In concret, a fost lansat in dezbatere publica proiectul de masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, in cadrul unui eveniment desfasurat la Palatul Victoria.
Proiectul de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul procedural fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscale a fost postat pe site-ul MFP, spre consultare publica.
in cadrul evenimentului de la Palatul Victoria, Cosmin Vladimirescu - General Manager pentru Romania in cadrul MasterCard, si Bogdan Belciu, Partener PriceWaterhouseCoopers au prezentat concluziile unui studiu privind impactul platilor electronice in economie.
Primul-ministru Victor Ponta a declarat ca proiectul prezentat de reprezentantii celor doua companii, urmat de deciziile pe care le vor lua MFP si Guvernul, raspund pentru prima data celor trei conditii esentiale: avem un studiu, adica un punct de vedere tehnocrat, exista dialog intre mediul privat si institutiile publice si predictibilitate.
Ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu, a afirmat ca promovarea masurilor de combatere a evaziunii fiscale face parte dintr-un program mai amplu de sustinere a mediului de afaceri prin reducerea poverii fiscale si incurajarea conformarii la plata, precum si de asigurare a unui mediu de afaceri competitiv, nedistorsionat de concurenta neloiala.
Cele mai importante aspecte ale proiectului de OUG lansat astazi in consultare publica vizeaza:
1. Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic si conectarea cu ANAF
Aceasta masura are scopul sa asigure conditii pentru concurenta loiala intre contribuabili, sa imbunatateasca activitatea de control si sa asigure parghiile necesare reducerii evaziunii fiscale in domeniile comertului cu amanuntul si serviciilor. O astfel de masura a fost luata de marea majoritate a statelor europene, inclusiv de Croatia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovacia.
Potrivit acestei propuneri, operatorii economici obligati prin lege sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale, pentru emiterea bonurilor fiscale, trebuie sa inlocuiasca treptat aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie, cu cele echipate cu jurnal electronic si sa le conecteze la sistemul de supraveghere si monitorizare, in vederea transmiterii datelor catre A.N.A.F.
Masura legislativa urmareste ca intr-o perioada de tranzitie de aproximativ un an si jumatate sa alinieze sistemul de aparate de marcat fiscale utilizate in Romania cu cele folosite de celelalte tari europene, Romania fiind singura tara europeana in care se mai utilizeaza aparate de generatie veche, cu role martor de hartie.
De subliniat, de asemenea avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic il aduce comerciantilor, prin eliminarea costurilor cu achizitia rolelor de hartie, (economia medie/an/aparat in exploatare ≈ 150 euro) si spatiile de depozitare a acestora, pentru o perioada de 2 ani.
Inlocuirea treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic va permite un management si un control mai eficiente ca urmare a posibilitatii prelucrarii informatice a datelor inscrise in suportul electronic.
Pentru a nu crea disfunctionalitati in activitatea comerciantilor, proiectul de act normativ prevede perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv:
180 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili,
210 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii,
390 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.
Prin acest proiect va fi creat cadrul legal pentru intocmirea unui Registru national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete sau in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a implementarii ulterioare a procedurii de supraveghere si monitorizare a functionarii aparatelor de marcat electronice fiscale, ca o masura de combatere a evaziunii fiscale.
Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale va fi stabilita de catre A.N.A.F., in 6 luni dupa ce vor expira termenele tranzitorii pentru toate categoriile de operatori economici care intra sub incidenta actului normativ si au obligativitatea conformarii dotarii cu case de marcat cu jurnal electronic si sistem de comunicare la distanta. (respectiv, dupa maximul de 390 de zile, termen prevazut de lege pentru micii contribuabili).
In continutul bonului fiscal, va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Modificarea are in vedere corelarea cu legislatia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea taxei pe valoarea adaugata care poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate).
Actul normativ mentioneaza o serie de conditii tehnice si de functionalitate pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de marcat electronice fiscale. Ministerul Finantelor Publice va gestiona si publica pe site o evidenta a distribuitorilor autorizati si a aparatelor de marcat electronice fiscale avizate, precum si o lista a unitatilor autorizate pentru comercializarea si/sau service-ul aparatelor.
Proiectul include si o serie de propuneri privind aplicarea unor sanctiuni contraventionale aplicabile in cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute de lege si incadreaza in categoria infractiuni producerea, utilizarea sau comercializarea de aplicatii informatice ce permit substituirea aplicatiilor informatice stabilite prin configuratia din avizul privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale, eliberat potrivit legii si conduc la modificarea, stergerea sau neinregistrarea veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor sau prestarea serviciilor catre populatie si care stau la baza determinarii impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat.
2. Loteria Bonurilor Fiscale
Loteria bonurilor fiscale este o masura de implicare activa a populatiei in combaterea evaziunii fiscale.
O astfel de masura a fost luata si in Slovacia, Malta, Portugalia si este in curs de implementare in Polonia.
Potrivit proiectului, se are in vedere reglementarea organizarii Loteriei bonurilor fiscale, prin crearea unui sistem informatic dedicat Loteriei. Acest sistem va permite persoanelor care detin bonuri fiscale sa introduca o serie de informatii obligatorii cuprinse in bonul fiscal pe care il detin, in vederea obtinerii dreptului de a participa la o tragere la sorti lunara cu premii in bani.
La extragerile lunare vor fi acordate 160 de premii egale, cate 20 pentru fiecare regiune fiscala a ANAF. Valoarea preconizata a fiecarui premiu va fi de 1.200 de lei.
3. Comunicarea de catre banci, in mod automat, a rulajelor si soldurilor conturilor deschise la acestea de catre persoanele fizice si juridice
In prezent, Codul de procedura fiscala reglementeaza (alin.(4) art.54) obligatia bancilor de a comunica, la cererea organelor fiscale, rulajele si soldurile conturilor deschise la acestea, in cazuri particulare (pentru o anumita persoana). Scopul este de a stabili situatia fiscala reala a respectivei persoane. Solicitarea se face, de regula, in cadrul actiunilor de control fiscal (inspectie fiscala sau verificarea ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit).
Potrivit proiectului, va fi modificat Codul de procedura fiscala astfel incat comunicarea de catre banci a rulajelor si soldurilor conturilor sa se faca in mod automat si nu doar la cerere asa cum este reglementat in prezent.
O astfel de modificare ar insemna in primul rand posibilitatea reala ca ANAF-ul sa-si construiasca o baza de date care sa fie valorificata atat in scopul identificarii evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cat si in scopul eficientizarii activitatii de executare silita (prin poprire).
Sursa: MFP
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<