search
conta.ro cauta meniu
search

Patriciu vede benzina cu un pre de 5 lei pe litru



Prețul benzinei va ajunge la 5 lei pe litru, dacă în următoarele luni autoritățile nu vor reduce accizele și nu vor egaliza aceste taxe pentru benzină și motorină, potrivit președintelui grupului Rompetrol, Dinu Patriciu.
"Accizele trebuie să fie egale la benzină și motorină, pentru că una este impozitată prea mult, iar cealaltă prea puțin", a declarat Patriciu ieri, într-o conferință de presă, citat de Mediafax. El a adăugat că această măsură ar duce la o scădere a prețului carburanților.
"Măsura ar trebui luată în următoarele luni, altfel, cu siguranță, prețul va ajunge la 5 lei pe litru. Este o aritmetică pură, nu trebuie să o dovedească Mama Omida", a mai precizat Patriciu. El a adăugat că producția de petrol a României se ridică anual la 4,7 milioane tone, în timp ce consumul este de 14 milioane tone. Potrivit omului de afaceri, o creștere de 10% a prețului materiilor prime duce la o majorare de 5% a prețului carburanților la pompă.
Patronii din țară, reprezentați prin Alianța Confederațiilor Patronale din România (ACPR), susțin și ei reducerea accizei pentru prețuri mai mici la carburanți, care să nu afecteze mediul de afaceri și proiectele care sunt momentan în derulare. Potrivit acestora, există diferențe de prețuri între UE și România, care se resimt în costul din transport și costurile pentru materii prime. Prețul petrolului la nivel internațional a atins în ultimele săptămâni mai multe niveluri record și se plasa ieri la circa 108 dolari pe baril. Cotațiile internaționale ridicate ale petrolului influențează și piața de distribuție a carburanților din România, unde prețurile au crescut semnificativ în ultimele luni.
Egalizarea taxelor la motorină și benzină
Taxele minime pentru motorină, aplicate în UE, ar trebui să fie aduse la nivelul celor pentru benzină fără plumb, estimează Comisia pentru Afaceri Economice. Pentru statele membre care au deja taxe foarte mari, europarlamentarii doresc o limită în ceea ce privește creșterea taxelor pentru motorină și benzină.
Conform Comisiei Europene, diferențele mari între nivelurile de impozitare aplicate de statele membre la motorină determină denaturarea concurenței în transportul rutier și sunt nefaste pentru mediu deoarece încurajează "turismul pentru combustibil" al transportatorilor. O apropiere îmbunătățită la nivel comunitar a nivelului de impozitare aplicat la motorina comercială ar aborda în mod eficient problema concurenței neloiale și ar duce în cele din urmă la o mai bună funcționare a pieței interne și la reducerea daunelor aduse mediului.
Deputații din Comisia pentru Afaceri Economice au aprobat, în principiu, ca taxele să fie crescute treptat, de la nivelul actual de 302 euro/1.000 litri la 359 euro/1.000 litri, până în 2015, în loc de 2012, cum propusese Comisia Europeană.
Comisia pentru Afaceri Economice se opune propunerilor de creștere în continuare a taxelor minime pentru cele două tipuri de carburanți, până la 380 euro/1000 litri, în 2014.
Pentru a se evita ca divergențele între nivelurile de taxare să se accentueze, deputații estimează că țările al căror nivel actual de taxe depășește 400 euro/1000 litri pentru motorină, și 500 euro/1000 litri pentru benzina fără plumb, n-ar trebui să crească taxele înainte de 2015.
Reacții ale membrilor Alianței Confederațiilor Patronale din România
"În primul rând, trebuie comparate accizele din UE cu cele din România. Produsele din petrol sunt fabricate în țară, iar Guvernul ar trebui să reducă accizele și să fie corelate cu prețurile internaționale. România produce anual 6 milioane de tone de petrol și există diferențe de preț care intră în buzunarele firmelor care comercializează. Bine că se îmbogățesc comercianții. Părerea mea e că ar trebui să avem prețuri mult mai ieftine", a declarat președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.
"Părerea mea e că prețurile o să crească în continuare, iar petrolul o să ajungă la 125/130 de dolari pe baril, prag economic peste care nu se va mai trece pentru că o să apară alte surse alternative, ca biocombustibil. Dacă continuă asa, practic se auto-reduc de pe piață. Din prețul de la pompă, circa 75% reprezintă accize, taxe și impozite care se duc la Stat. Sunt de acord cu Dinu Patriciu, ar trebui să reducă accizele, pentru că nu pierd absolut nimic", a explicat Adrian Izvoranu, reprezentantul Cconfederației Patronale a Industriei, Serviciilor și Comerțului (CPISC).
"Trebuie să vedem dacă legislația europeană este în concordanță cu cea din țară și dacă există o înțelegere la nivel european, prin care să avem anumite responsabilități. Din câte știu, noi avem obligația să creștem taxele treptat, dar cei care pot să se pronunțe, dacă putem reduce accizele sau nu, sunt specialiștii. Oricum, combustibilii contează în orice mediu de afaceri, pentru că o creștere afectează toată economia, duce la creșterea costurilor în transporturi și creșterea prețurilor la materii prime", a subliniat reprezentantul Confederației Naționale a Patronatului Român (CNPR), Cristian Pârvan.
"Dacă își permite Guvernul și au bani la buget ar fi foarte bine să ia în considerare declarația domnului Dinu Patriciu pentru a evita o creștere a prețului la carburanți, la 5 lei pe litru de motorină. Dacă dumnealui a spus asta înseamnă că știe el de ce, la experiența pe care o are. Ar fi corect ca Statul să micșoreze accizele, în special cele din agricultură, pentru că fermierii au nevoie de mai mult sprijin pentru campania de primăvară care se află în pericol", a precizat  Florian Costache, președintele Patronatului Național Român (PNR). "Aceste scumpiri intervin în cheltuielile din transport și ridică prețul și la materiile prime care sunt utilizate în lucrările din construcții cum ar fi oțelul beton, cimentul sau cărămida. Dacă, în continuare, prețul barilului și al gazelor crește trimestrial, va avea o influență negativă în toate domeniile. Noi nu putem prelua aceste creșteri și nu cred că vom face față. Sectorul construcțiilor riscă să se supraîncălzească", a declarat președintele Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții (ARACO), Laurențiu Plosceanu.

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748725200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile