Discountul (sau reducerea) a devenit cel mai puternic instrument de vanzare in zilele noastre si aproape fiecare firma il foloseste. Cum procedam, insa, pentru ca totul sa fie legal si fidel reprezentat in contabilitate?
In primul rand, atunci cand vorbim de reduceri trebuie sa delimitam reducerile comerciale de cele financiare.
Reducerile comerciale pot fi, de exemplu:
a) rabaturile. Acestea se dau pentru defecte de calitate si se practica asupra pretului de vanzare;
b) remizele. Ele apar in cazul vanzarilor superioare volumului convenit sau daca avem un cumparator are un statut preferential;
c) risturnele. Acestea reprezinta reduceri de pret calculate asupra ansamblului tranzactiilor efectuate cu acelasi tert, in decursul unei perioade determinate.
Reducerile financiare au forma sconturilor de decontare acordate pentru achitarea datoriilor inainte de termenul normal de exigibilitate.
Din perspectiva reducerilor, poti sa te afli atat in situatia de a primi cat si de a acorda discounturi.
Discountul reflectat pe o factura de vanzare
Daca avem facturarea si gestiunea in cloud, folosind o aplicatie specializata in acest sens, acordarea de discounturi poate fi mai usoara decat am fi crezut. Sa luam ca exemplu aplicatia furnizata de Smart Bill, una dintre cele mai cunoscute companii din tara care ofera servicii de facturare si gestiune. (...vezi aici aplicatia Smart Bill>>)
Ce situatii apar si cum vom proceda?
In primul rand, pentru a emite o factura cu discount in Smart Bill, va trebui sa alegem optiunea Vanzari si achizitii – Vanzari – Factura. Apoi, vom introduce produsele sau serviciile ce urmeaza sa se vinda. Daca dorim sa activam un discount, avem la dispozitie cele doua optiuni marcate mai jos.

De ce ni se ofera doua optiuni ?
-
Una dintre ele poate fi utilizata atunci cand dorim sa aplicam discountul la nivel de linie
-
-
A doua optiune este valabila cand dorim sa activam discountul la nivelul intregii facturi.
Exemplu:
Cazul 1: Discount la nivel de linie: se intalneste in situatia cand dorim sa acordam discount doar pentru un anumit produs din lista de produse facturate.

Cazul 2: Alegand a doua optiune, se aplica discountul la toate produsele facturate, intr-o singura suma, la finalul facturii.

Cum procedam in aplicatia Smart Bill daca avem un caz mixt, in care dupa ce discountul a fost aplicat pentru una dintre linii, se aplica si optiunea de discount la nivel de factura ?
Evident, in acest caz, discountul nu se va mai aplica la linia care are deja discount (cu alte cuvinte nu se aplica discount la discount), ci doar la restul liniilor facturii. (...vezi aici detalii despre aplicatie>>>)

Aceasta este o solutie corecta si care asigura mare flexibilitate atunci cand suntem pusi in situatiile complexe din activitatea de zi cu zi.
Cum stabilim discountul?
In aplicatia Smart Bill gasim doua cazuri practice:
Discountul poate fi acordat ca procent: 10% din tot ce s-a facturat, spre exemplu;
Discountul poate fi acordat ca suma fixa. In acest caz, trebuie sa stabilim cat inseamna TVA din aceasta suma, asa cum se vede mai jos :

Alegerea depinde de fiecare companie in parte si tine de cum decide fiecare firma ca doreste sa acorde discounturile.
Inscrierea pe factura: trecem discountul pe aceeasi factura cu bunurile sau separat?
Cum emitem in aplicatia Smart Bill o factura separata de discount?
Introducem o factura noua, la care se defineste un articol denumit discount (de tip serviciu). La acesta se trece suma discountului cu "-" , asa cum se vedem mai jos :

Cum inregistram in contabilitate reducerile financiare?
Reducerile financiare primite de la furnizor reprezinta venituri ale perioadei indiferent de perioada la care se refera (contul 767 "Venituri din sconturi obtinute"). La furnizor, aceste reduceri acordate reprezinta cheltuieli ale perioadei, indiferent de perioada la care se refera (contul 667 "Cheltuieli privind sconturile acordate").
Cum aplicam discountul la o factura de cumparare?
Te intereseaza gestiunea in aplicatia Smart Bill? Click AICI si testeaza Gratuit>>
La fel ca la factura de vanzare, avem la dispozitie aceleasi avantaje si setari si la inregistrarea achizitiilor de la furnizori.

Cum reflectam in aplicatia Smart Bill, in fisa de magazie, costul unui produs la care s-a aplicat un discount?
Pentru aceasta va trebui sa accesam sectiunea Rapoarte - Stocuri - Miscari stocuri :

In fisa produsului , costul apare corect, la valoarea discountata.
Cum inregistram in contabilitate reducerile comerciale?
Reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor.
Atunci cand achizitia de produse si primirea reducerii comerciale sunt tratate impreuna, reducerile comerciale primite ulterior facturarii ajusteaza, de asemenea, costul de achizitie al bunurilor.
Reducerile comerciale primite ulterior facturarii corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune.
Daca stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt in gestiune, acestea se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite"), pe seama conturilor de terti.
Caz special: cum inregistram cazul in care reducerile comerciale acopera in totalitate factura de achizitie?
Daca reducerile comerciale inscrise pe factura de achizitie acopera in totalitate contravaloarea bunurilor achizitionate, acestea se inregistreaza in contabilitate la valoarea justa, pe seama veniturilor curente (contul 758 «Alte venituri din exploatare») in cazul stocurilor, respectiv a veniturilor in avans (contul 475 «Subventii pentru investitii»), in cazul imobilizarilor corporale si necorporale. (...citeste aici detalii despre Smart Bill>>>)
Veniturile in avans aferente acestor imobilizari se reiau in coltul de profit si pierdere pe durata de viata a imobilizarilor respective.
Foto: herbusiness.co.ke
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<