Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
DRAGOS NEGOITESCU's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 2

Salt la continut


DRAGOS NEGOITESCU's Content

There have been 982 items by DRAGOS NEGOITESCU (Search limited from 03-December 07)



Sort by                Order  

#222104 compensare dintre indemnizatia de maternitate si salariul de baza

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 12 March 2010 - 02:49 PM in Arhiva

Am inteles, asta este intelegerea amiabila care este general valabila.
Judecatorul care cere asta face un abuz, dar la noi merge...
Am crezut ca angajatorul poate motiva neacordarea cu faptul ca nu a primit cererea angajatului.



#222071 compensare dintre indemnizatia de maternitate si salariul de baza

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 12 March 2010 - 12:21 PM in Arhiva

De ce crezi tu ca are nevoie de cerere, legea nu impune asta ?
Toate prevederile CCM sunt obligatorii.



#222068 PFA - firma proprie - terta firma

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 12 March 2010 - 12:12 PM in Arhiva

Sincer nu prea inteleg intrebarea; din ce am auzit eu chestia cu introducerea CAS la PFA s-a amanat.



#220770 Proiectul de modif. a legii conta scoate contabilii cu part time din carti

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 02 March 2010 - 03:52 PM in Arhiva

Eu zic ca nu trebuie sa picam in extrema cealalta, astfel de institutii sunt necesare, chiar indispensabile.
Problema la Romanica este ca unii "membri" de prin ele, au grija mai mare de interesele proprii decat de interesul general.



#220679 contract de comodat!!!!

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 01 March 2010 - 05:28 PM in CONTRACTE comerciale

Treaba cu comodatul nu prea merge, firma este proprietara imobilului, este chiar ilegal ca fructele (chiria) sa fie incasate de PF si nu de firma; deci singura solutie este adaugarea unui cod CAEN.



#220362 concediu medical in preaviz

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 25 February 2010 - 06:32 PM in Arhiva

Zilele libere nu influenteaza preavizul.
Art. 74. - (1) Încetarea CIM poate avea loc - în condițiile prevăzute de lege - printr-unul din următoarele moduri:
a) de drept;
b) ca urmare a acordului părților, la data convenită de acestea;
c) ca urmare a voinței unilaterale a uneia dintre părți, în cazurile și condițiile limitative prevăzute de lege.
(2) În cazurile în care unitatea este obligată, potrivit legii, să acorde un preaviz la desfacerea contractului de muncă, durata preavizului va fi de 20 de zile lucrătoare.
CCMUN



#220185 tichete de masa

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 24 February 2010 - 01:18 PM in Arhiva

Daca se incadreaza in prevederile legii da, PFA nu poate acorda tichete.

Art. 1. - (1) Salariații din cadrul societăților comerciale, regiilor autonome și din sectorul bugetar, precum și din cadrul unităților cooperatiste și al celorlalte persoane juridice sau fizice care încadrează personal prin încheierea unui contract individual de muncă, denumite în continuare angajator, pot primi o alocație individuală de hrană, acordată sub forma tichetelor de masă, suportată integral pe costuri de angajator.
(2) Tichetele de masă se acordă în limita prevederilor bugetului de stat sau, după caz, ale bugetelor locale, pentru unitățile din sectorul bugetar, și în limita bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
Lege nr. 142 din 09/07/1998



#220041 Proiectul de modif. a legii conta scoate contabilii cu part time din carti

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 23 February 2010 - 03:39 PM in Arhiva

Se pare ca nesimtirea CECCAR nu mai are nici un fel de limita; astfel de aberatii se gasesc garla in legislatia romana; ceea ce ma socheaza este cum cetateanu de rand (in speta contabilii) le inghit aproape fara replica.
Cu petitiile nu se rezolva absolut nimic, de ce nu protestati ca orice om nemultumit; te duci la Primarie iei autorizatie, dupaia te duci in fata la CECCAR si tipi; dar probabil e mai simplu sa stai in fotoliu si sa faci o petitie ONLAIN.
Eu totusi mai am o speranta ca in Senat mai exista un om cu mai mult de 3 neuroni, norma asta este complet neconstitutionala, si mai mult ar fi culmea ca un amrat de regulament sa primeze in fata Constitutiei.



#219061 SOMAJ TEHNIC 2010

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 12 February 2010 - 05:28 PM in Arhiva

Sunt noutati legislative.

Ordonanță de urgență nr. 4 din 05/02/2010
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 93 din 10/02/2010
privind reglementarea unor măsuri de protecție socială pentru anul 2010


Luându-se în considerare presiunile și riscurile determinate de evoluțiile economice interne și externe, necesitatea susținerii creșterii economice și a reducerii inflației, pentru anul 2009 s-a impus adoptarea de măsuri imediate care să asigure un climat de protecție socială bazat pe principiul contribuției și al solidarității în promovarea progresului social.
Ținând cont că acțiunile prevăzute în Pachetul de măsuri al Guvernului României pentru stimularea creșterii economice și protejarea intereselor economice ale populației trebuiau realizate cu celeritate, astfel încât să fie atinse dezideratele propuse, măsurile preconizate s-au adresat unui grup-țintă format din persoanele cele mai afectate de consecințele imediate ale crizei economice care sunt supuse riscului de a-și pierde locul de muncă.
Având în vedere cele de mai sus, s-a decis reducerea temporară a costurilor cu forța de muncă pentru a contracara efectele negative ale crizei economico-financiare asupra activității economice.
Ținând seama de efectele pozitive pe care această măsură le-a avut asupra companiilor care au fost forțate să își întrerupă temporar activitatea, de influența benefică asupra ratei șomajului în anul 2009, precum și de solicitările partenerilor sociali, pentru a da un semnal pozitiv angajatorilor de a opta pentru menținerea forței de muncă în condițiile în care efectele crizei economice sunt estimate a se prelungi și de a evita pierderea lucrătorilor calificați în anumite domenii cu potențial de dezvoltare/expansiune după reluarea creșterii economice,
întrucât aceste împrejurări vizează interesul public și constituie elementele unei situații extraordinare, ce nu suferă amânare, se impune adoptarea de măsuri imediate pentru reglementarea unor măsuri de protecție socială, aplicabile și pentru anul 2010, începând cu luna februarie.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,


Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.


Art. 1. - (1) Începând cu luna februarie 2010, însă nu mai târziu de data de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activității potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare, salariații ale căror contracte sunt astfel suspendate și care beneficiază de indemnizația de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum și angajatorii, pentru salariații respectivi, sunt scutiți de plata contribuțiilor de asigurări sociale datorate potrivit legii, dar nu pentru mai mult de 90 de zile. Indemnizațiile reprezintă drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.
(2) Indemnizațiile de care beneficiază salariații, de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, plătite din fondul de salarii, pe durata întreruperii temporare a activității angajatorului, prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt incluse în veniturile salariale și nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit prevăzut de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru o perioadă de cel mult 90 de zile, începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2010. Indemnizațiile reprezintă drepturi aferente perioadei februarie - decembrie 2010, inclusiv.
(3) Perioada prevăzută la alin. (1), pentru care salariații ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate și angajatorii acestor salariați sunt scutiți de plata contribuțiilor de asigurări sociale datorate potrivit legii, constituie stagiu de cotizare fără plata contribuției.
(4) Măsurile prevăzute la alin. (1) - (3) se aplică în cazul în care contractul individual de muncă se suspendă în situațiile de întrerupere temporară, totală sau parțială, inclusiv de reducere temporară, a activității angajatorului, în special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
(5) În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, prin noțiunea de contribuții de asigurări sociale se înțelege contribuția de asigurări sociale, contribuția de asigurări pentru șomaj, contribuția de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale, contribuția la fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, contribuția pentru asigurări sociale de sănătate, inclusiv contribuția pentru concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, datorate, potrivit prevederilor legale, atât de salariații care beneficiază de indemnizația de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, prevăzută la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, cu modificările și completările ulterioare, cât și de angajatorii acestora, pentru respectivii salariați.
(6) Pentru stabilirea și calculul indemnizației de șomaj prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, precum și pentru stabilirea și calculul drepturilor prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada prevăzută la alin. (1). În situația în care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzător unei fracțiuni de lună, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada respectivă, corespunzător fracțiunii de lună.
(7) Prin derogare de la dispozițiile art. 34 alin. (11) lit. a) și ale art. 35 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, perioada prevăzută la alin. (3), în care salariații realizează stagiu de cotizare fără plata contribuției, se ia în calcul la stabilirea perioadei de 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii pentru acordarea indemnizației de șomaj, prevăzută la art. 34 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și la realizarea stagiului minim de cotizare în sistemul asigurărilor pentru șomaj.
(8) Pentru stabilirea și calculul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările ulterioare, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada prevăzută la alin. (1). În situația în care stagiul de cotizare realizat potrivit alin. (3) este corespunzător unei fracțiuni de lună, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada respectivă, corespunzător fracțiunii de lună.
Art. 2. - Angajatorii au obligația să depună, la inspectoratul teritorial de muncă în raza căruia își au sediul, o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 53/2003, cu modificările și completările ulterioare, la momentul constatării de către aceștia a situațiilor respective.
Art. 3. - Conform competențelor legale, Inspecția Muncii și Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin instituțiile lor teritoriale subordonate, vor controla periodic angajatorii care beneficiază de măsurile de protecție socială prevăzute în prezenta ordonanță de urgență.


București, 5 februarie 2010.
Nr. 4.



#218949 facturare dispozitive medicale

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 11 February 2010 - 10:54 AM in Arhiva

Si inca o chestie, produsul se factureaza doar catre client, catre CAS nu se factureaza produsul ci compensare (nu mai tin minte cum denumeau elementul de pe factura dar parca nu era produsul). Descarcarea de gestiune se facea cu factura clientului.



#218944 facturare dispozitive medicale

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 11 February 2010 - 10:37 AM in Arhiva

Catre client se factureaza diferenta intre pret vanzare - valoare decontata CAS.
Iar valoarea decontata se factureaza catre CAS; sistemele informatice mai destepte
emit automat factura catre CAS in momentul in care se factureaza catre client.



#218888 calcul CAS concediu norma de 2 ore/zi

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 10 February 2010 - 04:25 PM in Arhiva

Art. 23. - (1) Baza lunară de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale în cazul asiguraților o constituie:
a) venitul brut realizat lunar, în situația asiguraților prevăzuți la art. 5 alin. (1) pct. I și II;
b) venitul lunar asigurat, înscris în declarația sau în contractul de asigurare socială, în cazul asiguraților prevăzuți la art. 5 alin. (1) pct. IV și V și alin. (2);
c) salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în cazul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate, corespunzător numărului zilelor lucrătoare din concediul medical, cu excepția cazurilor de accident de muncă sau boală profesională.
(2) Baza lunară de calcul a contribuției individuale de asigurări sociale pentru personalul român trimis în misiune permanentă în străinătate de către persoanele juridice din România este salariul brut lunar în lei, corespunzător funcției în care persoana respectivă este încadrată în țară, inclusiv sporurile și celelalte adaosuri care se acordă potrivit legii.
(3) Abrogat.
(4) Salariul mediu brut este cel prevăzut la art. 5 alin. (3).
Legea 19 / 2000



#218863 contract de comodat!!!!

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 10 February 2010 - 01:51 PM in CONTRACTE comerciale

In caz de probleme orice tip de contract ai face tot la politie / judecatorie ajungi; de exemplu daca tu te vei duce sa iei marfa inapoi trebuie ca el sa-ti dea voie sa faci asta, fara voia lui nu ai ce face.
Eu cred ca solutie mai buna decat cecul nu exista.



#218854 conditii pentru acordare tichete de masa

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 10 February 2010 - 12:24 PM in Arhiva

Eu am intalnit si cazuri in care se tinea cont de numarul de ore lucrate.
Daca lucreaza 2 ore / zi primeste 0.25 tikete / zi lucrata; asa mi se pare mai echitabil.



#218721 nelamurire

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 09 February 2010 - 11:55 AM in Arhiva

Pentru obtinerea drepturilor se poate depune o cerere la locul de munca (nr inregistrare...).
Daca nu se ajunge la o intelegere amiabila se merge in instanta; conflictele de munca se judeca in regim de urgenta, din ce am auzit in 2-3 luni se rezolva.
Orice creanta se stinge daca nu se revendica in 3 ani, deci timp e destul...



#218105 salariu bonus conform CCMN 2007-2010

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 01 February 2010 - 02:16 PM in Arhiva

Acest ajutor este obligatoriu (la bugetari nu stiu), orice litigiu de munca se poate rezolva in 3 feluri:
1. Pe cale amiabila.
2. Sesizare inspectia muncii.
3. Cale judecatoreasca.

Art. 51. - În afară de ajutoarele prevăzute de lege, la care au dreptul, salariații vor beneficia și de următoarele ajutoare:
a) în cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei, de cel puțin două salarii medii lunare pe unitate;
b) dacă decesul a survenit din cauza unui accident de muncă, a unui accident în legătură cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul ajutorului acordat familiei va fi de cel puțin 3 salarii medii pe unitate;
c) un salariu mediu pe unitate, plătit de aceasta mamei, pentru nașterea fiecărui copil; dacă mama nu este salariată, soțul acesteia beneficiază de plata unui salariu mediu pe unitate;
d) un salariu mediu pe unitate plătit de unitate la decesul soțului sau soției ori la decesul unei rude de gradul I aflate în întreținerea salariatului.
Contract nr. 2895 din 29/12/2006



#218102 calcul CO- topic 2008-2010

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 01 February 2010 - 01:39 PM in Arhiva

Si eu cred ca dreptul de CO se ajusteaza in functie de timpul efectiv lucrat, dar parerile sunt impartite.
Art. 139. - (1) Dreptul la concediu de odihnă anual plătit este garantat tuturor salariaților.
(2) Dreptul la concediu de odihnă anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renunțări sau limitări.
Art. 140. - (1) Durata minimă a concediului de odihnă anual este de 20 de zile lucrătoare.
(2) Durata efectivă a concediului de odihnă anual se stabilește prin contractul colectiv de muncă aplicabil, este prevăzută în contractul individual de muncă și se acordă proporțional cu activitatea prestată într-un an calendaristic.
(3) Sărbătorile legale în care nu se lucrează, precum și zilele libere plătite stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil nu sunt incluse în durata concediului de odihnă anual.
Codul Muncii



#217554 CIM trebuie depuse inainte de data angajarii

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 25 January 2010 - 10:00 AM in ITM, Inspectia Muncii

La preturile astea eu cred ca este singura...



#217428 poprire salariu -neplata credite banca

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 22 January 2010 - 03:52 PM in Arhiva

Dar nu s-ar putea sa-si faca reclama in topice speciale, pe mine personal ma agaseaza genul asta de reclama.
Raspunsul dat este incomplet, linkul oferit n-are nicio legatura cu subiectul, deci scopul raspunsului este de fapt reclama...



#217393 deducerea contrib. la pensiile private

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 22 January 2010 - 11:25 AM in Arhiva

Asta in cazul in care angajatorul ar fi trebuit sa ma intrebe daca am o pensie privata si sa adauge in stat, lunar, contributia mea si sa retina mai putin impozit si implicit sa iau eu mai multi bani. Dar nu s-a intamplat asa si vroiam sa stiu daca mai pot repara ceva pentru anul trecut si ce sa fac incapnad cu anul acesta.

Daca este vorba despre pensia facultativa (pilon 3); desi nu cred, eu cred ca platesti o forma de pensie care nu este nici pilon 2 nici 3.

Determinarea impozitului pe venitul din salarii
Art. 57. - (1) Beneficiarii de venituri din salarii datorează un impozit lunar, final, care se calculează și se reține la sursă de către plătitorii de venituri.
(2) Impozitul lunar prevăzut la alin. (1) se determină astfel:
a) la locul unde se află funcția de bază, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferență între venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contribuțiilor obligatorii aferente unei luni, și următoarele:
- deducerea personală acordată pentru luna respectivă;
- cotizația sindicală plătită în luna respectivă;
- contribuțiile la fondurile de pensii facultative, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei a 400 euro;
b) pentru veniturile obținute în celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferență între venitul brut și contribuțiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora;
(21) În cazul veniturilor din salarii și/sau al diferențelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculează și se reține la data efectuării plății, în conformitate cu reglementările legale în vigoare privind veniturile realizate în afara funcției de bază la data plății, și se virează până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-au plătit.
(3) Plătitorul este obligat să determine valoarea totală a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.
(4) Contribuabilii pot dispune asupra destinației unei sume reprezentând până la 2% din impozitul stabilit la alin. (3), pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează în condițiile legii, unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private, conform legii.
(5) Obligația calculării, reținerii și virării acestei sume prevăzute la alin. (4) revine organului fiscal competent.
(6) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (4) și (5) se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Codul fiscal



#217296 salariu bonus conform CCMN 2007-2010

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 21 January 2010 - 11:01 AM in Arhiva

Pai de ce accepti ce spune contabila, este dreptul tau sa primesti banii, este treaba contabilei sa gaseasca o solutie nu a ta.



#217156 Demisie cu preaviz

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 20 January 2010 - 10:42 AM in Arhiva

Incazul demisiei angajatorul cere preavizul in limita celui prevazut in contract, daca nu vrea preaviz poate sa te puna pe liber a doua zi.



#216762 Pfa - plati

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 15 January 2010 - 09:24 AM in Arhiva

Pentru CASS nu se mai face contract, se declara si se plateste.
Depinde de ce domeniu de activitate ai (pt drepturi de autor de ex nu se plateste), si de cum esti declarat: norma fixa sau venit real.



#216679 CM persoana nou angajata - diferite situatii

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 14 January 2010 - 02:44 PM in Arhiva

Se ia si a 5-a, 6 luni anterioare tot ce poate fi considerat baza CM.
Luna a 11 este discutabila, practic el nu are stagiu normal pentru el se folosesc perioade asimilate.



#216643 contact civil incheiat de pfa cu o persoana fizica

Postat de DRAGOS NEGOITESCU on 14 January 2010 - 11:36 AM in Arhiva

In principiu poate, pentru ca nimeni nu-i interzice sa contracteze servicii, dar daca acea conventie este de fapt un angajat atunci se complica lucrurile.

Regimul juridic al PFA
Art. 16. - În scopul exercitării activității pentru care a fost autorizată, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanți ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activități economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei secțiuni.
Art. 17. - (1) PFA nu poate angaja cu contract de muncă terțe persoane pentru desfășurarea activității pentru care a fost autorizată și nici nu va fi considerată un angajat al unor terțe persoane cu care colaborează potrivit art. 16, chiar dacă colaborarea este exclusivă.
(2) Cu toate acestea, o persoană poate cumula calitatea de persoană fizică autorizată cu cea de salariat al unei terțe persoane care funcționează atât în același domeniu, cât și într-un alt domeniu de activitate economică decât cel pentru care PFA este autorizată.
Art. 18. - PFA este asigurată în sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale și are dreptul de a fi asigurată în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și al asigurărilor pentru șomaj, în condițiile prevăzute de lege.
Art. 19. - (1) PFA își desfășoară activitatea folosind în principal forța de muncă și aptitudinile sale profesionale. Ea nu poate cumula și calitatea de întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale.
(2) PFA poate cere ulterior schimbarea statutului juridic dobândit și autorizarea ca întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale, cu respectarea dispozițiilor cap. II și ale art. 21.
Art. 20. - (1) PFA răspunde pentru obligațiile sale cu patrimoniul de afectațiune, dacă acesta a fost constituit, și, în completare, cu întreg patrimoniul său, iar în caz de insolvență, va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările ulterioare, dacă are calitatea de comerciant, potrivit art. 7 din Codul comercial.
(2) Creditorii își vor executa creanțele potrivit dreptului comun, în cazul în care PFA nu are calitatea de comerciant.
(3) Orice persoană interesată poate face dovada calității de comerciant în cadrul procedurii insolvenței sau separat, prin acțiune în constatare, dacă justifică un interes legitim.
Art. 21. - (1) PFA își încetează activitatea și este radiată din registrul comerțului în următoarele cazuri:
a) prin deces;
b) prin voința acesteia;
c) în condițiile art. 25 din Legea nr. 26/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Cererea de radiere, însoțită de copia certificată pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, după caz, se depune la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul profesional, de către orice persoană interesată.
(3) Dispozițiile art. 11-13 se aplică în mod corespunzător.
OUG 44 / 2008




Cometa SQL