search

Inregistrarea achizitiei materiilor prime. Caz practic

Politici contabile pentru ONG: modele EDITABILE, usor de personalizat, elaborate in doar 5 minute



In decembrie 2004 o societate a efectuat o achizitie de materie prima, in valoare de 125.500 lei, inclusiv TVA, materia prima nefiind aprovizionata. In noiembrie 2011, in urma unui control fiscal, deoarece factura nu fusese achitata, valoarea respectiva (inclusiv TVA aferenta) a fost inregistrata in conturile de venituri, ca urmare a prescrierii. A fost calculat impozit pe profit suplimentar, inclusiv accesorii. Societatea a considerat ca inregistrarile corecte in contabilitate sunt urmatoarele:

401 in corespondenta cu 117, cu suma de 125.500 lei;
117 in corespondenta cu 441, cu valoarea impozitului pe profit si a accesoriilor aferente;
117 in corespondenta cu 301, cu valoarea materiei prime. Astfel, nu sunt denaturate
conturile de venituri si cheltuieli aferente anului 2011.

Vom vedea daca sunt corecte aceste inregistrari.

Factura initiala a fost inregistrata:

%                       =                  401
301                                   "Furnizori"
"Materii prime"
4426
"TVA deductibila"


(nu au fost implicate conturi de venituri sau cheltuieli)


In urma deciziei de a prescrie suma neplatita se inregistreaza, la momentul luarii acestei decizii:

401                    =                          758
"Furnizori"                              "Alte venituri din
                                            exploatare"


Constatarea inexistentei materiei prime aferente facturii:

601                     =                          301
"Cheltuieli cu materiile
prime"                                         "Materii prime"



Ajustarea TVA aferenta:


635                             =                         4427
"Cheltuieli cu alte                               "TVA colectata"
impozite, taxe si
varsaminte asimilate"

Conturile de venituri si cheltuieli inregistrate pana aici sunt aferente exercitiului financiar 2011, anul in care a fost inregistrata prescrierea datoriei catre furnizori si a fost constatat faptul ca marfa, desi inregistrata in contabilitate, nu a fost de fapt aprovizionata niciodata. Asadar, daca societatea efectueaza aceste inregistrari pana in decembrie 2011 nu foloseste contul 117!

Inregistrarea impozitului pe profit si a accesoriilor de platit suplimentar

- Daca este aferent anului 2011, impozitul se va inregistra :


691                                =                      441
"Cheltuieli cu impozitul pe
profit"                                         "Impozitul pe profit"


Daca este aferent unui an anterior, atunci societatea poate folosi contul 117 pentru impozitul pe profit:


117                               =                          441
"Rezultatul reportat"                               "Impozitul pe profit"


(cu toate ca documentul de stabilire a datoriei suplimentare si care sta la baza inregistrarii in contabilitate a impozitului suplimentar este datat noiembrie 2011, deci se poate argumenta ca si cheltuiala este aferenta anului 2011, evenimentul care a generat-o -  recalcularea cu ocazia controlului - avand loc in 2011 si nu in anii precedenti).


NOTA!

Daca societatea ar fi descoperit eroarea contabila si ar fi corectat-o, rationamentul referitor la conturile 401 si 301 ar fi fost corect. Dar pentru ca operatiunile contabile sunt generate de aplicarea unei decizii in urma controlului, nu mai putem vorbi de corectarea unei erori contabile, mai ales in ceea ce priveste impozitul suplimentar si accesoriile care, in mod clar, sunt stabilite in anul 2011, indiferent de anul evenimentelor ce ar fi trebuit inregistrate diferit.


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice