search

Raportarea DAC7: cine are obligatia de transmitere a formularului F7000, termen de depunere si instructiuni ANAF

ANAF a publicat un proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului F7000 utilizat de operatorii de platforme, in vederea indeplinirii obligatiei de raportare. Transmiterea datelor catre organul fiscal se va efectua anual, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator celui in care vanzatorul a fost inregistrat in platforma. Primul termen de transmitere a informatiilor va fi 31 ianuarie 2024 si va cuprinde datele referitoare la anul 2023.

Ce trebuie sa stiti despre raportarea DAC7

Noul Ordin ANAF 1.226/2023, care a intrat in vigoare incepand cu 16 august 2023, stabileste proceduri si reguli privind raportarea si verificarea operatorilor de platforme online in ceea ce priveste Directivei DAC7 (Directiva privind asistenta reciproca in ceea ce priveste raportarea obligatiilor de informare referitoare la schemelor transfrontaliere).
 
Directiva europeana supranumita DAC7 este implementata in legislatia din Romania prin OG 16/2023. Iar ordonanta vine cu o obligatie anuala de raportare catre ANAF, incepand cu activitatea din 2023, care cuprinde informatii ample despre afacerile companiilor si persoanelor fizice care se folosesc de platformele digitale.
 
Acest ordin implica urmatoarele aspecte:
 
Verificarea diligentei fiscale in sensul ca ANAF poate efectua controale asupra operatorilor de platforme online pentru a se asigura ca acestia respecta procedurile de diligenta fiscala si de raportare stabilite in conformitate cu OG 16/2023.
 
Verificarile pot viza urmatoarele aspecte:
 
-Determinarea contribuabililor care utilizeaza serviciile platformelor online si calificarea lor pentru raportarea DAC7.
 
-Colectarea si verificarea informatiilor despre comercianti si prestatori.
 
-Identificarea statului de rezidenta al comerciantilor si prestatorilor.
 
-Colectarea de informatii despre bunurile imobile inchiriate, daca este cazul.
 
-Respectarea termenelor si procedurilor de diligenta fiscala.
 
-Implicarea corecta a prestatorilor terti in procesul de diligenta fiscala.
 
ANAF poate verifica daca raportarile transmise de operatorii de platforme online sunt complete si corecte. Aceste verificari pot fi efectuate pe baza informatiilor raportate in formularul specific si a surselor de informatii deschise. Daca se constata ca raportarile contin erori sau sunt incomplete, operatorii vor fi notificati si li se va acorda un termen de 15 zile pentru a corecta aceste probleme.
 
Daca operatorii de platforme online nu respecta procedurile de diligenta fiscala, termenele de raportare sau daca nu corecteaza raportarile incomplete sau incorecte in termenul stabilit, acestia pot fi sanctionati cu amenzi.
 
Scopul acestei ordini este sa asigure transparenta fiscala si sa previna fraudele fiscale, evaziunea fiscala si evitarea obligatiilor fiscale in ceea ce priveste activitatile comerciale desfasurate prin intermediul platformelor digitale. Directivei DAC7 isi propune sa reglementeze schimbul de informatii fiscale intre statele membre ale Uniunii Europene si sa asigure evaluarea si controlul veniturilor obtinute din astfel de activitati transfrontaliere.
 
Este important ca operatorii de platforme online sa respecte aceste reguli si sa colaboreze cu autoritatile fiscale pentru a evita sanctiunile si pentru a contribui la o mai mare transparenta fiscala la nivelul Uniunii Europene.
 
Actul normativ sus-mentionat prevede obligatia ca operatorii de platforme sa transmita noi tipuri de raportari catre ANAF, prin care sa declare anual activitatea economica derulata de persoane juridice si fizice prin intermediul acestora, si are ca scop asigurarea transparentei fiscale, in vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscala si/sau evitarii declararii obligatiilor fiscale, rezultate din activitatile economice desfasurate prin intermediul platformelor digitale.
 

DAC7: care sunt activitatile urmarite?

Operatorii de platforme au obligatia de a raporta catre autoritatile fiscale competente anumite informatii privind vanzatorii raportabili care folosesc respectivele platforme si care efectueaza anumite activitati relevante.
 
Activitatile relevante reprezinta o activitate realizata de vanzatorii raportabili in schimbul unei contraprestatii, care consta in:
 
- inchirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidentiale si comerciale, precum si de orice alte bunuri imobile si spatii de parcare;
 
- un serviciu personal;
 
- vanzarea de bunuri;
 
- inchirierea oricarui mijloc de transport.

Raportarea DAC7: ce informatii cuprinde formularul F7000

Fiecare operator de platforma trebuie sa raporteze autoritatii competente din Romania informatii despre sine, precum si despre vanzatorii raportabili care au realizat activitati relevante, precum:
 
- nume/ denumire juridica;
 
- adresa principala;
 
- orice NIF emis respectivului vanzator (inclusiv fiecare Stat Membru emitent) / locul nasterii daca nu exista NIF;
 
- numar de TVA;
 
- data nasterii / numar de inregistrare la Registrul Comertului;
 
- existenta oricarui sediu permanent prin care se efectueaza activitati relevante in Romania sau orice alt Stat Membru;
 
- date cu privire la contul financiar in care se crediteaza contraprestatia;
 
- fiecare stat membru in care vanzatorul raportabil are rezidenta;
 
- contraprestatia platita sau creditata si numarul de activitati relevante;
 
- orice onorarii, comisioane sau taxe percepute de operatorul de platforma;
 
- adresa fiecarui bun imobil listat si numarul de zile pentru care a fost inchiriat fiecare bun imobil.
 
Atentie! Termenul limita pentru raportare este 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care vanzatorul este identificat ca vanzator raportabil. Prima perioada de raportare este reprezentata de activitatea aferenta anului 2023, avand ca termen de raportare 31 ianuarie 2024.
 
In cazul in care un vanzator nu comunica informatiile necesare dupa primirea a doua atentionari transmise ulterior solicitarii initiale din partea operatorului de platforma care are obligatia de raportare, dar nu inainte de expirarea unui termen de 60 de zile de la solicitarea initiala, operatorul de platforma care are obligatia de raportare inchide contul vanzatorului si nu ii permite acestuia sa se inregistreze din nou pe platforma sau retine plata contraprestatiei catre vanzator pana in momentul in care vanzatorul comunica informatiile solicitate.
 
Detaliile administrative privind inregistrarea operatorilor de platforme la autoritatea competenta din Romania (ANAF) vor fi aprobate in termen de 90 de zile de la data publicarii Ordonantei.

Formularul F7000 - instructiuni de transmitere

Operatorii de platforme trebuie sa utilizeze formularul F7000, precum si programul de asistenta, disponibil pe portalul A.N.A.F., la adresa www.anaf.ro, sectiunea Servicii online, meniul Descarcare declaratii electronice, in scopul raportarii informatiilor prevazute in prezentul ordin.
 
Formularul de raportare se transmite prin portal, sub forma unui fisier PDF cu XML atasat, semnat electronic, prin mijloace de transmitere la distanta, potrivit art. 303, alin.(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Pentru depunerea formularelor F7000, Operatorii de platforme trebuie sa detina un certificat digital calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata.
 
Orice modificare a formularelor F7000 se aduce la cunostinta Operatorilor de platforme, prin publicarea, pe portalul A.N.A.F., in sectiunea Servicii online, meniul Descarcare declaratii electronice, cu minimum 15 zile inainte de aplicarea modificarilor efectuate.
 
Corectiile informatiilor transmise se efectueaza dupa cum urmeaza:
 
a) la initiativa Operatorilor de platforme;
b) ca urmare a unei solicitari de corectie transmisa de alte jurisdictii raportoare prin intermediul
A.N.A.F.;
c) ca urmare a unei notificari transmise de A.N.A.F.
d) ca urmare a masurilor dispuse de catre A.N.A.F. dupa efectuarea unui control.
 
Tipurile de corectii posibile:
 
a) modificarea unor informatii transmise initial, in situatia in care au fost raportate incomplet sau incorect;
b) anularea unor informatii transmise initial.


Explicatii oferite in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 
Foto: pixabay.com


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice