ANAF a publicat un proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului F7000 utilizat de operatorii de platforme, in vederea indeplinirii obligatiei de raportare. Transmiterea datelor catre organul fiscal se va efectua anual, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator celui in care vanzatorul a fost inregistrat in platforma. Primul termen de transmitere a informatiilor va fi 31 ianuarie 2024 si va cuprinde datele referitoare la anul 2023.
Noul Ordin ANAF 1.226/2023, care a intrat in vigoare incepand cu 16 august 2023, stabileste proceduri si reguli privind raportarea si verificarea operatorilor de platforme online in ceea ce priveste Directivei DAC7 (Directiva privind asistenta reciproca in ceea ce priveste raportarea obligatiilor de informare referitoare la schemelor transfrontaliere).
Directiva europeana supranumita DAC7 este implementata in legislatia din Romania prin OG 16/2023. Iar ordonanta vine cu o obligatie anuala de raportare catre ANAF, incepand cu activitatea din 2023, care cuprinde informatii ample despre afacerile companiilor si persoanelor fizice care se folosesc de platformele digitale.
Acest ordin implica urmatoarele aspecte:
Verificarea diligentei fiscale in sensul ca ANAF poate efectua controale asupra operatorilor de platforme online pentru a se asigura ca acestia respecta procedurile de diligenta fiscala si de raportare stabilite in conformitate cu OG 16/2023.
Verificarile pot viza urmatoarele aspecte:
-Determinarea contribuabililor care utilizeaza serviciile platformelor online si calificarea lor pentru raportarea DAC7.
-Colectarea si verificarea informatiilor despre comercianti si prestatori.
-Identificarea statului de rezidenta al comerciantilor si prestatorilor.
-Colectarea de informatii despre bunurile imobile inchiriate, daca este cazul.
-Respectarea termenelor si procedurilor de diligenta fiscala.
-Implicarea corecta a prestatorilor terti in procesul de diligenta fiscala.
ANAF poate verifica daca raportarile transmise de operatorii de platforme online sunt complete si corecte. Aceste verificari pot fi efectuate pe baza informatiilor raportate in formularul specific si a surselor de informatii deschise. Daca se constata ca raportarile contin erori sau sunt incomplete, operatorii vor fi notificati si li se va acorda un termen de 15 zile pentru a corecta aceste probleme.
Daca operatorii de platforme online nu respecta procedurile de diligenta fiscala, termenele de raportare sau daca nu corecteaza raportarile incomplete sau incorecte in termenul stabilit, acestia pot fi sanctionati cu amenzi.
Scopul acestei ordini este sa asigure transparenta fiscala si sa previna fraudele fiscale, evaziunea fiscala si evitarea obligatiilor fiscale in ceea ce priveste activitatile comerciale desfasurate prin intermediul platformelor digitale. Directivei DAC7 isi propune sa reglementeze schimbul de informatii fiscale intre statele membre ale Uniunii Europene si sa asigure evaluarea si controlul veniturilor obtinute din astfel de activitati transfrontaliere.
Este important ca operatorii de platforme online sa respecte aceste reguli si sa colaboreze cu autoritatile fiscale pentru a evita sanctiunile si pentru a contribui la o mai mare transparenta fiscala la nivelul Uniunii Europene.
Actul normativ sus-mentionat prevede obligatia ca operatorii de platforme sa transmita noi tipuri de raportari catre ANAF, prin care sa declare anual activitatea economica derulata de persoane juridice si fizice prin intermediul acestora, si are ca scop asigurarea transparentei fiscale, in vederea prevenirii fraudei fiscale, a fenomenului de evaziune fiscala si/sau evitarii declararii obligatiilor fiscale, rezultate din activitatile economice desfasurate prin intermediul platformelor digitale.
DAC7: care sunt activitatile urmarite?
Operatorii de platforme au obligatia de a raporta catre autoritatile fiscale competente anumite informatii privind vanzatorii raportabili care folosesc respectivele platforme si care efectueaza anumite activitati relevante.
Activitatile relevante reprezinta o activitate realizata de vanzatorii raportabili in schimbul unei contraprestatii, care consta in:
- inchirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidentiale si comerciale, precum si de orice alte bunuri imobile si spatii de parcare;
- un serviciu personal;
- vanzarea de bunuri;
- inchirierea oricarui mijloc de transport.
Raportarea DAC7: ce informatii cuprinde formularul F7000
Fiecare operator de platforma trebuie sa raporteze autoritatii competente din Romania informatii despre sine, precum si despre vanzatorii raportabili care au realizat activitati relevante, precum:
- nume/ denumire juridica;
- adresa principala;
- orice NIF emis respectivului vanzator (inclusiv fiecare Stat Membru emitent) / locul nasterii daca nu exista NIF;
- numar de TVA;
- data nasterii / numar de inregistrare la Registrul Comertului;
- existenta oricarui sediu permanent prin care se efectueaza activitati relevante in Romania sau orice alt Stat Membru;
- date cu privire la contul financiar in care se crediteaza contraprestatia;
- fiecare stat membru in care vanzatorul raportabil are rezidenta;
- contraprestatia platita sau creditata si numarul de activitati relevante;
- orice onorarii, comisioane sau taxe percepute de operatorul de platforma;
- adresa fiecarui bun imobil listat si numarul de zile pentru care a fost inchiriat fiecare bun imobil.
Atentie! Termenul limita pentru raportare este 31 ianuarie a anului urmator anului calendaristic in care vanzatorul este identificat ca vanzator raportabil. Prima perioada de raportare este reprezentata de activitatea aferenta anului 2023, avand ca termen de raportare 31 ianuarie 2024.
In cazul in care un vanzator nu comunica informatiile necesare dupa primirea a doua atentionari transmise ulterior solicitarii initiale din partea operatorului de platforma care are obligatia de raportare, dar nu inainte de expirarea unui termen de 60 de zile de la solicitarea initiala, operatorul de platforma care are obligatia de raportare inchide contul vanzatorului si nu ii permite acestuia sa se inregistreze din nou pe platforma sau retine plata contraprestatiei catre vanzator pana in momentul in care vanzatorul comunica informatiile solicitate.
Detaliile administrative privind inregistrarea operatorilor de platforme la autoritatea competenta din Romania (ANAF) vor fi aprobate in termen de 90 de zile de la data publicarii Ordonantei.
Formularul F7000 - instructiuni de transmitere
Operatorii de platforme trebuie sa utilizeze formularul F7000, precum si programul de asistenta, disponibil pe portalul A.N.A.F., la adresa www.anaf.ro, sectiunea Servicii online, meniul Descarcare declaratii electronice, in scopul raportarii informatiilor prevazute in prezentul ordin.
Formularul de raportare se transmite prin portal, sub forma unui fisier PDF cu XML atasat, semnat electronic, prin mijloace de transmitere la distanta, potrivit art. 303, alin.(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru depunerea formularelor F7000, Operatorii de platforme trebuie sa detina un certificat digital calificat, eliberat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata.
Orice modificare a formularelor F7000 se aduce la cunostinta Operatorilor de platforme, prin publicarea, pe portalul A.N.A.F., in sectiunea Servicii online, meniul Descarcare declaratii electronice, cu minimum 15 zile inainte de aplicarea modificarilor efectuate.
Corectiile informatiilor transmise se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) la initiativa Operatorilor de platforme;
b) ca urmare a unei solicitari de corectie transmisa de alte jurisdictii raportoare prin intermediul
A.N.A.F.;
c) ca urmare a unei notificari transmise de A.N.A.F.
d) ca urmare a masurilor dispuse de catre A.N.A.F. dupa efectuarea unui control.
Tipurile de corectii posibile:
a) modificarea unor informatii transmise initial, in situatia in care au fost raportate incomplet sau incorect;
b) anularea unor informatii transmise initial.
Explicatii oferite in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia <<