A inceput deja sa va macine vina meselor imbelsugate de sarbatori? Dar vina tuturor cheltuielilor facute? Vi se pare ca ati spart pusculita si v-ati promis deja ca la Craciunul viitor n-o sa mai fiti chiar asa darnici cu cei apropiati? Ca Mosul va fi mai cumpatat? Ca ajunge cu atata mancare din care oricum ramane mult? Asa-i ca dupa ce au trecut toate, parca nu merita atata alergatura? Parca ar fi fost bine sa nu fi facut cele trei drumuri la supermarket numai pentru maruntisuri (care ulterior s-au soldat cu cosuri pline si o multime de minuni pe care le-ati luat numai asa, ca e sarbatoare)?
"Romanii au devenit dependenti de cumparaturile de sarbatori" (antena3). Asadar, nu sunteti singuri. Nu v-au ajutat prea tare nici titlurile din presa scrisa si televiziuni. Ne-au aratat intr-un crescendo aproape dureros o caricatura a noastra: consumatorul irational, mall-ul invadat pana la cotropire de romani care parca nu au intalnit criza, lenesul care compenseaza lipsa de efort cumparand. Nu e o fata a noastra prea placuta. Dar e totusi o caricatura. Am vazut chiar cu litere mari de-a curmezisul ecranului cifra cumparaturilor de final de an (ca sa intelegem magnitudinea ei): un miliard de euro (cf. antena3).
E corect. Fiecare din noi am pus cumva probabil pe lista hotararilor pentru 2012 si una de rationalizare a bugetului. Doamne fereste de
atata dezmat cat a fost de sarbatori, atat financiar, cat si culinar!
Asa ca, daca cumva va simtiti vinovati si nu tocmai bine cu identitatea de roman, faceti un pas in spate si sa ne uitam impreuna la
realitatea din spatele caricaturii.
1. Asa cum aflam tot din presa, 10-15% din totalul cumparaturilor se fac la final de decembrie. Ca economisti, apreciati cu siguranta
predictibilitatea unei cifre de afaceri, cu atat mai mult in vreme de criza. Nu e numai la noi, nu e de azi-de ieri. E un comportament de
consum creat cu investitii serioase de marketing in conturarea unor concepte cum ar fi Craciunul. Da, da. Craciunul (acela pentru care facem
majoritatea cumparaturilor) este un produs de marketing. Multe industrii au participat de multe decenii la constructia acestui concept. Daca
noi l-am infulecat asa mai pe nerasuflate, a fost numai pentru ca am fost prea inchisi si tinuti departe de el, atunci cand altii faceau
apogeurile de consum. Asa ca in ultimii douazeci de ani, am recuperat. N-as zice totusi ca suntem victimele manipularii. Un concept de
marketing poate sa aduca o multime de beneficii, face povestea mai frumoasa si bucuria mai colorata, chiar daca mizeaza pentru asta pe
consum.
(Imi aminteam zilele trecute de traistuta cu care plecam la colidat si pe care o aduceam acasa plina cu mere, nuci - mai putine ce-i drept -
biscuiti populari si monezi de 3 si 5 lei. Se amestecau toate pe fund intr-o vanzoleala de frimituri produse de biscuitii care se sfaramau
neputinciosi de la mere si de la emotia cantecului).
Dar sa revenim, marele beneficiu al comportamentelor noastre de consum este acela al predictibilitatii. Comercianti si producatori se pot
pregati si pot miza pe finalul de an pentru cifra de afaceri.
2. Suntem la final de an de plina criza. Nu e usor sa te abtii. E ca un final de cura de slabire. Multa cumpatare, infometare chiar pe
alocuri (metaforic vorbind, fireste). Ei bine, dupa atata austeritate, e omeneste si natural sa mai vrei sa rupi si gardul. Sa nu te mai
uiti atata daca merita compotul ala de ananas sau o masinuta in plus copilului. Asa ca suntem oameni, suntem vulnerabili, si probabil ca
facem si cateva greseli. Dar asta nu echivaleaza nicicum caricatura noastra de la televizor cu o oglinda.
3. O analiza a Reuters din 1 ianuarie ne arata opinia unui reprezentant al Morgan Stanley, conform careia, economia mondiala depinde in mare
masura de comportamentul de consum al americanilor. Cetatenii americani sunt responsabili pentru 70% din consumul Statelor Unite, care la
randul lor sunt responsabile pentru productia din Asia in foarte mare masura. Comportamentele lor de consum au fost extrem de precaute in
ultimii ani, ca urmare a crizei. "Dar e greu sa vezi economia mondiala accelerand, pana cand consumatorul american nu isi revigoreaza
comportamentul de consum". (un element cheie de masura este chiar cresterea consumului in perioada sarbatorilor, care in 2011 a foat de
numai 1.7% fata de anii premergatori crizei, cand ajungea chiar la 3.6%).
Asa ca poate ar fi prudent sa cheltuim mai putin "data viitoare", dar mecanismul mare in care suntem cu totii angrenati (uneori chiar si
fara stirea noastra, darmite voia noastra) mizeaza si functioneaza mai ales pentru ca noi suntem ceea ce suntem: indivizi vulnerabili si
sensibili, si mai ales, uneori irationali.
La multi ani!
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<