Conform unui recent Proiect de OUG, Ministerul Finantelor (MF) poate solicita Camerei Consultantilor Fiscali comunicarea punctului sau de vedere asupra proiectelor de acte normative din domeniul fiscalitatii, pe care le initiaza si urmeaza sa le promoveze.
Punctul de vedere comunicat de Camera Consultantilor Fiscali are caracter consultativ pentru Ministerul Finantelor, iar in cazul necomunicarii unui punct de vedere, promovarea proiectului de act normativ nu este afectata.
La solicitarea Ministerului Finantelor sau din initiativa proprie, Camera Consultantilor Fiscali elaboreaza si comunica ministerului lucrari de analiza, studii sau proiecte fundamentate corespunzator, referitoare la legislatia fiscala sau implementarea practica a acesteia.Camera Consultantilor Fiscali este obligata sa colaboreze cu Ministerul Finantelor si cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in scopul imbunatatirii conformarii fiscale a contribuabililor, prin desfasurarea unor activitati ce vizeaza aplicarea corecta si unitara a legislatiei fiscale.
Proiectul de act normativ prevede, de asemenea, si urmatoarele modificari si completari:
- reformularea unor prevederi ale alin. (1) ale articolului 3 care este necesara din motive de claritate si de actualizare a unor prevederi, in considerarea celor peste 20 de ani de existenta a profesiei si de aplicare a OG nr. 71/2001.
Astfel, aceste modificari vizeaza unele reformulari ale celor existente deja in textul actual, pentru a evita paralelismele sau neclaritatile identificate.
- prin modificarea literelor a) si b) de la articolul 4 alineatul (1), se propune a se permite accesul la profesia de consultant fiscal si a persoanelor care au absolvit studii juridice, fiscalitatea apartinand in egala masura domeniului economic (ea vizeaza, prin excelenta operatiuni economice supuse legii fiscale), dar si domeniului juridic (impozitele si procedura administrarii lor sunt reglementate prin lege). De altfel, fiscalitatea face obiectul si unei discipline distincte in cadrul facultatilor importante de drept din Romania;
- se propune reducerea termenului in care persoanele care au promovat examenul de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent se inregistreaza in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, intrucat acesta s-a dovedit in practica a nu fi unul fezabil din punct de vedere administrativ, dar si nefolositor pentru persoanele care au promovat examenul, acestea inscriindu-se in registru, de regula, intr-un interval mult mai scurt de timp;
- completarea literei b) a articolului 17, referitoare la alte activitati decat consultanta fiscala ce pot fi desfasurate de societati autorizate de Camera, a fost facuta pentru corelare cu art. 9 care nu limiteaza in niciun fel obiectul de activitate al societatilor autorizate de Camera Consultantilor Fiscali pentru activitatea de consultanta fiscala;
- reformularea literelor a) - c) de la articolul 211 alineatul (1) a fost realizata pentru a asigura mai multa coerenta si claritate textului si pentru clarificarea obiectului serviciilor prestate – respectiv de consultanta fiscala;
- modificarea articolului 219 alineatul (2) are ca scop clarificarea textului in sensul stabilirii unei diferentieri intre situatiile in care activitatea se realizeaza sub forma unei activitati independente care presupune implicit desfasurarea, in mod sistematic a activitatii - forma prevazuta la art. 21 alin. (1) lit. a), de forma prevazuta la lit. c) a art. 211 alin. (1);
- se propune sporirea rolului Camerei Consultantilor Fiscali in procesul de consultare publica desfasurat prealabil asumarii de catre Ministerul Finantelor a proiectelor de acte normative din domeniul fiscal, prin elaborarea si comunicarea unor puncte de vedere argumentate asupra acestor proiecte si propuneri de imbunatatire, care sa preintampine eventualele efecte negative sau dificultatile majore de implementare identificate. Aceste puncte de vedere au un caracter consultativ pentru Ministerul Finantelor;
- se stabileste in sarcina Camerei Consultantilor Fiscali, ca la solicitarea Ministerului Finantelor, sa elaboreze lucrari de analiza, studii sau proiecte care sa poata fi valorificate de minister in scopul imbunatatirii legislatiei si procedurilor fiscale sau al fundamentarii unor alte proiecte legislative;
- de asemenea, se stabileste obligatia Camerei Consultantilor Fiscali de colaborare cu Ministerul Finantelor si cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala in scopul imbunatatirii conformarii fiscale a contribuabililor, printr-un mecanism transparent de colaborare destinat interpretarii si aplicarii corecte si unitare a legislatiei fiscale, stabilit prin protocol incheiat intre Ministerul Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Camera Consultantilor Fiscali.
Sunt teste foarte variate, in genul celor care se dau la examen, in perfecta concordanta cu modificarile legislative consistente din ultimul timp.
Intrebarile abordeaza cu precadere teme noi, axate pe actele normative cu aplicabilitate incepand cu anul 2025: impozitare dividende, impozitare micro, TVA, impozit pe profit, impozit pe venit si contributii sociale, impozit nerezindeti, SAF-T, E-factura, E-transport, E-TVA, procedura fiscala, etc. Detalii aici >>
Avantajele implementarii mecanismului de colaborare
Avantajele implementarii mecanismului de colaborare:
- valorizarea si practic utilizarea organismului profesional reglementat ca receptor si sintetizator al neclaritatilor legislatiei fiscale;
- toata munca de identificare a dificultatilor aparute in aplicarea actelor normative, analiza si sintetizarea in forma depersonalizata, generala, a acestora in raport cu textele normative, identificarea si argumentarea solutiilor de interpretare posibile si punerea lor la dispozitia departamentului de legislatie din Ministerul Finantelor, o realizeaza organismul profesional;
- Camera Consultantilor Fiscali este obligata sa faca publica solutia primita si, mai mult, sa o disemineze in randul membrilor sai, in cadrul cursurilor de pregatire profesionala pe care le realizeaza;
- este foarte important de precizat ca la aceste cursuri de pregatire profesionala organizate online si finantate de Camera Consultantilor Fiscali participa gratuit, de peste 3 ani, in medie si 250-400 de functionari ANAF, in baza protocolului pe care Camera il are incheiat cu ANAF in acest scop;
- multiplicarea efectelor clarificarilor si interpretarilor corecte ale legislatiei, se poate extinde si la nivelul administratiei fiscale insasi, nu numai la nivelul specialistilor si contribuabililor, fara suplimentarea resurselor materiale sau umane ale administratiei fiscale, doar printr-o schimbare de viziune si strategie a relatiei cu organismul profesional;
- efectul asteptat al acestei schimbari de abordare spre transparenta, dialog si cooperare este - imbunatatirea semnificativa pe fond a indrumarii de care beneficiaza efectiv contribuabilii si implicit cresterea conformarii la declararea si plata obligatiilor fiscale, pe de o parte, dar si imbunatatirea legislatiei fiscale si procedural fiscale.
Concluzie
"Consideram ca aceasta schimbare de abordare este necesara si posibila, pe de o parte, pentru ca profesia de consultant fiscal a fost reglementata de stat la nivel de lege, chiar prin Ministerul Finantelor si pentru care
ministerul are si un rol de reglementare, coordonare si monitorizare a activitatii desfasurate de Camera Consultantilor Fiscali, iar pe de alta parte, aceasta profesie reprezinta si deserveste un numar semnificativ de contribuabili din Romania.", se precizeaza in Nota de Fundamentare.