In decembrie 2004 o societate a efectuat o achizitie de materie prima, in valoare de 125.500 lei, inclusiv TVA, materia prima nefiind aprovizionata. In noiembrie 2011, in urma unui control fiscal, deoarece factura nu fusese achitata, valoarea respectiva (inclusiv TVA aferenta) a fost inregistrata in conturile de venituri, ca urmare a prescrierii. A fost calculat impozit pe profit suplimentar, inclusiv accesorii. Societatea a considerat ca inregistrarile corecte in contabilitate sunt urmatoarele:
401 in corespondenta cu 117, cu suma de 125.500 lei;
117 in corespondenta cu 441, cu valoarea impozitului pe profit si a accesoriilor aferente;
117 in corespondenta cu 301, cu valoarea materiei prime. Astfel, nu sunt denaturate
conturile de venituri si cheltuieli aferente anului 2011.
Vom vedea daca sunt corecte aceste inregistrari.
Factura initiala a fost inregistrata:
% = 401
301 "Furnizori"
"Materii prime"
4426
"TVA deductibila"
(nu au fost implicate conturi de venituri sau cheltuieli)
In urma deciziei de a prescrie suma neplatita se inregistreaza, la momentul luarii acestei decizii:
401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din
exploatare"
Constatarea inexistentei materiei prime aferente facturii:
601 = 301
"Cheltuieli cu materiile
prime" "Materii prime"
Ajustarea TVA aferenta:
635 = 4427
"Cheltuieli cu alte "TVA colectata"
impozite, taxe si
varsaminte asimilate"
Conturile de venituri si cheltuieli inregistrate pana aici sunt aferente exercitiului financiar 2011, anul in care a fost inregistrata prescrierea datoriei catre furnizori si a fost constatat faptul ca marfa, desi inregistrata in contabilitate, nu a fost de fapt aprovizionata niciodata. Asadar, daca societatea efectueaza aceste inregistrari pana in decembrie 2011 nu foloseste contul 117!
Inregistrarea impozitului pe profit si a accesoriilor de platit suplimentar
- Daca este aferent anului 2011, impozitul se va inregistra :
691 = 441
"Cheltuieli cu impozitul pe
profit" "Impozitul pe profit"
Daca este aferent unui an anterior, atunci societatea poate folosi contul 117 pentru impozitul pe profit:
117 = 441
"Rezultatul reportat" "Impozitul pe profit"
(cu toate ca documentul de stabilire a datoriei suplimentare si care sta la baza inregistrarii in contabilitate a impozitului suplimentar este datat noiembrie 2011, deci se poate argumenta ca si cheltuiala este aferenta anului 2011, evenimentul care a generat-o - recalcularea cu ocazia controlului - avand loc in 2011 si nu in anii precedenti).
NOTA!
Daca societatea ar fi descoperit eroarea contabila si ar fi corectat-o, rationamentul referitor la conturile 401 si 301 ar fi fost corect. Dar pentru ca operatiunile contabile sunt generate de aplicarea unei decizii in urma controlului, nu mai putem vorbi de corectarea unei erori contabile, mai ales in ceea ce priveste impozitul suplimentar si accesoriile care, in mod clar, sunt stabilite in anul 2011, indiferent de anul evenimentelor ce ar fi trebuit inregistrate diferit.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<