O societate comerciala cu asociat rezident in Spania prezinta urmatoarele solduri:
1171 = 687.525 lei (sold debitor)
4551 = 1.231.000 lei (sold creditor datorie catre asociat)
371 = 333.410 lei (stoc de terenuri lotizate, evidentiate ca marfuri).
Asociatul doreste lichidarea voluntara a societatii.
In conditiile in care se face majorare de capital cu creanta asociatului si, ulterior, lichidare si distribuire teren catre asociat, ce implicatii fiscale ar avea o astfel de abordare? Mentionam ca la achizitia terenului nu a fost dedus TVA.
Raspunsul specialistului:
Potrivit Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014 cu modificarile si completarile ulterioare,
349. - Sumele depuse sau lasate temporar de catre actionari/asociati la dispozitia entitatii, precum si dobanzile aferente, calculate in conditiile legii, se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte (contul 4551 "Actionari/asociati - conturi curente", respectiv contul 4558 "Actionari/asociati - dobanzi la conturi curente").
408. - Capitalul si rezervele (capitaluri proprii) reprezinta dreptul actionarilor asupra activelor unei entitati, dupa deducerea tuturor datoriilor. Capitalurile proprii cuprind: aporturile de capital, primele de capital, rezervele, rezultatul reportat, rezultatul exercitiului financiar.
419. - (1) Contabilitatea rezervelor se tine pe categorii de rezerve: rezerve legale, rezerve statutare sau contractuale si alte rezerve.
(2) Rezervele legale se constituie anual din profitul entitatii, in cotele si limitele prevazute de lege, si din alte surse prevazute de lege.
(3) Rezervele legale pot fi utilizate numai in conditiile prevazute de lege.
(4) Rezervele statutare sau contractuale se constituie anual din profitul net al entitatii, conform prevederilor din actul constitutiv al acesteia.
(5) Alte rezerve neprevazute de lege sau de statut pot fi constituite facultativ pe seama profitului net pentru acoperirea pierderilor contabile sau in alte scopuri, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale.
Aceste imprumuturi pot fi folosite la majorarea capitalului social, daca:
- sunt lichide (adica au un cuantum bine determinat);
- sunt exigibile (au ajuns la scadenta prevazuta in contractul de imprumut/documentul in baza caruia sumele au fost inregistrate in contul 4551).
Conform prevederilor art. 210 din Legea 31/1990 privind societatile,
(1)Capitalul social se poate mari prin emisiunea de actiuni noi sau prin majorarea valorii nominale a actiunilor existente in schimbul unor noi aporturi in numerar si/sau in natura.
(2) De asemenea, actiunile noi sunt liberate prin incorporarea rezervelor, cu exceptia rezervelor legale, precum si a beneficiilor sau a primelor de emisiune, ori prin compensarea unor creante lichide si exigibile asupra societatii cu actiuni ale acesteia.
Potrivit art. 221 al aceluiasi act normativ, societatea cu raspundere limitata isi poate majora capitalul social, in modalitatile si din sursele prevazute de art. 210.
Majorarea capitalului social prin compensare cu imprumutul acordat de asociat se inregistreaza in contabilitate astfel:
Emiterea de noi actiuni/parti sociale:
456 = 1011
Compensarea creantei fata de asociat pentru capitalul subscris cu datoria fata de asociat pentru imprumutul acordat societatii:
4551 = 456
Varsarea capitalului social subscris:
1011 = 1012
Tratament fiscal
Majorarea capitalului social prin aceasta procedura nu implica venituri impozabile si nu genereaza obligatii fiscale.
Majorarea capitalului social se decide prin hotarare AGA, care se depune la Registrul Comertului impreuna cu documentele de mai jos, mentionate pe web-site-ul institutiei la adresa:
https://www.onrc.ro/index.php/ro/mentiuni/persoane-juridice/majorarea-capitalului-social
I.5. La cererea de inregistrare a mentiunii privind majorarea capitalului social prin conversia unor creante certe, lichide si exigibile asupra societatii in actiuni se ataseaza actul modificator, in original, situatiile financiare si balanta insotitoare, dupa caz, precum si dovada privind plata tarifului legal de publicitate si, dupa caz, a tarifului postal, in original sau in copie certificata de parte.
Cum poate fi redus capitalul social
Conform art. 208 din Legea 31/1990 capitalul social poate fi redus prin:
a) micsorarea numarului de actiuni sau parti sociale;
b) reducerea valorii nominale a actiunilor sau a partilor sociale;
c) dobandirea propriilor actiuni, urmata de anularea lor.
Capitalul social mai poate fi redus, atunci cand reducerea nu este motivata de pierderi, prin:
a) scutirea totala sau partiala a asociatilor de varsamintele datorate;
b) restituirea catre actionari a unei cote-parti din aporturi, proportionala cu reducerea capitalului social si calculata egal pentru fiecare actiune sau parte sociala;
c) alte procedee prevazute de lege.
Conform art. 97 din Codul fiscal:
(5) Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Art. 93 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal:
(2) Nu genereaza venituri impozabile urmatoarele:
(.)
g) distribuirea in bani sau in natura, efectuata ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi, cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii;
Cum se inregistreaza reducerea capitalului social
Reducerea capitalului social se inregistreaza:
1012 = 456
456 = 5121
Cu ocazia reducerii capitalului social si restituirii de cote parti care nu sunt aporturi (cazul dvs.) , acest lucru ocazioneaza este tratat ca venit din lichidare, persoana juridica trebuie sa calculeze, retina si plateasca impozitul la sursa in cota de 10%.
Impozitul respectiv se declara in D100 si se plateste pana la data de 25 a lunii urmatoare distribuirii venitului reprezentand reducerea capitalului social.
In situatia data, daca nu se doreste restituirea efectiva a sumei respective , ci lasarea la dispozitia societatii sub forma de imprumut, astfel ca va recomand urmatoarele inregistari contabile:
1. Inregistrarea diminuarii capitalui social:
1012. Capital subscris varsat = 456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul"
2. Inregistrarea impozitului pe venit datorat:
456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul" = 446. Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
3. Si imprumut societatea in baza contractului de imprumut:
456 "Decontari cu actionarii/asociatii privind capitalul = 4551 Actionari/asociati - conturi curente
Practic se ajunge la situatia initiala in care contul 4551 prezinta sold.
Creanta asociatului de 1.231.000 lei este reala si exigibila. Distribuirea terenului catre asociat pentru stingerea creantei se poate realiza prin dare in plata, fara majorare de capital, procedura perfect legala si directa.
Din punct de vedere fiscal, darea in plata a terenului este tratata ca o livrare de bunuri cu plata conform art. 270 Cod fiscal, deoarece societatea transfera dreptul de proprietate in schimbul stingerii datoriei. Aceasta livrare intra in sfera TVA, chiar daca terenul a intrat in patrimoniu fara deducerea TVA la achizitie. Aplicarea TVA depinde de tipul de teren. Daca este teren construibil conform certificatului de urbanism, se aplica TVA obligatoriu. Baza de impozitare este valoarea de piata, nu valoarea contabila, iar valoarea trebuie stabilita de un evaluator ANEVAR pentru a evita riscul unei ajustari pentru tranzactie intre parti afiliate.
Pe plan contabil, societatea va inregistra venitul din vanzarea activului si TVA aferent, iar terenul va iesi din gestiune la costul contabil. Aceasta operatiune genereaza impozit pe profit doar daca venitul recalculat depaseste valoarea contabila ramasa din 371.
In ceea ce priveste asociatul nerezident, distribuirea activului prin dare in plata pentru stingerea creditarii societatii nu constituie venit impozabil pentru el, atata timp cat valoarea terenului distribuit nu depaseste creanta sa. Daca valoarea de piata a terenului atribuit depaseste creanta totala (4551), diferenta este tratata ca venit din lichidare conform art. 97, impozabil cu 10% retinut la sursa.
Dupa stingerea datoriei 4551 prin transferul terenului, societatea poate intra in procedura de lichidare voluntara cu un bilant mult simplificat, fara capitalizare artificiala si fara redistribuiri suplimentare de active.
Operatiunea de dare in plata este o modalitate de stingere a obligatiei de plata si consta in executarea de catre debitor a unei alte obligatii decat cea initial asumata, fiind reglementata in art. 1.492 Cod civil.
Autentificarea actelor de dare in plata a unui imobil/teren se efectueaza la notar public. Inainte de a autentifica un act de dare in plata intre o societate si un asociat persoana fizica, care a creditat societatea de-a lungul timpului cu diferite sume de bani, notarul va trebui sa verifice daca datoria societatii catre asociat este una reala, care se reflecta in contabilitatea societatii si nu a fost creata doar pentru a face posibila incheierea actului de dare in plata.
Pentru a se putea autentifica un act de dare in plata, notarul va trebui sa verifice in prealabil urmatoarele aspecte:
a) existenta unei obligatii valabile pe care partile au interes sa o stinga;
b) partile sa aiba calitate si sa intruneasca cerintele legale pentru a putea face o plata valabila;
c) debitorul care transfera dreptul de proprietate cu privire la un bun cu titlu de dare in plata sa fie proprietarul acestui bun si totodata sa detina capacitatea necesara pentru a incheia in mod valabil acte juridice de dispozitie cu privire la bunurile sale;
d) plata sa fie concomitenta cu acceptarea inlocuirii prestatiei initiale de catre creditor(in cazul dvs.imprumutul acordat);
e) existenta unei echivalente valorice intre prestatia datorata si cea oferita cu titlu de dare in plata;
f) respectarea conditiilor esentiale pentru validitatea contractului (conform art. 1.179 Cod civil), precum si a formei autentice (art. 1.244 Cod civil).
In situatia in care obligatia initiala are ca obiect plata unei sume de bani iar creditorul accepta in schimb transferul dreptului de proprietate asupra unui bun, darea in plata conduce la realizarea unei vanzari de catre societate, pentru care sunt aplicabile reglementarile specifice d.p.d.v. juridic, contabil, fiscal etc.
Darea in plata a terenului, in vederea stingerii datoriei fata de asociat
Din punct de vedere fiscal, darea in plata a terenului, in vederea stingerii datoriei fata de asociat, reprezinta pentru persoana impozabila o livrare de bunuri efectuata cu plata, operatiunea fiind in sfera de aplicare a TVA.
Conform articolului 270 din Codul fiscal, prin faptul ca persoana fizica(asociatii in cazul de fata) devine proprietarul terenului, are loc o livrare de bunuri,
1) Este considerata livrare de bunuri transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.
Ca documente justificative pe langa contractul de vanzare-cumparare cu dare in plata, care se autentifica la notar, este obligatorie emiterea unei facturi in care sa se mentioneze terenurile vandute.
Societatea este obligata sa emita o factura conform articolului 319, alin(6) din Codul fiscal. Deoarece are loc o tranzactie intre persoane afiliate, prin transferarea dreptului de proprietate catre persoana fizica care are calitatea de asociat al persoanei impozabile care le are in proprietate(in prezent), pentru a evita suspiciunile legate de stabilirea unui pret mai mic in avantajul personal al acestuia, este recomandabil ca inaintea efectuarii tranzactiei, sa se stabileasca valoarea de piata a bunului imobil, valoare stabilita de catre un evaluator independent autorizat ANEVAR.
Daca in certificatul de urbanism terenul este incadrat ca fiind construbil, vanzarea se face in regim de taxare cu tva.
Monografia contabila propusa este urmatoarea:
- vanzarea imobilului catre asociatul unic:
461 = % 7583, 4427 la valoarea de piata
- iesirea din patrimoniu a imobilului:
6583 =2111
Compensarea:
4551 = 461
Daca in continuare contul 4551 prezinta sold, in mod normal se renunta la creanta de catre asociat: 4551 = 7588
Se tine cont de pierderea fiscala daca exista. Se impoziteaza:
691 = 441
Acoperire pierdere contabila:
121 = 1171
Acoperire pierdere din capital social, rezerve:
1012 = 1171, 1061 = 1171
Raspuns oferit in luna decembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.