Prezentul studiu de caz vizeaza o situatie frecvent intalnita in practica: identificarea si corectarea unei erori contabile inregistrate in evidentele financiare ale unei societati comerciale. Va reamintim ca inregistrarea facturii primita cu intarziere sau neinregistrata in contabilitate ca urmare a unei erori se inregistreaza la data constatarii erorii/omisiunii.
Intrebare: "O societate A are o datorie catre un furnizor B de aproximativ 40.000 lei la luna mai 2025. In luna iunie 2025, societatea A cere o fisa partener de la furnizorul B, iar in urma verificarii fiselor se constata ca lipsesc 5 facturi cu minus din 2021 (facturi de reducere comerciala) in contabilitatea societatii A. Potrivit fisei primite de la societatea B, soldul este 0 la 31.12.2021, insa in contabilitatea societatii A figureaza o datorie catre societatea B de aproximativ 40.000 lei.
La momentul emiterii facturilor lipsa, din 2021, societatea A era neplatitoare de TVA si inregistra facturile cu valoarea totala, societatea B fiind platitoare de TVA de atunci pana in prezent. La momentul de fata, societatea A este platitoare de TVA (din 2022).
Cum s-ar putea corecta in contabilitatea societatii A soldul datoriei catre societatea B? Facturile lipsa (din 2021) trebuie inregistrate in 2025? Daca da, se inregistreaza cu sau fara TVA? Este posibila corectia soldului printr-o nota contabila, fara inregistrarea facturilor (tinand cont ca societatea A este platitoare de TVA, iar la momentul emiterii facturilor nu era platitoare)? Care este monografia contabila pentru a aduce acest sold al datoriei la zi, conform cu fisa primita de la societatea B?"
Raspuns: Ati procedat corect solicitand o fisa de furnizor si tot ce ne mai ramane de facut este sa inregistram aceste sume in contabilitate pentru a avea soldurile reconciliate.
Neinregistrarea documentelor, implicit facturilor emise de furnizori, in contabilitatea unei societati constituie o eroare contabila conform pct. 66 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014. Potrivit acestuia, erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.
Potrivit pct. 67, corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere.
Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat.
Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile.
Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale.
Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
Astfel, factura neinregistrata in contabilitate la data primirii poate fi evidentiata in conturile de cheltuieli (ct. 609), la data la care s-a descoperit eroarea, sau pe seama rezultatului reportat (ct. 1174).
Va recomand ca inregistrarea sa se faca la data descoperirii erorii, eventual in baza unui referat semnat de administrator.
Note contabile de corectie
Cat despre modalitatea de inregistrare a facturilor, va confirm ca societatea din speta noastra poate inregistra tot soldul, sub forma unei note contabile de corectie, cum ar fi: 609 sau 1174 = 401.Analitic furnizor.
Cu toate acestea, in functie de programul de contabilitate folosit, ma gandesc sa nu impacteze fisele de partener daca aceste facturi se inregistreaza sub forma unei note contabile si nu se inregistreaza distinct ca si facturi. Orice varianta ar utiliza societatea, sfatul meu este sa verifice inca o data fisa de furnizor dupa inregistrarea corectiei, ca sa se asigure ca fisa este reconciliata.
Avand in vedere ca societatea era neplatitoare de TVA la momentul exigibilitatii facturilor, societatea nu avea drept de deducere a TVA. Insa, sa nu uitam ca trecerea de la neplatitor, la platitor de TVA, genereaza in principal dreptul la ajustarea taxei deductibile pentru o serie de bunuri/servicii pentru care dreptul de deducere a taxei nu a putut fi exercitat pe perioada regimului special de scutire. (Art.310 alin. (11) Cod fiscal).
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de TVA depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal.
Astfel, daca societatea din speta noastra a ajustat TVA-ul pentru soldul de 40.000 lei la momentul inregistrarii in scopuri de TVA, atunci aceste facturi ulterioare vor fi inregistrate cu TVA, cu titlu de corectie.
Daca, in schimb, societatea nu a ajustat TVA-ul pentru acest sold la momentul inregistrarii in scopuri de TVA, atunci facturile nu vor fi inregistrate cu TVA, societatea neavand un TVA de ajustat in acest caz. Intreaga valoare a facturilor va fi inregistrata in contul 609 sau 1174, in functie de politicile contabile adoptate de catre societate.
Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<