search
conta.ro cauta meniu
search

Leasing: returnarea bunului, un risc asumat pe banii utilizatorului

Cine poate semna situatiile financiare: Conditii legale si clarificari

In cazul in care, dupa Ordonanta de Urgenta cu TVA-ul buclucas si nedeductibil pe masini, v-ati gandit sa scapati de nacaz scapand de masina, nu va functiona chiar asa usor! Se pare ca si companiile de leasing tin tot atat de mult, daca nu chiar mai mult la obtinerea valorii din contractele incheiate.


In jur de 80-90% din clientii care returneaza masinile sunt actionati in judecata


"Executarea silita a unui client care a intarziat cu plata ratelor mai mult de 60 de zile, precum si reposesia bunului din dorinta utilizatorului nu inseamna o rezolvare in totalitate din punct de vedere al stingerii datoriilor clientului catre finantator", a declarat secretarul general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB), Adriana Ahciarliu, citata de Newsin.

Motivul pentru care nu se rezolva asa de usor situatia este ca la reluarea in posesie a unei masini de catre proprietarul ei, adica firma de leasing, valoarea masinii s-a depreciat serios din momentul in care ea a fost noua si pana in momentul returnarii. In primul an de utilizare, o masina isi pierde pana la 50% din valoarea la care a fost cumparata. Cel putin asa stateau lucrurile inainte de intrarea crizei economice ca factor de influenta pe piata. Acum e cu atat mai greu sa revinzi o masina second hand atunci cand esti ditamai compania de leasing cu costuri multiple care nu au nici o legatura cu valoarea pe care o va aduce masina cumparatorului. Iar acesta este un risc pe care compania de leasing nu si-l asuma.

Ca majoritatea contractelor incheiate la noi pentru o forma sau alta de creditare, contractul cu firma de leasing este unul care incarca riscul in intregime pe umerii clientului. Prin urmare, riscul devalorizarii bunului luat in leasing ne apartine in intregime.

Confirmarea vine si de la Madalina Hagima, managing partener la casa de avocatura Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii, citata de NewsIn: "Este vorba despre pierderi care constau in diferenta dintre valoarea de piata a masinii, valoarea ratelor restante, precum si alte taxe si costuri aferente", a spus domnia sa, explicand situatia in care 80-90% din clientii care au returnat bunurile catre firmele de leasing sunt actionati in judecata pentru recuperarea pierderilor suportate.

Consecintele sunt prin urmare foarte neplacute doar pentru utilizatori (beneficiarii contractelor de leasing). Avand in vedere ca nu poti pur si simplu sa iti dai masina inapoi cu macar o parte din risc acoperita de firma de leasing, trebuie sa iei in considerare variantele alternative, cum ar fi cesiunea contractului. Un exemplu ar fi asa: o oarecare masina contractata in leasing la inceputul anului 2007 pentru 16.000 Euro, valora in primavara lui 2008 (valoarea estimata de un dealer autorizat) maxim 9.000 Euro. Valoarea restanta a contractului de leasing in acel moment era de 9.500 Euro. Prin urmare, fericitul beneficiar al contractului de leasing o putea vinde cu tot cu leasing contra sumei "modice" de -500 Euro. Evident o situatie extrem de neplacuta pentru o firma serioasa de leasing!


Leasing. To lease = a inchiria pe termen lung


E posibil ca aceasta situatie, in care se gasesc bietii consumatori pusi in situatia de a nu mai putea continua contractul de leasing, sa decurga din chiar definitia pe care firmele autohtone o dau notiunii de leasing. Tot din declaratia d-nei Ahciarliu, citata de NewsIn, reiese ca activitatea de leasing este o activitate de creditare, si nu una de inchiriere. "In majoritatea cazurilor se exprima optiunea de cumparare ca obligatie ferma inca de la semnarea contractului de leasing".

Sa trecem peste semnificatia in engleza a cuvantului lease, care este a inchiria pe termen lung. Ar fi de-a dreptul ridicol sa fie atat de usor de contrazis. Definitia wikipedia pentru leasing de autovehicule zice asa: "(...) este activitatea de inchiriere a unui vehicul motorizat pe o perioada fixa sau nedefinita de timp. Este in mod obisnuit oferit de dealeri ca alternativa la cumpararea unui vehicul. Diferenta principala la un contract de leasing este ca atunci cand acesta expira, utilizatorul trebuie fie sa returneze vehicolul, fie sa il cumpere."

Si nu numai atat, se pare ca in practica, tot conforma aceleiasi surse, "leasing-ul ofera avantaje atat cumparatorului cat si vanzatorului. Pentru cumparator, ratele de leasing vor fi de obicei mai mici decat ar fi ratele unui imprumut.(...) Unii clienti prefera leasingul pentru ca le permite sa returneze pur si simplu masina si sa-si aleaga un model mai nou, atunci cand contractul expira. Un utilizator nu trebuie sa se ingrijoreze despre valoarea viitoare a masinii, pentru aceasta ingrijorarea ii apartine proprietarului."

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748638800
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile