Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
search

Ordinul 442/2016 reglementeaza politica preturilor de transfer

Impozitare microintreprinderi in 2024: ce modificari aduc noile masuri fiscale?


 

 

Vom adopta o perspectiva mai larga in ce priveste preturile de transfer, astfel ca, inainte de a prezenta Ordinul 442/2016, vom face trimiteri si revolutia BEPS (Erodarea Bazei Impozabile si Transferul Profiturilor/ Base Erosion and Profit Shifting). Odata cu finalizarea planului de actiune BEPS in toamna anului trecut, s-au stabilit mai multe actiuni care ar trebui implementate treptat.

In cadrul Conferintei Anuale de Fiscalitate, editia a X-a, organizata de EY Romania, Arcadie Parfenie, Senior Manager in cadrul Diviziei de Taxare Internationala, a explicat pe larg cum arata aceste masuri stabilite si a amintit, totodata, ca "masurile avute in vedere de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica in contextul BEPS reprezinta cele mai importante modificari ale regulilor de taxare internationala din ultimii ani".

Mai jos regasiti si noul Ordin 442/2016 cu anexele incluse.

Totodata, s-a precizat ca "masurile BEPS se refera la corelarea activitatii economice, respectiv a locului in care a fost generata valoarea adaugata cu taxarea profitului aferent, precum si cresterea gradului de transparenta si evitarea dublei neimpozitari prin structuri fiscale". Potrivit acestuia, "in acest context nou, trebuie avut in vedere accentul pus pe substanta economica a tranzactiilor si tratamentul fiscal".

Directiva UE – BEPS urmareste astfel implementarea raporturilor si coordonarea recomandarilor emise de OCDE la nivelul tarilor europene. Desi Romania poate fi considerata un "early adopter" (deci la nivel de incepator), exista mai multe aspecte la care trebuie sa fim atenti cand discutam de preturile de transfer (sa avem in vedere si principiile dupa care ne ghidam, precum si liniile directoare din Codul fiscal).

IMPORTANT! Aspecte de care sa tinem cont:

- e importanta revizuirea tranzactiilor cu grupul in perioada urmatoare
- nu va mai fi suficienta o analiza doar din perspectiva autoritatilor din Romania
- inspectiile fiscale vor fi orientate catre continutul dosarului preturilor de transfer (va trebui sa cunoasteti temeinic legislatia si structura tranzactiilor, venind cu argumente solide in acest sens)

Nota: obligatia de a intocmi dosarul preturilor de transfer: pentru marii contribuabili, pana la data depunerii declaratiei anuala de impozit pe profit

Se impun reguli antifragmentare care vor tine cont de contextul general. Asa cum a fost dat ca exemplu in cadrul conferintei amintite, o companie cu depozit care apartine unei entitati, cu personal care apartine unei alte entitati va fi analizata din perspectiva mai larga. Practic, vor fi mai rare situatiile in care functioneaza astfel de societati cu o structura distribuita catre mai multe entitati.

Actiunea 13 din cadrul planului BEPS, actiune referitoare la documentatia preturilor de transfer, recomanda o abordare structurata asupra acestei documentatii.


De asemenea, documentele de tip "master file" si documentatia locala vor fi furnizate direct administratiilor fiscale.

Ca efecte asupra companiilor, Arcadie Parfenie a amintit astfel:

- actualizarea documentatiei de preturi de transfer
- evaluarea stadiului de pregatire a CbCR (country by country reporting/"raportul tara cu tara"_
- implementarea unei solutii de raportare durabila
- transparenta informatiilor
- evaluarea riscurilor in functie de rezultatele raporturilor CbCr

Continuarea analizei si Ordinul 442/2016 aici.


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba de la 1 ianuarie 2023!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

Calculatia (corecta) a Costurilor - Studii de caz si noutati legislative