Obligativitatea pentru PFA-uri si alte entitati economice de a oferi mijloace de plata fara numerar este o masura recenta, cuprinsa intr-un proiect de hotarare al Ministerului Finantelor, care reflecta evolutia economica si tehnologica actuala.
Prin introducerea obligativitatii de a oferi metode de plata fara numerar (precum POS, dar si alte modalitati, de exemplu ordin de plata), autoritatile doresc sa faciliteze tranzactiile financiare, sa reduca evaziunea fiscala si sa sporeasca transparenta financiara.
Atentie! Aceasta obligatie se extinde nu doar asupra PFA-urilor, ci si asupra altor entitati economice, cum ar fi intreprinderile individuale si intreprinderi familiale, profesionisti societati, societati europene, societati cooperative, societati cooperative europene, organizatii cooperatiste de credit, grupuri de interes economic si grupuri europene de interes economic, cu sediul principal in Romania, sucursalele acestora, precum si a sucursalele persoanelor juridice enumerate cu sediul principal in strainatate.
Proiectul prevede, de asemenea, includerea angrosistilor in definitia comerciantilor si obligativitatea ca acestia sa detina POS daca incasarile in numerar depasesc 50.000 lei.
Redam, in continuare, un extras din Proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr.24/2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata:
"La articolul 1, punctul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„1. beneficiarii platii:
a) operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publica, precum si institutiile si autoritatile publice definite de Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de modul de finantare si subordonare, care incaseaza impozite, taxe, contributii, amenzi, dobanzi, penalitati de intarziere, penalitati, tarife, alte obligatii de plata si sume pentru serviciile prestate sau intermediate si care au obligatia atat de a accepta incasari, conform prevederilor art. 1 alin. (1) si (8) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 250/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare ordonanta de urgenta;
b) institutiile din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala care incaseaza sumele prevazute la art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala si ale persoanelor private de libertate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) comercianti - persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata precum si cele care desfasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei;
d) profesionisti persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale si intreprinderi familiale, profesionisti societati, societati europene, societati cooperative, societati cooperative europene, organizatii cooperatiste de credit, grupuri de interes economic si grupuri europene de interes economic, cu sediul principal in Romania, sucursalele acestora, precum si a sucursalele persoanelor juridice enumerate cu sediul principal in strainatate.”
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<