In cazul in care, dupa Ordonanta de Urgenta cu TVA-ul buclucas si nedeductibil pe masini, v-ati gandit sa scapati de nacaz scapand de masina, nu va functiona chiar asa usor! Se pare ca si companiile de leasing tin tot atat de mult, daca nu chiar mai mult la obtinerea valorii din contractele incheiate.
In jur de 80-90% din clientii care returneaza masinile sunt actionati in judecata
"Executarea silita a unui client care a intarziat cu plata ratelor mai mult de 60 de zile, precum si reposesia bunului din dorinta utilizatorului nu inseamna o rezolvare in totalitate din punct de vedere al stingerii datoriilor clientului catre finantator", a declarat secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB), Adriana Ahciarliu, citata de Newsin.
Motivul pentru care nu se rezolva asa de usor situatia este ca la reluarea in posesie a unei masini de catre proprietarul ei, adica firma de leasing, valoarea masinii s-a depreciat serios din momentul in care ea a fost noua si pana in momentul returnarii. In primul an de utilizare, o masina isi pierde pana la 50% din valoarea la care a fost cumparata. Cel putin asa stateau lucrurile inainte de intrarea crizei economice ca factor de influenta pe piata.
Acum e cu atat mai greu sa revinzi o masina second hand atunci cand esti ditamai compania de leasing cu costuri multiple care nu au nici o legatura cu valoarea pe care o va aduce masina cumparatorului. Iar acesta este un risc pe care compania de leasing nu si-l asuma.
Ca majoritatea contractelor incheiate la noi pentru o forma sau alta de creditare, contractul cu firma de leasing este unul care incarca riscul in intregime pe umerii clientului. Prin urmare, riscul devalorizarii bunului luat in leasing ne apartine in intregime.
Confirmarea vine si de la Madalina Hagima, managing partener la casa de avocatura Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii, citata de NewsIn: "Este vorba despre pierderi care constau in diferenta dintre valoarea de piata a masinii, valoarea ratelor restante, precum si alte taxe si costuri aferente", a spus domnia sa, explicand situatia in care 80-90% din clientii care au returnat bunurile catre firmele de leasing sunt actionati in judecata pentru recuperarea pierderilor suportate.
Consecintele sunt prin urmare foarte neplacute doar pentru utilizatori (beneficiarii contractelor de leasing). Avand in vedere ca nu poti pur si simplu sa iti dai masina inapoi cu macar o parte din risc acoperita de firma de leasing, trebuie sa iei in considerare variantele alternative, cum ar fi cesiunea contractului. Un exemplu ar fi asa: o oarecare masina contractata in leasing la inceputul anului 2007 pentru 16.000 Euro, valora in primavara lui 2008 (valoarea estimata de un dealer autorizat) maxim 9.000 Euro. Valoarea restanta a contractului de leasing in acel moment era de 9.500 Euro. Prin urmare, fericitul beneficiar al contractului de leasing o putea vinde cu tot cu leasing contra sumei "modice" de -500 Euro. Evident o situatie extrem de neplacuta pentru o firma serioasa de leasing!
Leasing. To lease = a inchiria pe termen lung
E posibil ca aceasta situatie, in care se gasesc bietii consumatori pusi in situatia de a nu mai putea continua contractul de leasing, sa decurga din chiar definitia pe care firmele autohtone o dau notiunii de leasing. Tot din declaratia d-nei Ahciarliu, citata de NewsIn, reiese ca activitatea de leasing este o activitate de creditare, si nu una de inchiriere. "In majoritatea cazurilor se exprima optiunea de cumparare ca obligatie ferma inca de la semnarea contractului de leasing".
Sa trecem peste semnificatia in engleza a cuvantului lease, care este a inchiria pe termen lung. Ar fi de-a dreptul ridicol sa fie atat de usor de contrazis. Definitia wikipedia pentru leasing de autovehicule zice asa: "(...) este activitatea de inchiriere a unui vehicul motorizat pe o perioada fixa sau nedefinita de timp. Este in mod obisnuit oferit de dealeri ca alternativa la cumpararea unui vehicul. Diferenta principala la un contract de leasing este ca atunci cand acesta expira, utilizatorul trebuie fie sa returneze vehicolul, fie sa il cumpere."
Si nu numai atat, se pare ca in practica, tot conforma aceleiasi surse, "leasing-ul ofera avantaje atat cumparatorului cat si vanzatorului. Pentru cumparator, ratele de leasing vor fi de obicei mai mici decat ar fi ratele unui imprumut.(...) Unii clienti prefera leasingul pentru ca le permite sa returneze pur si simplu masina si sa-si aleaga un model mai nou, atunci cand contractul expira. Un utilizator nu trebuie sa se ingrijoreze despre valoarea viitoare a masinii, pentru aceasta ingrijorarea ii apartine proprietarului."
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<