Societatea X S.A., persoana juridica romana, platitoare de impozit pe profit in Romania, emite la data de 01 ianuarie 2012, un imprumut obligatar de 10.000 de obligatiuni, cu valoarea nominala de 100 lei pe obligatiune. Valoarea de emisiune de 95 lei pe obligatiune, cu o prima de rambursare de 5 lei pe obligatiune, rata dobanzii de 10% pe an, durata imprumutului este de 3 ani, rambursabil la finele contractului. Toate obligatiunile au fost subscrise de o societate afiliata dintr-un stat ce nu are semnata
Conventie de evitare a dublei impuneri cu Romania, ce nu este societate bancara sau institutie financiara, iar pe perioada imprumutului obligatar, gradul de indatorare al societatii EXEMPLU S.A. este 2 in toata perioada. Cheltuielile cu emisiunea sunt de 30.000 de lei, platite din contul curent, care se amortizeaza pe durata imprumutului.
Monografie contabila privind emiterea obligatiunilor si rambursarea imprumutului
- 1) Subscriere obligatiuni, in primul an:
461 = 161
"Debitori diversi" "imprumuturi din emisiunea
de obligatiuni"
95 x 10.000 = 950.000 de lei
169 = 161
"Prime pentru rambursarea "imprumuturi din emisiunea
obligatiunilor" de obligatiuni"
5 x 10.000 = 50.000 de lei
Din punct de vedere declarativ, acest imprumut trebuie notificat BNR, conform Normei 17/2002, in termen de 30 de zile.
* 2) incasare imprumut din obligatiuni:
5121 = 461 950.000 lei
"Conturi la banci in lei" "Debitori diversi"
3) Inregistrare cheltuieli cu imprumutul obligatar, presupunem ca acestea sunt decontate printr-un transfer bancar catre un furnizor de servicii financiare:
201 = 401 30.000 lei
"Cheltuieli de constituire" "Furnizori"
401 = 5121 30.000 lei
"Furnizori" "Conturi la banci in lei"
4) Constituire dobanda pentru primul an de imprumut obligatar:
666 = 1681
"Cheltuieli cu dobanda" "Dobanzi aferente imprumuturilor
din obligatiuni"
1.000.000 lei x 10% = 100.000 de lei
Datorita faptului ca imprumutul este de la o societate nebancara, dobanda este deductibila limitat, conform art. 23 din Codul fiscal. Astfel, conform prevederii fiscale, pentru imprumuturile in lei, dobanda este deductibila limitat la dobanda de referinta a BNR din ultimul trimestru. in anul 2012, dobanda de referinta a BNR este 5,25%. Acest lucru inseamna ca, in acest an, cheltuiala cu dobanda
deductibila la calculul impozitului pe profit este de 1.000.000 lei x 5,25% = 52.500 lei.
Suma de 100.000 - 52.500 = 47.500 lei este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, indiferent de gradul de indatorare, conform art. 23 alin. (5) din Codul fiscal. Datorita faptului ca dobanda este incasata de un nerezident, aceasta este in sfera impozitului pe venitul datorat de nerezidenti, conform art. 115 din Codul fiscal.
Acest lucru inseamna ca la data platii dobanzii, aceasta se impoziteaza in Romania prin retinere la sursa cu procentul de 16%, conform art. 16 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.
Inregistrare impozitare dobanda:
1681 = 446
"Dobanzi aferente "Alte impozite si taxe"
imprumuturilor din obligatiuni"
100.000 lei x 16% = 16.000 lei
Plata impozit si diferenta de dobanda:
446 = 5121
"Alte impozite si taxe" "Conturi la banci in lei" 16.000 lei
1681 = 5121
"Dobanzi aferente imprumuturilor "Conturi la banci in lei"
din obligatiuni" 84.000 lei
Societatea declara dobanda in declaratia 100 si pana pe data de 28 februarie a anului urmator depune declaratia cu impozitul datorat pentru veniturile realizate de nerezidenti. Daca, prin clauzele contractuale, societatea din Romania avea obligatia sa plateasca o dobanda neta de fix 10% (100.000 lei), in acest caz, cheltuiala cu impozitul poate fi suportata de societatea din Romania, prin metoda sutei majorate, astfel incat suma de dobanda neta sa provina dintr-o cheltuiala dupa determinarea impozitului.
Determinare impozit: 100.000 / 0,84 - 100.000 = 19.047 lei
Inregistrare cheltuiala cu impozitul:
635 = 446
"Cheltuieli cu alte impozite si taxe" "Alte impozite si taxe"
19.047 lei, cheltuiala nedeductibila la calculul impozitului pe profit in Romania, conform art. 21 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, deoarece este o suma neretinuta de la persoana nerezidenta.
8) La finele anului, la data de 31 decembrie, se inregistreaza amortizarea cheltuielilor de emisie a imprumutului de obligatiuni si a primei de emitere a obligatiunilor, pentru primul an de imprumut.
6811 = 280
"Cheltuieli cu amortizarea" "Amortizare cheltuieli subscriere
obligatiuni"
30.000 / 3 ani = 10.000 lei
6868 = 169
"Cheltuieli financiare privind "Prime pentru rambursarea
amortizarea primelor de rambursare obligatiunilor"
a obligatiunilor"
50.000 lei / 3 ani = 16.666,66 lei
In anii al doilea si al treilea, societatea utilizeaza aceleasi inregistrari contabile privind dobanda, impozitul pe dobanda, amortizarea cheltuielilor de emitere a imprumutului si a primei de emisiune de obligatiuni.
Rascumpararea obligatiunilor se inregisteaza prin articolul contabil:
505 = 5121 1.000.000 lei
"Obligatiuni" "Conturi la banci in lei"
Anularea obligatiunilor se inregistreaza prin articolul contabil:
161 = 505
"imprumuturi din emisiunea "Obligatiuni"
de obligatiuni
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia <<