Suspendarea activitatii unei societati comerciale reprezinta o optiune frecvent intalnita in randul microintreprinderilor care doresc sa reduca temporar costurile sau sa isi regandeasca strategia de afaceri. In astfel de cazuri, in special pentru microintreprinderile cu un singur angajat, este esential de clarificat ce se intampla cu raportul de munca pe durata suspendarii activitatii. De asemenea, este important de inteles daca, la finalul perioadei de suspendare, societatea isi va pastra statutul de microintreprindere si ce implicatii fiscale deriva din acest fapt.
Intrebare: "O societate micro, cu un angajat, doreste sa suspende activitatea pe o perioada de cateva luni, 1 an de zile. Ce se intampla cu angajatul in aceasta situatie? Daca trebuie incetat sau suspendat contractul de munca, la reluarea activitatii, societatea va fi tot micro?"
Raspuns: Conform art. 48 alin. (3indice1) din Codul fiscal:
In sensul prezentului titlu, in cazul in care raportul de munca este suspendat, potrivit legii, conditia referitoare la detinerea unui salariat se considera indeplinita daca perioada de suspendare este mai mica de 30 de zile si situatia este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv. In caz contrar sunt aplicabile, in mod corespunzator, dispozitiile art. 52 alin. (2).
Astfel, statutul de microintreprindere se pastreaza daca singurul salariat are contractul individual de munca suspendat cel mult 30 zile o singura data pe an.
Prin urmare, o suspendare de cateva luni determina pierderea statutului de microintreprindere.
Pe de alta parte la Codul fiscal a fost introdus la art.48 alin.(2) alin. (2 indice 3) care prevede:
(2indice3) Prin exceptie de la prevederile art. 52, respectiv de la art. 47 alin. (1) si alin. (4), microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.
In mod normal de la suspendarea activitatii se presupune ca societatea nu mai desfasoara niciun fel de activitate pentru a mentine in continuare CIM.
Suspendarea temporara a activitatii presupune lipsa derularii de operatiuni care sa implice exercitarea obiectului de activitate al societatii pe perioada de suspendare, insa nu exclude operatiunile care au legatura cu activitatea derulata anterior perioadei de suspendare ori care au legatura intrinseca cu existenta juridica a societatii, respectiv incasarea unor facturi emise anterior suspendarii activitatii, plata unor facturi primite anterior suspendarii activitatii, mentinerea contului bancar, depunerea situatiilor financiare anuale etc.
La art. 55 din Codul muncii se precizeaza ca contractul individual de munca poate inceta astfel:
a) de drept;
b) ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea;
c) ca urmare a vointei unilaterale a uneia dintre parti, in cazurile si in conditiile limitativ prevazute de lege.
In cazul dvs. se aplica lit. c), iar la art. 58 se precizeaza ca concedierea reprezinta incetarea contractului individual de munca din initiativa angajatorului.
Conform art. 48 alin. ( 3 2) din Codul fiscal:
Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit OUG nr. 115/2023, se introduce un nou alineat, alin. (32), cu urmatorul cuprins:
(32) O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului.
O microintreprindere care s-a aflat in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor de la data inscrierii in registrul comertului a mentiunii de reluare a activitatii, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) lit. d), h) si i), iar pe cea de la lit. g) in termen de 30 de zile inclusiv de la data inregistrarii mentiunii in Registrul Comertului (OUG 115/15.12.2023).
Conditiile care trebuie indeplinite la data reluarii activitatii sunt:
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
Conditiile care trebuie indeplinite in termen de 30 de zile inclusiv de la data reluarii activitatii sunt:
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
Asadar, daca o societate a fost microintreprindere inainte de suspendare poate ramane la regimul micro daca sunt indeplinite conditiile de la art. 47 Cod fiscal (inclusiv cea cu privire la a angaja un salariat in 30 de zile de la reluarea activitatii).
Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<