search

Vinovatii post-desfatare

Radiere intreprindere familiala: care sunt pasii de urmat?
A inceput deja sa va macine vina meselor imbelsugate de sarbatori? Dar vina tuturor cheltuielilor facute? Vi se pare ca ati spart pusculita si v-ati promis deja ca la Craciunul viitor n-o sa mai fiti chiar asa darnici cu cei apropiati? Ca Mosul va fi mai cumpatat? Ca ajunge cu atata mancare din care oricum ramane mult? Asa-i ca dupa ce au trecut toate, parca nu merita atata alergatura? Parca ar fi fost bine sa nu fi facut cele trei drumuri la supermarket numai pentru maruntisuri (care ulterior s-au soldat cu cosuri pline si o multime de minuni pe care le-ati luat numai asa, ca e sarbatoare)?

"Romanii au devenit dependenti de cumparaturile de sarbatori" (antena3). Asadar, nu sunteti singuri. Nu v-au ajutat prea tare nici titlurile din presa scrisa si televiziuni. Ne-au aratat intr-un crescendo aproape dureros o caricatura a noastra: consumatorul irational, mall-ul invadat pana la cotropire de romani care parca nu au intalnit criza, lenesul care compenseaza lipsa de efort cumparand. Nu e o fata a noastra prea placuta. Dar e totusi o caricatura. Am vazut chiar cu litere mari de-a curmezisul ecranului cifra cumparaturilor de final de an (ca sa intelegem magnitudinea ei): un miliard de euro (cf. antena3).

E corect. Fiecare din noi am pus cumva probabil pe lista hotararilor pentru 2012 si una de rationalizare a bugetului. Doamne fereste de atata dezmat cat a fost de sarbatori, atat financiar, cat si culinar!
Asa ca, daca cumva va simtiti vinovati si nu tocmai bine cu identitatea de roman, faceti un pas in spate si sa ne uitam impreuna la realitatea din spatele caricaturii.

1. Asa cum aflam tot din presa, 10-15% din totalul cumparaturilor se fac la final de decembrie. Ca economisti, apreciati cu siguranta predictibilitatea unei cifre de afaceri, cu atat mai mult in vreme de criza. Nu e numai la noi, nu e de azi-de ieri. E un comportament de consum creat cu investitii serioase de marketing in conturarea unor concepte cum ar fi Craciunul. Da, da. Craciunul (acela pentru care facem majoritatea cumparaturilor) este un produs de marketing. Multe industrii au participat de multe decenii la constructia acestui concept. Daca noi l-am infulecat asa mai pe nerasuflate, a fost numai pentru ca am fost prea inchisi si tinuti departe de el, atunci cand altii faceau apogeurile de consum. Asa ca in ultimii douazeci de ani, am recuperat. N-as zice totusi ca suntem victimele manipularii. Un concept de marketing poate sa aduca o multime de beneficii, face povestea mai frumoasa si bucuria mai colorata, chiar daca mizeaza pentru asta pe consum.
(Imi aminteam zilele trecute de traistuta cu care plecam la colidat si pe care o aduceam acasa plina cu mere, nuci - mai putine ce-i drept - biscuiti populari si monezi de 3 si 5 lei. Se amestecau toate pe fund intr-o vanzoleala de frimituri produse de biscuitii care se sfaramau neputinciosi de la mere si de la emotia cantecului).
Dar sa revenim, marele beneficiu al comportamentelor noastre de consum este acela al predictibilitatii. Comercianti si producatori se pot pregati si pot miza pe finalul de an pentru cifra de afaceri.

2. Suntem la final de an de plina criza. Nu e usor sa te abtii. E ca un final de cura de slabire. Multa cumpatare, infometare chiar pe alocuri (metaforic vorbind, fireste). Ei bine, dupa atata austeritate, e omeneste si natural sa mai vrei sa rupi si gardul. Sa nu te mai uiti atata daca merita compotul ala de ananas sau o masinuta in plus copilului. Asa ca suntem oameni, suntem vulnerabili, si probabil ca facem si cateva greseli. Dar asta nu echivaleaza nicicum caricatura noastra de la televizor cu o oglinda.

3. O analiza a Reuters din 1 ianuarie ne arata opinia unui reprezentant al Morgan Stanley, conform careia, economia mondiala depinde in mare masura de comportamentul de consum al americanilor. Cetatenii americani sunt responsabili pentru 70% din consumul Statelor Unite, care la randul lor sunt responsabile pentru productia din Asia in foarte mare masura. Comportamentele lor de consum au fost extrem de precaute in ultimii ani, ca urmare a crizei. "Dar e greu sa vezi economia mondiala accelerand, pana cand consumatorul american nu isi revigoreaza comportamentul de consum". (un element cheie de masura este chiar cresterea consumului in perioada sarbatorilor, care in 2011 a foat de numai 1.7% fata de anii premergatori crizei, cand ajungea chiar la 3.6%).

Asa ca poate ar fi prudent sa cheltuim mai putin "data viitoare", dar mecanismul mare in care suntem cu totii angrenati (uneori chiar si fara stirea noastra, darmite voia noastra) mizeaza si functioneaza mai ales pentru ca noi suntem ceea ce suntem: indivizi vulnerabili si sensibili, si mai ales, uneori irationali.
La multi ani!

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice