri privind aplicarea unor sanctiuni contraventionale aplicabile in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute de lege si incadreaza in categoria infractiuni producerea, utilizarea sau comercializarea de aplicatii informatice ce permit substituirea aplicatiilor informatice stabilite prin configuratia din avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, eliberat potrivit legii si conduc la modificarea, stergerea sau neinregistrarea veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor sau prestarea serviciilor catre populatie si care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.
2. Loteria Bonurilor Fiscale
Loteria bonurilor fiscale este o masura de implicare activa a populatiei in combaterea evaziunii fiscale.
O astfel de masura a fost luata si in Slovacia, Malta, Portugalia si este in curs de implementare in Polonia.
Potrivit proiectului, se are in vedere reglementarea organizarii Loteriei bonurilor fiscale, prin crearea unui sistem informatic dedicat Loteriei. Acest sistem va permite persoanelor care detin bonuri fiscale sa introduca o serie de informatii obligatorii cuprinse in bonul fiscal pe care il detin, in vederea obtinerii dreptului de a participa la o tragere la sorti lunara cu premii in bani.
La extragerile lunare vor fi acordate 160 de premii egale, cate 20 pentru fiecare regiune fiscala a ANAF. Valoarea preconizata a fiecarui premiu va fi de 1.200 de lei.
3. Comunicarea de catre banci, in mod automat, a rulajelor si soldurilor conturilor deschise la acestea de catre persoanele fizice si juridice
In prezent, Codul de procedura fiscala reglementeaza (alin.(4) art.54) obligatia bancilor de a comunica, la cererea organelor fiscale, rulajele si soldurile conturilor deschise la acestea, in cazuri particulare (pentru o anumita persoana). Scopul este de a stabili situatia fiscala reala a respectivei persoane. Solicitarea se face, de regula, in cadrul actiunilor de control fiscal (inspectie fiscala sau verificarea ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit).
Potrivit proiectului, va fi modificat Codul de procedura fiscala astfel incat comunicarea de catre banci a rulajelor si soldurilor conturilor sa se faca in mod automat si nu doar la cerere asa cum este reglementat in prezent.
O astfel de modificare ar insemna in primul rand posibilitatea reala ca ANAF-ul sa-si construiasca o baza de date care sa fie valorificata atat in scopul identificarii evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cat si in scopul eficientizarii activitatii de executare silita (prin poprire).
Sursa: MFP
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizari: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia << Monografie contabila provizioane
Provizioanele sunt sume de bani pe care o companie le pune deoparte pentru a acoperi obligatii viitoare anticipate, cum ar fi datorii sau cheltuieli neasteptate. Ele sunt inregistrate in contabilitate pentru a reflecta realist situatia financiara a companiei si a asigura ca resursele sunt disponibile pentru a face fata acestor angajamente. O companie poate constitui provizioane pentru garantii oferite clientilor, provizioane pentru clienti neincasati, pentru litigii in curs, reparatii majore sau...
vezi AICI monografia << Monografie contabila subventii nerambursabile
Subventiile nerambursabile reprezinta o componenta esentiala pentru multe entitati economice, fiind fonduri primite de la autoritati publice sau organisme internationale, fara obligatia de rambursare. Gestionarea contabila corecta a acestor subventii este cruciala pentru transparenta financiara si conformitate cu reglementarile in vigoare. Va prezentam in acest articol exemple de monografii contabile pentru subventii nerabursabile, pentru a avea o intelegere mai buna asupra modului in care...
vezi AICI monografia << Monografie contabila imprumut intre societati
Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridice, respectiv intre societati comerciale, este posibila in anumite conditii. Vom vorbi in acest articol cand se pot acorda imprumuturi intre societati si vom lamuri mai multe aspecte fiscale, precum tipul de contract necesar, dobanda si alte informatii utile, prezentand in acelasi timp si monografii contabile pentru acordarea de imprumuturi intre societati.Imprumut intre societati. Tip de contract si...
vezi AICI monografia <<