Vom stabili prin studiul de caz pe care vi-l oferim mai jos cum procedam in cazul in care intr-o anumita zi din saptamana se acorda o reducere intr-un anumit procent la toate produsele, avand grija sa mentionam ce documente intocmim pentru a acorda acest discount, cum inregistram reducerea in contabilitate si cum vom trata din punct de vedere fiscal aceasta cheltuiala.
SOLUTIE CONTABILA
In cazul in care se fac reduceri de pret la magazinele de vanzare cu amanuntul, trebuie tinut cont de prevederile O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si in special de prevederile art. 17 din acesata ordonanta, in care se stipuleaza:
"Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vinda produse in pierdere, cu exceptia si tuatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e) -i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonanţe, se intelege orice va nzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cu m acesta este definit in reglementarile legale in vigoare."
In cazul prezantat se poate aplica art. 32 alin. (1) din aceeasi ordonanta: "(1) In sensul prezentei ordonante, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry/prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizio nabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate tr ebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil. "
In ceea ce priveste afisarea pretului nou, se recomanda ca in zilele in care se fac reduceri de preturi sa se tina seama si de prevederile art. 33 din O .G. nr. 99/2000.
Costul de achizitie, la care se face referire la art. 17 din ordonanta, este stabilit la punctul 51 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatii Eureopene, aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.055/2009 - cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv: "(1) Costul de achizitie al bunurilor cuprin de pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale - respectiv TVA - nota noastra), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuib ile direct achizitiei bunurilor respective.
In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2) Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata. "
Rezulta, asadar, ca se poate efectua reducea de pret daca noul pret de vanzare fara TVA nu va fi egal sau mai mic decat pretul (costul) de achizitie.
Documentele care se intocmesc sunt:
- listele de inventariere ale tuturor produselor la care se vor opera reduceri de pret (in care trebuie sa apara preturile vechi);
- decizia administratorului de schimbare de pret , in sensul micsorarii acestuia;
- listele de inventariere cu noile preturi de vanzare pe unitatea de masura;
Diferenta dintre totalurile celor doua liste de inventariere se va inregista in contabilitate, ca reducere de pret. Trebuie mentionat faptul ca aceasta diferenta trebuie trecuta cu minus in raportul de gestiune, la rubrica "intrari", pentru corectarea soldului de marfa si in acest document. De asemenea, noile preturi trebuie inscrise si in casa de marcat, pe fiec are produs in parte, astfel incat bonurile fiscale emise dupa reducerea preturilor sa contina preturile corecte de vanzare.
Inregistrari contabile
Aceasta reducere de pret va avea efect doar asupra adaosului comercial (inregistrat in contul 378) si asupra TVA neexigibila (inregistrata in contul 4428). Evident, pretul de achizitie nu va fi afectat. Ca urmare, reducerea de pret (diferenta dintre cele doua liste de inventariere - intocmite cu pretul vechi si cu pretul nou) se va inregistra in contabilitate, valoric, astfel:
371 = %
"Marfuri" 378 minus
"Diferente la pret de
marfuri"
4428 minus
"TVA neexigibila"
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<