search
conta.ro cauta meniu
search

Impozitul retinut la sursa in UE: noi norme propuse de Comisia Europeana

Atentie! Factura emisa cu valoare zero intr-o relatie B2B trebuie transmisa in RO e-Factura
Comisia Europeana a propus noi norme care vor face ca procedurile privind impozitul retinut la sursa in UE sa devina mai eficiente si mai sigure pentru investitori, intermediarii financiari (de exemplu, banci) si administratiile fiscale ale statelor membre. Aceasta initiativa va promova o impozitare mai echitabila, va combate frauda fiscala si va sprijini investitiile transfrontaliere in intreaga UE.
 
"Propunerea de astazi va ajuta la garantarea faptului ca investitorii transfrontalieri nu sunt impozitati excesiv pentru platile de dividende si dobanzi, oferind astfel un impuls atat de necesar pietelor europene de capital. Totodata, ea va spori transparenta: statele membre vor fi in masura sa verifice daca rata impozitului retinut la sursa este aplicata corect fiecarui contribuabil eligibil si vor putea sa combata mai eficient abuzurile. Propunerea noastra demonstreaza inca o data ca UE este hotarata sa le faca investitorilor viata mai usoara si sa transforme in bine sistemele noastre fiscale", a declarat Paolo Gentiloni, comisar pentru economie.
 
Termenul „impozit retinut la sursa” se refera, de exemplu, la situatia in care un investitor rezident intr-un stat membru al UE este obligat sa plateasca impozit pe dobanzile sau dividendele obtinute intr-un alt stat membru. In aceasta situatie se regasesc adesea investitorii transfrontalieri. Intr-un astfel de scenariu, pentru a evita dubla impunere, multe state membre ale UE au semnat conventii care evita impozitarea de doua ori a aceleiasi persoane sau societati. Datorita acestor conventii, investitorii transfrontalieri pot depune o cerere de rambursare pentru orice impozit excedentar platit in alt stat membru.
 
Problema este ca aceste proceduri de rambursare sunt adesea indelungate, costisitoare si greoaie, generand frustrari pentru investitori si descurajand investitiile transfrontaliere in interiorul UE si investitiile realizate din afara Uniunii. In prezent, procedurile de retinere la sursa aplicate in fiecare stat membru variaza foarte mult. Investitorii trebuie sa utilizeze peste 450 de formulare diferite in intreaga UE, majoritatea fiind disponibile numai in limbile nationale. 
 

Noile masuri propuse de Comisia Europeana


Principalele masuri propuse astazi vor usura viata investitorilor, a intermediarilor financiari si a autoritatilor fiscale nationale:
 
- Un certificat de rezidenta fiscala digitala comun la nivelul UE va face ca procedurile de reducere a impozitului retinut la sursa sa fie mai rapide si mai eficiente. De exemplu, investitorii cu un portofoliu diversificat in UE vor avea nevoie de un singur certificat de rezidenta fiscala digitala pentru a solicita mai multe rambursari in cursul aceluiasi an calendaristic. Certificatul de rezidenta fiscala digitala ar urma sa fie eliberat in termen de o zi lucratoare de la depunerea unei cereri. La ora actuala, majoritatea statelor membre recurg in continuare la proceduri pe suport de hartie.
 
Doua proceduri accelerate care completeaza procedura standard de rambursare existenta: o procedura de „reducere la sursa” si un sistem de „rambursare rapida”, care vor accelera si vor armoniza procesul de reducere a impozitului retinut la sursa in intreaga UE.

 
Statele membre vor putea alege intre cele doua, existand si posibilitatea de a opta pentru o combinatie.
In cadrul procedurii de „reducere la sursa”, rata de impozitare aplicata la momentul platii dividendelor sau a dobanzilor se bazeaza direct pe normele aplicabile prevazute in dispozitiile conventiei de evitare a dublei impuneri.
 
In cadrul procedurii de „rambursare rapida”, plata initiala se efectueaza tinandu-se cont de rata impozitului retinut la sursa din statul membru in care sunt platite dividendele sau dobanzile, dar rambursarea oricaror impozite platite in plus se acorda in termen de 50 de zile de la data platii.
 
Se estimeaza ca aceste proceduri standardizate le vor permite investitorilor sa economiseasca aproximativ 5,17 miliarde EUR pe an.
 
O obligatie de raportare standardizata le va oferi administratiilor fiscale nationale instrumentele necesare pentru a verifica eligibilitatea pentru rata redusa si pentru a detecta potentialele abuzuri. Intermediarii financiari certificati vor avea obligatia sa raporteze plata dividendelor sau a dobanzilor catre administratia fiscala relevanta, astfel incat aceasta din urma sa poata urmari tranzactia. Mai precis, marii intermediari financiari din UE vor fi obligati sa se inscrie intr-un registru national al intermediarilor financiari certificati. Acest registru va fi deschis si intermediarilor financiari mai mici si din afara UE, pe baza de voluntariat.
 
Contribuabilii care investesc in UE prin intermediari financiari certificati vor beneficia de proceduri accelerate de retinere la sursa si vor evita dubla impozitare a platilor de dividende.
 
Cu cat se inregistreaza mai multi intermediari financiari, cu atat va fi mai usor pentru autoritatile fiscale sa prelucreze cererile de rambursare, indiferent de procedura utilizata.
 
"Procedurile fiscale disparate si in marea lor majoritate pe suport de hartie sunt costisitoare si franeaza investitiile in cadrul pietei unice. Investitorii de retail sunt cei mai afectati, intrucat 70 % dintre ei nu solicita rambursarea impozitului la care au dreptul. Pe langa combaterea fraudei fiscale, aceasta propunere faciliteaza demersurile de solicitare a rambursarii impozitului prin reducerea birocratiei si simplificarea si accelerarea procesului, atat pentru investitori, cat si pentru autoritatile fiscale. Propunerea elimina un obstacol din calea crearii unei piete unice de capital, aducand astfel o contributie importanta la uniunea pietelor de capital.", a precizat Mairead McGuinness, comisar pentru servicii financiare, stabilitate financiara si uniunea pietelor de capital.
 
Odata adoptata de statele membre, propunerea ar urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2027.


Foto: unsplash.com
 

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete

 

Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila

Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia <<
 

Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz

Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia <<


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile