O societate comerciala detine imobile date spre inchiriere tertilor (persoane fizice si juridice). Ordinul Presedintelui ANAF nr. 161/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 109 din 6 februarie 2025, impune reguli pentru proprietarii care obtin venituri din inchirierea bunurilor imobiliare, si anume obligatia de a inregistra contractul de inchiriere in termen de cel mult 30 de zile de la semnare sau orice modificare a acestuia in acelasi termen.
1. Aceasta prevedere se refera la persoanele juridice sau la persoanele fizice?
2. Contractele de inchiriere (anterioare anului 2025) care nu au fost declarate la ANAF trebuie declarate acum? Dar actele aditionale la aceste contracte care intra in vigoare in 2025?
Conform Ordinului ANAF nr. 161/2025 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune", in vigoare de la 06 februarie 2025 si publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 109 din 06 februarie 2025:
Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent, potrivit art. 83 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare."
Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal desemnat prin contractul de inchiriere sau actul de modificare a acestuia, dupa caz."
In cazul contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplica prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere.
Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune se completeaza si se depune de catre:
- contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care au obligatia inregistrarii contractului la organul fiscal, potrivit legii;
- contribuabilii desemnati (proprietari, uzufructuari sau alti detinatori legali desemnati), in cazul in care bunurile a caror folosinta se cedeaza este detinuta in comun;
- locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
Asadar, numai contribuabilii persoane fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, au obligatia inregistrarii contractului la ANAF (art 83 din Codul fiscal se refera la impozitul pe venit sub forma impozitului pe venituri din chirii obtinute de persoane fizice).
Locatorii (care pot fi si persoane juridice) pot solicita si acestia inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.
In termen de 30 zile trebuie inregistrate la ANAF si actele aditionale prin care se produc modificari la contractele initiale.
Prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui detinator legal care indeplineste obligatia de inregistrare a contractului de inchiriere nu de aplica contractelor de inchiriere aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum si in cazul actelor de modificare a acestora, inregistrate la organul fiscal anterior acestei date. Prin urmare, aceste prevederi (Ordin 161/2025) se aplica actelor aditionate inchieiate la contractele de inchiriere, ulterior datei de 01.01.2025.
Daca aveti insa contracte de locatiune (proprietar persoane fizice) nedeclarate la ANAF, pentru care aveati obligatia declararii (ex: incheiate in anul 2024), chiar daca sunt incheiate anterior datei de 01.01.2025, trebuie inregistrate la ANAF, dar nu in conditiile din procedura descrisa de Ordinul 161/2025.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<