Reforma ANAF este un pas important in directia imbunatatirii colectarii de venituri si prevenirii evaziunii fiscale. Digitalizarea poate reduce birocratia si poate simplifica procedurile fiscale, fiind mai usor pentru contribuabili sa isi indeplineasca obligatiile fiscale.
In acest context, Ministrul Marcel Bolos a anuntat recent ca Ministerul Finantelor pregateste un set de masuri pentru a reforma Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), iar una dintre propuneri se concentreaza pe Directia Generala Mari Contribuabili. Ministerul Finantelor va prezenta acest pachet de masuri in cel mult 30 de zile, cu obiectivul de a consolida capacitatea institutionala a ANAF.
"Directia de mari contribuabili aduce aproape jumatate din veniturile lunare pe care le incasam prin intermediul ANAF si, mai concret, aici vizam o descentralizare a activitatii. Sunt 3.373 de mari contribuabili care aduc la bugetul de stat 15 miliarde de lei lunar si vrem ca aici activitatea sa fie mult mai eficienta din perspectiva colectarii resurselor bugetului de stat.", a declarat Ministrul Marcel Bolos pentru digi24.ro.
In perioada 2003-2022, numarul de contribuabili administrati de catre DGAMC a fost modificat de 16 ori, de exemplu, la infiintare existau 446 de contribuabili incadrati in aceasta categorie iar, in prezent, numarul acestora depaseste 3200 de contribuabili.
Criteriile de selectie care au stat la baza intocmirii listelor marilor contribuabili au fost obiective si au avut in vedere evolutiile economice si bugetare din perioadele de referinta. Inca din anul 2001, Fondul Monetar International a recomandat Romaniei organizarea unei structuri de administrare a contribuabililor mari. Propunerea a pornit de la analiza evolutiei economice interne, influentata major de schimbarile structurale la nivel mondial si
de tendintele de globalizare ale afacerilor - ca modalitati tot mai sofisticate de evaziune si frauda fiscala cu care se confrunta administratia fiscala.
F.M.I. a recomandat mai multor tari, in special celor in care a desfasurat misiuni in perioada respectiva (1999-2001), ca la infiintarea unei structuri de mari contribuabili in cadrul administratiilor fiscale sa se foloseasca mai multe criterii care sa reflecte cat mai bine potentialul de plata al contribuabililor si anume: veniturile anuale din vanzari sau cifra de afaceri, valoarea activelor, nivelul importurilor sau/si al exporturilor sau tipul de
activitate economica. Dintre acestea insa cifra de afaceri/veniturile anuale din vanzari a fost
recomandat ca si criteriu de baza.
La acea data, numeroase administratii fiscale mature implementasera deja aceasta masura de clasificare a contribuabililor pornind de la ideea maximizarii eforturilor necesare sustinerii categoriei de contribuabili cu cel mai mare aport fiscal (spre exemplu: Franta, Marea Britanie, Spania, Suedia).
Mari contribuabili - criterii de selectie
La intocmirea celei mai recente liste a marilor contribuabili, conform OPANAF 1721/2021, modificat prin OPANAF 83/2022, criteriile de selectie care au stat la baza sunt:
1. Criteriul de baza – valoric agregat rezultatul agregarii a 3 indicatori, selectati din punct de vedere economic si bugetar in urmatoarele proportii:
- cifra de afaceri - 50% (raportata in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2020 sau decontul de TVA aferent anului 2020)
- volumul obligatiilor fiscale datorate – 30% (declarate de catre contribuabili, conform declaratiilor depuse catre contribuabili in cursul anului 2020)
- volumul cheltuielilor cu personalul – 20% (raportate in situatiile financiare incheiate la data de 31 decembrie 2020 sau cele raportate prin declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, a impozitului pe venit si a evidentei nominale a persoanelor asigurate - D112 aferente anului 2020)
2. Criteriul specific de activitate desfasurat (BNR, societati bancare, societati de asigurari, societati de investitii financiare, Societatea Romana de Televiziune, Societatea Romana de
Radiodifuziune)
Totodata, lista contribuabililor mari este supusa modificarii continue si ca urmare a fuziunilor, divizarilor, infiintarilor sau desfiintarilor de grup fiscal unic.
Evolutia numarului de contribuabili mari de la infiintarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si pana in prezent
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<