Prejudiciu la inventarierea unui magazin. Ce inregistrari contabile se fac? - articole conta.ro
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

Prejudiciu la inventarierea unui magazin. Ce inregistrari contabile se fac?



La inventarierea unui magazin se descopera un prejudiciu de 10.000 lei (marfuri nealimentare) din cauza gestionarului care recunoaste ca datoreaza acesti bani societatii. Acestuia i se desface contractul de munca, iar pe fisa de lichidare i se inscrie debitul, urmand ca firma sa-l dea in judecata pentru recuperarea prejudiciului, printr-o firma de recuperare care va retine din fiecare incasare 7%, restul de bani fiind predat firmei.

Vom vedea cand se inregistreaza in contabilitate lipsa din gestiune, cand are firma obligatia sa colecteze TVA pentru acest prejudiciu si care este monografia contabila aferenta tuturor operatiunilor, inclusiv decontarilor cu firma de recuperare.


Se considera ca acest prejudiciu a fost constatat in anul 2012, iar cadrul normativ avut in vedere de noi este cel din 2012. in anul 2013, exista prevederi similare, dar numerotate diferit in Codul fiscal.

Din punct de vedere fiscal, bunurile lipsa in gestiune si neimputabile nu sunt considerate livrare si implicit nu se colecteaza TVA pentru acestea, conform art. 128 alin. (8) lit. a) si b) din Codul fiscal.

Acest lucru inseamna ca bunurile imputabile, lipsa in gestiune, sunt supuse TVA, iar exigibilitatea taxei a fost la data constatarii acestor lipsuri, respectiv la data intocmirii si semnarii raportului privind finalizarea inventarului.

Potrivit art. 40 alin. (2) din O.M.F.P. nr. 2.861/2009 privind inventarierea, valoarea de imputatie a bunurilor este valoarea de inlocuire a bunului, ce reprezinta pretul ac tual de recumparare a acelor bunuri la care se adauga cheltuieli cu transportul si eventuale cheltuieli cu aprovizionarea.

Inregistrarea contabila a lipsei din gestiune se face in termen de cel mult 7 zile lucratoare de la data aprobarii procesului-verbal de inventariere de catre administrator, conform art. 45 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 2.861/2009.

Inregistrari contabile:

a) inregistrare lipsa din gestiune:

 
607                                  =               371
"Cheltuieli cu marfurile"                "Marfuri"


b) imputarea prejudiciului:


461                         =                 7588
"Debitori diversi -                     "Alte venituri
analitic gestionar"                     din exploatare"



461                           =                4427
"Debitori diversi -                  "TVA colectata"
analitic gestionar"

Incasarea prin firma de recuperare este o incasare in contul unui tert, ce ulterior se deconteaza societatii, nu este in sfera TVA, conform art. 137 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, iar optional doar pentru a justifica decontarea, se poate emite o factura de decontare. Comisionul societatii ce efectueaza recuperarea este in sfera TVA.

Incasare suma in contul tertului:


461                        =                  461
"Debitori diversi -                 "Debitori diversi -
analitic societate                 analitic gestionar"
de recuperare"
5121/5311                  =                461
"Conturi la banci                  "Debitori diversi -
in lei"/"Casa in lei"            analitic societate de
                                           recuperare"



,pentru 93% din suma recuperata.

Emitere factura de comision pentru 7% din suma recuperata:


628                                =                      401
"Cheltuieli cu alte                            "Furnizori"
servicii executate de terti"
4426 /4428            =                401
"TVA deductibila"/                 "Furnizori"
"TVA neexigibila"

In functie de data emiterii facturii si a platii, pentru sistemul de TVA la incasare, daca se emite factura in 2013.

Compensare suma:


401                   =                    461
"Furnizori"                      "Debitori diversi -
                                  analitic societate
                                    de recuperare"


Se vor utiliza ordine de compensare. Pentru ca imputatia sa fie legala, deficitul trebuie constatat de o instanta de judecata, prin decizie irevocabila si definitiva, conform art. 254 coroborat cu art. 169 din Codul muncii.




Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Andrei Constantinescu - www.conta.ro
Data: 2013-04-24
Vizualizari: 7694


  Alte ContaArticole
postat la: 2021-05-07
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita informeaza persoanele impozabile
inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu
modificarile si completarile ulterioare ca in Monitorul oficial nr. 464 din 04.05.2021 a fost publicat
Ordinul nr. 632/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa
pe valoarea adaugata“.
Citeste mai mult ...
postat la: 2021-05-07
In Monitorul Oficial nr. 74 din 6 mai 2021 a fost publicata OUG 36/2021 care prevede ca actele de munca pot fi semnate si electronic.  Citeste mai mult ...
postat la: 2021-05-05
ANAF a aprobat Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al ANAF, denumit in continuare sistem informatic. Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2021. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services