Deductibilitatea cheltuielilor auto aferente activitatii de transport alternativ realizat prin platforme precum Bolt si Uber se analizeaza prin raportare la art. 25 alin. (3) lit. l) pct. 3 din Codul fiscal, care include in mod expres vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv serviciile de taximetrie, in categoria vehiculelor exceptate de la limitarea deductibilitatii la 50%. Transportul alternativ, reglementat prin OUG nr. 49/2019, reprezinta, din punct de vedere fiscal, o forma de transport de persoane cu plata. Astfel, vehiculele utilizate in cadrul acestei activitati intra in aceeasi categorie cu vehiculele de taxi in ceea ce priveste aplicarea regimului de deductibilitate.
O societate ofera si servicii de transport pe baza de comanda in sistem BOLT/UBER cu masinile (autoturismele) societatii. Precizam ca firma nu face foi de parcurs pentru cursele Bolt/Uber. In cele ce urmeaza, specialistul va explica daca societatea isi poate deduce cheltuielile si TVA 100% sau doar 50%.
Cheltuielile aferente vehiculelor utilizate pentru transport alternativ carburant, intretinere, reparatii, RCA, CASCO, spalatorie, taxe, consumabile sunt integral deductibile atunci cand utilizarea vehiculului este exclusiv in scopul activitatii economice. Pentru a beneficia de deductibilitate integrala, societatea trebuie sa poata demonstra aceasta utilizare exclusiva. Normele metodologice de aplicare a art. 25, la pct. 16 alin. (2), prevad in mod expres necesitatea justificarii utilizarii prin documente financiar-contabile si prin foaie de parcurs care sa contina elementele obligatorii: categoria vehiculului, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi si norma proprie de consum.
Desi transportul alternativ este incadrat fiscal ca activitate exceptata de la limitare, lipsa documentelor justificative conduce, in practica, la reconsiderarea utilizarii vehiculului ca fiind mixta. O societate mica, in care autoturismul este folosit si pentru deplasari personale ale administratorului sau ale angajatilor, prezinta un risc ridicat de reclasificare. Inspectorii fiscali se raporteaza la situatia concreta, la faptul ca cursele Bolt/Uber sunt executate doar intr-un anumit interval al zilei, iar in rest vehiculul ar putea fi utilizat si in interes personal. In lipsa unei foi de parcurs sau a unor evidente echivalente, autoritatea fiscala poate concluziona ca vehiculul nu este folosit exclusiv in activitate, caz in care se aplica limita de 50% prevazuta de art. 25 alin. (3) lit. l).
Pentru sustinerea deductibilitatii integrale este utila coroborarea foii de parcurs cu rapoartele detaliate furnizate de platformele digitale, care contin trasee, distante, orele curselor si datele de identificare ale fiecarei deplasari. Aceste documente, luate impreuna, permit demonstrarea utilizarii vehiculului pentru transportul de persoane cu plata si, implicit, aplicarea exceptarii de la limitare.
In concluzie, din punct de vedere legal, cheltuielile auto aferente activitatii de transport alternativ sunt integral deductibile, deoarece activitatea intra in categoria vehiculelor utilizate la transportul de persoane cu plata. In absenta unei foi de parcurs sau a unui set complet de documente care sa probeze utilizarea exclusiva in activitatea economica, exista insa riscul ca organul fiscal sa considere ca vehiculul este folosit mixt si sa aplice limitarea deductibilitatii la 50%. In aceasta situatie, pentru a evita riscurile fiscale, este recomandat ca societatea sa intocmeasca foi de parcurs si sa pastreze toate rapoartele generate de platformele de transport alternativ.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, chiar si in limita de 50%, societatea trebuie sa demonstreze ca autoturismele sunt utilizate in scopul activitatii economice. Regula de baza este ca deducerea TVA se acorda numai daca exista legatura directa intre achizitie si operatiunile taxabile ale societatii, iar aceasta legatura trebuie documentata in mod corespunzator.
Conform art. 298 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal, vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv serviciile de taximetrie, sunt exceptate de la limitarea dreptului de deducere. Transportul alternativ desfasurat prin platforme precum Uber sau Bolt este o forma de transport de persoane cu plata si, prin urmare, se incadreaza in categoria vehiculelor exceptate. Pentru aceste vehicule, taxa aferenta achizitiei, utilizarii si intretinerii este deductibila integral, cu conditia demonstrarii utilizarii in activitatea exceptata.
Normele metodologice precizeaza ca demonstrarea utilizarii in activitatea de transport cu plata trebuie facuta prin ansamblul documentelor specifice fiecarei situatii. Elemente precum obiectul de activitate, existenta personalului calificat pentru transport alternativ, rapoartele de activitate furnizate de platformele digitale si evidentele de utilizare a vehiculului sunt luate in considerare de organul fiscal. Normele acorda o importanta particulara foii de parcurs pentru anumite categorii de vehicule, insa, in cazul celor utilizate la transportul de persoane, se admite ca orice documentatie credibila si completa poate demonstra utilizarea economica, nu doar foaia de parcurs in sine. Raportarile generate de platforme, care cuprind curselor efectuate, distantele parcurse si intervalele orare, reprezinta dovezi relevante pentru utilizarea vehiculelor in scopul serviciilor de transport.
Pentru vehiculele incadrate la art. 298 alin. (3) lit. b) f), normele prevad in mod expres ca TVA este deductibil integral conform regulilor generale, iar utilizarea in scop personal este considerata neglijabila daca nu exista dovezi ale unei practici abuzive. Aplicarea limitarii la 50% devine necesara numai atunci cand societatea nu poate demonstra ca utilizarea personala este neglijabila. In situatia particulara in care un autoturism este folosit intr-o masura semnificativa in afara activitatii economice, TVA aferent cheltuielilor aferente acelui vehicul trebuie dedus doar in proportie de 50%.
In consecinta, daca autoturismele sunt utilizate efectiv pentru prestarea serviciilor de transport alternativ, iar aceasta utilizare poate fi demonstrata prin documentele provenite de la platforma Uber sau Bolt si prin alte evidente relevante, deducerea TVA se poate realiza integral. In ipoteza in care rezulta din documente ca vehiculul este folosit in mod semnificativ si in scop personal, sau daca societatea nu poate furniza dovezi suficiente pentru utilizarea economica, deducerea trebuie limitata la 50%, conform regulii generale.
Monografie contabila
In esenta, prestati un serviciu de transport catre persoane fizice in Romania si intocmiti facturi cu TVA catre acestea:
4111 = % 704, 4427
Facturile astfel intocmite se declara in 394 si 300 similar unor vanzari directe, declarati prestarea unor servicii de transport de catre societatea dvs. catre persoanele fizice.
Firma Bolt, Uber doar ofera serviciul de facturare in numele societatii dvs.
Seviciul oferit de Uber, Bolt consta si in punerea la dispozitie a platformei si gasirea clientilor pe care ii aloca. In concluzie, percepe un comision, in regim de taxare inversa la societatea dvs.:
622 = 401
4426 = 4427
Incasarea contravalorii curselor efectuate inregistrati:
5121 = 4111
5311 = 4111
Plata comisionului catre platforma:
401 = 5121
Sau:
Compensare:
401 = 4111 comisionul facturat de Uber,Bolt
Incasare diferenta:
5121 = 4111
Societatea din Romania va achita catre Uber,Bolt acel comision de intermediere conform angajamentului asumat prin inregistrarea electronica pe platforma on-line. Locul prestarii in acest caz se considera a fi locul unde este stabilit beneficiarul.
Comisionul datorat catre Uber se declara in 300 si 390 (similar unei achizitii intracomunitare de servicii).
Veniturile incasate de Bolt sunt venituri din comisioane incasate de un nerezident din Romania, venituri care se impoziteaza in Romania cu 2% conform Conventiei de evitare a dublei impuneri dintre Romania si Estonia, pentru care va trebui sa solicitati certificat de rezidenta fiscala. Daca nu aveti certificat de rezidenta fiscala impozitul va fi de 16%.
Impozitul pe comision se raporteaza in D100 (pozitia 634) si se plateste pana pe 25 ale lunii urmatoare retinerii sale.Se declara de asemenea in D207.
Impozitul se declara in D207 la rd.4 -Venituri din comisioane pana pe 28 februarie a anului curent pentru veniturile din anul precedent.
Pentru veniturile incasate de Uber, in situatia in care societatea din Olanda prezinta certificatul de rezidenta fiscala se aplica prevederile art. 7 din Conventie iar veniturile nu sunt impozabile in Romania. Nu se datoreaza impozit in aceasta situatie, insa se declara in D207 (facand referire la Conventie).
Prin urmare, este necesar sa identificati:
- facturile de intrare (comisioane Bolt)
-prestari servicii transport facturate de Bolt in numele societatii dvs.
-incasari cash
-diferenta se incaseaza prin banca
Bolt mentioneaza pe factura taxe, incasari cash dar doar informativ. Trebuie sa va fixati informatiile mentionate anteriror.
Exemplu:
622 = 401 400 lei comision Bolt
411 = 704 9000 lei servicii transport
5311 = 411 100 lei incasare cash transport (bon fiscal emis de sofer)
401 = 411 8600 lei compensare
5121 = 411 8500 lei diferenta ce va fi virata de Bolt in banca
Informatii oferite in luna decembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<