search

Vanzare sub cost de achizitie: Implicatii fiscale, monografie contabila si intocmire nota interna

Atunci cand un articol din stoc, achizitionat in anul 2019, este vandut sub pretul de intrare, apar diverse consideratii contabile si fiscale. In cele ce urmeaza, vom analiza monografia contabila pentru o astfel de tranzactie, precum si implicatiile fiscale asociate.

Monografie contabila

In cazul vanzarii unui articol la un pret mai mic decat costul de intrare, tratamentul contabil se va reflecta astfel:
 
Inregistrarea vanzarii:
Se inregistreaza venitul din vanzare: 4111 "Clienti" = % 707 "Venituri din vanzarea marfurilor" si 4427 "TVA colectata"
 
Descarcarea de gestiune:
Se scade costul de achizitie al bunului din gestiune: 607 "Cheltuieli privind marfurile" = 371 "Marfuri"

Implicatii fiscale

Conform art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, costurile directe aferente desfasurarii activitatii economice sunt deductibile fiscal, in cazul in care vanzarea este realizata in conditiile permise de Ordonanta 99/2000.
In cazul specific mentionat la Art. 16 lit. a-i (e.g., lichidari, produse nevandute intr-un interval de 3 luni, deteriorare etc.), vanzarea la pret redus este permisa si nu implica ajustari fiscale.
Conform art. 17 din Ordonanta 99/2000, vanzarea in pierdere este permisa doar in cazurile reglementate la art. 16. Daca vanzarea nu este justificata economic sau legal (nu intra in cazurile de la art. 16), aceasta poate fi considerata o tranzactie fara scop economic conform art. 11 din Codul fiscal.
 
In cazul in care va regasiti la situatia mentionata la Art. 16 litera f) din Ordonanta 99/2000, trebuie sa aveti o documentatie interna adecvata pentru a justifica vanzarea produselor sub costul de achizitie. O nota interna este recomandata si necesara pentru a demonstra in cazul unui control fiscal ca vanzarea respecta prevederile legale si ca tranzactia are un scop economic legitim.
 
Nota interna trebuie sa includa urmatoarele informatii:
 
-Motivul reducerii pretului (mentionati ca produsele nu au fost vandute intr-un interval de 3 luni de la aprovizionare, conform art. 16 lit. f) din Ordonanta 99/2000);
-Descrierea produselor (specificati articolele afectate, codurile acestora, cantitatea si pretul initial de achizitie);
-Justificarea economica (explicati de ce se recurge la vanzarea sub costul de achizitie (e.g., reducerea pierderilor prin lichidarea stocului, spatiu necesar in depozit, vechimea produselor));
-Data intocmirii si semnaturile persoanelor autorizate (nota trebuie este semnata de catre administrator sau responsabilul financiar).

Model NOTA INTERNA

Subsemnatii, [Numele administratorului/responsabilului], reprezentand [Denumirea societatii], prin prezenta aducem la cunostinta urmatoarele:
 
Obiect: Reducerea pretului de vanzare pentru produse nevandute in termen de 3 luni de la aprovizionare.
 
Avand in vedere prevederile art. 16 lit. f) din Ordonanta 99/2000, produsele din stoc, dupa cum se detaliaza mai jos, nu au fost vandute intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare. Prin urmare, se aproba reducerea pretului de vanzare sub costul de achizitie, cu scopul de a reduce pierderile si de a optimiza utilizarea spatiului de depozitare.
 
Produse vizate:
- Denumire produs: [Exemplu]
- Cod produs: [Cod]
- Cantitate: [Cantitate]
- Pret achizitie: [Pret]
- Pret vanzare: [Pret]
Aceasta decizie are ca scop desfasurarea activitatii economice in conditii optime, respectand cadrul legal in vigoare.
Data: [Data intocmirii]
Semnaturi:
[Responsabil financiar]
[Administrator]

Temei legal

Ordonanta nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata
Art. 1. -
Prezenta ordonanta stabileste principiile generale privind desfasurarea activitatii comerciale si urmareste dezvoltarea retelei de distributie a produselor si serviciilor de piata, cu respectarea principiilor liberei concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si a mediului.
Art. 3. -
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza activitatile din sectorul comercial si al serviciilor de piata privind cerintele necesare desfasurarii acestor activitati, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor acesteia.
(2) Activitatea comerciala, in sensul prezentei ordonante, se exercita cu referire la produsele alimentare, nealimentare si la serviciile de piata prevazute in anexa la prezenta ordonanta.
(3) Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante activitatile de comercializare avand ca obiect:
a) produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
b) produsele agricole si agroalimentare vandute de producatorii agricoli individuali in baza certificatului de producator;
c) combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport, inclusiv cei comercializati prin statii de distributie;
d) bunurile din productia proprie a mestesugarilor individuali vandute la locurile de productie;
e) lucrarile, brevetele si inventiile, precum si publicatiile de natura stiintifica sau informativa realizate de titularii acestora;
f) tipariturile, pliantele, brosurile si albumele, realizate in scopul prezentarii patrimoniului cultural detinut de muzee, centre de cultura, teatre sau alte institutii similare acestora, ori bunurile culturale sau cu caracter promotional specifice activitatii institutiilor culturale, si comercializate prin fondul propriu al fiecarei institutii culturale sau cu prilejul unor manifestari cultural-artistice organizate de acestea;
g) marfurile vandute catre vizitatori, in cadrul festivalurilor, targurilor, saloanelor sau al altor manifestari expozitionale, cu conditia ca acestea sa faca obiectul manifestarilor respective;
h) produsele confiscate si valorificate conform dispozitiilor legale in vigoare;
i) produsele si serviciile de piata reglementate prin acte normative speciale.
(4) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica activitatilor comerciale desfasurate si serviciilor prestate pe teritoriul Romaniei.
 
Art. 16.
-Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
 
Art. 17.
-Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) -c), e) -i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.
 
Art. 80.
-In cazul vanzarilor de lichidare si de soldare, atunci cand acestea se efectueaza in pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achizitie este deductibil din punct de vedere fiscal.
 
Legea 227/2015 privind Codul fiscal
 
Art. 11. - Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau a unei contributii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.
Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta.
(2) Tranzactiile transfrontaliere sau o serie de tranzactii transfrontaliere care sunt calificate ca fiind artificiale de organele fiscale competente nu vor face parte din domeniul de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri.
(3) Prin tranzactii transfrontaliere artificiale se intelege tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere care nu au un continut economic si care nu pot fi utilizate in mod normal in cadrul unor practici economice obisnuite, scopul esential al acestora fiind acela de a evita impozitarea ori de a obtine avantaje fiscale care altfel nu ar putea fi acordate. Tranzactiile transfrontaliere sau seriile de tranzactii transfrontaliere sunt acele tranzactii efectuate intre doua sau mai multe persoane dintre care cel putin una se afla in afara Romaniei.
(4) Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata. In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei. Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala

Norme metodologice:
4. In sensul prevederilor art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, prin tranzactie fara scop economic se intelege orice tranzactie/activitate care nu este destinata sa produca avantaje economice, beneficii, profituri si care determina, in mod artificial ori conjunctural, o situatie fiscala mai favorabila. In situatia reincadrarii formei unei tranzactii/activitati pentru ajustarea efectelor fiscale se aplica regulile de determinare specifice impozitelor, taxelor si a contributiilor sociale obligatorii reglementate de Codul fiscal.
Art. 25. Cheltuieli(1) Pentru determinarea rezultatului fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice. ( )
 
 
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 
Foto: pexels.com
 
 


Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1733868000
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici