search

n Romnia, preul carburanilor este "la cheremul'' OMV

În România nu există un preț real al carburanților și atât timp cât piața continuă să cumpere, prețurile stabilite de companiile petroliere sunt validate, apreciază analiștii consultați de NewsIn.
În ultimele săptămâni, prețul internațional al petrolului a atins niveluri record, pe care analiștii le estimau la nivelul anilor 2013-2014. Astfel, la nivel mondial, prețul a depășit 120 de dolari pe baril, iar ce se va întâmpla în viitorul apropiat este greu de anticipat, fenomenele naturale, dar și mișcările sociale având influențe directe asupra prețului petrolului.
Analistul economic Ilie Șerbănescu consideră că, pe piața carburanților din România, compania austriacă OMV deține monopol și stabilește ce preț dorește. "Noi avem numai jucători străini, iar cumpărătorii sunt români. OMV prezintă un monopol și își permit să facă ce vor, pentru că statul român le-a dat resursele. Suntem la cheremul OMV. De cealaltă parte, KazMunaiGas aduce resurse din afară, pe când OMV le deține pe ale noastre. Ar fi trebuit să nu se dea aceste resurse către compania austriacă. Nu mai există în Europa o asemenea situație, nu există precedent, nu s-a întâmplat ca până acum cineva să-și fi dat resursele naturale unei companii străine", a declarat pentru NewsIn analistul economic.
Ilie Șerbănescu mai precizează că, atât timp cât piața continuă să cumpere, este validat prețul actual al carburanților.
Un producător poate cere și 10 lei/litru de benzină, dacă piața îl cumpără, nu există nicio soluție ca prețul să scadă, spune analistul economic.
Potrivit acestuia, nu există un preț real al carburanților pe piața din România și nici nu se poate spune până la ce nivel ar putea crește prețurile la noi sau barilul de petrol pe piața internațională.
Atât timp cât prețul barilului de petrol crește, este inevitabilă majorarea prețului carburanților
Consultantul economic Aurelian Dochia spune că este inevitabil ca prețul benzinelor și motorinelor să crească, și asta din cauza majorării prețului barilului de petrol pe piața internațională. Evenimentele neprevăzute, precum un cutremur, uraganele sau greva influențează puternic prețul barilului de petrol. "Dacă pe plan internațional crește prețul barilului de petrol, nu mai există nicio măsură care să împiedice creșterea prețului carburanților. Toate măsurile care pot fi luate sunt paleative, cu efect temporar, mă îndoiesc că pot fi făcute pe termen lung. Majoritatea analiștilor consideră că, până la sfârșitul acestui an, barilul va rămâne la valoarea de 120-125 dolari. Nu știe nimeni cu cât va crește prețul barilului de petrol, asta este o întrebare de o mie de puncte. Nu mai îndrăznește nimeni să facă previziuni, pentru că se poate întâmpla orice, este o piață sensibilă", a declarat Aurelian Dochia.
Acesta spune că OPEC își va dimensiona producția astfel încât să mențină prețurile actuale. Producătorii și-au redus marjele și nu au transmis integral pe plan internațional creșterile la prețul la pompă al carburanților. Doar în 2007 a fost o mică atenuare a acestei transmiteri, afirmă Dochia.
Scumpirile operate de Petrom, duble față de ceilalți operatori
Singurul producător intern de petrol din România, Petrom, al cărui acționar majoritar este grupul austriac OMV, a operat în ultima lună cele mai mari scumpiri: cu 0,24 lei benzina și 0,33 lei motorinele. "Prețurile carburanților stabilite de Petrom sunt în funcție de indicele internațional al produselor petroliere (PLATT"S Mediterranean) și de piața locală. Petrom nu poate coborî prețul din cauze concurențiale. Dacă l-am coborî, Rompetrol, Lukoil, Mol și Agip ar da faliment", au declarat, joi, pentru NewsIn surse din cadrul Petrom. Compania deține circa 35% din piața carburanților, restul până la 100% fiind deținut de ceilalți jucători.
Ceilalți operatori au urmat îndeaproape politica de scumpiri a Petrom, însă majorările de preț au fost ceva mai ponderate. Rompetrol, spre exemplu, a scumpit, în același interval, cu 0,12 lei benzinele și 0,15 lei motorinele. Potrivit datelor oferite NewsIn de Lukoil România, compania a majorat prețul carburanților cu un procent asemănător celui practicat de alți producători.
"Cotațiile internaționale pe piața barilului de petrol s-au majorat cu 40%. În acest timp, motorina s-a scumpit cu 17% pe piața românească de la începutul lui 2008 și prețul benzinei s-a majorat cu 12%. Cam toți practicăm prețuri asemănătoare", a declarat directorul general al Lukoil România, Constantin Tampiza.
Constantin Tampiza a precizat că Lukoil România stabilește prețul carburanților în funcție de cotația la zi a barilului de petrol.
În anul 2005, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație pe piața carburanților din România în urma unor scumpiri operate de către Petrom și considerate, inclusiv de președintele Traian Băsescu, exagerate.


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice