Daca sunteti antreprenor si inchiriati un spatiu pentru desfasurarea activitatii firmei, cu siguranta v-ati intrebat cum se calculeaza si se plateste impozitul pe chirie. Este important sa stiti exact ce sume trebuie sa platiti si cum sa le raportati corect autoritatilor fiscale.
Intrebare: "Avem un contract de inchiriere cu o persoana fizica. Cum se calculeaza si se plateste impozitul pe chirie? Se aplica la valoarea chiriei sau la chirie plus utilitatile achitate de noi?"
Raspuns:
Recuperarea cheltuielilor cu utilitatile efectuate de proprietar de la chiriasi nu vor fi incluse in venitul brut din cedarea folosintei bunurilor obtinut de proprietarul persoana fizica, daca in contractele de inchiriere incheiate se prevede ca utilitatile aferente spatiilor inchiriate sunt in sarcina chiriasilor, care sunt datori sa restituie proprietarului fix contravaloarea utilitatilor consumate de acestia in legatura cu folosinta spatiilor. Se va intocmi o dispozitie de plata pentru suma respectiva si se vor anexa copii dupa facturile platite reprezentand contravaloarea facturilor de utlitati ce vin pe numele proprietarului.
Din 2024 sunt valabile urmatoarele:
- In cazul veniturilor provenite din cedarea folosintei bunurilor, venitul net anual se determina prin deducerea cheltuielilor de la venitul brut. Cheltuielile sunt calculate aplicand o cota de 20% asupra venitului brut.
- Veniturile din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, sunt impozitate prin retinere la sursa. Impozitul retinut la sursa este considerat final.
Persoanele fizice care obtin venituri din aceasta categorie se incadreaza in categoria persoanelor obligate la plata contributiei sociale de sanatate CASS, daca valoarea venitului net/normei de venit estimate (cumulat si cu alte venituri obtinute de contribuabil), depaseste plafonul anual de 6/12/24 salarii minime brute pe tara.
Declarare impozit chirii. D205
Intrebare: "Firma are un spatiu inchiriat unde isi desfasoara activitatea curenta. Intrebarea este la ce rand din declaratia 205 se evidentiaza impozitul retinut pentru folosirea bunurilor (chirii)?"
Raspuns:
Formularul 205 (actualizat recent prin Ordinul ANAF nr. 102/2025) se depune pentru declararea pe fiecare beneficiar de venit:
-a impozitului retinut la sursa, pentru mai multe tipuri de venit, inclusiv venitul din cedarea folosintei bunurilor cu regim de retinere la sursa a impozitului;
-a castigurilor/pierderilor realizate din transferul aurului de investitii,
-a veniturilor din cedarea folosintei bunurilor platite exclusiv in natura, precum si a sumelor reprezentand garantie utilizata pentru plata chiriei stabilita prin contract, incepand cu 1 ianuarie 2024.
Avand in vedere ca impozitul retinut la sursa de catre persoana juridica in cazul veniturilor din chirii primite de o persoana fizica, se face prin declararea in formularul D100 completat la rd. 28--Impozit pe ven. din cedarea folosintei bunurilor, altele decat cele din arendarea bunurilor agricole si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate pers.,in corespondenta societatea va depune, pana la data de 28 februarie a anului urmator celui in care a platit chiriile, respectiv 28 februarie 2025, formularul D205 cu chiria platita si impozitul retinut pentru fiecare proprietar.
Asadar, in D100 se completeaza intreaga suma pe CIF platitorului de venit, iar in
D205 se individualizeaza sumele retinute si platite pe fiecare beneficiar de venit (proprietar).
In alta ordine de idei, este necesar sa asteptam si postarea formularului oficial in format pdf inteligent actualizat recent prin Ordinul ANAF nr. 102/2025, deoarece ultima varianta disponibila pe ANAF nu include acest formular.
Raspunsuri oferite in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<