Conform IAS 18, evaluarea veniturilor se face la valoarea justa a mijloacelor de plata primite sau a creantelor de incasat aparute cu ocazia inregistrarii venitului. Atunci cand scadenta este destul de apropiata, valoarea justa a creantei nu difera de valoarea ei nominala.
Dar cand vorbim despre acordarea unui credit comercial pe perioade mai lungi (scadenta este mai indepartata), atunci valoarea prezenta a creantei este mai mica decat valoarea ei nominala, diferenta reprezentand practic dobanda.
Deci pretul de vanzare se descompune in:
- venitul propriu-zis din vanzare;
- remunerarea creditului comercial acordat (dobanda).
Remunerarea creditului comercial se poate determina astfel:
- fie scazand din pretul la termen pretul cerut pentru plata imediata;
- fie prin actualizarea incasarilor viitoare folosind o rata a dobanzii specifica.
Exemplu:
S.C. ABC S.R.L. vinde unui client marfuri in valoare de 100.000 de lei, conditiile de plata fiind urmatoarele:
- 10% la livrare;
- 40% peste 12 luni de la vanzare;
- 50% peste 24 luni de la vanzare.
Se estimeaza ca, in momentul livrarii, daca clientul ar fi contractat un credit pentru finantarea achizitiei marfurilor de pe piata financiara, ar fi suportat o dobanda de 60% pe an.
Din perspectiva IAS 18, vanzarea marfurilor se va trata in modul urmator:
- se calculeaza valoarea actuala a incasarilor folosind rata dobanzii de pe piata financiara de 60%:
(10% x 100.000) + [(40% x 100.000) / (1 + 0,6)] + [(50% x 100.000) / (1 + 0,6)²] =
10.000 + (40.000 / 1,6) + (50.000 / 2,56) =
10.000 + 25.000 + 19.531,25 = 54.531,25 lei
Astfel, pretul de vanzare de 100.000 de lei este compus - in viziunea IAS 18 - din:
- un venit amanat (remunerarea creditului comercial) de
100.000 lei - 54.531,25 lei = 45.468,75 lei
- venitul propriu-zis din vanzare de 54.531,25 lei
inregistrarile in contabilitate vor fi deci:
4111 = % 100.000 lei
"Clienti" 707 54.531,25 lei
"Venituri din vanzarea marfurilor"
472 45.468,75 lei
"Venituri inregistrate in avans"
- esalonarea dobanzii pentru primele 12 luni:
[(54.531,25 - 10.000) x 60%] / 12 luni = (44.531,25 x 60%) / 12 luni =
26.718,75 lei / 12 luni = 2.226,5625 lei/luna.
Se vor inregistra deci in contabilitate lunar:
472 = 766 2.226,5625 lei
"Venituri inregistrate "Venituri din dobanzi"
in avans"
- esalonarea dobanzii pentru urmatoarele 12 luni:
[45.468,75 - (2.226,5625 x 12)] / 12 luni =
(45.468,75 - 26.718,75) / 12 luni = 18.750 lei / 12 luni = 1.562,5 lei/luna.
Se vor inregistra deci in contabilitate lunar:
472 = 766 1.562,5 lei
"Venituri inregistrate in avans" "Venituri din dobanzi"
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<